Microsoft "Project Volterra" är stationär ARM-baserad minidator

Permalänk
Melding Plague

Microsoft "Project Volterra" är stationär ARM-baserad minidator

Den utvecklingsfokuserade datorns yttre påminner om Mac Mini och är Microsofts första stationära alternativ med ARM-baserad systemkrets.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Begränsat Office-stöd och ingen kontorsdator med andra ord? Vore lite intressant att veta hur MS har resonerat med en dator som förefaller ha ett begränsat användningsområde. Spontant hade jag nog valt ett kraftfullare alternativ.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ser fram emot officiell boot camp till mac os arm

Permalänk
Medlem

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig köpa en konsumentvariant.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Begränsat Office-stöd och ingen kontorsdator med andra ord...?

Än så länge - men Microsoft verkar ju ha gett upp om att inte behöva porta legacyramverk, så vem vet: vi kanske får se lite gammal skit till nya plattformar vilket möjliggör kontorsarbete på ARM framöver. 🙃

Permalänk
Medlem

Microsoft: Nej tack
Qualcomm: Nej tack.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dr.Mabuse:

Begränsat Office-stöd och ingen kontorsdator med andra ord? Vore lite intressant att veta hur MS har resonerat med en dator som förefaller ha ett begränsat användningsområde. Spontant hade jag nog valt ett kraftfullare alternativ.

Microsoft har varit väldigt sega med få till ARM64-stöd, men Office är på gång

Microsoft nämnde även detta

Citat:

To ensure ease of use for our shared customers, we are also announcing a comprehensive end-to-end Arm-native toolchain for Arm native apps, including:

  • Full Visual Studio 2022 & VSCode

  • Visual C++

  • Modern .NET 6 and Java

  • Classic .NET Framework

  • Windows Terminal

  • WSL and WSA for running Linux and Android apps

Fullt möjligt att Microsoft, åter igen, lyckas göra en sörja av Windows ARM64 stöd. Men allt mer pekar på att de gör en seriös långsiktig satsning.

Det som lanseras här handlar mer om att få ut något som utvecklare kan använda, prestandamässigt verkar man ändå "bara" kunna vänta sig i nivå med förra årets AMD/Intel U-serie CPUer (fast med betydligt bättre perf/W). Allt Qualcomm har tillgång till just nu ligger fortfarande långt efter Apples M1.

Det som nog avgör framtiden för ARM64 på Windows (nu när ARM / Nvidia affären är död och begraven, största "vinnaren" är Qualcomm vilket känns sådär...) är om den CPU som företaget Nuvia (grundat av flera personer som designande Apples M1) jobbat på kan leverera! Qualcomm köpte Nuvia förra året, de har sagt att man ska lansera första CPU-designen från den gruppen senare i år med produkter på marknaden under 2023.

Om ryktet kring Nuvia CPUn (minst lika snabb som Apple) stämmer blir det riktigt spännande med ARM64 på Windows

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Microsoft: Nej tack
Qualcomm: Nej tack.

Men ska ändå in och kommentera: Ja tack.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en liknande fast till Steam som man bara kopplar in i tvn som en konsol

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Begränsat Office-stöd och ingen kontorsdator med andra ord? Vore lite intressant att veta hur MS har resonerat med en dator som förefaller ha ett begränsat användningsområde. Spontant hade jag nog valt ett kraftfullare alternativ.

Det är en dator riktad till utvecklare så att det finns en plattform att testköra och bygga applikationer på. Om man vill starta med arm innan intressanta konsumentdatorer kommit ut.
Ge utvecklarna möjligheter att bygga mjukvara så att det finns mer på plats innan MS försöker sig på desktop/laptop med ARM.

Så den är antagligen inte så tilltalande för gemene man nä. Rimligt om du inte känner dig så frestad på den här 😅

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedman18:

Skulle vilja ha en liknande fast till Steam som man bara kopplar in i tvn som en konsol

Nu är det väl nästan inga steamspel som har stöd för ARM. Mesta är kompilerat för x86.
Så användningsområdet till steam är antagligen begränsat.

Men!

Det finns faktiskt ett bättre alternativ i nuläget. Intels NUC. Pytteliten dator i kompakt format. Denna kan man smälla in steam os 3.0 på. Eller ja - det är väl i startgroparna lite att få steamOS på stationära, mwn det verkar fungera iaf.
Och spelen fungerar dessutom redan nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ser ut som en mini dator typ det var intel nuc var innan de växta

Permalänk
Medlem

Kan inte se mig själv gå ifrån x86_64 utan att även byta operativsystem. Har redan en fot i Linux med dual-boot på stationära och kör endast Linux på min bärbara. Förhoppningsvis så kommer något som kan matcha Apples kretsar relativt snart.

