Plex återupplivar HTPC-klient

Permalänk
Melding Plague

Plex återupplivar HTPC-klient

Plex släpper en ny klient som ger användare med TV-kopplade datorer ett gränssnitt anpassat för större skärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Plex levererar mycket bra grejer nuförtiden!

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

Har väntat på detta i ÅR!

Permalänk

Ändra så Plex.tv är en länk [ URL=https://www.plex.tv/ ]Plex.tv[ /URL ]
Ex: Plex.tv

Gött! Installerade precis Plex vanliga "app" för några dagar sedan för att slippa använda webbläsaren, så detta kom väldigt lägligt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande HTPC - finns inget som slår det fortfarande till 100% när det kommer till flexibilitet att kunna surfa runt på nätet, spela spel och titta på media allt med samma maskin. Har även Android TV i TV:n och PS5:an inkopplad, men känner inte att någon av dessa två kan ersätta HTPC helt och hållet. PS5:an kommer närmast, men tråkigt att inte kunna komma åt alla indie-titlar som jag har på Steam t.ex. för lite lättare gaming. Även om många av dessa finns på PSN-store så är det oftast helt andra priser plus att man genom åren har samlat på sig en stor samling.

Nackdelen med HTPC är väl Windows som fortfarande inte sköter HDR speciellt bra, eller kan dynamiskt justera Hz baserat på videons bildfrekvens - Likt Apple TV kan göra.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Använder fortfarande HTPC - finns inget som slår det fortfarande till 100% när det kommer till flexibilitet att kunna surfa runt på nätet, spela spel och titta på media allt med samma maskin. Har även Android TV i TV:n och PS5:an inkopplad, men känner inte att någon av dessa två kan ersätta HTPC helt och hållet. PS5:an kommer närmast, men tråkigt att inte kunna komma åt alla indie-titlar som jag har på Steam t.ex. för lite lättare gaming. Även om många av dessa finns på PSN-store så är det oftast helt andra priser plus att man genom åren har samlat på sig en stor samling.

Nackdelen med HTPC är väl Windows som fortfarande inte sköter HDR speciellt bra, eller kan dynamiskt justera Hz baserat på videons bildfrekvens - Likt Apple TV kan göra.

Den här nya Plex HTPC klienten sköter HDR lika väl som min Nvidia Shield gör nu iallafall så vitt jag kan se och har också fungerande refresh rate switching.

Resolution switchen verkar väldigt buggad däremot och fungerar inte alls på min ände

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Ändra så Plex.tv är en länk [ URL=https://www.plex.tv/ ]Plex.tv[ /URL ]
Ex: Plex.tv

Nu är det fixat! 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Använder fortfarande HTPC - finns inget som slår det fortfarande till 100% när det kommer till flexibilitet att kunna surfa runt på nätet, spela spel och titta på media allt med samma maskin. Har även Android TV i TV:n och PS5:an inkopplad, men känner inte att någon av dessa två kan ersätta HTPC helt och hållet. PS5:an kommer närmast, men tråkigt att inte kunna komma åt alla indie-titlar som jag har på Steam t.ex. för lite lättare gaming. Även om många av dessa finns på PSN-store så är det oftast helt andra priser plus att man genom åren har samlat på sig en stor samling.

Nackdelen med HTPC är väl Windows som fortfarande inte sköter HDR speciellt bra, eller kan dynamiskt justera Hz baserat på videons bildfrekvens - Likt Apple TV kan göra.

Apple TV har å andra sidan sina begränsningar. Jag får alltid ett ”hallelujah”-ögonblick när jag streamat saker under en längre tid på ATV och sen drar på en film med Dolby Atmos på Zappiti Neo-spelaren.
Zappitin är dock värdelös för Netflix och dylikt. HTPC löser det mesta men ofta problem med stöd för olika videoformat.
Tror inte den ultimata spelaren finns och tveksam till om den någonsin kommer.

Men kul att HTPC-användare får lite kärlek också

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Nu är det fixat! 😊

Najs~ 😎👍

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Apple TV har å andra sidan sina begränsningar. Jag får alltid ett ”hallelujah”-ögonblick när jag streamat saker under en längre tid på ATV och sen drar på en film med Dolby Atmos på Zappiti Neo-spelaren.
Zappitin är dock värdelös för Netflix och dylikt. HTPC löser det mesta men ofta problem med stöd för olika videoformat.
Tror inte den ultimata spelaren finns och tveksam till om den någonsin kommer.

