Chromecast med Google TV säljstartar i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Chromecast med Google TV säljstartar i Sverige

Nya Chromecast med Google TV släpptes i USA under hösten 2020 och efter nästan två långa års väntan blir enheten äntligen tillgänglig i vårt avlånga land.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med att den bara finns i vitt?

Permalänk
Medlem

Varför ser jag kommentaren innan artikeln?

Permalänk
Medlem

Bara typ ett år efter USA-lansering. Vänta.. två år? Jäklar.

Skrivet av Gurrrra:

Vad är grejen med att den bara finns i vitt?

Vad spelar det för roll när den ändå är gömd bakom TVn?

Permalänk
Medlem

Den har sålts i Sverige även tidigare - exempelvis via Inet. Där köpte jag min.

Fel butik
Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Den har sålts i Sverige även tidigare - exempelvis via Webhallen. Där köpte jag min.

Gråimport dock. Köpte min från Inet för 899.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Gråimport dock.

Vad spelar det för roll? Artikeln nämner var den köptes, inte hur butiken fick tag i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bara typ ett år efter USA-lansering. Vänta.. två år? Jäklar.

Vad spelar det för roll när den ändå är gömd bakom TVn?

Fjärren matchar färgen på enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bara typ ett år efter USA-lansering. Vänta.. två år? Jäklar.

Vad spelar det för roll när den ändå är gömd bakom TVn?

Det spelar roll när den den vita fjärrisen ligger på bordet.

Permalänk

I lager på Cyberphoto

Svårtillgänglig var väl att ta i ändå. Står precis i begrepp att beställa och blev lite fundersam. Men beställde exakt nu från Cyberphoto:)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Bengtt:

Varför ser jag kommentaren innan artikeln?

Elementen på framsidan cachas av webbläsaren, så ibland kan det dröja några minuter innan artikeln syns.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har produkten inte en ethernetport till info.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

hmm stod förbeställ sen förnya jag sidan och nu står det slut 2 sekunder senare.. aww

Permalänk
Medlem

Den variant som Inet säljer har inte stöd för nätverkskabel och ser inte att Google själva skriver att det är möjligt heller, men Wifi funkar fint. Något som är märkligt är att Disney+ och HBO Max gör reklam på halva skärmen, även om man inte är inloggad i deras app eller ens har appen installerad, men så är det överallt idag på webben med dessa två annonsörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Tyvärr har produkten inte en ethernetport till info.

Skrivet av TheSLASH:

Den variant som Inet säljer har inte stöd för nätverkskabel och ser inte att Google själva skriver att det är möjligt heller, men Wifi funkar fint. Något som är märkligt är att Disney+ och HBO Max gör reklam på halva skärmen, även om man inte är inloggad i deras app eller ens har appen installerad, men så är det överallt idag på webben med dessa två annonsörer.

Det finns på googles hemsida en adapter för att kunna använda kabel istället för wifi.

https://store.google.com/product/chromecast_ethernet_adapter_...

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Det finns på googles hemsida en adapter för att kunna använda kabel istället för wifi.

https://store.google.com/product/chromecast_ethernet_adapter_...

Så otroligt dåligt bara att den inte är mer än 100Mb/s. Jag köpte en USB-C-docka med 1Gb/s o en USB-strömadapter o de funkar fint, får ut fulla 250/250 på min chromecast. Blev ju dock bra mkt dyrare :<

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vad spelar det för roll? Artikeln nämner var den köptes, inte hur butiken fick tag i den.

Som du ser är det ett prispåslag vid gråimport. Så det spelar absolut roll.

Permalänk
Medlem

Intressant. Kan nog bli en som ersättare till min gamla xiaomi mibox som har krånglat lite ibland. Struntar i spel men vill ha stabilitet och bra prestanda på streaming och en chromecast-funktion som funkar.

Permalänk
Medlem

"Chromecast med Google TV (Snow) är tyvärr slut i lager och har tagits bort från kundvagnen."

Jag som väntat så länge...
Ser ut som en får vänta lite till..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

"Chromecast med Google TV (Snow) är tyvärr slut i lager och har tagits bort från kundvagnen."

Jag som väntat så länge...
Ser ut som en får vänta lite till..

finns ju i flera andra butiker

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Så otroligt dåligt bara att den inte är mer än 100Mb/s. Jag köpte en USB-C-docka med 1Gb/s o en USB-strömadapter o de funkar fint, får ut fulla 250/250 på min chromecast. Blev ju dock bra mkt dyrare :<

Yes, kör samma och det funkar fint även här. Värt att poängtera dock att den medföljande strömadaptern är ganska klen. Det finns rapporter om folk som inte lyckas driva Chromecasten plus docka med den. Tycktes fungera med min docka, men jag valde ändå en byta för att inte ligga på gränsen.

Permalänk
Skrivet av WoG:

Så otroligt dåligt bara att den inte är mer än 100Mb/s. Jag köpte en USB-C-docka med 1Gb/s o en USB-strömadapter o de funkar fint, får ut fulla 250/250 på min chromecast. Blev ju dock bra mkt dyrare :<

Finns inga streams som Chromecasten kan visa som behöver mer än 100Mb/s så varför skulle de använda onödigt dyra komponenter? Den skulle ju bli dyrare utan att ha förbättrad funktion.

Permalänk
Medlem

Köpte min på fnac för 1,5år sedan för €69, använder den dagligen och är mycket nöjd

Edit: får hdmi handskakningsproblem någon gång ibland dock, nån som har en lösning på det? LG OLED C6

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur blir det med Chromecast med Google TV 2 då?
Så man inte köper en nu och så kommer version 2 i höst....
Är ju smart att släppa gammal hårdvara till oss för att få slut på lager mm..

Permalänk
Medlem

För er som missade köpchansen så finns den annars på FNAC. Bör hamna på likvärdigt pris för 60€ med ~10€ frakt. Levereras med Postnord när paketet når Sverige.
https://www.fnac.com/Passerelle-multimedia-Google-Chromecast-...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

Finns inga streams som Chromecasten kan visa som behöver mer än 100Mb/s så varför skulle de använda onödigt dyra komponenter? Den skulle ju bli dyrare utan att ha förbättrad funktion.

Du kan defentivt utnyttja mer än 100Mb/s, exempelvis vid streaming internt inom ditt nätverk, spel-streaming via internet osv.
Visst att det sällan skulle behövas, men känns samtidigt otroligt dumt att begränsa till en otroligt gammal nätverksstandard när 1Gb/s knappast skulle kosta många kronor mer.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av tevey:

finns ju i flera andra butiker

Dock inte till det priset.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Du kan defentivt utnyttja mer än 100Mb/s, exempelvis vid streaming internt inom ditt nätverk, spel-streaming via internet osv.
Visst att det sällan skulle behövas, men känns samtidigt otroligt dumt att begränsa till en otroligt gammal nätverksstandard när 1Gb/s knappast skulle kosta många kronor mer.

Några få kronor gånger flera miljoner enheter är lika med flera miljoner. I ren vinst.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har kört min från Inet i 1,5 år. Funkar fint. Bra liten pryl.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Dock inte till det priset.

10:- dyrare på CyberPhoto....

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)