Svart skärm efter sleep, snabb reboot osv

Permalänk
Medlem

Svart skärm efter sleep, snabb reboot osv

Har stött på problem med min Asus 32" XG32VQR som köptes oktober 2019,

Efter att datorn varit i viloläge (gäller både stationära och jobb-laptop) så kommer skärmen liksom inte igång, utan stannar helt svart. Skärmen är igång då jag ser att den liksom lyser, men den visar ingen bild. Även om man startar om skärmen, tar ut ström sladden, tar ut HDMI eller Displayport sladden osv så får den ingen bild. Enda som fungerar är att helt enkelt vänta ett tag och sen sätta i strömmen igen. Men även detta varierar, ibland funkar det efter några minuter, ibland kan det gå en hel timme och ändå ingen bild när man kommer tillbaka...
Har installerat om drivrutinerna, har de senaste (men hade samma problem med förra versionen). Samma sladdar jag haft i flera år till skärmen.
Detta är ett nytt fenomen sen några dagar. Inga hårdvara förändringar senaste veckorna

Någon som vet en lösning?
Tack

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall skärmens nätagg blir sämre kan de bete sig så där. Asus är rätt pigg på externa strömdosor och ett utbyte av en sådan skulle kunna bli ett steg på felsökningen. Du har garanti eller åtminstone reklamationsrätt om inte annat. En kontakt med Asus support kanske ger svar och en lösning inom minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall skärmens nätagg blir sämre kan de bete sig så där. Asus är rätt pigg på externa strömdosor och ett utbyte av en sådan skulle kunna bli ett steg på felsökningen. Du har garanti eller åtminstone reklamationsrätt om inte annat. En kontakt med Asus support kanske ger svar och en lösning inom minuter.

Tack!

Yes denna skärmen har extern strömdos.
Jag kollar med Asus

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9