Fläktlös eller mkt tyst burk för fotoredigering

Permalänk
Medlem

Fläktlös eller mkt tyst burk för fotoredigering

Hej,

Tänker mig ersätting för min ASRock Vision3D som gått som en klocka i 11 år men nu är lite trög.

Vill gärna ha en helt tyst (fläktlös) eller i vart fall mkt tyst om den måste ha fläkt. Söker primärt tips om vettiga lådor/chassin då detta verkar vara den svåra delen. Moderkort, cpu mm klarar jag nog även om det är längesedan jag byggde nåt nu.

Jag tycker det är svårt att hitta lösningar/lådor för detta, speciellt hos butiker i Sverige. Finns HD Plex, Streacom FC8 mm som är fläktlösa men svåra att få tag i i Sverige. Funkar även med fläkt om det är mkt låg ljudnivå. Dimensioner är max ca 20x20x20cm, gärna mindre.

Moderkortsformat bör vara mini-ITX då jag är ute efter mindre lådor. Ang cpu funderar jag på Intel Alder Lake, men även öppen för AMD Ryzen. Eller Core Gen 11 om det kniper. Men som sagt mobo + cpu löser jag nog själv om det bara finns en vettig låda, men tips mottages såklart.

Budgetram <10 kkr (tänker/vill ha den i många år så gärna hyfsad kräm men samtidigt kommer den inte användas superofta varför jag inte vill lägga alltför mkt). Utifrån det bör låda inkl psu inte gå på mer än 2500 kr.

Användning är fotoredigering samt en del lättare beräkning (mest 1D så inget minnes- eller grafikmonster behövs), ev lite lätt CAD. Därför inga pengar på grafikkort utan Ryzen med Radeon eller Intel Irix funkar troligtvis. Alternativ är Nvidia på moderkortet, då kan man leka med CUDA för beräkning

Lagring sker på SSD via M.2 el dyl så en plats för detta måste finnas i chassit. Det finns en NAS i nätverket så behövs bara en diskplats.

Funderat på Intel NUC11 men tycker den är lite begränsad i I/O samt finns bara med Core Gen 11.

Funderade först på att uppgradera ASRock:en men det verkar vara lite mkt custom i den för att det skall vara smidigt.

Såå, vad säger den samlade kompetensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mneja:

Vill gärna ha en helt tyst (fläktlös) eller i vart fall mkt tyst om den måste ha fläkt.

Har du kollat vilka passiva CPU-kylare som finns på marknaden nu? Har svårt att tro att du hittar en modell som går in i chassidimensionerna du anger, samt att de inte kommer klara att kyla CPU-modellerna du refererar till.

Skrivet av mneja:

Budgetram <10 kkr

Passiv kylning kommer dra upp budgeten, då även nätdelen behöver vara passiv.

Skrivet av mneja:

Alternativ är Nvidia på moderkortet, då kan man leka med CUDA för beräkning

Moderkort med påbyggda Nvidia-grafikkretsar försvann för typ 10 år sedan.

Skrivet av mneja:

Lagring sker på SSD via M.2 el dyl så en plats för detta måste finnas i chassit. Det finns en NAS i nätverket så behövs bara en diskplats.

Alla sentida mITX-moderkort har M.2-platser och behöver således ingen ytterligare plats i chassit.

Skrivet av mneja:

Funderat på Intel NUC11 men tycker den är lite begränsad i I/O samt finns bara med Core Gen 11.

Först ska du ha en tyst dator och sen funderar du på en NUC?

Där snackar vi ljud av typen tandläkarborr från fläktarna vid belastning, samt att man blir begränsad till mobila CPUer, till en saftig prislapp. Det går att bygga en tystare, billigare och snabbare dator i mITX-format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Först ska du ha en tyst dator och sen funderar du på en NUC?
Där snackar vi ljud av typen tandläkarborr från fläktarna vid belastning, samt att man blir begränsad till mobila CPUer, till en saftig prislapp. Det går att bygga en tystare, billigare och snabbare dator i mITX-format.

NUC11 ska vara fläktlösa, de äldre kollar jag inte på av just det skälet.

Men vet att det går att göra det både tystare, billigare och bättre med mITX, därav posten. Hittar ingen bra ände att börja i...

OT: Är längesedan jag var i byggartagen på allvar, men då byggde jag burkar till typ alla jag kände. Men det är som sagt 10+ år sen (har haft ASRock:en hemma sen dess). Byggt beräkningskluster på jobbet istället... lite annan spec på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mneja:

NUC11 ska vara fläktlösa, de äldre kollar jag inte på av just det skälet.

