Windows 11 lagg, frysningar och stammande tangentbord

Permalänk

Windows 11 lagg, frysningar och stammande tangentbord

Behöver lite input vad gäller felsökning och vad ni tycker att
jag borde ta som nästa steg. Jag lutar åt PSU.

Symptom som kommer och går:
Windows laggar & mikrofryser
Bokstäver repeteras när man skriver
Monitorer blir svarta och startar om (4101 Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered)

Åtgärder:
Bytt grafikkort
Bytt minnen
Installerat om Win 11
Avinstallerat libre office
Avinstallerat Photoshop
Avinstallerat div uppdateringar efter att problemen återkommit
Provat att stänga av HW acc i olika kombinationer
Tagit bort BT dongle
Bytt Monitor kablar
Uppdaterat alla drivisar inkl chipset och grafikkort

Vissa avinstallationer verkar fungera ett tag men sen
återkommer problemen, men det kan likaväl bero på att
datorn blir mindre använd med färre program installerade.
M.a.o. avinstallerar jag allt så har jag inga problem.

Inga skenande temperaturer
Har kört stresstest på dom förra minnena utan anmärkning
och nu när jag bytt minnen utgår jag från att dom är ok
eftersom jag lånat dom från min sons dator som inte har
problem och inte fick några med mina heller.

Likadant med grafikkort har lånat min sons GPU utan att
Problemen försvunnit och han har inte fått problem med
mitt grafikkort.

Inga av ovanstående åtgärder har löst problemen
utan dom fortsätter att dyka upp slumpmässigt.

Min son har en identisk rigg som inte har några problem.

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Prövat se över inställningar i UEFI och jämfört dina med grabbens? Uppdaterat UEFI?
I övrigt verkar du ha prövat allt förutom bytt PSU-kablar, PSU eller disk

Permalänk

Det verkar som om jag hittat problemet. Kan kanske tyckas självklart men formulerar man inte sökningarna på google helt "rätt" så dyker inte lösningen upp. Det är fTPM som spökar och det är ett känt problem. Bios uppdatering är på G men verkar vara försenad. Moderkortet pausar för att släppa fram trafiken till och från fTPM modulen i AMD processorer (Ryzen i detta fall). Varför jag inte haft några problem med det innan är en annan fråga!? Stängde av fTPM och nu beter sig datorn normalt igen.

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av tcntad:

Snyggt sökt! Hade kanske inte själv listat ut det.

Tackar och bockar! 👍😁
Men även som IT-tekniker sen 2007, första dator 1983 & datorrelaterade jobb sen 90-talet så kör man fast ibland.
Har haft två riktigt knepiga fall. Det ena var glapp i PSU och denna gång TPM.
Skickade på en beta av BIOS som kom i förrgår och peppar peppar...

Min son hade förr-förra BIOS-uppdateringen som som verkar stängt av TPM som default (Fuling från AMD?).
Därför verkade inte han ha några problem.

Ha det gott! 👍😊

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk

Säg den glädje som varar för evigt... 😒

Problemen kom tillbaka ett par dagar efter att jag skrivit att TPM var problemet.
Många åtgärder verkar pausa problemet 1-2 dagar men sen återkommer det, eller så är det tillfälligheter?

Har uppmärksammat ytterligare symptom. Processorn lägger sig på 13-14% på "tomgång" utan att
det finns några processer igång, när det är problem. Någon process som inte syns ligger fortfarande & drar CPU%.
Försöker jag göra något då, så uppstår problemen jag listat.
Skjuter jag ner SIHOST.EXE så återgår datorn till riktig "tomgång" på 1-3% och problemen försvinner.
Likaså om jag startar om datorn.

Har scannat datorn grundligt med Windows antivirus utan problem.
Vill inte gärna installera något annat AV för dom skitar ner så kopiöst.

Skall prova att byta CPU med grabben vid tillfälle.

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk

Installerade om datorn igår med en tidigare version av windows (21H2). Kan konstatera att jag inte längre får några problem när SIHOST.EXE hänger sig på sina nu synliga ca 10% (övriga 1-3%). Kan leva med att sihost.exe hänger sig så länge jag slipper symptomen. Men jag börjar allvarligt snegla på en Linuxinstallation igen. Windows 11 känns roddigt & instabilt men det kanske lägger sig om jag får använda datorn ostörtett tag. Fortsatte rapportera här för kanske kan någon ha nytta av informationen?

