Bethesda: "Starfield har över 1 000 planeter att utforska"

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Jag är ju rätt svag för rymdspel generellt, så lite taggad blir man ändå. Gameplay-videos har man lärt sig sen länge att aldrig lita på, oavsett om det ser ut som skit eller helt magiskt

Så länge det har en bra och stark utforskarkänsla tror jag det blir bra. Gillar verkligen känslan när man hittar något intressant att utforska och undersöka utan att ha blivit ledd dit av uppdrag och markeringar på kartan. Det är en av open world-spels stora styrka tycker jag. Problemet är väl att många bolag är rädda att lägga ner massa tid på att designa platser som många spelare inte hittar.

Permalänk
Medlem

Det gameplay som visades var lite trist, men tar för givet att om man visar mötet med lvl 2 pirater så kör man fortfarande med tråkiga ursprungsvapen direkt från lagret utan några moddar applicerade. Mid-game borde man kunna modda sina grejer så de har bättre effekt och bättre ljud. Men det var ju samma visa med Fallout 4.

Saknar vertikalitet i vad som visats, inga höga träd eller byggnader med flera våningar att besöka eller för den delen grottor att springa omkring i.

Tar för givet att triangeln Exploration - Gathering - Combat gäller även i detta spel. Kommer att spela detta dag 1 på pc.

Förresten - vad har ni för intryck gällande omspelbarhet?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Så länge det har en bra och stark utforskarkänsla tror jag det blir bra. Gillar verkligen känslan när man hittar något intressant att utforska och undersöka utan att ha blivit ledd dit av uppdrag och markeringar på kartan. Det är en av open world-spels stora styrka tycker jag. Problemet är väl att många bolag är rädda att lägga ner massa tid på att designa platser som många spelare inte hittar.

Ja man kan ju hoppas i alla fall. Det värsta som finns är ju att springa till världens ände utan att bli belönad med något

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Oh det är lite som Star Citizen fast man slipper att betlaa tusentals dollar för skeppen...

Du är inte tvungen att köpa skeppen för riktiga pengar i Star Citizen. Du kan köpa skeppen för in game credits precis som andra spel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Creation Engine 2: Hitta alla buggarna, få en guldhjälm i spelet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Du är inte tvungen att köpa skeppen för riktiga pengar i Star Citizen. Du kan köpa skeppen för in game credits precis som andra spel.

Japp, precis som i alla P2W spel så går det utmärkt att grinda och ha sig och samla ihop vad man behöver. Men det är ju uppenbart att man inte kan sälja något för tusentals dollar som det går att samla ihop till relativt snabbt.

Och innan någon går igång om att man inte kan vinna i Star Citizen och att det därmed inte är P2W, kalla det P2D då. Pay to Dominate.

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Färgsättningen såg tvärtom riktigt bra ut. Ett system med en annan typ av stjärna kan ha helt annat spektrum än vad vi har här på jorden. Tänk Pitch Black.

De hade gärna fått välja en planet som inte har spektrumet av gammal dålig Technicolor.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Sett till att det är en day one-lansering på Game Pass så kommer det utan tvekan att testas, men måste säga att jag tappar sugen lite över "utforska 1000 planeter"-grejen. Hade hellre sett fokus på betydligt färre planeter med ordentlig handpåläggning på varje enskild snarare än No Man's Sky-stuket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Förboka eller spela via gamepass det är frågan

Varför förboka?
Rädd att det tar slut från butikshyllorna??

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

De hade gärna fått välja en planet som inte har spektrumet av gammal dålig Technicolor.

Aha, så de måste välja en "snygg" planet för att sälja spelet. Jag förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Sett till att det är en day one-lansering på Game Pass så kommer det utan tvekan att testas, men måste säga att jag tappar sugen lite över "utforska 1000 planeter"-grejen. Hade hellre sett fokus på betydligt färre planeter med ordentlig handpåläggning på varje enskild snarare än No Man's Sky-stuket.

