Permalänk

Telias fiber

Hej i stugan , är i farten och skaffat hus och Telia äger ju nätet till fibern som ska läggas in inget konstigt där , dock hur är Telia som leverantör har ju ett erbjudande på 7000 för inkoppling om jag binder upp mig på 24 mån kontra 16500 för inkoppling och kan välja någon annan (får en schysst grill för den mellanskillnaden)

Till saken är det värt att ha Telia som leverantör eller man ska ta smällen och slippa dom ? , bott i lgh med bredbandsbolaget i 20 år så man har blivit kräsen 😆

Permalänk
Medlem

det är bara att räkna på hur mycket det kostar att binda upp telia kontra något annat företag och om skillnaden är mer än 9500 så är det kostnadsvärt att binda hos telia, dock så brukar företag ha black friday erbjudanden att binda upp dig på 12månader för nästan halva priset.

edit:
haft telia i 5 år och enda problemet vi har haft är när blixten slog ner i fibernoden och gjorde en krater där gatans fiber var kopplade

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Aldrig Telia Inte ens gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Aldrig Telia Inte ens gratis.

Kanske lite överdrivet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Har du stått ut med bredbandsbolaget i 20 år så lär du inte ha några problem med Telia
Telia brukar vara lite dyrare, men samtidigt får du även bäst routing vilket kan vara en fördel vid onlinespelande (om nu det är relevant). Annars är stabiliteten lite sak samma vad du än väljer då det kommer gå via telias nät oavsett.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Chaz pounder inte något att vara orolig för tror jag.

Oavsett om du binder eller betalar direkt så är snarare problemet med t.ex. Telia, Comhem och andra bolag att dom tar betydligt högre månadskostnad. Dock har jag sett att priserna i vissa stadsnät ligger mycket mer i linje med andra leverantörer numera.

Det är alltså mer intressant vad du kommer betala per månad jämfört med andra leverantörer i stadsnät. Dom har något som dom kallar för öppen fiber men det innebär egentligen bara att det finns andra leverantörer för bredband men det är fortfarande Telia som äger fiberkablarna vilket gör att dom får ett monopol. Samma sak gäller för stadsnäten, bolagen som äger näten har monopol.

Vet du vad månadskostnaden hamnar på för 100/100 eller liknande, jämför sedan så vet du om det är bra eller OK eller uselt. En del stackare kan sitta å betala nästan 500kr per månad för 100/100 har jag läst på andra forum. Usch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Chaz pounder inte något att vara orolig för tror jag.

Oavsett om du binder eller betalar direkt så är snarare problemet med t.ex. Telia, Comhem och andra bolag att dom tar betydligt högre månadskostnad. Dock har jag sett att priserna i vissa stadsnät ligger mycket mer i linje med andra leverantörer numera.

Det är alltså mer intressant vad du kommer betala per månad jämfört med andra leverantörer i stadsnät. Dom har något som dom kallar för öppen fiber men det innebär egentligen bara att det finns andra leverantörer för bredband men det är fortfarande Telia som äger fiberkablarna vilket gör att dom får ett monopol. Samma sak gäller för stadsnäten, bolagen som äger näten har monopol.

Vet du vad månadskostnaden hamnar på för 100/100 eller liknande, jämför sedan så vet du om det är bra eller OK eller uselt. En del stackare kan sitta å betala nästan 500kr per månad för 100/100 har jag läst på andra forum. Usch.

Nja.
Monopol vill jag nog kalla det om du inte har öppen fiber.
Dvs om telia dragit fibern och du bara kan använda telia sen. Sådana lösningar finns på en del platser. Har så själv i stjgan med telenor. Iaf är det så i början sen efter några år kan det gå över till "öppen fiber".

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Chaz pounder inte något att vara orolig för tror jag.

Oavsett om du binder eller betalar direkt så är snarare problemet med t.ex. Telia, Comhem och andra bolag att dom tar betydligt högre månadskostnad. Dock har jag sett att priserna i vissa stadsnät ligger mycket mer i linje med andra leverantörer numera.

Det är alltså mer intressant vad du kommer betala per månad jämfört med andra leverantörer i stadsnät. Dom har något som dom kallar för öppen fiber men det innebär egentligen bara att det finns andra leverantörer för bredband men det är fortfarande Telia som äger fiberkablarna vilket gör att dom får ett monopol. Samma sak gäller för stadsnäten, bolagen som äger näten har monopol.

