De nya gröna SL-korten – hur fungerar de egentligen?

Permalänk
DingDongerMcDongface

De nya gröna SL-korten – hur fungerar de egentligen?

För den som är bosatt i Stockholm med omnejd och dagligen reser med SL är det nog ingen nyhet att de just nu håller på att byta ut sitt system för färdbiljetter. Det gamla SL Access-systemet med blå kort ersätts av nya gröna kort, som avläses på de nya läsares som installerades när SL införde möjlighet att betala för sin biljett direkt med ett betalkort.

Grundtekniken är fortfarande NFC, men enligt samma standard som betalkort, men med lite nya funktioner för att tanka kortet med en biljett genom app/online istället för de tidigare kortautomaterna på stationerna. Både jag och @JonasT har kört ett grönt kort ett tag nu, vilket till en början funkade helt smärtfritt. För några veckor sedan stötte vi dock på patrull, i form av att läsarna i vissa spärrar inte verkar läsa av kortet längre.

Det har sedan successivt förvärrats, med fler och fler läsare som bara står och "tuggar" och tycks registrera att kortet är där och blinkar, men aldrig kommer till skott med att faktiskt verifiera och sedan öppna grinden. Såklart gärna när det är en minut till nästa avgång och bråttom. Händelsevis verkar det också hända främst i de spärrar som används mest, medan spärrar som används mindre ofta (exempelvis närmast spärrvakten) fungerar bättre.

Vi har kliat oss i huvudet under rätt lång tid nu, och haft en vääääldigt djup lunchdiskussion om tekniken bakom den här typen av system, och vad sjutton det är som orsakar problemet. Teorier inkluderar att systemet är underdimensionerat för mängden trafik, alternativt att något med kopplingen till vad det nu är för server som ligger bakom det hela är vajsing, och orsakar oändligt pingande.

Har du samma problem med ditt gröna SL-kort? Eller en teori om vad som kan tänkas ligga bakom det?
Hur fungerar de egentligen, och kanske främst, varför fungerar de inte?

Permalänk
Medlem

I det gamla systemet lagras biljetten i grunden på kortet, även om det väl finns någon slags eftersläpande centralt system. I det nya systemet är kortet bara en identifikation som säger "Hej, jag är xyz, finns det någon biljett lagrad på överhetens server?"

SL-bibeln taxehandboken:

"Biljett i ”molnet”: Tekniskt sett finns biljetten i ”molnet” och inte på kortet."

Saken illustreras också av:

"Se aktuellt kortinnehåll: Genom att skanna QR-koden i appen, fråga personalen i spärrkiosken, hos ombudet eller kontakta kundtjänst kan resenär få information om innehållet på sitt SL-kort."

QR-koden säger ju i sig ingenting om innehållet, utan en kontroll måste göras mot SL:s biljettstorhjärna.

Så att det blir som en trasig diskett talar väl för att läsaren inte har lust/lyckas att prata med "molnet", för att använda SL:s uttryck i taxehandboken.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ztenlund:

I det gamla systemet lagras biljetten i grunden på kortet, även om det väl finns någon slags eftersläpande centralt system. I det nya systemet är kortet bara en identifikation som säger "Hej, jag är xyz, finns det någon biljett lagrad på överhetens server?"

SL-bibeln taxehandboken:

"Biljett i ”molnet”: Tekniskt sett finns biljetten i ”molnet” och inte på kortet."

Saken illustreras också av:

"Se aktuellt kortinnehåll: Genom att skanna QR-koden i appen, fråga personalen i spärrkiosken, hos ombudet eller kontakta kundtjänst kan resenär få information om innehållet på sitt SL-kort."

QR-koden säger ju i sig ingenting om innehållet, utan en kontroll måste göras mot SL:s biljettstorhjärna.

Så att det blir som en trasig diskett talar väl för att läsaren inte har lust/lyckas att prata med "molnet", för att använda SL:s uttryck i taxehandboken.

Då kom jag åtminstone ihåg rätt när det kommer till Access-korten och huruvida det ligger någon faktiskt biljett där eller bara ett ID.

Det låter helt klart rimligt att det är kommunikationen med molnet som går åt skogen, men det jag fortfarande inte fattar är varför det verkar beröra specifikt de mest använda spärrarna. Att det blir värre i allmänhet är nog sannolikt för att mängden användare med gröna kort ökar allt eftersom folk byter ut sina gamla blå, men ändå.