Men vet att det går att göra det både tystare, billigare och bättre med mITX, därav posten. Hittar ingen bra ände att börja i...

OT: Är längesedan jag var i byggartagen på allvar, men då byggde jag burkar till typ alla jag kände. Men det är som sagt 10+ år sen (har haft ASRock:en hemma sen dess). Byggt beräkningskluster på jobbet istället... lite annan spec på dem.

Jag vet inte varifrån jag fick CPU-modell, var nog lite för många flikar samtidigt här...

Hur som helst så finns det ett par ganska tysta CPU-kylare MED fläkt, men då får man ta ett större chassi än till mITX-burken jag byggde för ca 1½ år sedan med en Intel i3-10100, 16 GB DDR4-3200, 1 TB M.2-ansluten NVMe-SSD i ett InWin Chopin (integrerat 150W Bronze-agg) samt en 24" IPS (Acer V247Y), mus och tangentbord för 7000 kr jämnt.

InWin-chassit har även platser för 2x 2,5" SATA-SSDs på andra sidan moderkortsplåten (ej på bild).

Hade egentligen en Cryorig C7 till detta bygge men fick använda stockkylaren istället eftersom jag råkade förstöra fläktens monteringsram när jag "bara skulle göra det sista snabbt innan middagen". 😑

Skulle låtit 3D-printa en ny fläktram och montera en Noctua-fläkt, men datorns ägare tycker att den är knäpptyst så jag har lagt det hela på is.

Permalänk
Medlem

Den där ser inte alls dum ut... som jag skrev i OP så kan jag absolut tänka mig fläkt bara det blir tyst (datorn står i en sekretär i vardagsrummet och kan ibland vara på flera dagar om jag håller på med en stor mängd foton).

Ska titta på den lådan och ev liknande. Mkt större är jag inte sugen på (kommer inte få plats i sekretären). Svårt att filtrera på storlek när man letar lådor bara...

Ett bra sätt att få en tyst låda är att ta en långsammare cpu (som ju då genererar mindre värme). Core i3 eller Ryzen 3. Tyvärr så får man inte E-kärnor med de långsammare Core i5 eller med Core i3 med Alder Lake, dvs finns inga *K

Så då kanske man lika gärna ska kika på en Ryzen3G så får man grafik också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mneja:

Den där ser inte alls dum ut... som jag skrev i OP så kan jag absolut tänka mig fläkt bara det blir tyst (datorn står i en sekretär i vardagsrummet och kan ibland vara på flera dagar om jag håller på med en stor mängd foton).

Ska titta på den lådan och ev liknande. Mkt större är jag inte sugen på (kommer inte få plats i sekretären). Svårt att filtrera på storlek när man letar lådor bara...

Ett bra sätt att få en tyst låda är att ta en långsammare cpu (som ju då genererar mindre värme). Core i3 eller Ryzen 3. Tyvärr så får man inte E-kärnor med de långsammare Core i5 eller med Core i3 med Alder Lake, dvs finns inga *K

Så då kanske man lika gärna ska kika på en Ryzen3G så får man grafik också...

Är inte speciellt svårt att få tag på ett passiv chassi Sverige tänk dock på att ett passiv chassi kräver att chassiet inte är instängd vid användning då varmluften måste stiga bort av sig själv.

Ifall du är ute efter budget system så är 12100 nog den bästa CPU drar inte speciellt mycket ström och är bättre än AMD 3200G/4300G i ren CPU prestanda dock sämre GPU.

https://www.inet.se/produkt/6912280/streacom-nano-psu-120w Nätaggregat
https://www.inet.se/produkt/6905424/streacom-db1-mini-itx-sil...
https://www.computersalg.se/i/1135209/streacom-fc8-alpha-towe...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Db1 var en mkt snygg burk, inte så stor heller. Blir nog en sån...

Men då är frågan: vad för CPU? Lådan klarar 45W och då kan man tänka sig en Alder Lake Core i3 12100T med 45W. Men... Intel kör inte med TDP längre utan 12100T har base power på 35W men kan gå upp till 69W. Tänker att det kommer funka, finns inte så många alternativ om man vill ha socket 1700, vilket jag tror är en bra idé.

