Tele2 lanserar strömningssticka för linjär-tv och playtjänster

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom deras TV-boxar har baserats på Android ett tag så är detta bara en TV-box paketerad i ett litet format. Tyvärr upplever jag inte operatörernas Android-boxar som alls lika stabila som mina gamla TV-boxar, så jag har svårt att se vad som är fördelen.

Det problem som jag verkligen upplever sedan konceptet med separat box för TV infördes, är att många av dem inte kan styras med samma fjärrkontroll som TV'n alternativt att TV'n kan styras med boxens fjärrkontroll. Jag ser hos mina föräldrar och svärföräldrar att det ibland är svårt att veta vilken fjärrkontroll man ska använda och vad man ska trycka på om man valt tex en annan HDMI-port och TV'n inte själv fattar att det inte finns något där.

Var är användarvänligheten?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Nu är det ju ett par år sedan men när jag hade flyttat och farfar var på besök körde jag igång SVT Play appen på min android TV och "live" syntes inte till.

tror man kunde se typ akuellt live när det var dags men kunde inte se vanliga TV:n, som att slå på kanalen.
är det nytt? eller jag som missade det då?

kollar annars exclusivt Youtube på min TV förutom nerladdad anime och TV-spelen. så säkert jag som missat....

Ja, det är bara du som missat det, att kunna kolla på kanalerna live via SVT Play har varit möjligt i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, det är bara du som missat det, att kunna kolla på kanalerna live via SVT Play har varit möjligt i många år.

Jag svär att jag hittade bara ondemand då.

Öppnade appen igårkväll på TV:n och jo, efter lite finurlande hittade jag till live-TV. bra bild också.
Tror inte jag kommer använda det mer än när farföräldrarna är på besök men bra att veta att det finns! haha!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jag svär att jag hittade bara ondemand då.

Öppnade appen igårkväll på TV:n och jo, efter lite finurlande hittade jag till live-TV. bra bild också.
Tror inte jag kommer använda det mer än när farföräldrarna är på besök men bra att veta att det finns! haha!

Jag vet att det har varit väldigt otydligt hur man hittar live-tv och så, jag tycker fortfarande det är väldigt otydligt.

Jag kollade upp det nu och deras livesändingar på SVT Play har funnits sedan 2013.

Permalänk
Medlem

Det finns ju Tv Hub som är möjlig att ansluta via RJ45. Går alldeles utmärkt att substituera kabel-TV från Comhem med. Slippa antennkabeln för att köra IPTV, eller bara det att kunna använda en högupplöst datorskärm istället för en bulkig TV är guld värt.

Japp, det säljes ihop med abb från Comhem, men det är ju syftet med den. Skaffade även en Apple TV-box (också RJ45) som är betydligt trevligare att använda, och har nu två TV-boxar som går att se på Comhem TV på. Fungerar på alla sätt bättre än Comhem via kabel-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det verkar vara denna, eller något liknande, som Tele2 använder som bas. I den sitter det en Amlogic S905Y2 med fyra ARM Cortex-A53-kärnor @ 1,8 GHz. Verkar vara en vanligt förekommande krets för både digitalboxar med smart-tv-funktionalitet och den här typen av strömningsstickor. Oklart dock hur rappt det är.

Om man kollar på specen så ser jag en förvånande sak, att den redan stöder AV1 - eller är det bara jag som inte hängt med riktigt

SoC Amlogic S905Y4
CPU Quad-Core ARM Cortex-A35
GPU ARM Mail-G31 MP2
RAM 2GB DDR3
Storage 8GB eMMC, up to 16GB
Bluetooth BLE 5.0
Video decoder AV1, VP9, H.265, H.264, VC-1, etc
HDR HDR10, HLG, Dolby Vision (Optional), etc
OS Android TV 10 or higher
CAS/DRM Irdeto, Verimatrix, Widevine L1, PlayReady

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Någon vänlig själ som kan tipsa hur man får den TV hub mini att jobba med Logitech Harmony Hub Pro fjärrkontrollen? Hittar ingen device som funkar...