Men kul att HTPC-användare får lite kärlek också

Vad är det Zappiti Neo gör bättre? Samma källmaterial men bättre "processing"?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad är det Zappiti Neo gör bättre? Samma källmaterial men bättre "processing"?

Apple TV klarar tyvärr inte av TrueHD Atmos, endast TrueHD utan Atmos metadata, konverterat till LPCM.

För Atmos på Apple TV så är det Dolby Digital Plus med Atmos metadata som gäller, vilket är det streamingtjänster erbjuder.

Egenrippade eller andra remuxer har inte DD+ med Atmos.

Vet inte om Zappiti klarar det, men Nvidia Shield gör det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

HTPC! <3
Detta ska testas.

Får däremot inte scroll att funka i gränssnittet, någon som upplever samma problem?

Permalänk
Medlem

Jag körde Airvideo HD rätt länge, konverterade det mesta on-the-fly mellan iOS-enheter. Men så slutade utvecklaren och det började uppstå problem. Så tog äntligen mig i kragen och bytte till Plex för några månader sedan och hur i h-vete kan jag inte ha bytt tidigare?!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad är det Zappiti Neo gör bättre? Samma källmaterial men bättre "processing"?

Ja alltså jag ska inte gå in i en diskussion kring bildkvalité osv, det blir snabbt infekterat. Men personligen tycker jag rent subjektivt att bilden är bättre på Zappiti än både Apple TV och Nvidia Shield. Nu har jag inte ägt en Shield på ett par så den kanske blivit bättre. Senast jag hade den saknade den en del stöd för olika format.
Ljudmässigt så fixar som sagt inte Apple TV TrueHD Atmos. Skillnaden är milsvidd imo.

Zappitin oumbärlig för mig personligen som vill kunna spela alla format. Ex BD-folders

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Apple TV klarar tyvärr inte av TrueHD Atmos, endast TrueHD utan Atmos metadata, konverterat till LPCM.

För Atmos på Apple TV så är det Dolby Digital Plus med Atmos metadata som gäller, vilket är det streamingtjänster erbjuder.

Egenrippade eller andra remuxer har inte DD+ med Atmos.

Vet inte om Zappiti klarar det, men Nvidia Shield gör det.

Aha, tackar för info!

Men verkar som uppspelning med appen Infuse borde komma rätt nära?

The one thing that gets lost with TrueHD is the Atmos metadata. This won’t affect the actual audio track (you’ll still get full 5.1 or 7.1), but will affect placement of some sounds (EG overhead sounds).

https://community.firecore.com/t/truehd-atmos/30630/3

Skrivet av eFoppa:

Ljudmässigt så fixar som sagt inte Apple TV TrueHD Atmos. Skillnaden är milsvidd imo.

Är den verkligen det (se citat ovan)?
Alltså jag har ingen aning – litar på vad du säger.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men verkar som uppspelning med appen Infuse borde komma rätt nära?

The one thing that gets lost with TrueHD is the Atmos metadata. This won’t affect the actual audio track (you’ll still get full 5.1 or 7.1), but will affect placement of some sounds (EG overhead sounds).

Ja, alltså man förlorar alla "höjdkanaler", vilket är hela poängen med Atmos. Jag använder själv Infuse 7 med aktiv prenumeration och kan intyga.

Filmerna bibehåller fortfarande 7.1-ljud, så i en scen där en helikopter svävar ovanför så kommer du fortfarande höra att helikoptern finns med i scenen. Däremot kommer inte "höjdkanalerna" fungera, så du kommer inte höra ljudet från helikoptern ovanifrån din sittplats.

Netflix, HBO, Disney+ m.fl. streamar dock inte material med TrueHD ändå, utan allt från streamingtjänster är Dolby Digital Plus samt Atmos metadata.

Hurvida man hör skillnad på Dolby Digital Plus med Atmos jämfört med TrueHD med Atmos kan jag inte svara på. Ingen Bluray har DD+ Atmos och ingen streamingtjänst har TrueHD Atmos.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Aha, tackar för info!

Men verkar som uppspelning med appen Infuse borde komma rätt nära?

The one thing that gets lost with TrueHD is the Atmos metadata. This won’t affect the actual audio track (you’ll still get full 5.1 or 7.1), but will affect placement of some sounds (EG overhead sounds).

https://community.firecore.com/t/truehd-atmos/30630/3

Är den verkligen det (se citat ovan)?
Alltså jag har ingen aning – litar på vad du säger.

Ja alltså vad firecore säger är att du får 5.1 ljud eller 7.1 vilket e sant men du går miste om Atmos metadata och placeringen av vissa ljud.

