Två datorer som "startar", men inte skickar någon signal till skärmarna

Permalänk
Medlem

Lägger till en fråga då jag inte kan se någon kommentar om detta, det kan hända att jag missat och då kan du bortse från denna fråga.

Har samma kringutrustning använts till samtliga datorer?

Har Hårdvaran startats upp UTAN någon kringutrustning inkopplad?
Dvs, inget tangentbord, ingen mus, endast strömkabel, med/utan bildskärmskabel.

Har andra kylare än AIO:n på bild använts? Har samma AIO använts till samtliga konfigurationer rekommenderas det att prova med en vanlig luftkylare.

Permalänk

Så vem tusan vann lunchen ? 😎

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Ursäkta det sena svaret, jag har inte haft möjlighet att fortsätta felsökningen. Datorn står på jobbet och jag är hemma sjuk, men så fort jag är frisk ska jag beta av era tips, ett efter ett. Den utlovade lunchpengen gäller självklart fortfarande.

Permalänk
Skrivet av p.lindblom:

Ursäkta det sena svaret, jag har inte haft möjlighet att fortsätta felsökningen. Datorn står på jobbet och jag är hemma sjuk, men så fort jag är frisk ska jag beta av era tips, ett efter ett. Den utlovade lunchpengen gäller självklart fortfarande.

Direktörslunch Nejdå, Krya på dig!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen. Jag ska börja beta av de tips vi inte redan hunnit testa.

Skrivet av Tazok:

Rätta mig om jag har fel men sitter inte minnena fel?
Tolkar jag manualen korrekt så ska dom inte sitta närmast CPU'n.
Utan Ett snäpp utåt från CPU på vardera sida. Se bild:
<Uppladdad bildlänk>

Tack för tipset! Jag testade minnena i samtliga platser och även helt utan minnen, utan någon annorlunda respons från datorn.

Skrivet av Viita:

Jag hade problem med en äldre AMD-maskin för inte så länge sedan.
Jag tyckte att jag provade allt, kopplade ur allt utom CPU, 1xRAM och GPU.
Installerade en PC-speaker.

Datorn verkade starta upp men det var allt, det var som att någon tryckte på PAUSE när POST skulle initieras.
Låter snarlikt ert fall.

Inga Beep från PC-speakern så fortsatte felsökningen med att ta ut GPU, fortfarande inte ett ljud från PC-speakern, tog ut RAM, PC-speaker fortfarande tyst.
Nu var alltså endast moderkort och CPU inkopplat fortfarande med samma symptom.

Tog ut CPU:n, startade upp endast moderkortet, det stod säkert så någon minut medans jag funderade på om moderkortet hade gått sönder.

Gjorde ytterliggare en Clear CMOS och installerade CPU:n och helt plötsligt har jag Beep från PC-speakern.
Installerade alla andra komponenter och datorn startade upp normalt igen.

Som jag sa tidigare, Det är mer saker som händer före POST, förmodligen bland annat CPU-identifiering.

Min gissning är att när jag tog ut CPU:n och startade utan så forcerades någon konfiguration att ändras, men det är bara spekulationer. Det är något som normalt skall ske när man gör Clear CMOS.

Att detta däremot skulle hända på två maskiner + den tredje du nämnde ser jag som mycket orimligt.

Om du har tillgång till multimeter så rekommenderar jag att spänningsmäta PSU.

Jag testade att ta även processorn och bara försöka få någon reaktion från moderkortet. Utan CPUn på plats betedde det sig lite annorlunda. Det lyste i några sekunder för att sedan slockna och därefter upprepades proceduren om och om igen. Med CPUn på plats igen var problemet detsamma som tidigare.

Skrivet av mrwhite:

ser att du har vattenkylning.
signal för att pumpen/fläkten går kanske saknas?
Fungerar pumpen?
Testa att koppla in en fläkt på cpu fläktuttaget som har varvtalssignal.

Intressant idé. Det hörs att pumpen går igång, men jag skulle kunna testa att koppla in en annan fläkt på moderkortet.

Skrivet av mrwhite:

Det inringade ser lite konstigt ut?
Är det nått mellan stiften eller?
<Uppladdad bildlänk>

Det står helt enkelt TPM i vitt i botten av porten.

Skrivet av Gamerouge:

Testa datorn i ett annat uttag eller i ett annat hem, känns som att du har något jordfel etc.

Olika uttag har testats. Jag testade även med ett annat nätaggregat utan några framsteg.

Skrivet av Viita:

Efter @mrwhite:s kommenter om stiften på bilden bestämmde jag mig för att också titta närmare på bilden.
Jag hoppas att det jag ser i bilden är en etikett som vikt upp sig och inte en skada på moderkortet.
Det som talar emot att det skulle vara en etikett är att det ser ut som några komponenter som skall vara monterade på moderkortet ser ut att överlappa "etiketten".

https://i.imgur.com/dpLMO71.png

För övrigt, har ni provat montera grafikkortet i någon av de andra PCIe-X16-portarna?

Det är en etikett du ser. Vi har faktiskt inte provat någon av de andra PCIe-portarna, men det ska jag genast göra.