Vet du vad månadskostnaden hamnar på för 100/100 eller liknande, jämför sedan så vet du om det är bra eller OK eller uselt. En del stackare kan sitta å betala nästan 500kr per månad för 100/100 har jag läst på andra forum. Usch.

Får binda upp mig på 250/250 för 499 i 24 mån , hur jag än gör kalkylen så tjänar jag ju på kampanj priset så är det ju

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Har du stått ut med bredbandsbolaget i 20 år så lär du inte ha några problem med Telia
Telia brukar vara lite dyrare, men samtidigt får du även bäst routing vilket kan vara en fördel vid onlinespelande (om nu det är relevant). Annars är stabiliteten lite sak samma vad du än väljer då det kommer gå via telias nät oavsett.

Helt ärligt kan räkna på mina fingrar så lite problem jag haft med dom och har det varit något så har det blivit löst , var iofs deras eget nät så , längsta ja varit utan bredband är pga strömavbrott 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chaz pounder:

Får binda upp mig på 250/250 för 499 i 24 mån , hur jag än gör kalkylen så tjänar jag ju på kampanj priset så är det ju

Det var en riktigt dålig deal. Jag fick binda 500/500 för 379:- i 24 månader när jag drog in för cirka 2.5 är sedan. Det var ett fantastiskt pris även när jag jämförde med konkurrenterna. De har ofta någon kampanj för nya kunder så ring o prata med dem.

Jag satt i samma sits som dig och körde som du förstår på Telia i 24 månader och jag band upp mig ytterligare ett år ny i höstas för jag är så nöjd. Då kör jag både bredband och TV från Telia. Går ofta att lösa nån bra deal om man kör båda

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Skrivet av kreekill:

Det var en riktigt dålig deal. Jag fick binda 500/500 för 379:- i 24 månader när jag drog in för cirka 2.5 är sedan. Det var ett fantastiskt pris även när jag jämförde med konkurrenterna. De har ofta någon kampanj för nya kunder så ring o prata med dem.

Jag satt i samma sits som dig och körde som du förstår på Telia i 24 månader och jag band upp mig ytterligare ett år ny i höstas för jag är så nöjd. Då kör jag både bredband och TV från Telia. Går ofta att lösa nån bra deal om man kör båda

Ja det var ett bättre pris men dom har väl lärt sig folk väljer ju ändå det man tjänar mer på blir ju ändå 7000 mer i plånboken på 2 år om jag tar Telia , så får väl sälja in min pizza ugn jag behöver 🤣

Permalänk
Medlem

Jag brukar aldrig rekommendera folk att låsa sig till en isp ifall det inte skulle funka bra. Med när det är Telias egna nät skulle jag säga lås dig. Även om många har starka åsikter om Telia så är de bra på det där med Internet, tom väldigt bra. Och skulle din uppkoppling strula är oddsen att det även strular med andra leverantörer eftersom de använder samma fiber sista biten.

Permalänk

Vet inte om det står några andra villkor i det finstilta.
Men hade ett par kompisar som fick in fiber för ett tag sedan och dom fick också ett bra erbjudande på att totalkostnaden skulle bli billigare. Med en bindningstid på 24månader tror jag men det visade sig att om dom tog det erbjudandet med en billigare installation. Så kunde dom inte sänka sin hastighet sedan och då inte sin månadskostnad heller. Verkade som att dom då hade bundit fastigheten till den hastigheten for life.
Så för dom hade det blivit bra mycket dyrare att ta en billigare installationskostnad i det långa loppet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact White TG | Moderkort: MSI MAG B550 TomaHawk | CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz | Minne: Corsair Vengeace 32GB DDR4 3600MHz RGB Pro | GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB Vision OC | SSD/M2: WD Blue SN550 1TB NVMe SSD | Hårddisk Lagring: Seagate BarraCuda Compute 2TB | PSU: Corsair RM850 850W (2019)

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Beställde bredband från Bredband2, för har precis flyttat till en egen lägenhet, och dom är dom enda som inte gör kreditkontroll har jag hört. Jag har gamla skulder från förr, men nästan helt betalda nu.

Men iaf. Och det är såklart Telia som har fibrer på adressen jag bor på så inte mkt val liksom, måste välja Bredband2 och då få Telia som internetleverantör. Hört så mkt dåligt om Telia från massa kompisar osv.

Jag beställde 26e maj, men har ännu inte fått internet. Bredband2 skyller på Telia som har tekniska problem med Aktiveringen av Internet. Dom försökte aktivera det innan helgen. Har pratar med Bredband2-chatten varje dag denna vecka och frågat vad som händer. Får inte mkt till svar eller glada tillrop eller någon info om vad som händer.