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleChevelle:

Installerade om datorn igår med en tidigare version av windows (21H2). Kan konstatera att jag inte längre får några problem när SIHOST.EXE hänger sig på sina nu synliga ca 10% (övriga 1-3%). Kan leva med att sihost.exe hänger sig så länge jag slipper symptomen. Men jag börjar allvarligt snegla på en Linuxinstallation igen. Windows 11 känns roddigt & instabilt men det kanske lägger sig om jag får använda datorn ostörtett tag. Fortsatte rapportera här för kanske kan någon ha nytta av informationen?

Ladda ner detta program. Här ser du allt som är igång . Kolla vad som sticker ut.

https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/proce...

Eller denna.

https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/procm...

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Ladda ner detta program. Här ser du allt som är igång . Kolla vad som sticker ut.

https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/proce...

Eller denna.

https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/procm...

Tack! 👍😊
Just nu måste jag bara släppa felsökningen ett tag.
Laddar ner och kollar senare...

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Medlem

Ha själv amd, och ett nytt bios släpptes för några veckor sen, löste många av problemen med fTPM, så kolla om det finns ett nytt bios till ditt moderkort.

Länka till mitt moderkort och nyaste bios som släpptes

https://rog.asus.com/us/motherboards/rog-strix/rog-strix-x570...

Version 4403
2022/05/31 20.64 MBytes
ROG STRIX X570-E GAMING BIOS 4403
"1. Update AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.7.
2. Fix AMD fTPM issue causes random stuttering.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Ladda ner detta program. Här ser du allt som är igång . Kolla vad som sticker ut.

https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/proce...

Eller denna.

https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/procm...

Intressant!
Inget av programmen listar sishost.exe (Shell Infrastructure Host).
Känns ju lite suspekt...🤔
Får se när sihost "hänger" sig igen, ifall det drar med sig någon mer process?

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Skrivet av macbang:

Ha själv amd, och ett nytt bios släpptes för några veckor sen, löste många av problemen med fTPM, så kolla om det finns ett nytt bios till ditt moderkort.

Länka till mitt moderkort och nyaste bios som släpptes

https://rog.asus.com/us/motherboards/rog-strix/rog-strix-x570...

Version 4403
2022/05/31 20.64 MBytes
ROG STRIX X570-E GAMING BIOS 4403
"1. Update AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.7.
2. Fix AMD fTPM issue causes random stuttering.

Hej!
Tack! Jag sitter med nyaste BIOS AA0 (7C91vAA Tomahawk B550).

Frysningarna som sihost.exe, eller någon underprocess skapade är borta i och med att jag hoppade av version 22H2 av Windows
och gick tillbaka till 21H2. Men sihost.exe (Shell Infrastructure Host) ligger fortfarande och mal på 10-13% slumpmässigt. Har den väl börjat så slutar den aldrig om jag inte startar om eller skjuter ner processen. Just nu skapar det inga problem. Nu är det min nyfikenhet som driver mig 😁

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleChevelle:

Hej!
Tack! Jag sitter med nyaste BIOS AA0 (7C91vAA Tomahawk B550).

Frysningarna som sihost.exe, eller någon underprocess skapade är borta i och med att jag hoppade av version 22H2 av Windows
och gick tillbaka till 21H2. Men sihost.exe (Shell Infrastructure Host) ligger fortfarande och mal på 10-13% slumpmässigt. Har den väl börjat så slutar den aldrig om jag inte startar om eller skjuter ner processen. Just nu skapar det inga problem. Nu är det min nyfikenhet som driver mig 😁

Antar att du sökt runt på fler med samma problem? Typ https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/in-wind...
Lutar åt att foto-appen i Windows spökar när den ska indexera foton.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av PelleChevelle:

Intressant!
Inget av programmen listar sishost.exe (Shell Infrastructure Host).
Känns ju lite suspekt...🤔
Får se när sihost "hänger" sig igen, ifall det drar med sig någon mer process?

Nu dök den upp...
Får se om jag kan få fram något matnyttigt...

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleChevelle:

Nu dök den upp...
Får se om jag kan få fram något matnyttigt...

Kolla nu i de programmen jag länka. Kolla om det är MS egna eller vem tillverkaren är. Sen var ligger filen på din dator. Vilka filer är kopplade till filen. Sen googla sen vad du hittar. Finns många saker man kan göra. Kanske ett program som inte behövs vara igång. eller man kan AV installera för du har inte användning av programmet.

Sen kolla lite här.

