Windows 11 lagg, frysningar och stammande tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleChevelle:

Provade att starta "ProcessMonitor" igen och så fort man ger ok till UAC och programmet startar så stängs shcore.dll ner, och cpu går ner till "normala" 1-2% igen. Startar jag inte "ProcessMonitor" så tuggar shcore.dll på med sina 10%, oavsett om datorn används eller inte. Min gissning är att "ProcessMonitor" avbryter på något sätt i och med att "ProcessMonitor" läser in en helsikes massa!?
Men som sagt, på den här nivån blir det bara spekulation från min sida.

du bör köra Process Explorer som admin för djupare analys...

Windows.Storage.dll!CreateItemArrayFromObjectArray brukar handla om att skapa "tumnaglar", eller övrig info i div. mappar, kan bugga ut vid massa tex. bilder, trasiga genvägar på skrivbordet (oftast där man har genvägar, men överlag genvägar i allmänt)

kan även bråka om du kör bildspel på skrivbordet, ELLER en bug som lever vidare med statisk markör, "blinking cursor"... under tangentbordinställningar i kontrollpanelen, ställ reglaget på mitten om det inte är det redan

RED: och en fix jag alltid använt sen Win 7: https://www.askvg.com/how-to-fix-annoying-folder-view-type-pr...
där finns ett regedit-script, men läs igenom & kör manuellt om du hellre vill veta vad som är vad

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleChevelle:

Kör med Process explorer som inte ropar på UAC och då fortsätter prosessen i fråga och det är shcore.dll som stökar i slutändan.
Här någonstans tar min kompetens slut. Lämnar en dump nedan. Mycket "windows.storage.dll", är det kopplat till OneDrive eller SoftwareDistribution månne?

0x0000000000000000
win32u.dll!NtUserMsgWaitForMultipleObjectsEx+0x14
user32.dll!MsgWaitForMultipleObjectsEx+0xae
Windows.Storage.dll!CreateItemArrayFromObjectArray+0x3c1f
Windows.Storage.dll!CreateItemArrayFromObjectArray+0x3b70
Windows.Storage.dll!CreateItemArrayFromObjectArray+0x3a23
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x8eae1
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x8bb41
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x8b9b8
shcore.dll!SHTaskPoolQueueTask+0x235
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x7e887
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x848f2
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x82015
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x7e912
Windows.Storage.dll!Ordinal897+0x8b855
Windows.Storage.dll!HideExtension+0x97bb
Windows.Storage.dll!HideExtension+0x9743
shcore.dll!SHTaskPoolQueueTask+0x1e3d
shcore.dll!Ordinal120+0xe6e
shcore.dll!SHQueryValueExW+0x981
KERNEL32.DLL!BaseThreadInitThunk+0x10
ntdll.dll!RtlUserThreadStart+0x2b

Jag är lite frågande. Jag bad dig kolla visa saker. Men ser ingen info om det. Ta skärm dumpar som jag visar här till oss. Så Kan man börja någon stans. För gå över till steg 2 i felsökningen.

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

Frågar utan att läst alla svar i tråden: har du kört ett memtest86? Nyligen byggt ny dator själv, och fick "nvlddmkm" problemet en gång. Visade sig att minnena behövde lite mer kräm för XMP profilen skulle fungera och gå stabilt.

Ber om ursäkt om jag missat att svara på något men med familjen konstant ropandes på mig så blir det lite ofokuserat emellanåt.
Jag har sällan möjlighet att sitta längre stunder...
Körde windows egna minnestest UA. Men jag testar memtest86 också vid tillfälle.

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Skrivet av PelleChevelle:

Ber om ursäkt om jag missat att svara på något men med familjen konstant ropandes på mig så blir det lite ofokuserat emellanåt.
Jag har sällan möjlighet att sitta längre stunder...
Körde windows egna minnestest UA. Men jag testar memtest86 också vid tillfälle.

Här kommer de efterfrågade skärmdumparna. Något mer jag missat?

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleChevelle:

Här kommer de efterfrågade skärmdumparna. Något mer jag missat?
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

jäpp ny ser jag en sak man kan då gå vidare med. Dubbel klicka på shell infrastructure host och ta en skärm dum på den och visa här
samtidigt när du gör detta .gå in win logen leta upp samma tid 2022-06-26 kl 00:35 sen gör samma där dubelklicka

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

jäpp ny ser jag en sak man kan då gå vidare med. Dubbel klicka på shell infrastructure host och ta en skärm dum på den och visa här
samtidigt när du gör detta .gå in win logen leta upp samma tid 2022-06-26 kl 00:35 sen gör samma där dubelklicka

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleChevelle:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

bra nu har vi mer info. Måste fråga. Har du gjort en total ny ren installation av Windows

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

bra nu har vi mer info. Måste fråga. Har du gjort en total ny ren installation av Windows

Ja sen några dagar!
Skippade ju 22H2 till förmån för 21H2. Som jag nämde tidigare så försvann symptomen vid ominstallationen, men jag är fortfarande intresserad av varför sihost.exe och vidare shcore.dll "hänger" sig slumpmässigt. Finns det en lösning på det så kanske jag kan installera 22H2 igen, alt ha en lösning när den väl rullar ut.

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleChevelle:

Ja sen några dagar!
Skippade ju 22H2 till förmån för 21H2. Som jag nämde tidigare så försvann symptomen vid ominstallationen, men jag är fortfarande intresserad av varför sihost.exe och vidare shcore.dll "hänger" sig slumpmässigt. Finns det en lösning på det så kanske jag kan installera 22H2 igen, alt ha en lösning när den väl rullar ut.

Nu när du skrev detta. Så undrar jag hur eller var du får Windows installations filer ifrån ?

Själva problemet är mer en bara en procces. Jag såg med att där är problem Sticky Notes som är bunden till detta. Sen ser jag att du har ett program som inte MS installerar. Tror nog att du för börja från en helt ren installation. Då menar jag att du formaterar din system disk från USB/Windows/installationen. Ta bort alla partitioner. Brukar ligga 4 stycken. Sen markera den tomma och då skapar ju den 3 nya. Markera den största Partitionen och kör igång W installationen. Sen uppdatera allt. Då bara Windows egna saker från Windows Update och från Microsoft store. Sen gå in i enhetshanteraren och kolla så alla driv är installerade.
Så har du en helt ren Windows. Installera inget själv av det du kanske vill ha. Sen prova igen några dagar. Du sa att ditt bios var det nyaste. Så det är inte det. Men först innan du gör detta. Min fråga var du får Windows installation från. Jag kan ge dig en länk som du får då den nyaste Ver. För 22H2 är inte en stabil Ver. Den ska du inte använd om du har problem. Den som är nyaste för vanliga folket är 22000.778. Den är stabil. Så vilken ver 22H2 har du ? den nyaste av den är 22621.105. Här finns buggar i denna.

Permalänk
Medlem

Om du då kör 22H2 22621.105 så har du ju många nya saker som kommer sen. Som då Aktivitetshanteraren som är helt omgjord. Här kan du ju gå in i Aktivitetshanteraren och Aktivitetshanteraren inställningar. Sen sätta den att den läser alla process. Här kan du med kolla vad dom är igång och hur länge de är igång-

Visar en bild.

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Nu när du skrev detta. Så undrar jag hur eller var du får Windows installations filer ifrån ?

Själva problemet är mer en bara en procces. Jag såg med att där är problem Sticky Notes som är bunden till detta. Sen ser jag att du har ett program som inte MS installerar. Tror nog att du för börja från en helt ren installation. Då menar jag att du formaterar din system disk från USB/Windows/installationen. Ta bort alla partitioner. Brukar ligga 4 stycken. Sen markera den tomma och då skapar ju den 3 nya. Markera den största Partitionen och kör igång W installationen. Sen uppdatera allt. Då bara Windows egna saker från Windows Update och från Microsoft store. Sen gå in i enhetshanteraren och kolla så alla driv är installerade.
Så har du en helt ren Windows. Installera inget själv av det du kanske vill ha. Sen prova igen några dagar. Du sa att ditt bios var det nyaste. Så det är inte det. Men först innan du gör detta. Min fråga var du får Windows installation från. Jag kan ge dig en länk som du får då den nyaste Ver. För 22H2 är inte en stabil Ver. Den ska du inte använd om du har problem. Den som är nyaste för vanliga folket är 22000.778. Den är stabil. Så vilken ver 22H2 har du ? den nyaste av den är 22621.105. Här finns buggar i denna.

Jag börjar alltid med en ren installation som inkluderar omformatering och borttagning av alla partitioner.
Dom senaste månaderna har jag installerat enl följande 21H2 - 22H2 - 22H2 - och nu 21H2. Alla installatiner är gjorda korrekt.
Jag är medveten om att 22H2 är instabil men det problemet finns även i 21H2, åtminstone ver 22000.739.

Har varje gång testat att köra med bara MS installationer förutom drivisar, och problemet återkommer.
Efter att ha konstaterat det så har jag installerat programvaran jag behöver i alla fall, p.g.a. att jag är beroende av datorn till jobb och inte haft något att förlora eftersom problemet kvarstått.
Anledningen till att jag noterade "problematiken" från första början var att jag testade *22H2 och fick upp ögonen för det.
Alla Installationer kommer direkt från MS. Just nu sitter jag med version 21H2 22000.739
Vilken version jag hade av 22H2 vet jag inte, jag skippar den tills den blir officiell och förhoppningsvis stabil.
Har en cumulativ uppdatering väntandes nu ser jag. Får se om den gör skillnad?
Du nämner ett program "som MS inte installerar" vilket är det du menar?
Sticky notes har jag avinstallerat nu.

Tack för ditt imponerande tålamod, har jobbat som IT-tekniker i 15 år så jag är inte helt bortkommen men absolut
inte allvetande och vet mina begränsningar. Denna typ av felsökning förekommer sällan där jag jobbat utan det
innebär i regel bara ominstallation eller utbyte av dator ifall problem kvarstår.

Åter igen tack

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleChevelle:

Jag börjar alltid med en ren installation som inkluderar omformatering och borttagning av alla partitioner.
Dom senaste månaderna har jag installerat enl följande 21H2 - 22H2 - 22H2 - och nu 21H2. Alla installatiner är gjorda korrekt.
Jag är medveten om att 22H2 är instabil men det problemet finns även i 21H2, åtminstone ver 22000.739.

Har varje gång testat att köra med bara MS installationer förutom drivisar, och problemet återkommer.
Efter att ha konstaterat det så har jag installerat programvaran jag behöver i alla fall, p.g.a. att jag är beroende av datorn till jobb och inte haft något att förlora eftersom problemet kvarstått.
Anledningen till att jag noterade "problematiken" från första början var att jag testade *22H2 och fick upp ögonen för det.
Alla Installationer kommer direkt från MS. Just nu sitter jag med version 21H2 22000.739
Vilken version jag hade av f vet jag inte, jag skippar den tills den blir officiell och förhoppningsvis stabil.
Har en cumulativ uppdatering väntandes nu ser jag. Får se om den gör skillnad?
Du nämner ett program "som MS inte installerar" vilket är det du menar?
Sticky notes har jag avinstallerat nu.

Tack för ditt imponerande tålamod, har jobbat som IT-tekniker i 15 år så jag är inte helt bortkommen men absolut
inte allvetande och vet mina begränsningar. Denna typ av felsökning förekommer sällan där jag jobbat utan det
innebär i regel bara ominstallation eller utbyte av dator ifall problem kvarstår.

Åter igen tack

Nej nej. jag tro inte du inte kan. Du vill bara fråga lite.

ÄÄÄ det var bara jag såg Adobe. Jag bara tänkte lite att du kan testa med en ren.
22H2 är inte släppt. Jag kör den på en annan dator för test. Jag kan inte ens starta äldre spel. kunde inte ens installera deras egna NET Fram 3.5 som behövs i äldre spel. Så den väntar jag med.22H2

Permalänk

Har nu version ...778 så vi får se...
Ja det vore ju inte direkt första gången en Adobe applikation ställer till det 🙄

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk

Det håller i sig med att processerna dör/går ner till "normal" cpu belastning så fort jag startar "ProcessMonitor".
Har varit lite lugnare nu ett tag eftersom datorn inte varit igång lika långa sessioner de senaste dagarna.
De verkar inte dra igång förrän efter 5-6 timmar.
Har kollat min sons dator lite då och då, som i stort sett är identisk, utan att jag någonsin sett samma beteende.
Dessutom har jag bytlånat delar med sönerna utan resultat så jag tror att jag kan utesluta HW?
Jag förväntar mig ingen respons utan bara rapporterar...

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk
Skrivet av PelleChevelle:

Det håller i sig med att processerna dör/går ner till "normal" cpu belastning så fort jag startar "ProcessMonitor".
Har varit lite lugnare nu ett tag eftersom datorn inte varit igång lika långa sessioner de senaste dagarna.
De verkar inte dra igång förrän efter 5-6 timmar.
Har kollat min sons dator lite då och då, som i stort sett är identisk, utan att jag någonsin sett samma beteende.
Dessutom har jag bytlånat delar med sönerna utan resultat så jag tror att jag kan utesluta HW?
Jag förväntar mig ingen respons utan bara rapporterar...

Använd process explorer och ta en screenshot.

Permalänk

Har kört trial and error med vilka programvaror jag installerat/avinstallerat och har installerat om Win11 eng 4-5 ggr nu och, ja det är ju inte stabilt direkt. Man får lite olika resultat varenda gång.
Store crashade en gång. En gång så var en folder på Svenska under quick access, pictures hette plötsligt bilder.
Några gånger var inte GPU drivisarna med etc. etc. Hur som helst, shcore.dll skrev väldigt mycket AdobeBridge
poster i registret. Under en Sihost-aktivitetsökning avinstallerade jag Adobe programen och i slutet på avinstallationen
så gick sihost ner till normal aktivitet. Så nu skall jag prova utan Photoshop & Illustrator.
Är ruggigt trött på det här och funderar på att byta PSU, MB & CPU på vinst och förlust...
Återkommer med dumpar när/om problemen återkommer...

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk

Nu har jag hittat vad det beror på hos mig!
Så fort jag öppnar en fil som är associerad med "Windows Photos" i "Windows Photos" så startar den överdrivna cpu belastningen och fortsätter till kingdom come, tills jag startar om datorn (eller startar process monitor 🤪).
Om jag då re-associerar samma suffix i fråga, med tex. PhotoShop och öppnar bilden i photoshop så lungnar sihost ner sig direkt och verkar hålla sig lugn.

M.a.o. Om jag öppnar bildfiler associerade med Photos i Photos så drar sihost igång.
Öppnar jag samma filer i "Photos", men associerade med Photoshop så är det lungt.

Kontentan är att man inte skall associera/öppna några som helst bilder med "Photos"

Jag vet att du tog upp Photos men avinstallationen av programmet verkar inte hjälpa om man redan hunnit associera bilder med photos!? Kanske en omstart hade hjälp men jag är inte säker på om jag testade det.

Åter igen! Stort tack för att du stått ut med mitt "tjat" 👍😊

Ändringar
Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk

Sen kommer man osökt till frågan om varför det drabbar vissa men inte andra!? Har vid det här laget gjort 8-10 ominstallationer på min dator utan att det löst problemet. Ingen av de andra 5 datorerna som jag installerat om vid ett flertal tillfällen har det, varav en identisk med min och med samma programvaror installerade, plus några spel. Det enda som skiljer dessa två HW-mässigt är olika modeller av AMD processorer.

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...

Permalänk

Jag hoppas att jag har fel!!!
Jag har nu provat att öppna hundratals bilder utan att sihost drar igång, men så fort jag träffar på en bild av (låt oss säga vuxenkaraktär) så triggar det sihost som lägger sig på sina 10% ca efter att man stänger ner bilden. Konsekvent!!!
Har startat om datorn 10ggr och jag får samma resultat.
Någon fler som ser samma mönster?

Visa signatur

I've seen things you people wouldn't believe...