Behöver råd om löneutveckling efter certifiering, IT-konsult

Permalänk
Medlem

Behöver råd om löneutveckling efter certifiering, IT-konsult

Som rubriken säger, jag behöver råd inför ett lönesamtal (ej lönerevision) jag kommer ha nu efter jag tagit mitt senaste cert (även första lönesamtalet (utöver lönerevision) jag haft sedan jag började hos min nuvarande arbetsgivare (nuvarande anställning, strax under 2 års tid).
Lite kort bakgrund för att ge en allmän bild:
Jag saknar akademisk bakgrund, gick i yrkesförberedande gymnasie-linje (inom teknik men ej IT-inriktning). Jag har under de senaste 5 åren gått från att ha lite mer kunskap om windows än vem som helst har i vardagen till att arbeta med uppgifter såsom: - utveckling och underhåll av python/ansible-baserad automation samt VMware vRealize Orchestrator workflows.
- gemensamt med kund ta fram kravspec vid design av framtida processer och automationsflöden

Så bortsett från detta så tog jag under förra året ett VMware VCP cert och detta året CCNP DC cert samtidigt som jag har haft full beläggning hos kund.

Jag hade som ingångslön 38.000 och efter lönerevision har jag strax över 39.000.

Innan jag tog CCNP cert hade jag fått konkreta erbjudanden från andra arbetsgivare med liknande arbetsuppgifter på 43.000-45.000.

Vad är rimligt för mig att begära?

Sitter helt i mörkret i den här frågan och jag behöver verkligen hjälp. Jag är inte ute efter att få ut så mycket pengar som möjligt, det enda som är viktigt för mig är att jag får rätt ersättning motsvarande mitt marknadsvärde.

Tack på förhand!

Omformulering av en mening
Permalänk
Medlem

Certifikat är, enligt mig, generellt enbart användbara när man vill byta arbetsgivare och vill passera första filtreringen. Det är inte någonting man kan använda som underlag för lönediskussion. Igen, enligt mig

Permalänk
Avstängd

Säg typ vad du skriver här på lönesamtalet och se vad företaget svarar. Företag är ofta lite rigida i sånt här, jag satt exempelvis i ett förstärkt lönesamtal idag med en kollega som kom in lågt och liksom har halkat efter då han inte fått mer än den vanliga årliga ökningen. Företaget vet att om de behöver ersätta honom så kommer den nyanställde att kräva mer i lön än vad han begärde, sannolikt 5-7K mer, och sannolikt får de inte tag i någon alls utan får ta in en konsult som väl kostar kanske tre-fyra gånger så mycket, men det hjälper inte då de inte vill öka en lön på det sättet. Så min kollega lär sluta inom kort, och vi får vänta i månader på att få en ersättare och sen tar det månader att lära upp den. Kortsiktigt men inte alls ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zvekoner:

Som rubriken säger, jag behöver råd inför ett lönesamtal (ej lönerevision) jag kommer ha nu efter jag tagit mitt senaste cert (även första lönesamtalet (utöver lönerevision) jag haft sedan jag började hos min nuvarande arbetsgivare (nuvarande anställning, strax under 2 års tid).
Lite kort bakgrund för att ge en allmän bild:
Jag saknar akademisk bakgrund, gick i yrkesförberedande gymnasie-linje (inom teknik men ej IT-inriktning). Jag har under de senaste 5 åren gått från att ha lite mer kunskap om windows än vem som helst har i vardagen till att arbeta med uppgifter såsom: - utveckling och underhåll av python/ansible-baserad automation samt VMware vRealize Orchestrator workflows.
- gemensamt med kund ta fram kravspec vid design av framtida processer och automationsflöden

Så bortsett från detta så tog jag under förra året ett VMware VCP cert och detta året CCNP DC cert samtidigt som jag har haft full beläggning hos kund.

Jag hade som ingångslön 38.000 och efter lönerevision har jag strax över 39.000.

Innan jag tog CCNP cert hade jag fått konkreta erbjudanden från andra arbetsgivare med liknande arbetsuppgifter på 43.000-45.000.

Vad är rimligt för mig att begära?

Sitter helt i mörkret i den här frågan och jag behöver verkligen hjälp. Jag är inte ute efter att få ut så mycket pengar som möjligt, det enda som är viktigt för mig är att jag får rätt ersättning motsvarande mitt marknadsvärde.

Tack på förhand!

Kan inte ett skvatt om löner inom IT men ta avstamp i de erbjudanden du fick från annat håll och var beredd på att acceptera något strax under det? Generellt gäller det att byta jobb då och då för maximal löneutveckling.

Permalänk
Medlem

Hur nära är detta samtal? Jag har börjat med att kolla mitt värde hos andra och sedan värdera hur bra arbetsplatsen är nu befinner dig på nu. Med tanke på att de sett till att du tagit två cert inom två år (förutsatt att du inte gjort det själv under din fritid) så verkar det vara ett företag som vill satsa på sin personal, då är det mer fråga om närmsta chef och kollegor samt om du trivs och känner att du kan fortsätta att utvecklas.

Om du fått ett erbjudande hade jag valt att inte lägga mig mer under det med mer än 1000:-, med kravet att du får fortsatt utbildning samt en bonus om fem dagars extra semester förutsatt att du är kvar i bolaget i minst två år till (extra lönsesamtal/revideringar ej inkluderat).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Ursäkta att jag aldrig svarade på era svar och är tacksam för dem! Hade en tuff period då det inte gick så bra med certifieringen (fortfarande inte klar) men jag kom på detta inlägg och ville ge en uppdatering om inte annat ifall att någon annan känner sig lika vilsen som jag gjorde.

Så här spelade det ut sig (typ). Iom att jag skulle ha lönesamtal efter dess att jag tagit certet (som jag inte ännu tagit) så blev det aldrig av, drygt men vad ska man göra...
Däremot några månader senare så fick jag ett lukurativt erbjudande från ett annat företag som erbjöd mig 49000 i fast lön + diverse bonus modeller. Jag var kluven då jag inte kände att jag ville gå vidare och att den rollen skulle vara lite mer låst och inte lämna lika mycket utrymme för en bredare utveckling men det var så stor löneskillnad att jag var beredd att ta det. Så jag ville ändå ge min arbetsgivare chansen att kontra (gick in med antagandet att det aldrig skulle hända då andra gjort liknande för mindre höjningar och så gott som blivit visad dörren.) och blev chockerad när jag fick ett ganska rakt svar att absolut, det kunde de möta.
Så utan att dra ut på det, jag är kvar hos samma arbetsgivare med en lön på 49000kr per månad, fortfarande inte klarat certet men kämpar vidare och bortsett från stress över cert och övrigt arbete osv osv så måste jag säga att jag är väldigt nöjd :).

Tackar åter igen för alla svar och ber åter igen om ursäkt för att jag själv inte återkom!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zvekoner:

Så utan att dra ut på det, jag är kvar hos samma arbetsgivare med en lön på 49000kr per månad, fortfarande inte klarat certet men kämpar vidare och bortsett från stress över cert och övrigt arbete osv osv så måste jag säga att jag är väldigt nöjd :).

Tackar åter igen för alla svar och ber åter igen om ursäkt för att jag själv inte återkom!!

Bra där, alltid värt att testa!