Problemet just nu, för jag kikade på att köpa en bärbar med Qualcomm 8cx, är väl att Qualcomm är fruktansvärda på att ge stöd åt deras produkter för något annat än Windows. Så tills de antingen ändrar sig eller Intel/AMD eller någon annan kommer med något så är det hela lite dödfött.

Känns lite som att alla dessa företag ser den öppna platformen som dagens PC är byggd på som ett gigantiskt historiskt misstag som de är väldigt måna om att inte upprepa.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Kul att se hur den står sig mot M1, både i pris, ment framförallt prestanda vid emulering (och stöd för icke-kompatibla program)

Inte kul om det blir en till surface-arm-upplevelse

Permalänk
Medlem

Den har "Multiple ports"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är en dator riktad till utvecklare så att det finns en plattform att testköra och bygga applikationer på. Om man vill starta med arm innan intressanta konsumentdatorer kommit ut.
Ge utvecklarna möjligheter att bygga mjukvara så att det finns mer på plats innan MS försöker sig på desktop/laptop med ARM.

Så den är antagligen inte så tilltalande för gemene man nä. Rimligt om du inte känner dig så frestad på den här 😅

Jo, jag fattar det... men ändå inte Vad är det man skall utveckla för något och till vad? Och varför vill man ha en egen plattform att utveckla på i ett tidevarv av virtualizing och emulering?

Bara att erkänna, jag hänger inte med här

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Minidisplayport(?) och flertal USB-A på baksidan, nej tack det är 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, jag fattar det... men ändå inte Vad är det man skall utveckla för något och till vad? Och varför vill man ha en egen plattform att utveckla på i ett tidevarv av virtualizing och emulering?

Bara att erkänna, jag hänger inte med här

Applikationer till Windows på ARM64 i allmänhet och allra främst som nyttjar NPU för AI-pryttlar när detta finns tillgängligt (med deras "hybrid loop"-grej), får man väl förmoda.

Eftersom hela artikeln här är lösryckta grejer från en keynote vet jag inte hur mycket som finns i text, men fann iaf denna video (med timestamp ett par minuter innan han Volterra kommer in i bilden, för sammanhang):

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, jag fattar det... men ändå inte Vad är det man skall utveckla för något och till vad? Och varför vill man ha en egen plattform att utveckla på i ett tidevarv av virtualizing och emulering?

Bara att erkänna, jag hänger inte med här

Microsoft inser att det finns något att vinna på mer energieffektiva datorer: Apple har i ett och ett halvt år haft laptops som CPU-mässigt håller jämna steg med stationära gamingdatorer och samtidigt kan leverera bortåt 20 timmars batteritid. På serversidan kan ett enda serverrack idag kräva energi som många hushåll. Det finns seriösa pengar att spara på servrar som kan leverera samma resultat med lägre energibudget.

På Linux/opensource-sidan är det i princip bara att kompilera om källkoden till en ny plattform, men på Windowssidan måste den som skriver programmet och har källkoden aktivt välja sina målplattformar. DÄR kommer nördiga utvecklardatorer in i bilden. En backendutvecklare kan sitta i Windows och utveckla för framtida Windowsservrar på ARM - eller, ur Microsofts perspektiv, åtminstone utveckla ARM-native kod för Linuxservrar från en ARM-dator som ger dem licenspengar.

Virtualisering har en seriös nisch i serverhallen, men emulering är bara dyrt hur du än vrider och vänder på saken: om det över huvud taget går vill du köra kod kompilerad för plattformen du kör.

Permalänk
Medlem

Försöker Microsoft göra en rak kopia på Apples förflyttning utan att förklara målbilden?
Känns som det kommer floppa spontant om man inte förklarar roadmappen för deras plattform.

Att släppa en (Mac) Mini med ARM till utvecklare och hoppas på det bästa...
Är det allt Microsoft klarar av nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Försöker Microsoft göra en rak kopia på Apples förflyttning utan att förklara målbilden?
Känns som det kommer floppa spontant om man inte förklarar roadmappen för deras plattform.

Att släppa en (Mac) Mini med ARM till utvecklare och hoppas på det bästa...
Är det allt Microsoft klarar av nuförtiden.

Microsoft lanserade en ARM-daror redan runt 2012 med Windows RT, och släppte Surface Pro X med Windows on ARM för några år sedan. Så Apple var inte före.

Angående roadmap: Microsoft är primärt ett mjukvaruföretag med rätt lite hårdvara, så skulle inte bli mycket till övergång, och ingen sådan har utannonserats. Så de har inte övergett x86_64 på något sätt, och lär släppa mer hårdvara med sådana CPUer. För att inte tala om mjukvara.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk

Den ser ut som min docka till min laptop, undra om den är billigare än min Thunderbolt 4 docka?