Kontrollpanelen\System och säkerhet\Säkerhet och underhåll\Tillförlitlighetsövervakaren

Kontrollpanelen\System och säkerhet\Säkerhet och underhåll\Problemrapporter

Permalänk

Tack! 😊
Så fort jag drog igång "Process Monitor" gick SIHOST.ex ner på 0% igen. Det har aldrig hänt tidigare att den gått tillbaka utan omstart...
Spännande! 🤔 Får se om det upprepar sig igen?

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleChevelle:

Tack! 😊
Så fort jag drog igång "Process Monitor" gick SIHOST.ex ner på 0% igen. Det har aldrig hänt tidigare att den gått tillbaka utan omstart...
Spännande! 🤔 Får se om det upprepar sig igen?

Jag kan ge dig mer. Starta Windows PowerShell. Kör den som administratör. Skriv in sfc /scannow.

Windows kollar och lagar om den hittar fel. Om där är fel så skapas där en text fil som man kan läsa då. Sen då felsöka mer

Permalänk

sfc /scannow och liknande återställningar har jag kört utan anmärkning.
Åter igen drog SIHOST.exe igång och gick tillbaka på 0% så fort jag startade "Process Monitor".
Skall prova att låta ""Process Monitor" vara igång hela tiden

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleChevelle:

sfc /scannow och liknande återställningar har jag kört utan anmärkning.
Åter igen drog SIHOST.exe igång och gick tillbaka på 0% så fort jag startade "Process Monitor".
Skall prova att låta ""Process Monitor" vara igång hela tiden

Låter lite konstigt att den gör så. Du vet att du kan spela in om du vill. Om du nu inte sitter vid datorn.
Vet du vad kan tänkte då när du skrev att den försvinner när du startar monitor. Virus....... Dum fråga. Är ditt virusprogram igång.
Så fall kolla lite på det med. Jag tror nog det är ingen fara. Men en då lite frågande.

Filen ska vara 140kB stor sen om du kollar under filen och säkerhet. Så får den bara Läsa och köra. Inget annat. Så fall tillhör den inte Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleChevelle:

sfc /scannow och liknande återställningar har jag kört utan anmärkning.
Åter igen drog SIHOST.exe igång och gick tillbaka på 0% så fort jag startade "Process Monitor".
Skall prova att låta ""Process Monitor" vara igång hela tiden

Finns ingenting som undgår ProcessExplorer (som Admin givetvis & x64), skrivet av geniet Mark Russinovich... jag har använt det så länge jag kört windows, många avancerade funtioner tex. referenser samt inlästa DLL:er, minnesläckor osv.

sök Ctrl+f > si och...

dubbelklicka på processen

som nämnt ovan kan det vara Foton-appen som spökar

vissa avinstallerar PhotosMediaEngine (inte i appen, utan inställningar>Appar Funktioner

OCH stäng av:

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

Finns ingenting som undgår ProcessExplorer (som Admin givetvis & x64), skrivet av geniet Mark Russinovich... jag har använt det så länge jag kört windows, många avancerade funtioner tex. referenser samt inlästa DLL:er, minnesläckor osv.

sök Ctrl+f > si och...
<Uppladdad bildlänk>

dubbelklicka på processen

<Uppladdad bildlänk>

som nämnt ovan kan det vara Foton-appen som spökar

<Uppladdad bildlänk>

vissa avinstallerar PhotosMediaEngine (inte i appen, utan inställningar>Appar Funktioner

<Uppladdad bildlänk>

OCH stäng av:
<Uppladdad bildlänk>

Om du har problem med att foto drar CPU kraft. Så är det bara att inte ha så många filer i den mappen man länkar som foto ska läsa ifrån . Gammal bug. Eller ta bort länkar helt som jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Om du har problem med att foto drar CPU kraft. Så är det bara att inte ha så många filer i den mappen man länkar som foto ska läsa ifrån . Gammal bug. Eller ta bort länkar helt som jag gör. <Uppladdad bildlänk>

nä jag har inga problem med foton, det var bara några sekunder som den indexerade... processen är inte ens igång

fanns många som hade hög cpu på sihost.exe & ibland relaterat till foton

har alltid oavsett kraftfull dator minimerat antal processer igång... finns massor att ställa på manuellt i tjänster, eller tom. inaktivera

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Om du har problem med att foto drar CPU kraft. Så är det bara att inte ha så många filer i den mappen man länkar som foto ska läsa ifrån . Gammal bug. Eller ta bort länkar helt som jag gör. <Uppladdad bildlänk>

För min egen del så avinstallerade jag foton utan att det gjorde någon skillnad.
sihost.exe använder sig av shcore.dll som slumpmässigt belastar cpu med rätt stadiga 10% och en varning om hög strömförbrukning. Med windows 11 21H2 innebär det inga problem mer än att det belastar CPU och drar ström, som det verkar, men så fort som jag uppgraderar till Win 11 22H2 verkar det som om att processen stör, med frysningar, lagg, stammande tangenter och monitorer som startar om slumpmässigt. Släpper det här för ett tag...