Permalänk
Medlem

Vissa framsteg har nåtts med Dator 2. Vi tog nämligen in ytterligare ett moderkort med processor och minnen i ekvationen. Jag monterade detta i dator 2-burken och fick exakt samma resultat. Lysdioder börja lysa och fläktar börjar snurra, men ingen signal skickas ut till skärmen. Det här moderkortet har en HDMI-port och en 4690K-processor, så jag testade förstås att koppla skärmen till både moderkortet och till GPUn. Ingen skillnad.

Detta visade sig bero på två stycken böjda stift i processorsockeln. Med ett starkt förstoringsglas, bra belysning och en knappnål lyckades jag böja tillbaka stiften och därmed fungerade datorn som den skulle.

Samma kontroll av sockeln på moderkortet från Dator 2 visade att det även där var ett gäng med böjda stift. Dessa var dock så pass illa tilltygade att ett av dem gick av när jag riktade det åt rätt håll.

Moderkortet från Dator 2 är nu kastat, men med det lagade moderkortet kan vi i alla fall sätta ihop en komplett dator och använda resten av komponenterna från Dator 1. Det verkar alltså som att det är moderkortet i den första datorn som är kaputt på något sätt. Där finns inga böjda stift i processorsockeln, men det återstår att se om det, som @Viita föreslog, rentav är PCIe-porten som givit upp.

Permalänk
Medlem

Varför jag inte tidigare reflekterade över att moderkortet har DUAL BIOS vet jag inte.(Jag antar att Gigabyte X99 Ultra Gaming är dator1.)
Gigabyte kör med en "mjukvarumetod" för att aktivera Backup-BIOSen istället för en switch.

https://superuser.com/questions/1141050/how-to-force-gigabyte...

Normalt skall backup-BIOSen automatiskt flasha om main-BIOS när fel upptäcks.
Det kan vara något som moderkortet försöker med men som av någon anledning inte genomförs eller så kanske den försöker göra det vid varje uppstart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Varför jag inte tidigare reflekterade över att moderkortet har DUAL BIOS vet jag inte.(Jag antar att Gigabyte X99 Ultra Gaming är dator1.)
Gigabyte kör med en "mjukvarumetod" för att aktivera Backup-BIOSen istället för en switch.

https://superuser.com/questions/1141050/how-to-force-gigabyte...

Normalt skall backup-BIOSen automatiskt flasha om main-BIOS när fel upptäcks.
Det kan vara något som moderkortet försöker med men som av någon anledning inte genomförs eller så kanske den försöker göra det vid varje uppstart...

Du, min herre, har gjort dig förtjänt av en lunch! Metod nummer 2 i din länk fungerade. Jag testade utan någon processorkylare monterad och vågade inte låta den snurra för länge, men jag hann i alla fall få signal till skärmen och jag såg att den bootade innan windows började ladda. Helt otroligt! Jättetack för hjälpen! PMa mig gärna ditt nummer, så swishar jag över lunchpengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Du, min herre, har gjort dig förtjänt av en lunch! Metod nummer 2 i din länk fungerade. Jag testade utan någon processorkylare monterad och vågade inte låta den snurra för länge, men jag hann i alla fall få signal till skärmen och jag såg att den bootade innan windows började ladda. Helt otroligt! Jättetack för hjälpen! PMa mig gärna ditt nummer, så swishar jag över lunchpengen.

Härligt!

Får jag föreslå att lunchpengarna istället går till valfri cancerforskningsorganisation?

Permalänk

Skönt att de löste sig. Lite lustigt är de ju att de i princip mest grundläggande var de sista som löste situationen. De är en väldigt positiv funktion att ha just redundans just när bios-uppdateringen går fel. Snyggt jobbat med pinsen dessutom. De är ett lite delikat finjobb.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Härligt!

Får jag föreslå att lunchpengarna istället går till valfri cancerforskningsorganisation?

Självklart!

Skrivet av coolerfreak:

Skönt att de löste sig. Lite lustigt är de ju att de i princip mest grundläggande var de sista som löste situationen. De är en väldigt positiv funktion att ha just redundans just när bios-uppdateringen går fel. Snyggt jobbat med pinsen dessutom. De är ett lite delikat finjobb.

Problemet uppstod dock inte under någon BIOS-uppdatering, utan i samband med en unges vredesutbrott. Vad jag förstått kastades en spelkontroll in i skärmen som då gick sönder. Med en ny skärm på plats gick datorn inte längre att starta. Gissningsvis fick sig även datorn en känga, men jag har svårt att tänka mig att någon rage-uppdatering av BIOS utfördes 😂

Ett problem kvarstår dock. Proceduren för att tvinga datorn att boota från BIOS 2 måste nu utföras varje gång den ska startas, men det måste gå att lösa på något hyfsat smidigt sätt, tänker jag.

Permalänk
Medlem

Utan att läsa på om saken så borde det väl "bara" vara så enkelt som att ladda ner senaste versionen av BIOS från tillverkarens hemsida.
Boota igång datorn, hoppa in i bios och köra en uppgradering.
Rätt säker på att den då kommer skriva till primära bios om inget annat står under processen?
Ladda ner manualen och kika annars är ett bra tips