Annars formatet är gjort för utvecklare. För konsumenter så är färdiga minidator ganska utdött då man ofta får en laptop för samma pris. Det är bara besöka närmsta elkedja och se vad folk brukar köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Microsoft lanserade en ARM-daror redan runt 2012 med Windows RT, och släppte Surface Pro X med Windows on ARM för några år sedan. Så Apple var inte före.

Angående roadmap: Microsoft är primärt ett mjukvaruföretag med rätt lite hårdvara, så skulle inte bli mycket till övergång, och ingen sådan har utannonserats. Så de har inte övergett x86_64 på något sätt, och lär släppa mer hårdvara med sådana CPUer. För att inte tala om mjukvara.

Jag tror vi inte riktigt pratar om samma sak öht nu.

Om man nu vill få utvecklare att bygga mjukvara för en ny plattform borde man nog också tala om exakt hur den nya plattformen ska se ut. Vem ska annars kasta tid och pengar på att bygga/optimera mjukvara för den plattform som Microsoft inte öht har berättat att de vill satsa på. Apple spenderade en oerhörd massa sessioner på WWDC och gjorde en tydlig bild av vart man är och vart man ska.

Microsoft har dessväre bara gjort halvhjärtade insatser med ARM tidigare och det har inte direkt gett hopp om att de själva ens satsar på ARM. Och varför ska någon annan göra det då. Att lägga några tusentals timmar på ett nytt Windows RT vill nog ingen göra. Så vad är nytt nu?

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Försöker Microsoft göra en rak kopia på Apples förflyttning utan att förklara målbilden?
Känns som det kommer floppa spontant om man inte förklarar roadmappen för deras plattform.

Att släppa en (Mac) Mini med ARM till utvecklare och hoppas på det bästa...
Är det allt Microsoft klarar av nuförtiden.

Kom ihåg att innan Apple släppte M1 ifrågasatte mer eller mindre alla analytiker som inte förstått vidden av det som hänt i iPhoneprocessorn fram till dess det intelligenta i att bygga en "strömsnål men slö" dator att köra macOS på för annat bruk än en laptopvariant av iPad. Det visade sig att strömsnål inte nödvändigtvis betydde slö.

Microsoft släpper nu en utvecklingsplattform för ARM, och i samband med det berättar man att ramverk man tidigare inte tänkt porta till AARCH64 kommer att kunna användas av utvecklare på denna plattform. Samtidigt säger Qualcomm att de kommer ha en prestandamässig motsvarighet till Apples chip om ett år eller så. Jag skulle säga att som förhandsbesked är detta en rätt tydlig om än inofficiell roadmap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Kom ihåg att innan Apple släppte M1 ifrågasatte mer eller mindre alla analytiker som inte förstått vidden av det som hänt i iPhoneprocessorn fram till dess det intelligenta i att bygga en "strömsnål men slö" dator att köra macOS på för annat bruk än en laptopvariant av iPad. Det visade sig att strömsnål inte nödvändigtvis betydde slö.

Microsoft släpper nu en utvecklingsplattform för ARM, och i samband med det berättar man att ramverk man tidigare inte tänkt porta till AARCH64 kommer att kunna användas av utvecklare på denna plattform. Samtidigt säger Qualcomm att de kommer ha en prestandamässig motsvarighet till Apples chip om ett år eller så. Jag skulle säga att som förhandsbesked är detta en rätt tydlig om än inofficiell roadmap.

En riktig roadmap saknas, inofficiella roadmaps vill ingen kasta pengar på.
Jag menar, kommer t.ex Adobe lägga gissningsvis över 100k timmar på att anpassa sina windows-versioner på en inofficiell roadmap till en specifik ARM-plattform som kanske eventuellt kommer vara den arkitektur som möjligtvis kommer finnas i senare versioner.

Och detta är vad jag menar med Microsoft måste bli tydlig om de ska lyckas.
De har misslyckats xx antal gånger nu med andra plattformar än x86, de sölade till och med på med 64bits stödet för x86 för t.ex XP etc. under alldeles för många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

En riktig roadmap saknas, inofficiella roadmaps vill ingen kasta pengar på.
Jag menar, kommer t.ex Adobe lägga gissningsvis över 100k timmar på att anpassa sina windows-versioner på en inofficiell roadmap till en specifik ARM-plattform som kanske eventuellt kommer vara den arkitektur som möjligtvis kommer finnas i senare versioner.

Och detta är vad jag menar med Microsoft måste bli tydlig om de ska lyckas.
De har misslyckats xx antal gånger nu med andra plattformar än x86, de sölade till och med på med 64bits stödet för x86 för t.ex XP etc. under alldeles för många år.

Problemet är ju att Microsoft har samma problem själva; varför ska de läggs resurser på Windows on ARM om ingen PC-tillverkare kommer använda det? Vi har en hönan och ägget-situation kan man säga. Då Apple gör hårdvaran och mjukvaran var det inte riktigt samma problem, särskilt då Rosetta 2 fixade mycket av tredjepartsmjukvaran. (Microsoft har för övrigt en liknande emulator/översättare för x86_64 numera.)

Misstänker att Microsoft inte kommer gå all-in förens det dyker upp lovande ARM-darorer.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Skrivet av Sidde:

En riktig roadmap saknas, inofficiella roadmaps vill ingen kasta pengar på.
Jag menar, kommer t.ex Adobe lägga gissningsvis över 100k timmar på att anpassa sina windows-versioner på en inofficiell roadmap till en specifik ARM-plattform som kanske eventuellt kommer vara den arkitektur som möjligtvis kommer finnas i senare versioner.

Och detta är vad jag menar med Microsoft måste bli tydlig om de ska lyckas.
De har misslyckats xx antal gånger nu med andra plattformar än x86, de sölade till och med på med 64bits stödet för x86 för t.ex XP etc. under alldeles för många år.

Jo, men det är ju också Microsofts eviga problem: de fegar på allt utom bakåtkompatibilitet. 😁

Om ramverken finns för att kompilera Adobeprogrammen för Windows och Adobe redan lagt den nödvändiga tiden på att porta respektive motor till AARCH64 på grund av Apples plattformsbyte, så är det troligen inte jättemycket jobb som behövs för att ta produkterna resten av vägen om Qualcomm klarar av att leverera snabb nog hårdvara. Gissa om Microsoft blir glada om de kan visa upp artister som använder Surface Studio-maskiner som faktiskt är snabba och relativt trevliga.
Men skulle det visa sig att ARM-maskiner med vettig prestanda inte materialiseras på PC-sidan så har Microsoft inte tappat mer än tiden det tagit dem att porta några ramverk. Det är en insats man kan skriva av i värsta fall, som man gjorde med Alpha- och Itaniumversionerna av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Problemet är ju att Microsoft har samma problem själva; varför ska de läggs resurser på Windows on ARM om ingen PC-tillverkare kommer använda det? Vi har en hönan och ägget-situation kan man säga. Då Apple gör hårdvaran och mjukvaran var det inte riktigt samma problem, särskilt då Rosetta 2 fixade mycket av tredjepartsmjukvaran. (Microsoft har för övrigt en liknande emulator/översättare för x86_64 numera.)

Misstänker att Microsoft inte kommer gå all-in förens det dyker upp lovande ARM-darorer.

Microsoft skrev exklusivt avtal med Qualcomm runt ARM. Vet inte om det är att gynna marknaden direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Microsoft skrev exklusivt avtal med Qualcomm runt ARM. Vet inte om det är att gynna marknaden direkt

Nej, och det har jag inte hävdat eller antytt så förstår nog inte riktigt kommentaren.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den ser ut som min docka till min laptop, undra om den är billigare än min Thunderbolt 4 docka?

Annars formatet är gjort för utvecklare. För konsumenter så är färdiga minidator ganska utdött då man ofta får en laptop för samma pris. Det är bara besöka närmsta elkedja och se vad folk brukar köpa.

Riktigt samma pris är det väl ändå inte?

Var hittar du en bärbar dator som matchar Intels NUC:ar med i5-11xxG7 för 5-6k?

En MBA med med 16 GB RAM och 512 GB HD kostar 33 % mer än en MacMini med samma spec. Då har MacMini fördelen att också ha Ethernet (1 Gbit/s, går att uppgradera till 10 Gbit/s men det kostar naturligtvis) samt möjlighet till två externa skärmar (MBA kan officiellt bara driva en extern skärm men går att köpa saker för att ha två externa skärmar, men samma saker ger MacMini stöd för 3 externa skärmar).

Självklart är en bärbara dator vettigare för den stora massan, men för utvecklare finns fortfarande en viss poäng med dessa ultrakompakta stationära. Primärt då de är något billigare och har fler anslutningsmöjligheter.

Sedan går det i nuläget inte säga något om effekten. MBA är helt fläktlös, vilket för de flesta användare fungerar direkt lysande med M1. Men det är möjligt att delvis throttla en MBA (i alla fall om man samtidigt lastar alla CPU-kärnor och iGPU). MacMini med samma M1 verkar helt immun mot alla former av "throttling", det trots att jag så här långt aldrig hört fläkten på min M1 MacMini.

CPU-delen i denna Windows enhet verkar lite "meh", den förväntas i.o.f.s. vara 20-30 % bättre än nuvarande Qualcomm Snapdragon. Men det placerar den i nivå med Intel 1145G5 och AMD 5800U. I all-core prestanda lär SN klarar sig riktigt bra, men det är tyvärr inte alls lika viktigt som prestanda per kärna. Alla dess CPU-modeller ligger sedan rejält efter M1 i prestanda per kärna, i storleksordningen 30-40 % efter

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer