Veckans fråga: Äger du en elbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Funderat lite kring detta och skillnaden är väl att energin från Solen (väder och vind) i princip är oändlig, medan oljan till bensin och diesel är en begränsad resurs (även om den på sätt och vist också kommer från Solen…).

Samtidigt är det så klart bra att ta till vara på en energikälla på ett ineffektivt sätt än att inte använda den alls. Synd bara att det inte är så bra för vår hälsa med avgaser eller bra för miljön med för mycket koldioxidutsläpp.

Men jag tänker kanske fel?
Är trött och har tinnitus.
God natt.

Själviskt får man konstatera att närmiljön med elbilar är betydligt bättre än motsvarande Diesel/Bensinbil åtminstone. Det luktar inte gott ifrån en kallstartande dieselbil en vintermorgon när man ska passera över övergångsstället med barnen på väg till fritids och skolan. En speciellt lukt som nästan sticker i näsan, antar att det inte är supernyttigt med lite oklara följder för kroppen i det långa loppet.

Det man vet är (om jag inte minns fel) att motorer med direktinsprutning skapar mindre och skadligare partiklar än bilar där du exempelvis har en förgasare för gasblandningen som sedan färdas i ett insugsrör fram till cylindern innan det antänds. Dom flesta eller alla nya bilar kör nog direktinsprutning oavsett bränsle.

Ska man se det i ett komplett kretslopp så har nog inte elbilar ännu så stor påverkan. Föreställ er alla fartyg med oljedrift, som drar flera hundra tusen olja per dygn styck, eller flygtrafiken för den delen. Hittade någon "statistik" på att emma maersk släpper ut lika mycket svavel som 50 miljoner bilar, sant eller inte, men jag blir inte förvånad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Själviskt får man konstatera att närmiljön med elbilar är betydligt bättre än motsvarande Diesel/Bensinbil åtminstone. Det luktar inte gott ifrån en kallstartande dieselbil en vintermorgon när man ska passera över övergångsstället med barnen på väg till fritids och skolan. En speciellt lukt som nästan sticker i näsan, antar att det inte är supernyttigt med lite oklara följder för kroppen i det långa loppet.

Detta tänker jag också på, inte minst med ungarna i lådcykeln. Och framförallt alla dessa tvåtaktsmopeder som kör runt med leveranser. Riktigt illa med utsläppen från dem med sin dåliga förbränning som släpper ut en massa skit. Gärna på cykelbanan också och som cyklist som behöver andas lite extra p.g.a tramptagen ska man tydligen bara acceptera läget? 🤷‍♂️

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Det är en Taiyo Jet Racer, just den här är en TY-C2030 som jag fick 1987. Hade väldigt roligt med den genom åren. Dessvärre är bilen död sen länge, men jag har inte hjärta att göra mig av med den.

Såg dock det fanns en vit variant på Tradera

Hehe, jag köpte den vita för 500 när jag såg din Nostalgi som tusan! Hade själv en svart i slutet av 80-talet.