Permalänk
Medlem

Låter som det gamla systemet är mer robust om det funkar även om spärren är offline?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Problemen var fortsatt värre idag på väg hem från kontoret. Samtliga spärrar vid Karlaplans tunnelbana strejkade med enorm köbildning som resultat. Känns helt random också, då personen framför kunde blippa igenom sitt gröna kort direkt medan mitt behövde 10-15-sekunders diverse försök innan jag blev genomsläppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Problemen var fortsatt värre idag på väg hem från kontoret. Samtliga spärrar vid Karlaplans tunnelbana strejkade med enorm köbildning som resultat. Känns helt random också, då personen framför kunde blippa igenom sitt gröna kort direkt medan mitt behövde 10-15-sekunders diverse försök innan jag blev genomsläppt.

Har du tagit ut kortet ur t.ex. plånboken så att den bara kan känna av ditt gröna kort och inte t.e.x ditt bankkort också?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du tagit ut kortet ur t.ex. plånboken så att den bara kan känna av ditt gröna kort och inte t.e.x ditt bankkort också?

Lägger man på hela plånboken är risken stor att det fungerar, men att man löser en enkelbiljett istället, trots att man har periodkort, om man har det nya gröna kortet... Detta eftersom de läggs på samma läsare, vilket gör att det beror på vilket kort den får tag i först, om de inte stör ut varandra helt. Detta är inte fallet med det äldre blå kortet då det inte är samma läsare.

Tillägg: Funktionen att åka på bank/kreditkort är förstås också beroende av att läsaren är uppkopplad, eftersom det annars inte skulle gå att byta mellan t ex buss och tunnelbana inom biljettens giltighetstid, utan att betala igen. SL kan ju inte börja skriva saker till bankernas kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Lägger man på hela plånboken är risken stor att det fungerar, men att man löser en enkelbiljett istället, trots att man har periodkort, om man har det nya gröna kortet... Detta eftersom de läggs på samma läsare, vilket gör att det beror på vilket kort den får tag i först om de inte stör ut varandra helt. Detta är inte fallet med det äldre blå kortet då det inte är samma läsare.

Ja, jag vet det, men det kan också sluta med att den inte gör något alls. Jobbar inom SL (kundvärd) så vet det där.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Väntar nog med att skaffa ett grönt kort låter det som. Därför man inte är en early adopter

har en en kille i klassen med grönt kort och han har inte klagat än, får se om hans börjar strula också?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Så man ska alltså inte byta till det gröna kortet alltså? 😂

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Väntar nog med att skaffa ett grönt kort låter det som. Därför man inte är en early adopter

har en en kille i klassen med grönt kort och han har inte klagat än, får se om hans börjar strula också?

Enligt SL:s tidplan är du rökt någon gång i höst, vilket i och för sig på SL-itiska kan betyda 31/12 , men de har ju redan börjat strypa antalet automater, ändra vad som ges ut hos ombud osv.

Skaffar du ett nu (före 25:e, tror jag det var) så slipper du betala 20 kr för kortet, men du måste ladda på någon sorts biljett.

Tillägg: "Höst 2022" gäller att ladda på kortet, men det kommer att fungera ett tag in på 2023 om man har något laddat på det.

Permalänk
Medlem

Har ni inte en app med biljett i Stockholm? Utveckla ett nytt kort idag känns ju lite sådär. I GBG ser jag väldigt sällan folk med fysiska kort. T.o.m. pensionärer använder mobil biljett.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har ni inte en app med biljett i Stockholm? Utveckla ett nytt kort idag känns ju lite sådär. I GBG ser jag väldigt sällan folk med fysiska kort. T.o.m. pensionärer använder mobil biljett.

Visst finns det en app:

https://sl.se/sl/om-sl/om-sl-appen

Permalänk
Medlem

Kör själv Grönt kort sedan årsskiftet och inte stött på några större problem, varken på buss, pendel, trick eller tvärbana.

