Krypterad och lösenordslåst USB ansluten hårddisk

Permalänk
Medlem

Krypterad och lösenordslåst USB ansluten hårddisk

Jag tror jag har "skitit i det blå skåpet"
Backstory, back in the days, typ på dinosauriernas tid fick jag för mig att det var en sjukt god ide att alltid kryptera mina diskar ordentligt.
Jag använde någon form av programvara (till windows XP med största sannolikhet) , jag minns inte själv vad programvaran hette då detta var många år sedan.
Men minns tydligt att mitt syfte var att INGEN skulle komma åt det jag hade på mina diskar. Och att om man försökte öppna disken så skulle den säga att den behövde formateras, vilket den gjorde.

Jag skapade ett 20 siffror, bokstäver,specialtecken långt lösenord. Och programmet skred till verket.
Under några års tid kom jag enkelt åt disken genom att varje gång jag försökte öppna denna fick en lösenordsprompt där jag helt enkelt slog in lösenordet och då kom jag åt disken tills dess att jag stängde utforskaren. Om det skedde fick jag slå in lösenordet på nytt.

Nu många år senare finns en hel del nostalgiskt värde på denna disk, så jag har plockat upp den ur förrådet och pluggat in den. Men jag minns inte hur jag får upp lösenordsprompten....
Jag har testat med att se om jag kan komma runt det hela med programvara för att återställa eller kontrollera raderat innehåll på diskar och den kan givetvis hitta att där finns innehåll. Men när dne försöker presentera innehållet säger den samma sak. Att det är ett filsystemet inte kan läsas.

TLDR: Jag gjorde ett bra jobb med krypteringen och kommer inte åt min disk, jag har lösenordet men får inte upp prompten som efterfrågar det

Permalänk
Medlem

Vet inte om XP hade den funktionen inbyggt, så jag gissar att du använde något från en tredjepart, typ VeraCrypt eller TrueCrypt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vet inte om XP hade den funktionen inbyggt, så jag gissar att du använde något från en tredjepart, typ VeraCrypt eller TrueCrypt?

Truecrypt låter bekant! Behöver man den programvara nför att få up lösenords prompten?

Permalänk
Medlem

Vilket år krypterade Du enheten? Blir lättare då att räkna vilken programvara det kan vara.

Permalänk
Medlem

Kolla här: https://www.truecrypt71a.com/documentation/command-line-usage...

Mount a volume called myvolume.tc using the password MyPassword, as the drive letter X. TrueCrypt will open an explorer window and beep; mounting will be automatic:

truecrypt /v myvolume.tc /lx /a /p MyPassword /e /b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Truecrypt låter bekant! Behöver man den programvara nför att få up lösenords prompten?

modern veracrypt kan öppna gamla truecrypt-diskar eller truecrypt-containrar - det är en bock man får markera om det skall läsa truecryptfiler och inte veracryptfiler. Även om gamla TC-filer anses som näst intill omöjliga att forcera så har man gjort det ännu mer besvärligt med Veracrypt.

En truecrypt-disk (och även veracrypt) utmärker sig att det finns absolut ingen hint eller magic word någonstans på disken i vad det är för system - de flesta andra diskkrypteringsprogram brukar ha en markör/ID-fält som identifierar om volymen är typ bitlocker, lukscrypt etc. ja, man kan tom. säga att avsaknaden just av markering/ID och disken/filen är bara fylld med slumpvärden så är det med hög sannolikhet att det är truecrypt/veracrypt.