Kärnkraftsimulator för DOS - Vet du mer ? (modemvarning - bilder i tråd)

Permalänk
Medlem

Kärnkraftsimulator för DOS - Vet du mer ? (modemvarning - bilder i tråd)

Kände mig lite retro och lade till en varning till er som sitter med modem, att det är bilder i tråden

Alla webläsare uppskattar inte bilder länkade till en icke HTTPS-källa i tråden, ni har fått länkar att klicka på.

Till ämnet:

Detta program hittade jag en gång på en disk i en gammal dator, lade inte mycket tanke på det men grejade lite med det igår..

Det är någon typ av läroprogram som handlar om kärnkraft, man kan få massa information om de olika delarna i anläggningen och även få chansen själv att provköra en reator. Dock verkar den någorlunda simpel och har inte element som reaktorförgiftning etc..

Av fildatum att döma så är programmet från ca 1989.

Det är ett grafiskt gränssnitt som även kräver att man använder sitt tangentbord.

Så här ser det ut när man startat programmet:

Huvudmenyn

Här finns information där man kan lära sig mer om hur det fungerar, man kan klicka på många objekt och få mer kunskap:

Information om kärnkraftverkets uppbyggnad

Information om kärnkraftverkets uppbyggnad

Så här ser det ut innan man kickat igång sin lilla reaktor:

Simulering av reaktorn 1

Reaktor under drift, vid strax över ca 1090MW electric så dumpar turbinen ånga:

Simulering av reaktorn 2

Filstrukturen i programkatalogen:

Filer i programkatalogen

COM-filer, Mark verkar vara relaterat till minneshantering:

COM filer i katalogen

PEGA, hjälpprogram för grafiken ?

PEGA, Vad är detta ?

Känner ni igen detta och vet källan ?

/Karaffen

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en vidareutveckling av simulatorn "Gaphals" som kom för ABC80 om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Ser ut som en vidareutveckling av simulatorn "Gaphals" som kom för ABC80 om jag inte minns fel.

Ok, det är väl ungefär 190 år före min tid

Har kompletterat posten ovan något med mer info.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Andra namnet är ju rätt sällsynt. Så ger bara 2 träffar. Rimligtvis är det han som är 69 år. Så kanske går att få kontakt.

https://www.hitta.se/per+sabelstr%C3%B6m/personer/2

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Tja, filnamnet verkar ju spegla beskrivningen du får upp när du startar filen:
Paint Tools EGA.COM

Jag bara gissar, men det låter väl som just ett litet paket med färdiga rutiner för att enkelt rita upp saker i EGA. (en liten TSR kanske? Dvs ligger kvar i minnet i bakgrunden medan spelet körs)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hemsida till företaget Databiten

Fanns faktiskt en internetsida för företaget databiten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag vill spela...

Skrivet av Karaff:

Hemsida till företaget Databiten

Fanns faktiskt en internetsida för företaget databiten.

Man kanske borde skicka ett mail och fråga

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

https://playgen.com/nuclear-simulator/

Finns en lite mer modern variant här. Har även sett en del andra över tid men verkar inte fungera längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

https://playgen.com/nuclear-simulator/

Finns en lite mer modern variant här. Har även sett en del andra över tid men verkar inte fungera längre

Troligen var rätt många onlinespel baserade på Flash som numera inte går att köra om man inte fixar någon specialare med en gammal dator med XP och en gammal fullinstalation av Flash samt blockering av automatisk uppgradering.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant med en kärnkraftssimulator i FPS läge där man dessutom kan växla till typ ett Simcity/Transport Tycoon läge. Gå runt och serva problem, beställa materiel, akuta händelser, reglera, ekonomi, värja sig mot s.k. miljöaktivister, övningar m.m.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Skulle nog mest bli en byråkratisimulator. De får inte röra en skruv innan alla tillstånd är på plats. Medan man väntar på ett tillstånd förfaller ett tidigare som måste sökas om osv.

Lite som i offshoren...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag vill spela...

Man kanske borde skicka ett mail och fråga

Tanken slog mig, men du får gärna prova

Skrivet av ehsnils:

Troligen var rätt många onlinespel baserade på Flash som numera inte går att köra om man inte fixar någon specialare med en gammal dator med XP och en gammal fullinstalation av Flash samt blockering av automatisk uppgradering.

Blir hellre rakad med ett samurajsvärd doppat i tabasco av en full barberare som lider av parkinson än att installera Flash 😅

Skrivet av Veni:

Hade varit intressant med en kärnkraftssimulator i FPS läge där man dessutom kan växla till typ ett Simcity/Transport Tycoon läge. Gå runt och serva problem, beställa materiel, akuta händelser, reglera, ekonomi, värja sig mot s.k. miljöaktivister, övningar m.m.

Absolut. Sen går det väl åt sådär tusen pers i ett kärnkraftverk så man får nog inte simulera allt för detaljerat

Men en enklare reaktor borde gå rätt fint.

Skrivet av chksix:

Skulle nog mest bli en byråkratisimulator. De får inte röra en skruv innan alla tillstånd är på plats. Medan man väntar på ett tillstånd förfaller ett tidigare som måste sökas om osv.

Lite som i offshoren...

En bekant gjorde lite jobb på kärnkraftverk och det du säger stämmer bra med det jag hörde.

Man betalar lätt full lön någon dag till ett helt gäng som spelar kort för att man saknar ett tillstånd att placera ut en stege.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Grafiken är faktiskt inte så långt ifrån det som fortfarande används i kontrollrummen...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Grafiken är faktiskt inte så långt ifrån det som fortfarande används i kontrollrummen...

Allt annat vore skamligt.

HMI ska inte vara snyggt att titta på. Det ska bara vidarebefordra information på ett otvetydligt sätt.

Sen är väl våra kärnkraftverk typ lika gamla

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Allt annat vore skamligt.

HMI ska inte vara snyggt att titta på. Det ska bara vidarebefordra information på ett otvetydligt sätt.

Sen är väl våra kärnkraftverk typ lika gamla

Vi har faktiskt rätt nyligen uppgraderat operatörsstationerna för turbinregleringen (ABB 800xA) på R34 men man var tvungen att ta det i etapper för att operatörerna skulle få vänja sig. Fram tills för ett par år sedan visades larm och varningar med bakbelysta små skyltar, sk kalotter, därefter gick vi över på digitala skyltar på datorskärmar och nu på vanliga larmlistor.

Blockdatorerna som jag tänkte på ovan ser dock fortfarande likadana ut.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Absolut. Sen går det väl åt sådär tusen pers i ett kärnkraftverk så man får nog inte simulera allt för detaljerat

Dom kan man välja som datorgenererade spelare tänkte jag. Och då även ha anställningsintervjuer. Blir någon sjuk så hoppar man själv in .

Med lite slump på hur ofta dom gör fel som även är baserat på deras ålder och hur många timmar dom jobbat i sträck. Ungefär som slitna tåg och flygplan som kraschade i Transport Tycoon.

Mest för att det skall kännas mer verkligt än att dom skulle vara som robotar.

Och likadant att man blir tvungen att teckna avtal med externa entreprenörer som underhåller vissa delar. Och även kanske lite äkta FPS när terrorister försöker bryta sig .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.