Valde fysiskt kort då jag vill slippa fippla med mobilen vid påstigning på bussen samt vill undvika att bli strandsatt om den skulle råka ladda ur

En rätt irriterande trend jag noterat det senaste året (genom empiriska studier) är personer som ska börja fippla med appen och få fram biljetten först när de gått på bussen, kom igen liksom 😤

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har ni inte en app med biljett i Stockholm? Utveckla ett nytt kort idag känns ju lite sådär. I GBG ser jag väldigt sällan folk med fysiska kort. T.o.m. pensionärer använder mobil biljett.

Vi har en app men att scanna QR-koder känns bökigt i längden.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har ni inte en app med biljett i Stockholm? Utveckla ett nytt kort idag känns ju lite sådär. I GBG ser jag väldigt sällan folk med fysiska kort. T.o.m. pensionärer använder mobil biljett.

Som sagt, det finns en app, men ska jag hålla på och fippla med telefonen vid påstigning och i spärrar varenda gång är den dömd att åka i golvet/backen förr eller senare. Det nya kortet ingår i samma system och läses på samma läsare och kan laddas från appen, men som sagt så ligger biljetten egentligen inte på själva kortet. Dock går det än så länge bara att ladda periodkort via appen, men det ska gå att ladda på ett antal enkelresor senare (ersätter reskassan).

avsaknat "i"
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som sagt, det finns en app, men ska jag hålla på och fippla med telefonen vid påstigning och i spärrar varenda gång är den dömd att åka golvet/backen förr eller senare. Det nya kortet ingår i samma system och läses på samma läsare och kan laddas från appen, men som sagt så ligger biljetten egentligen inte på själva kortet. Dock går det än så länge bara att ladda periodkort via appen, men det ska gå att ladda på ett antal enkelresor senare (ersätter reskassan).

Glömde att ni har spärrat på tunnelbanan. Vi visar bara biljett de fåtal gånger det kommer kontrollanter och på några få busslinjer. Annars kliver vi bara på.

Men ser behovet av kort vid spärrarna. Smidigare

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Glömde att ni har spärrat på tunnelbanan. Vi visar bara biljett de fåtal gånger det kommer kontrollanter och på några få busslinjer. Annars kliver vi bara på.

Men ser behovet av kort vid spärrarna. Smidigare

Det är spärrar i tunnelbanan, men även stora delar av pendeltågssystemet. Visering vid ombordstigning på bussar är standard, plus vissa spårvägar via konduktör efter, så det är egentligen bara ytterdelarna av pendeltågssystemet, lokalbanorna och Tvärbanan som saknar visering. Biljett ska i dessa fall dock aktiveras eller köpas före ombordstigning via app eller stolpe vid hållplatsen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Aka_The_Barf:

Väntar nog med att skaffa ett grönt kort låter det som. Därför man inte är en early adopter

har en en kille i klassen med grönt kort och han har inte klagat än, får se om hans börjar strula också?

Grönt kort har faktiskt funnits ett tag, det introducerades redan 2021 men ombud ger nu bara ut det gröna och man kan inte längre få de blåa eller "ladda dessa" https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/blatt-kort-blir-g...

Det gröna verkar funka OK för mig, reser denna vecka i början på/strax innan rusningstrafik, alltså strax efter 16. Har sett vissa som haft problem med det och vid sumpans station är en blockerad.

Hoppas att man snart kan välja att ha kortnumret på två ställen, antingen telefon eller kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har ni inte en app med biljett i Stockholm? Utveckla ett nytt kort idag känns ju lite sådär. I GBG ser jag väldigt sällan folk med fysiska kort. T.o.m. pensionärer använder mobil biljett.

Jo då. Kortet är till för dom som inte vill ha biljetten i telefonen. Jag vill inte ha biljetten i telefonen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jnsson:

Har du tagit ut kortet ur t.ex. plånboken så att den bara kan känna av ditt gröna kort och inte t.e.x ditt bankkort också?

Jajemen, kortet blippas fristående utanför plånboken. Det fungerar helt felfritt i scenarion utanför ”peak”-tider, men vid rusning ~17:00 är det en riktig kamp att få det att läsa av.

Permalänk
Medlem

Bytte till gröna kortet direkt när det kom. Fick lära mig den dyra vägen att det var en dålig idé att ha bankkortet under SL-kortet... Köpte ofrivilligt enkelbiljetter för ca. 1100 kr.
När jag väl hade lärt mig den läxan så har det funkat klockrent.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jajemen, kortet blippas fristående utanför plånboken. Det fungerar helt felfritt i scenarion utanför ”peak”-tider, men vid rusning ~17:00 är det en riktig kamp att få det att läsa av.

