Permalänk
Medlem

BSOD - ntoskrnl.exe

Har på senaste tiden upplevt mer och mer BSOD krascher, installerade BlueScreenView från NirSoft (såg tips om den i någon annan tråd här).
Vad jag kan se i loggarna från den nämns ntoskrnl.exe alla gånger det kraschar.

Krascherna händer lite hur som helst (inbillar jag mig), det kan hända när jag gamear, det kan hända när jag kollar youtube, surfar runt, eller vad som helst.

Jag har installerat om GPU drivrutinerna ett antal gånger (advanced versionen där den rensar allt liksom).
Gjort minnesdiagnostik grejen utan problem.
Kollat igenom enhetshanteraren och försökt uppdatera allt (inget behövdes uppdateras...)

Operativsystem: Microsoft Windows 11 Home och senaste drivrutinerna + uppdateringarna. Version 10.0.22000
Processor: Intel Core i9 - 12900K
Processorkylare: Vattenkylning
Moderkort: ASUS ROG Maximus Z690 Extreme Glacial
Minne: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC
Lagring: 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB |
Nätaggregat:Corsair EVGA SuperNova 1200 P2
Kylning: Vattenkylning på CPU+GPU+Moderkort vram osv

Länk till loggfil från BlueScreenView
https://drive.google.com/file/d/1XMdd7bYqjLAuEgmSdCJgmrWsbgUd...

Tips på vad som kan vara problemet, eller hur jag kan tänkas lösa det?
Tack!

Edit: Nu fick jag något med NETIO.SYS också...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Det är troligen ett mjukvarufel, jag skulle ta det i följande steg:
- Börja med grafikkortet. Det du behöver göra en avinstallation med hjälp av DDU (se länk 1), följt av en omstart och en vanlig installation via Nvidias senaste drivers
- Kör SFC + DISM, se länk 2 (skrolla ner till "Run SFC and DISM Scans"). Mer info om den återfinns i länk 3.
- Kör chkdsk, samma steg som ovanstående. Nämns också i länk 2, i efterföljande kapitel.
- Börja kolla över alternativ för reparation av Windows. Det finns "lättare" alternativ som behåller personliga filer och dylikt, vilket mycket väl kan vara snabbare att gå igenom och sätta upp systemet, jämfört med att felsöka felet. Det är även en bra övning för att se till att du har allt du inte kan förlora säkerhetskopierat. Se länk 4 för samtliga alternativ, inklusive mer kompletta ominstallationer.

Länkar:
1. https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...
2. https://www.groovypost.com/howto/fix-ntoskrnl-exe-bsod-on-win...
3. https://support.microsoft.com/sv-se/topic/anv%C3%A4nd-systemf...
4. https://support.microsoft.com/en-us/windows/recovery-options-...

Permalänk
Medlem

Toppen! Tack för tipsen!

Jag kör igenom allt och ser vad som händer

Tack!

Edit: Har redan gjort några av dessa tex SFC men kan inte skada att göra det igen

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Det finns mer du kan göra innan du ominstallerar som eventuellt kan hjälpa. En ominstallation är dock mer trolig att hjälpa, även om den tar mer tid. Men om du vill felsöka mer innan ominstallation så:
Med tanke på när det händer så är det troligen någon drivrutin som krånglar. En sökning på den senaste BSODen du postade pekar på ditt nätverkskort och en sökning jag precis gjorde ledde mig till ett eventuellt användbart verktyg:
https://docs.microsoft.com/en-US/troubleshoot/windows-server/...
Har inte testat den, men den verkar testa drivrutiner för att se om de kan orsaka problem. Kan vara värt att sätta sig in i för att testa grafik- och nätverkskorten.
Ett annat tips är att gå igenom stegen för https://support.microsoft.com/en-us/sbs/windows/troubleshoot-.... Det första du tipsas att göra är att gå in i Safe Mode, men det beror lite på hur enkelt det är att återskapa felet. Sker det tillräckligt ofta för att du skulle kunna motivera att gå in i Safe Mode och testa (ingen vill sitta flera timmar i Safe Mode bara för att hoppas på att utesluta något). Slipper du BSODs här så kan du vara säker att det är en drivrutin som spökar. Annars, gå vidare i stegen.

Permalänk
Medlem

Gjort en total ominstallation av windows nu, får se om det hjälper...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en asus bräda tänker jag fråga när du senast uppdaterade bios, på min x570 får jag bsod när jag uppdaterade på båda 2022 uppdateringar, fick flasha tillbaka till min gamla version, kan va värt att kolla.

Asus och mjukvara har alltid varit en meme

Permalänk
Medlem

Hade fortfarande problem efter ominstallationen, men inte lika mycket.
Gjorde ett memtest86, kanske jag borde gjort tidigare men men. Den visade iaf en del fel i mina minnen. Så antar att det var det som är problemet?
42/48 Tests passed

Skrivet av Buulaa:

Eftersom det är en asus bräda tänker jag fråga när du senast uppdaterade bios, på min x570 får jag bsod när jag uppdaterade på båda 2022 uppdateringar, fick flasha tillbaka till min gamla version, kan va värt att kolla.

Asus och mjukvara har alltid varit en meme

Uppgraderade häromdagen för att se om det skulle hjälpa, vilket det så klart inte gjorde.
Innan dess tror jag att jag uppdaterade när jag byggde datorn, så typ runt nyår

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9