Låter trist med ett rymdspel där man har ett skepp att fritt åka runt och bara kunna besöka ett fåtal planeter. Man behöver ju inte heller åka och besöka varenda planet utan atmosfär och liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Förboka eller spela via gamepass det är frågan

Köpa eller hyra, Menar du säga

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Fulci:

Låter trist med ett rymdspel där man har ett skepp att fritt åka runt och bara kunna besöka ett fåtal planeter. Man behöver ju inte heller åka och besöka varenda planet utan atmosfär och liv.

Förutsatt att de lägger ordentligt med krut på säg 10-20 planeter och gör dessa levande samt meningsfulla att besöka så har jag väl egentligen inget emot att det finns utfyllnadsplaneter. Risken är ju dock att det blir urvattnat. Men vi får helt enkelt se nästa år!

Permalänk
Medlem

Som många andra - 30st riktigt bra är tusen gånger bättre än 1000st Fillers som bara finns för att ge resurser.

MEN

Jag är ändå försiktigt optimistisk då detta ska vara Todds hjärtevän (Sägs att han velat göra just detta sedan 90-talet) och hoppas att det blir bra, det var ju mer eller mindre en blank check från Microsoft så jag hoppas man lärt sig läxan...
Blir definitivt inget förköp, aldrig någonsin, men jag kan tänka mig att det defintivt blir värt pengarna om det funkar.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Aha, så de måste välja en "snygg" planet för att sälja spelet. Jag förstår.

Det brukar vara art directorns roll att hitta en snygg estetik. Jag tycker tvåtonsprocessen är ett dåligt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Förutsatt att de lägger ordentligt med krut på säg 10-20 planeter och gör dessa levande samt meningsfulla att besöka så har jag väl egentligen inget emot att det finns utfyllnadsplaneter. Risken är ju dock att det blir urvattnat. Men vi får helt enkelt se nästa år!

De behöver lägga massor av tid på en extremt bra procedurell spelmotor oavsett. Även för alla system som har mer handpåläggning. När de fått till den, är det inget som hindrar att de genererar 100 snygga system där säg 80% är gjorda med betydligt mindre handpåläggning. Om de lyckats bra med spelmotorn kan man även med auto-genererat innehåll få fram riktigt bra emergent gameplay. Det vill säga när det händer oväntade situationer i spel på grund av hur spelet interagerar med sig självt och spelaren. Får se när det släppts hur bra de lyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det brukar vara art directorns roll att hitta en snygg estetik. Jag tycker tvåtonsprocessen är ett dåligt val.

Om man stöter på en gråtrist värld utan liv och innehåll så uppskattar man så mycket mer när man sen stöter på en fantastisk värld.

Permalänk
Medlem

Ser ju oerhört färgglatt ut jämfört med Fallout 3 (brunt spel).

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Om man stöter på en gråtrist värld utan liv och innehåll så uppskattar man så mycket mer när man sen stöter på en fantastisk värld.

Varför måste man ha den där gråtrista världen utan liv och innehåll från första början, tänker jag?

Todd Howard kunde verkligen lika gärna ha klämt i med "fyra miljoner planeter" när han ändå var igång. Det är ingenting med tusen planeter som lockar mig. Det verkar bara avskräckande och utmattande. Det bidrar inte till någon hisnande känsla av att kunna utforska universum -- mer en känsla och stilla undran var det innehåll som Bethesda Softworks alla kunniga medarbetare har jobbat fram finns någonstans.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Jag är smått sugen iaf, ms har ju denna klassiker https://en.m.wikipedia.org/wiki/Freelancer_(video_game) som jag lirade som var fantastiskt roligt då, så rymdspel har det släppt förut.

Om ni inte lirat Freelancer så var space combat riktigt kul 😊

Angående promo video så är detta en produkt som lär släppas om ett år så det har några timmar att polera produkten ..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Ser ju oerhört färgglatt ut jämfört med Fallout 3 (brunt spel).

Det utspelar sig i ett ödelandskap efter en gigantisk förintelse, ganska naturlig färgpalett att använda då, och dessutom märks de färger som finns ännu mer. Jag tycker det var ett naturligt och rätt val, att kunna variera mer med tusentals planeter är väl ganska väntat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Alltså, vill verkligen att det här ska bli bra. Rymd-epos från Bethesda borde ju på pappret vara oslagbart. Men satan i gatan vad det här kändes smaklöst. Lite som en brunare version av The Outer Worlds kombinerat med No Man's Sky. Förhoppningsvis blir det en rackarns massa utforskarglädje, men just nu får detta bara en halv tumme upp.

Måste ju säga jag gillade även The Outer Worlds, lite kort kanske men ett bra o gediget spel och jag pyntar gladeligen för samma kvalite, och är det större är det ren bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Så typ no mans skys extremt tröttsamma resursletande och byggande kombinerat med den värdelösa shooter-mekaniken från fallout 76. Minus stämningen från skyrim eller humorn från fallout.

Och en trailer som mer påminde om ett klumpigt tech demo.

😳

Kände hur i princip all min pepp försvann efter den där uppvisningen.

Jag är mer rädd att det blir åka runt o samla alla resurser likt Fallout 4. Spawn timern i Fallout 76 var dryg det håller jag med om samt att man fick server jumpa för o hitta en server där ingen plockat det man ville ha som man visste fanns just där.

Spendera en massa travel/loadtime på att "collecta" resurser suger.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av UncleDirty:

Jag är mer rädd att det blir åka runt o samla alla resurser likt Fallout 4. Spawn timern i Fallout 76 var dryg det håller jag med om samt att man fick server jumpa för o hitta en server där ingen plockat det man ville ha som man visste fanns just där.

Spendera en massa travel/loadtime på att "collecta" resurser suger.

Jo det är just resurssamlandet jag syftad epå när jag jämförde med No mans sky
Känns som att det är väldigt enkelt ordnat i en automatgenererad värld, jämfört med NPC-interaktioner eller taktiska strider etc

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Otroligt vad folk var negativa idag, tyckte det såg otroligt trevligt ut & betydligt bättre grafiskt sett, än både fallout eller elder scrolls. Ser själv hellre fram mot ett bra rollspel med handling än bara snygga bilder utan innehåll. (det har vi allt för mycke av redan)
Däremot så såg man att de körde spelet med handkontroll vilket alltid suger & ger mig en obehaglig känsla när man ser karaktären röra sig. Ser fram mot det på pc.

Hoppas att de gått tillbaka lite till att man utvecklar färdigheter med att att använda dom (som de hade i alla äldre elder scrolls spel, men i skyrim var massvis förenklat)

Övrigt hoppas jag att det inte blir allt för mycket ett krigsspel. det vimlar det av oxå & är helt ointressant för mig hoppas på lite äkta sf känsla men är väl bara att vänta & se

Det som störde mig mest med F76 var att det var så hård konsoll känsla även på Pc. Vissa keybinds som var helt ologiska men inte gick att ändra osv.

Hoppas vi kommer ifrån det här, men det jag är mest skeptisk på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon242437:

Och Fallout 76 var ”16 gånger så detaljerat som Fallout 4”. No Mans Sky har väl oändligt med planeter men har du besök 5 st har du besökt alla.

Jag är försiktigt optimistisk då jag gillat Fallout- och Elder Scrolls-spelen från Bethesda men man har ju lärt sig vad man får vid detta laget.

Ser ut som No Mans Sky - Bethesda ver.

Permalänk
Medlem

Dom kunde göra 15 planeter som är handhjorda och viktiga för storyn. Resten kunde vara sådana som autogenereras bra och där man kan hitta bra vapen/resurser. Så hade jag gjort det om jag kunnat.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Fasen vad folk var negativa här. Jag tycker det har stor potential. Kommer säkert lägga på tok för många timmar på att bygga mig ett sommarslott på en avlägsen måne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmaWaka:

Köpa eller hyra, Menar du säga

Nja många som vart på mig för denna, kan mye väl komma upp en limited beta osv där förbokningar har förtur osv. Vet inte om Bethesda gjort just så förut men jag chansar inte xD

Men den infon brukar komma när vi närmar oss release. Blir det något sådant blir det förbokning helt klart. Senast jag förbokade var F76 o skinnen var helt klart inte värt det.

Visst gamepass nice, men satan vad jag hatar den där Microsoftstore/Xbox appen.