Letade lite till och AMD Ryzen med tillägget GE (t.ex. Ryzen 5 5600GE) har TPD om 35W (enligt AMD:s spec så säkert lite högre i verkligheten som det brukar vara med AMD). Specen ser bra ut jmf Core 12100 men helt omöjlig att hitta... någon som hittat den någonstans?

Om man nu inte ska snåla ordentligt och samtidigt skaffa sig effektmarginal med Pentium Gold 7400T för blyga 900 pix (https://en.wikipedia.org/wiki/Alder_Lake). Men är inte så sugen att bygga en ny burk och slänga i en så klen propp...

Vad säger ni?

Och när vi ändå har er uppmärksamhet: moderkort? Sånt här: https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-B660M-ITXac-motherboa...

Lade till Ryzen 5
Permalänk
Medlem
Skrivet av mneja:

Db1 var en mkt snygg burk, inte så stor heller. Blir nog en sån...

Men då är frågan: vad för CPU? Lådan klarar 45W och då kan man tänka sig en Alder Lake Core i3 12100T med 45W. Men... Intel kör inte med TDP längre utan 12100T har base power på 35W men kan gå upp till 69W. Tänker att det kommer funka, finns inte så många alternativ om man vill ha socket 1700, vilket jag tror är en bra idé.

Letade lite till och AMD Ryzen med tillägget GE (t.ex. Ryzen 5 5600GE) har TPD om 35W (enligt AMD:s spec så säkert lite högre i verkligheten som det brukar vara med AMD). Specen ser bra ut jmf Core 12100 men helt omöjlig att hitta... någon som hittat den någonstans?

Om man nu inte ska snåla ordentligt och samtidigt skaffa sig effektmarginal med Pentium Gold 7400T för blyga 900 pix (https://en.wikipedia.org/wiki/Alder_Lake). Men är inte så sugen att bygga en ny burk och slänga i en så klen propp...

Vad säger ni?

Den kommer mest sannolikt att vara konstant glödhet om den ska stå inne i en möbel.

Skrivet av mneja:

Och när vi ändå har er uppmärksamhet: moderkort? Sånt här: https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-B660M-ITXac-motherboa...

Jag hade kört på modellen över med H670-styrkrets istället, dels för att I/O'n inte är så strypt som den är på B660, samt att man får två M.2-platser och många fler portar (bl.a. Ethernet och USB-C) på I/O-panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den kommer mest sannolikt att vara konstant glödhet om den ska stå inne i en möbel.

Ja, är lite rädd för det... å andra sidan den snyggaste och solidaste lådan jag hittat på bra länge. Men det går inte att komma ifrån att lite rörelse på luften gör underverk... men om datorn är igång är luckan på sekretären öppen så luftflöde blir det, men inte lika bra som om den stått på ett bord såklart.

Men det var därför jag letade vidare utöver Core i3 12100 och hittade Ryzen 5 5600GE som har lägre TDP trots 6c jmf 4c för i3:an, men som verkar halvt omöjlig att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hade kört på modellen över med H670-styrkrets istället, dels för att I/O'n inte är så strypt som den är på B660, samt att man får två M.2-platser och många fler portar (bl.a. Ethernet och USB-C) på I/O-panelen.

Du har rätt, ingen USB-c på H610, hade missat det. Å andra sidan är en port inte mkt det heller... får kika lite mer tror jag bestämt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Känns ganska dyrt att först köpa en PN51 och sen en helt ny låda. Det är ju "bara" Ryzen 5000U i PN51 dessutom, lådan klarar ju bara 25W TPD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mneja:

Du har rätt, ingen USB-c på H610, hade missat det. Å andra sidan är en port inte mkt det heller... får kika lite mer tror jag bestämt.

En port är oändligt många fler än noll, särskilt om man petar i en USB C-hubb.

Permalänk
Medlem

Så är det. Ska kolla vad det finns för mobosar tillgängliga. Är inte 100 på om jag ska köra på Ryzen eller Core heller. Blir väl 3:or i båda fallen givet lådans begränsningar. Är lite sugen på Radeon Vega i Ryzen men måste kolla igenom vad tpd är på alla varianter, tror i3 blir lite snabbare än R3, men med sämre grafik, för samma tpd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mneja:

Så är det. Ska kolla vad det finns för mobosar tillgängliga. Är inte 100 på om jag ska köra på Ryzen eller Core heller. Blir väl 3:or i båda fallen givet lådans begränsningar. Är lite sugen på Radeon Vega i Ryzen men måste kolla igenom vad tpd är på alla varianter, tror i3 blir lite snabbare än R3, men med sämre grafik, för samma tpd.