Intressant! Jag har inte bytt än, för det är så skönt med det blåa acesskortet att man inte behöver ta ut det så kommer ha det blåa så länge som det är möjligt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

När vi ändå pratar kort och app för SL. Sambon har månadskort i appen, men jag vill ju kunna låna det dom få gånger jag åker. Är det kört eller kan hon låna ut biljetten till mig utan att låna ut mobilen?

Måste hon skaffa ett kort för att vi ska kunna dela på biljetten (smidigt) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

När vi ändå pratar kort och app för SL. Sambon har månadskort i appen, men jag vill ju kunna låna det dom få gånger jag åker. Är det kört eller kan hon låna ut biljetten till mig utan att låna ut mobilen?

Måste hon skaffa ett kort för att vi ska kunna dela på biljetten (smidigt) ?

Jag tror inte detta går i dagsläget, iaf på ett smidigt och praktiskt sätt. Förhoppningsvis kommer det i framtiden, Västtrafik verkar ha en sådan lösning på plats:

https://www.vasttrafik.se/fragor-och-svar/fragor-om-vasttrafi...

Grönt accesskort är således vägen att gå i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Det gröna kortet funkar ganska dåligt även för min del, det händer nästan varje dag att man får stå och vänta på en blinkande läsare minst en gång. Ganska skämmigt att stå där och vänta på den usla läsaren när det bildas kö bakom.

Permalänk
Medlem

Vad bra att dom inte ger ut blå kort längre. Tydligen så hade dom gröna korten tagit slut här i Norrtälje, så folk fick klara sig utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Köpte ofrivilligt enkelbiljetter för ca. 1100 kr.
När jag väl hade lärt mig den läxan så har det funkat klockrent.

Själv har jag vägrat det gröna kortet just pga detta, men när min sambo köpte 30-dagars kort senast så byttes hennes kort ut. Samtidigt tog spärrvakten det gamla kortet som fortfarande hade aktiv reskassa.

Föredrar ett löst kort i plånboken framför appen, då både jag och min sambo delar SL-kort. Behöver bara åka in till kontoret 2-3 dagar i veckan, så vi turas om

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Grönt kort har faktiskt funnits ett tag, det introducerades redan 2021 men ombud ger nu bara ut det gröna och man kan inte längre få de blåa eller "ladda dessa" https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/blatt-kort-blir-g...

Det gröna verkar funka OK för mig, reser denna vecka i början på/strax innan rusningstrafik, alltså strax efter 16. Har sett vissa som haft problem med det och vid sumpans station är en blockerad.

Hoppas att man snart kan välja att ha kortnumret på två ställen, antingen telefon eller kortet

Dom blåa går väll att ladda sålänge det finns ladd stationer uppe antar jag?
Hoppas det går smidigt till så det inte blir något superkaos när dom går över helt till det nya

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

När vi ändå pratar kort och app för SL. Sambon har månadskort i appen, men jag vill ju kunna låna det dom få gånger jag åker. Är det kört eller kan hon låna ut biljetten till mig utan att låna ut mobilen?

Måste hon skaffa ett kort för att vi ska kunna dela på biljetten (smidigt) ?

Hon måste skaffa ett kort, det går inte att låna ut biljetter i appen tyvärr som det går i t.ex. Skåne

Skrivet av walkir:

Själv har jag vägrat det gröna kortet just pga detta, men när min sambo köpte 30-dagars kort senast så byttes hennes kort ut. Samtidigt tog spärrvakten det gamla kortet som fortfarande hade aktiv reskassa.

Föredrar ett löst kort i plånboken framför appen, då både jag och min sambo delar SL-kort. Behöver bara åka in till kontoret 2-3 dagar i veckan, så vi turas om

Spärrvakten skulle inte ha tagit det gamla kortet alls! Jag förstår inte alls varför han tog det

Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom blåa går väll att ladda sålänge det finns ladd stationer uppe antar jag?
Hoppas det går smidigt till så det inte blir något superkaos när dom går över helt till det nya

Dom blåa korten går att använda till den 31 mars 2023.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig