Kan man köra två skärmar i portrait mode?

Permalänk
Medlem

Kan man köra två skärmar i portrait mode?

Hej!
Jag har en benq skärm- skaffar jag en andra skärm kan jag köra dem bredvid varann i portait mode och få dem agera som en stor skärm?
Funkar det- och vad blir det för upplösning?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jadå det går bra. Om du ställer två st 1920x1080-skärmar bredvid varandra blir upplösningen 2160*1920.

Två st 2560x1440 blir 2880x2560 osv.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok jag tror skärmen begränsar sig att köra i
2160*1920?
Det är benq xl2430t
Eller är det grafikkortet som sätter gränsen
Mitt är rtx 2070s

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Ok jag tror skärmen begränsar sig att köra i
2160*1920?
Det är benq xl2430t
Eller är det grafikkortet som sätter gränsen
Mitt är rtx 2070s

Skärmen kan ha samma upplösning även om du vänder den på sidan som när du har den vanligt. Men såklart på andra ledden

Grafikkortet klarar betydligt högre upplösning.

Vilken uppdateringsfrekvens du kör kan möjligtvis vara relevant att veta också. Men om du kör 60 Hz så kan jag säga att det absolut kommer fungera.

Kollade upp skärmen:
144Hz - 1920x1080

Så 2 st skärmar blir halv 4K upplösning (2160*1920).

Bör gå utmärkt att sätta upp 2 st som du tänker dig

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Ok jag tror skärmen begränsar sig att köra i
2160*1920?
Det är benq xl2430t
Eller är det grafikkortet som sätter gränsen
Mitt är rtx 2070s

RTX 2070S klarar upp till 7680x4320 per skärm, så det är inget problem. XL2430T är ju dock en 1920x1080-skärm, så två såna i porträttläge blir då 2160x1920.

Har du testat att köra din nuvarande skärm i porträttläge förresten? Eftersom det är en TN-panel så har den inte särskilt bra betrakningsvinklar, så i porträttläge är det risk att du får färgskiftningar i över och/eller underkant av skärmen. Så innan du springer iväg och köper en till så kan det vara bra att testa med en skärm först bara för att se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har du testat att köra din nuvarande skärm i porträttläge förresten?

Jo en skärm klarar fint att köra i porträtt läge. Och ni säger två skärmar kommer agera som en stor?

Den fyller ut skärmens yta så att säga

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Jo en skärm klarar fint att köra i porträtt läge. Och ni säger två skärmar kommer agera som en stor?

Den fyller ut skärmens yta så att säga

Ja, det är ju bara två skärmar, om de körs i landskaps- eller porträttläge spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Jag kanske rör till det för er, men jag skrev ju också och fråga Benq.
Vad drar ni för slutsatser av vad dom skrev?

”Dear M.Noor”

I come back to you as promised after the feedback of our technician:

  • is that possible to put 2 monitors side by side in portrait mode if yes how and will not be a big screen

Yes you can place 2 screens next to each other, also in portrait mode and use extend screen just like with a landscape monitor. Windows or Mac will however see them as 2 monitors not one.
There is 3rd party software and even software from video cards which lets you combine multiple screens as if they are one.
For people with AMD cards for example this is called Eyefinity: https://www.amd.com/en/technologies/eyefinity
For people with NVidia cards this is NVidia surround (så hur är det, skulle kännas skönt om nån visa)"

But for your information, the support for this is completely with video card manufacturer, any issues or questions will need to be sent to them. We cannot provide any support on this.

  • Can the picture display a streched screen?

For your question about the possibility to use a stretched screen: it is possible, but again not supported. You can find the supported resolution in the resolution file of the monitor. You also can try and test with other resolutions but we can't guarantee them working.

  • what kind of monitors support 2160*1920 resolution

For using 2 full HD monitors on the resolution 1920x1080 but then side by side, possible by default since the PC will not see both monitors as one. But as mentioned in the first part there is software that can combine monitors and make it appear as one. Det Again we can't give much support on this since the only resolutions we support are mentioned in the resolution file that I have sent to you, and 2160x1920 is not mentioned in it, since it makes a screen with an aspect ratio of 18:16 which we don't propose for monitors.

I hope that our answer will help you we wish you a very good day.

Best regards,

Alicia
BenQ France
http://benq.fr

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Du har missförstått det här med upplösning.

Om du har två skärmar med 1920x1080 vardera och ställer dessa bredvid varandra i porträttläge så är upplösningen 1080x1920 vardera. Datorn ser skärmarna som två separata, men kan utöka skrivbordet så att dom agerar som en skärm i Windows.

Vill du däremot t.ex. spela på båda skärmar som om det vore en skärm, eller titta på film som om det vore en stor skärm så är det nog den där extra mjukvaran som behövs (t.ex. Nvidia Surround).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Jag kanske rör till det för er, men jag skrev ju också och fråga Benq.
Vad drar ni för slutsatser av vad dom skrev?

”Dear M.Noor”

I come back to you as promised after the feedback of our technician:

  • is that possible to put 2 monitors side by side in portrait mode if yes how and will not be a big screen

Yes you can place 2 screens next to each other, also in portrait mode and use extend screen just like with a landscape monitor. Windows or Mac will however see them as 2 monitors not one.
There is 3rd party software and even software from video cards which lets you combine multiple screens as if they are one.
For people with AMD cards for example this is called Eyefinity: https://www.amd.com/en/technologies/eyefinity
For people with NVidia cards this is NVidia surround (så hur är det, skulle kännas skönt om nån visa)"

But for your information, the support for this is completely with video card manufacturer, any issues or questions will need to be sent to them. We cannot provide any support on this.

  • Can the picture display a streched screen?

For your question about the possibility to use a stretched screen: it is possible, but again not supported. You can find the supported resolution in the resolution file of the monitor. You also can try and test with other resolutions but we can't guarantee them working.

  • what kind of monitors support 2160*1920 resolution

For using 2 full HD monitors on the resolution 1920x1080 but then side by side, possible by default since the PC will not see both monitors as one. But as mentioned in the first part there is software that can combine monitors and make it appear as one. Det Again we can't give much support on this since the only resolutions we support are mentioned in the resolution file that I have sent to you, and 2160x1920 is not mentioned in it, since it makes a screen with an aspect ratio of 18:16 which we don't propose for monitors.

I hope that our answer will help you we wish you a very good day.

Best regards,

Alicia
BenQ France
http://benq.fr

Jodå, dom har helt rätt.

Det finns 2 sätt att göra det på när man har 2 skärmar. Det normala är att man har 2 skärmar och om ett spel startar så startar det på 1 av skärmarna, inte sträckt över båda.

Om du vill att spelet ska köras på båda skärmarna så är det upp till tillverkaren av grafikkortet att leverera programvara för det. AMD och Nvidia har båda stöd för detta vad jag vet så det går utmärkt att lösa.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Hur skulle det bli att kolla på edward blom på två skärmar? Youtube

Går det säga hur många procent större bilden kan bli?
Är det 200% ?

Här förstorat till 150%

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.