Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Alla kort fungerar med dina komponenter Frågan blir mer om det är värt att lägga ut så pass mycket mer pengar på ett kort man inte kan nyttja fullt ut (?) Det kan givetvis bara du svara på.

Men för att vara precis och kortfattad:
Ett 1080 kort kommer ge störst effekt prestandamässigt sett till pris. De borde inte alls vara omöjliga att få tag på för 2-2.5k, priserna har dalat ganska kraftigt efter senaste mining-kraschen. Det borde ligga runt 250-280% bättre än ditt nuvarande kort och det borde inte bottlenecka.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-660-Ti-vs-Nvidia-GTX-1080/2183vs3603

Ingenting säger att du inte kan fortsätta spara ihop pengar för att uppgradera de andra delarna i efterhand, du har kvar gpu'n och kan alltid flytta över den till den nya datorn. Men har man limiterad budget och känner att man behöver en uppgradering så är Gpu definitivt det som ger mest prestanda för spelande.

Jag förstår och det låter rätt bra. Kanske blir ett 1080 eller 3060, får tänka lite. Men 3060 kommer väl bli enklare att sälja senare om det är så?

Många folk har ju sagt att jag bör uppgradera allt, eller köpa ny burk för ca 5-6k. Vad tycker du om det?

För om det är så uppgraderat jag kanske resterande komponenter senare om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Hold up, så du säger att 12400f med ett 660ti skulle ge bättre prestanda än en 3770k med ett 1080 kort för spelande?

Nja, det är ungefär sak samma, då 3770K stryper 1080 kortet ganska rejält, men det går och minska strypningen en del genom överklockning av processorn.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nja, det är ungefär sak samma, då 3770K stryper 1080 kortet ganska rejält, men det går och minska strypningen en del genom överklockning av processorn.

Kan gå med på "rejält" endast i vissa specifika titlar som är väldigt cpu-krävande och i 1080p upplösning. Allt annat så minskas strypningen markant över ett bredare spektrum av spel, än mer i 1440p. Och ev. överklockning, en 3770k i t ex 4.5ghz bör inte ha några större problem att hantera ett 1080.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colle66:

Jag förstår och det låter rätt bra. Kanske blir ett 1080 eller 3060, får tänka lite. Men 3060 kommer väl bli enklare att sälja senare om det är så?

Många folk har ju sagt att jag bör uppgradera allt, eller köpa ny burk för ca 5-6k. Vad tycker du om det?

För om det är så uppgraderat jag kanske resterande komponenter senare om det behövs.

Alltid kul när man skriver ett längre svar som försvinner

5-6k innehåller ingen ny gpu om du skall köpa nya delar/dator, då får du lägga till kostnaden för ett grafikkort. Tex 3060/3060ti för att matcha en ny dator och hamnar då runt 9-11k totalt rätt fort. Enda skälet till varför jag talar för att uppgradera gpu'n före allt annat är att det är minst kostnad och ger högst prestandaökning. Skulle det visa sig att du är nöjd med det har du inget vidare behov att uppgradera vidare, oavsett "bottlenecks" etc MEN du har valet att ändå kunna göra det i framtiden och bara flytta med gpu'n i det läget

Men kan man hitta en vettig, begagnad dator för det priset med en vettig gpu så är det ju alltid att föredra att kunna uppgradera allt Nackdel är att man bör ha någon med sig med lite kunskap om datorer så man vet att man faktiskt får det säljaren utlovat, samt kan "stressa" den aning för att se att allt faktiskt fungerar som det ska.

Med tanke på att ett 3060 är tämligen nyare än ett 1080 borde det vara "lättare" att sälja framöver. Och med allt begagnat finns det ju alltid en "risk" när man inte har garanti/kan reklamera. Personligen (endast min egna åsikt!) hade jag nog ändå satsat på ett 1070/1080 beroende på pris då det är halva kostnaden mot ett 3060 som inte kommer ge mycket högre prestanda. Och lägga undan resterande pengar i "uppgradera dator i framtiden fonden" ^^ T ex till det @Fenrisulvfan gav som förslag med en 12400f, nytt moderkort och nya minnen och sedan "flytta över" ditt 1080 till det bygget. (Kräver dock att man vet hur man "bygger" datorer)

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Alltid kul när man skriver ett längre svar som försvinner

5-6k innehåller ingen ny gpu om du skall köpa nya delar/dator, då får du lägga till kostnaden för ett grafikkort. Tex 3060/3060ti för att matcha en ny dator och hamnar då runt 9-11k totalt rätt fort. Enda skälet till varför jag talar för att uppgradera gpu'n före allt annat är att det är minst kostnad och ger högst prestandaökning. Skulle det visa sig att du är nöjd med det har du inget vidare behov att uppgradera vidare, oavsett "bottlenecks" etc MEN du har valet att ändå kunna göra det i framtiden och bara flytta med gpu'n i det läget

Men kan man hitta en vettig, begagnad dator för det priset med en vettig gpu så är det ju alltid att föredra att kunna uppgradera allt Nackdel är att man bör ha någon med sig med lite kunskap om datorer så man vet att man faktiskt får det säljaren utlovat, samt kan "stressa" den aning för att se att allt faktiskt fungerar som det ska.

Med tanke på att ett 3060 är tämligen nyare än ett 1080 borde det vara "lättare" att sälja framöver. Och med allt begagnat finns det ju alltid en "risk" när man inte har garanti/kan reklamera. Personligen (endast min egna åsikt!) hade jag nog ändå satsat på ett 1070/1080 beroende på pris då det är halva kostnaden mot ett 3060 som inte kommer ge mycket högre prestanda. Och lägga undan resterande pengar i "uppgradera dator i framtiden fonden" ^^ T ex till det @Fenrisulvfan gav som förslag med en 12400f, nytt moderkort och nya minnen och sedan "flytta över" ditt 1080 till det bygget. (Kräver dock att man vet hur man "bygger" datorer)

Hahah ja jag kan tänka mig att det är jobbigt. Men dina svar uppskattas!!

Aa det var det jag tänkte lite, att det skulle bli rätt dyrt att köpa eller bygga ny dator.

Kanske lite dum fråga men vad är en vettig dator då? Känner inte riktigt någon som har jättebra koll på datorer. Så får la kolla upp det innan isf.

1080 låter rätt så bra då. Tror inte jag kommer att vara jätteinne på gaming om 2-3 år så det blir nog rätt lagom att bara uppgradera gpu:n. Om inte så kan jag ju som sagt köpa det som @Fenrisulfvan sa.