Jag trodde faktiskt att jag kopplat mina atmoshögtalare fel på nåt sätt då jag körde dem med Infuse. Natt och dag tycker jag skillnaden är

Men upp till var och en att avgöra vad som duger. Det är lätt att vänja sig också. Jag blir som mest impad av TrueHD Atmos när jag kollat mycket Netflix osv och sen drar på en blu-ray.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Känns som jag är enda som föredrar att bläddra med Utforskaren. Så mycket snabbare och bekvämare, speciellt om man inte har tänkt se på nåt speciellt utan rumlar omkring i samlingen.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Känns som jag är enda som föredrar att bläddra med Utforskaren. Så mycket snabbare och bekvämare, speciellt om man inte har tänkt se på nåt speciellt utan rumlar omkring i samlingen.

Ja, det där känns lite väl 90-tal, kanske tidigt 2000.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, det där känns lite väl 90-tal, kanske tidigt 2000.

Men det är ju så mycket behändigare och snabbare. Får nervspel varje gång man är hemma hos nån och dom sitter och söker efter nåt med liknande UIn *uäk*

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Men det är ju så mycket behändigare och snabbare. Får nervspel varje gång man är hemma hos nån och dom sitter och söker efter nåt med liknande UIn *uäk*

Ser inte problemet. Då är väl mediabibiblioteket dåligt uppstyrt om det är svårare att hitta än i Utforskaren? Utförskaren är väl fult om något? Att hålla på och filhantera för att man ska köra igång en film? Nä tack.

Men vad bra att det går att göra på olika sätt om vi nu den ena föredrar det ena före det andra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Känns som jag är enda som föredrar att bläddra med Utforskaren. Så mycket snabbare och bekvämare, speciellt om man inte har tänkt se på nåt speciellt utan rumlar omkring i samlingen.

Håller med till 100%, jag kör alltid utforskaren på min HTPC. Förstår inte varför man ska krångla till det

Med det sagt, kul med en uppdatering av Plex. HTPC förtjänar kärlek.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av FlyingFinn:

Men det är ju så mycket behändigare och snabbare. Får nervspel varje gång man är hemma hos nån och dom sitter och söker efter nåt med liknande UIn *uäk*

Skrivet av HappySatan:

Håller med till 100%, jag kör alltid utforskaren på min HTPC. Förstår inte varför man ska krångla till det

Med det sagt, kul med en uppdatering av Plex. HTPC förtjänar kärlek.

En stor sak som gör PLEX så pass lockande är att man kan strömma sitt bibliotek mellan fler enheter än bara sin egna HTPC. Jag kan exempelvis när jag åker hem till (svär)föräldrarna bara köra igång appen på mobilen och casta till deras CC Ultra exakt samma filmer som jag skulle kört hemmavid.

Ska nämnas att jag har spenderat gott om tid gällande kategorisering av filmer, serier och sonika - Törs påstå att mitt egna bibliotek är lättare att navigera än tjänster som Netflix, Viaplay eller Apple TV+ faktiskt.

Sedan gör PLEX lite annat som inte utforskaren gör heller; Exempelvis automatisk hämtning av trailers, subtitles i önskat språk och OtF-konvertering av materialet om man t.ex. strömmar till en enhet som har annan upplösning än källmaterialet. OtF-konvertering kan även användas om enheten använder mobilt internet, vilket sparar enormt med bandbredd (därmed surfpott).

För den som endast har en TV, aldrig kollar genom surfplattan/mobilen eller inte delar sitt bibliotek – då duger utforskaren ypperligt. Men är man flera personer med mer än en enhet i ett hushåll, eller vill kolla utanför sitt egna hem generellt, då är PLEX svårslaget i min mening

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Håller med till 100%, jag kör alltid utforskaren på min HTPC. Förstår inte varför man ska krångla till det

Konstigt, jag kör inte utforskaren just därför att jag inte vill krångla till det.
Googla VLC Dolby Vision Subtitles. Verkar krångligt tycker jag.
Jag som kör Zappiti har 0 issues. Överskådligt bibliotek (har man många filmer kan det va en fördel att läsa vad filmen handlar om). Spelar filen perfekt varje gång med eller utan undertexter oavsett format.

Finns det en lösning som är lika problemfri med samma resultat hade jag gärna sålt zappitin

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Suck.... Kunde inte bara OpenPHT ha fått fortsatt utveckling istället? Den är milsvitt bättre än alla officiella klienter om en kör plex på en PC. Frågan är bara hur länge den kommer att fungera med servermjukvaran när den inte utvecklas.