Kolla på Streacom DB4, också passivkyld fast kan hantera 65W TDP eller upp mot 100 med en tillsats. Den har även plats för ett litet grafikkort.

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget. Kollade på den i höstas men den är för stor för mig samt att den är, i mitt tycke, ganska dyr. Jag behöver inte heller all plats för diskar som DB4 erbjuder. Däremot håller jag med om att 65W ger mer spelrum än 45W.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av mneja:

Men då är frågan: vad för CPU? Lådan klarar 45W och då kan man tänka sig en Alder Lake Core i3 12100T med 45W. Men... Intel kör inte med TDP längre utan 12100T har base power på 35W men kan gå upp till 69W. Tänker att det kommer funka, finns inte så många alternativ om man vill ha socket 1700, vilket jag tror är en bra idé.

Jag hade inte stoppat i något annat än en T/E CPU/APU ~35W i Streacom lådorna. Har en liknande äldre och processorn blir varm...

Skrivet av Streacom:

In the past, CPU TDP was a measure of the maximum required cooling performance of a cooler to maintain the normal operating temperature of the CPU. With the advent of performance “boosting” technologies, the specified TDP is no longer an accurate representation of the required cooling performance, but more a baseline reference. When these technologies are enabled, CPUs can boost well above the specified TDP rating and they try to take advantage of thermal overheads. It is therefore important when choosing a CPU for a fanless case to consider the actual maximum TDP that the CPU can output. Wherever possible, aim for a CPU TDP that is below the case TDP rating or consider BIOS settings that will limit the CPU to the maximum TDP supported by the case.

Varför behövs en så liten och knäpptyst dator? Är det för att datorn nödvändigtvis skall vara i sekretären? Hur mycket utrymme har du faktiskt?
Har du lyssnat på en modern tornkylare någon gång? En ~15 L ITX dator i typ NR200P eller liknande med en NH-U12A eller liknande kommer knappt vara hörbar och ta bort väldigt många begränsningar av hårdvara om man kan kompromissa lite på storleken.

Tar man en något billigare processorkylare så blir det inte ens dyrare. Scythe Fuma 2, NH-U12S mfl.
Streacom PSU 829 kr + kabinett 1656 kr = 2485 kronor

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En port är oändligt många fler än noll, särskilt om man petar i en USB C-hubb.

En port är väl ganska exakt en mer än noll?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag hade inte stoppat i något annat än en T/E CPU/APU ~35W i Streacom lådorna. Har en liknande äldre och processorn blir varm...
Varför behövs en så liten och knäpptyst dator? Är det för att datorn nödvändigtvis skall vara i sekretären? Hur mycket utrymme har du faktiskt?
Har du lyssnat på en modern tornkylare någon gång? En ~15 L ITX dator i typ NR200P eller liknande med en NH-U12A eller liknande kommer knappt vara hörbar och ta bort väldigt många begränsningar av hårdvara om man kan kompromissa lite på storleken.

https://komponentkoll.se/bild/wZcGG.png
Tar man en något billigare processorkylare så blir det inte ens dyrare. Scythe Fuma 2, NH-U12S mfl.
Streacom PSU 829 kr + kabinett 1656 kr = 2485 kronor

Hej,
som jag skrev i OP så kan en tyst fläktbaserad låda funka fint men att jag tyckte det var svårt att hitta något bra i den storleken jag behöver. Storleken är oflexibel, lådan ska stå i en sekretär i utrymmet som finns kvar när skärmen tagit sitt. Utrymmet jag har är B = 22 cm, D = 20 cm och H = 28 cm. Då är det inräknat att kablar ska komma in bakifrån, behövs några cm för det.

NR200P är mao för stor. Dessutom är den ingen direkt skönhet... (även om det kanske är mindre viktigt).

Har inte lyssnat på en modern stationär dator på länge. Den stationära hemma är som sagt 11 år och på jobbet har vi bara laptops utan större belastning, alla beräkningar körs remote på servrar i källaren.

Permalänk
Medlem

Vad ska du köra för mjukvaror?
Du vet att det finns en spelare som täcker upp allt detta lite mer eller mindre designat speciellt för det om det råkar innehålla Adobe i namnet?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av mneja:

Storleken är oflexibel, lådan ska stå i en sekretär i utrymmet som finns kvar när skärmen tagit sitt. Utrymmet jag har är B = 22 cm, D = 20 cm och H = 28 cm. Då är det inräknat att kablar ska komma in bakifrån, behövs några cm för det.

Med den traditionella riktingen på moderkortet så är djupet det stora problemet. Många kabinetter är gjorde för att rymma grafikkort som är betydligt längre än vad utrymmet är. De flesta kabinetter för halvlånga kort borde dock rymmas. Snygga alternativ som jag minns på rak arm är Velka 3 ($159.99) eller det väldigt lika K39 (1217 SEK).

Ett SilverStone SST-SG13WB ståendes på fronten borde rymmas, men det blir allt annat än snyggt, haha.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Mjukvaror? Det är lite blandat, men inget från Adobe. Kör Linux, så det blir mkt open source. Körde RawStudio länge och tyckte det var grymt men det är nerlagt så tar inte bilder från nya kameror samt har för obsoleta dependencies så får inte igång det alls på nyare LinuxMint (det senare går kanske att göra något åt om man meckar en stund med .deb-filen + har fett med tur).

Är inte alls med på vad du menar med:

Skrivet av Spiffman:

Du vet att det finns en spelare som täcker upp allt detta lite mer eller mindre designat speciellt för det om det råkar innehålla Adobe i namnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Med den traditionella riktingen på moderkortet så är djupet det stora problemet. Många kabinetter är gjorde för att rymma grafikkort som är betydligt längre än vad utrymmet är. De flesta kabinetter för halvlånga kort borde dock rymmas. Snygga alternativ som jag minns på rak arm är Velka 3 ($159.99) eller det väldigt lika K39 (1217 SEK). De rymmer inga tornkylare, men om man skippar grafikkort så rymmer de större och tystre kylare än de minsta mini towers åtminstone.

https://ae01.alicdn.com/kf/S92dbb7bb4c0247c2a559d820363bfaabs.jpg_640x640Q90.jpg_.webp

Ett SilverStone SST-SG13WB ståendes på fronten borde rymmas, men det blir allt annat än snyggt, haha.

Ska kika, tack. Som jag skrev i OP så kommer jag inte lägga pengar på grafikkort då det blir fotoredigering samt högst ev lite lätt 3D CAD + beräkning. Köper dock gärna i Sverige eller EU. Inte från Ali.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av mneja:

Är inte alls med på vad du menar med

Mac Mini misstänker jag?

Skrivet av mneja:

Ska kika, tack. Som jag skrev i OP så kommer jag inte lägga pengar på grafikkort då det blir fotoredigering samt högst ev lite lätt 3D CAD + beräkning.

Jag är med på det. Skrev bara kabinetter gjorda för halvlånga grafikkort eftersom att det finns få bra kabinetter för APU:er. Finns några på Ali m.m. men typ inga i datorbutikerna. InWin Chopin hade varit ett utmärkt val om den fanns kvar. Rymmde en Cryorig C7/Noctua NH-L9 som är ganska tysta på låga varvtal.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Mac Mini misstänker jag?

Jaså den. Kollade på den som första alternativ, men med 1TB lagring och 16Gb RAM landade den på över 13 kSEK och det är på tok för mkt jmf basversionen med 256Gb och 4Gb (som går på 8,5 kSEK). Vem köper ny dator med 256Gb idag? Och 4Gb? OSX å andra sidan hyfsat likt Linux (är BSD-baserat) så hade väl kunnat funka även om det blir lite mer låst för varje uppdatering.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag är med på det. Skrev bara kabinetter gjorda för halvlånga grafikkort eftersom att det finns få bra kabinetter för APU:er. Finns några på Ali m.m. men typ inga i datorbutikerna. InWin Chopin hade varit ett utmärkt val om den fanns kvar. Rymmde en Cryorig C7/Noctua NH-L9 som är ganska tysta på låga varvtal.

Ja InWin Chopin, som någon föreslog längre upp i tråden hade troligtvis passat utmärkt. Är f ö halv omöjligt att leta på diverse jmf-sajter efter lådor baserat på dimensioner. Det fastnar mkt skit i trålen och just lådor verkar ha dåligt med specar på försäljningssajterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mneja:

Ja InWin Chopin, som någon föreslog längre upp i tråden hade troligtvis passat utmärkt. Är f ö halv omöjligt att leta på diverse jmf-sajter efter lådor baserat på dimensioner. Det fastnar mkt skit i trålen och just lådor verkar ha dåligt med specar på försäljningssajterna.

Chopin kan beställas här:
https://www.computersalg.se/i/1418207/in-win-chopin-mini-towe...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av mneja:

Vem köper ny dator med 256Gb idag?

Den som har sitt arbetsmaterial på extern lagring, typ en NAS och endast använder den interna lagringen för programinstallationer. Inte helt ovanligt att företag gör så.

Skrivet av CyberNerd:

Chopin kan beställas här:

Fantasipris...
$119 blir 2K istället för 1K som vid årsskiftet?
Nä, Chopin är i princip död i Sverige, tyvärr. :/

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Fantasipris...
$119 blir 2K istället för 1K som vid årsskiftet?
Nä, Chopin är i princip död i Sverige, tyvärr. :/

Hittade Chopin på InWins webbshop, för mindre än så. Lite oklart varifrån den skickas men kändes som inom EU. Hittat i UK också.

Fick f ö min Streacom DB1 igår så nu gäller det bara att fixa mobo + propp så ska det provas.

Permalänk
Medlem

Hej,

kan ge lite feedback angående DB1:an. Kom inte ens förbi bios-skärmen första gången (försökte övertala moderkortet från asus att faktiskt boota från en m2:a, det var lite skeptiskt mot det till en början) innan cpu:n bidde för varm. Fick riva hela bygget innan jag hittade felet: en olycklig klutt kylpasta som skapat en luftspalt på ett kritiskt ställe. Det blev mkt bättre när jag fick styrt upp kylpastan i alla anliggningsytor.

Med det sagt så bygger kylkedjan på flera ställen på anliggande ytor med visst kontakttryck och över dessa är värmeöverföringen alltid lägre (jobbar profesionellt med värmeöverföring så detta har jag stenkoll på). Just nu är kedjan cpu->kopparplatta->aluminiumplatta med hål för heatpipes->heatpipes->aluminiumplatta med hål för heatpipes->chassivägg i gjuten (eller extruderad alu) med kylfläns. Inalles fem ställen med kontakttryck (även om heatpipsen på två ställen delvis direkt ligger an mot kopparplatta respektive chassivägg, men de är runda så kontaktytan är mycket begränsad).

Jag skulle hellre se att den första kopparplattan var tjockare och hade pålödda heatpipes och sedan en större aluplatta i andra änden, också där med pålödda heatpipes altarnativt heatpipes med platt ände och en skruvmojäng för högt kontakttryck (nog hellre det senare för enklare montering). Eventuellt även ökning till fyra st heatpipes (från nuvarande två st). Det vore en enkel konstruktionsändring som troligtvis avsevärt skulle öka värmeöverföringen till endast en mindre kostnad.

Men som det nu är bedömer jag värmeöverföringen ändå är komprometterad givet antalet kontaktytor där värme skall överföras varför jag returnerat lådan och beställt en InWin Chopin (hittade i butik ute i Europa till det facila priset av 1250 pix + frakt).

Skall bli intressant att se ljudnivå på AMD:s fläkt respektive nåt lite mer high-end.

Permalänk
Medlem

En något försenad uppdatering:
Burken byggd med Inwin Chopin från en spansk webbutik, enda i Europa som sålde den då jag letade. Bra pris så plus där.

Cpu-kylaren som kommer med får inte plats i lådan. AMD Wraith Stealth är 55 mm och lådan kan ta max 43 mm tjock fläns + fläkt. Behöver alltså kapa 12 mm nånstans. Kylflänsen är 20 mm, så fläkten bygger 35 mm. Man kan ta bort en ring från fläkten som inte direkt tillför något. Den är skruvad samt har snäpplås så det är relativt enkelt. Det räcker dock inte hela vägen.

Köpte en Noctua A9x-14 som tyvärr inte passar i kylflänsens monteringshål trots samma diameter på flälkthjulet. Dessutom lite märkligheter i monteringen och diff mellan manual och faktisk produkt vilket är både ovanligt och knepigt för ett premiummärke som Noctua.

Slipade bort 3mm på undersidan av AMD-fläkten och då blev det 1 mm över till lådans sidoplåt.

Ställde sedan om fläktkurvan i bios så nu är den tyst och fin. Ska ändå leta upp en lite tystare fläkt för det sista lilla. Men det får bli senare när tid finnes. Burken funkar ändå bra så här långt men den är inte stresstestad. Vid normalt kontorsarbete ligger cpu på 48C enligt psensor (kör Linux Mint) och då har jag ändå ställt ner fläktkurvan för mindre oljud.