De nya gröna SL-korten – hur fungerar de egentligen?
För den som är bosatt i Stockholm med omnejd och dagligen reser med SL är det nog ingen nyhet att de just nu håller på att byta ut sitt system för färdbiljetter. Det gamla SL Access-systemet med blå kort ersätts av nya gröna kort, som avläses på de nya läsares som installerades när SL införde möjlighet att betala för sin biljett direkt med ett betalkort.
Grundtekniken är fortfarande NFC, men enligt samma standard som betalkort, men med lite nya funktioner för att tanka kortet med en biljett genom app/online istället för de tidigare kortautomaterna på stationerna. Både jag och @JonasT har kört ett grönt kort ett tag nu, vilket till en början funkade helt smärtfritt. För några veckor sedan stötte vi dock på patrull, i form av att läsarna i vissa spärrar inte verkar läsa av kortet längre.
Det har sedan successivt förvärrats, med fler och fler läsare som bara står och "tuggar" och tycks registrera att kortet är där och blinkar, men aldrig kommer till skott med att faktiskt verifiera och sedan öppna grinden. Såklart gärna när det är en minut till nästa avgång och bråttom. Händelsevis verkar det också hända främst i de spärrar som används mest, medan spärrar som används mindre ofta (exempelvis närmast spärrvakten) fungerar bättre.
Vi har kliat oss i huvudet under rätt lång tid nu, och haft en vääääldigt djup lunchdiskussion om tekniken bakom den här typen av system, och vad sjutton det är som orsakar problemet. Teorier inkluderar att systemet är underdimensionerat för mängden trafik, alternativt att något med kopplingen till vad det nu är för server som ligger bakom det hela är vajsing, och orsakar oändligt pingande.
Har du samma problem med ditt gröna SL-kort? Eller en teori om vad som kan tänkas ligga bakom det?
Hur fungerar de egentligen, och kanske främst, varför fungerar de inte?