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk

P.S. Anledningen till att processen går ner på 0% när jag startar "Process monitor", verkar vara att UAC avbryter den när UAC ber om kvittens att starta "Process Monitor". Kör med "Process Explorer" istället...

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleChevelle:

För min egen del så avinstallerade jag foton utan att det gjorde någon skillnad.
sihost.exe använder sig av shcore.dll som slumpmässigt belastar cpu med rätt stadiga 10% och en varning om hög strömförbrukning. Med windows 11 21H2 innebär det inga problem mer än att det belastar CPU och drar ström, som det verkar, men så fort som jag uppgraderar till Win 11 22H2 verkar det som om att processen stör, med frysningar, lagg, stammande tangenter och monitorer som startar om slumpmässigt. Släpper det här för ett tag...

Hur går det. Vill säga att det var inte jag som tog upp Programmet Foto. Men Foto har hat en bug för en tid sedan. Men vad jag själv ser nu så är den borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleChevelle:

P.S. Anledningen till att processen går ner på 0% när jag startar "Process monitor", verkar vara att UAC avbryter den när UAC ber om kvittens att starta "Process Monitor". Kör med "Process Explorer" istället...

Visa processer går igång när du slutar röra musen efter ett tag. Helt normalt. Datorn gör mycket när man inte sitter vid den. Sen stannade när så fort man gör något. Det är det som händer när du ser att denna fil försvinner när du gör något.

Permalänk
Medlem

Hur går det med och hur ser det ut i Windows loggar sen de länkar jag visa här. För där står mycket ibland som man sen kan googla eller fråga här.

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Visa processer går igång när du slutar röra musen efter ett tag. Helt normalt. Datorn gör mycket när man inte sitter vid den. Sen stannade när så fort man gör något. Det är det som händer när du ser att denna fil försvinner när du gör något.

Kör med Process explorer som inte ropar på UAC och då fortsätter prosessen i fråga och det är shcore.dll som stökar i slutändan.
Här någonstans tar min kompetens slut. Lämnar en dump nedan. Mycket "windows.storage.dll", är det kopplat till OneDrive eller SoftwareDistribution månne?

0x0000000000000000
win32u.dll!NtUserMsgWaitForMultipleObjectsEx+0x14
user32.dll!MsgWaitForMultipleObjectsEx+0xae
Windows.Storage.dll!CreateItemArrayFromObjectArray+0x3c1f
Windows.Storage.dll!CreateItemArrayFromObjectArray+0x3b70
Windows.Storage.dll!CreateItemArrayFromObjectArray+0x3a23
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x8eae1
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x8bb41
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x8b9b8
shcore.dll!SHTaskPoolQueueTask+0x235
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x7e887
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x848f2
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x82015
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x7e912
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x8b855
Windows.Storage.dll!HideExtension+0x97bb
Windows.Storage.dll!HideExtension+0x9743
shcore.dll!SHTaskPoolQueueTask+0x1e3d
shcore.dll!Ordinal120+0xe6e
shcore.dll!SHQueryValueExW+0x981
KERNEL32.DLL!BaseThreadInitThunk+0x10
ntdll.dll!RtlUserThreadStart+0x2b

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk

Provade att starta "ProcessMonitor" igen och så fort man ger ok till UAC och programmet startar så stängs shcore.dll ner, och cpu går ner till "normala" 1-2% igen. Startar jag inte "ProcessMonitor" så tuggar shcore.dll på med sina 10%, oavsett om datorn används eller inte. Min gissning är att "ProcessMonitor" avbryter på något sätt i och med att "ProcessMonitor" läser in en helsikes massa!?
Men som sagt, på den här nivån blir det bara spekulation från min sida.

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Medlem

Frågar utan att läst alla svar i tråden: har du kört ett memtest86? Nyligen byggt ny dator själv, och fick "nvlddmkm" problemet en gång. Visade sig att minnena behövde lite mer kräm för XMP profilen skulle fungera och gå stabilt.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850