Hur vanligt/ovanligt är just det problemet, med Tekniskt problem av Aktivering av Internet?

För mig låter det bara helt skevt. Känns som något dom borde kunna lösa rätt snabbt. Har nu gått 1 vecka.
Eller är jag bara så dum och inte fattar att det är ett rätt ovanligt och ompassande problem.

Vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av JexxitS:

Lånar tråden lite.

Beställde bredband från Bredband2, för har precis flyttat till en egen lägenhet, och dom är dom enda som inte gör kreditkontroll har jag hört. Jag har gamla skulder från förr, men nästan helt betalda nu.

Men iaf. Och det är såklart Telia som har fibrer på adressen jag bor på så inte mkt val liksom, måste välja Bredband2 och då få Telia som internetleverantör. Hört så mkt dåligt om Telia från massa kompisar osv.

Jag beställde 26e maj, men har ännu inte fått internet. Bredband2 skyller på Telia som har tekniska problem med Aktiveringen av Internet. Dom försökte aktivera det innan helgen. Har pratar med Bredband2-chatten varje dag denna vecka och frågat vad som händer. Får inte mkt till svar eller glada tillrop eller någon info om vad som händer.

Hur vanligt/ovanligt är just det problemet, med Tekniskt problem av Aktivering av Internet?

För mig låter det bara helt skevt. Känns som något dom borde kunna lösa rätt snabbt. Har nu gått 1 vecka.
Eller är jag bara så dum och inte fattar att det är ett rätt ovanligt och ompassande problem.

Vad tror ni?

Börja tjata på dem och börja hota med att reklammera avtalet om de inte får fingrarna ur röven snart brukar ta typ ett par dar max om inte timlar sen att få fart på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Börja tjata på dem och börja hota med att reklammera avtalet om de inte får fingrarna ur röven snart brukar ta typ ett par dar max om inte timlar sen att få fart på det.

Grejen är ju att jag behöver bara betala från det datumet det aktiveras, så inte så att vi har ett avtal än typ. Bara att jag beställde 26 maj.

Men absolut. Får kanske börja hota lite. Tack för svar👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chaz pounder:

Hej i stugan , är i farten och skaffat hus och Telia äger ju nätet till fibern som ska läggas in inget konstigt där , dock hur är Telia som leverantör har ju ett erbjudande på 7000 för inkoppling om jag binder upp mig på 24 mån kontra 16500 för inkoppling och kan välja någon annan (får en schysst grill för den mellanskillnaden)

Till saken är det värt att ha Telia som leverantör eller man ska ta smällen och slippa dom ? , bott i lgh med bredbandsbolaget i 20 år så man har blivit kräsen 😆

Jag hade 100% tagit 16500:- om du blir inkopplad till Skanova.
Då kan du förmodligen få 10/10 Gbit/s från Bahnhof.

Blir du ändå låst till Telia som nätägare så är erbjudandet för 7000:- förmodligen bättre.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Molotov ok, då är det kanske mer monopol.

Sedan vet jag inte hur man ska klassificera öppen fiber där Telia äger fibernätet.

Förut var Telia, Comhem betydligt dyrare men det verkar som det ändras lite och priserna blivit bättre senaste åren. Fördelen med stadsnät var självklart bättre priser och flera leverantörer men frågan är om Telia numera bara bygger öppna fibernät. Eller i alla fall att dom kör monopol ett tag för att få igen kostnader och sedan konverterar det till deras öppen fiber ?

Så länge man kan få 100/100 för under 400kr oavsett fiber och leverantör så är det bra. Priserna längre tillbaka i tiden var mycket högre. Dessutom är 250/250 nästan samma pris som 100/100 i många stadsnät vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Brukade ha exakt det abonemanget med Telia i några år i en tidigare lägenhet jag bodde.
Förutom 1-2 störningar med downtime i någon timme inom dom 4 år jag hade dom så var det inget annat problem alls.
Kan inte säga att det var så hemslt heller.
Sånt kan ju hända oavsett vem du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Molotov ok, då är det kanske mer monopol.

Sedan vet jag inte hur man ska klassificera öppen fiber där Telia äger fibernätet.

Förstår hurndu menar
Men som sagt har du andra tjänsteleverantörer att välja på så är den "öppen".

Det är så elmarknaden fungerar också, det finns nätägare och elleverantörer

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc