Activision: Inga tecken på systematiska trakasserier i företaget

Permalänk
Melding Plague

Activision: Inga tecken på systematiska trakasserier i företaget

Efter ett par turbulenta år med rapporter om sexuella trakasserier och osund företagskultur har Activision Blizzards egna granskning inte hittat några bevis på omfattande problem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oväntat att deras egna granskning inte hittade några omfattade problem.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

"Det hände, flera gånger, men då vi inte visste om det så är slutsatsen att det inte skedde eller sker idag"

Om man ändå kunde dra den ursäkten varje gång man fastnade med skägget i brevlådan....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Även om de inte vill erkänna så hoppas man att arbetsmiljön blivit bättre för de anställda. Nu vet de att de har ögonen på sig.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Lider med de kvinnor som har utsatts. Men Microsoft har redan köpt Blizzard till 70% rea, så kampanjerna behövs inte längre.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Väntat.

Permalänk

Sextrakasserier på arbetsplatser är alltid endast företagens fel. De anställda som väljer att sextrakassera sina kollegor är offer.
Skämt, det jag menar med det är att inom gruppen som jobbar med denna typ av yrke finns det många individer som ligger nära till hands för sånt. Och företag har en utmaning att se till att dessa sköter sig. Kanske borde det vara enklare att säga upp dem. Och kanske borde företag tvingas vidta större åtgärder tidigare, det ryktas om att vissa företag inte tar dessa saker på alvar

Permalänk
Medlem

Vill man ha förtroende ska man låta en oberoende part göra såna utredningar. *host* rikspolischefen *host*

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Oväntat att deras egna granskning inte hittade några omfattade problem.

Inte lika oväntat som att majoriteten av kommentarerna påvisar tydliga tecken på grava problem med läsförståelsen... om man ens bemödat sig med att läsa artikeln.

"I motsats till många av påståendena har styrelsen och dess externa rådgivare fastställt att det inte finns några bevis som tyder på att Activision Blizzards ledande befattningshavare någonsin avsiktligt ignorerat eller försökt tona ned de fall av trakasserier som förekommit och rapporterats".

Vidare skriver man:

"Även om det förekommit några underbyggda fall av trakasserier, bekräftar dessa olyckliga omständigheter inte slutsatsen att Activisions ledning eller styrelsen varit medvetna om och tolererat trakasserierna eller att det någonsin förekommit ett systematiskt problem med trakasserier, diskriminering eller vedergällning.”

Med andra ord så förnekar man inte förekomsten av trakasserier, vilket vore motsägelsefull med tanke på relaterade uppsägningar och ersättning, men hävdar att ledningen inte skulle ha kännedom om och stödja trackaserier av medarbetare.

Man kanske vill argumentera huruvida detta är sant eller falsk men externa parter som genomför dessa utredningar brukar förhålla sig till sanningen eftersom allt annat vore straffbart.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inte lika oväntat som att majoriteten av kommentarerna påvisar tydliga tecken på grava problem med läsförståelsen... om man ens bemödat sig med att läsa artikeln.

Du får nog utveckla vad du menar här. Jag ser inga kommentarer som står stick i stäv med vad som står i artikeln.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Dåså, case closed!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du får nog utveckla vad du menar här. Jag ser inga kommentarer som står stick i stäv med vad som står i artikeln.

De onyanserade one-liner kommentarerna drar hela företaget över en kam och tar inte i beaktande att rapporten avser huruvida styrelsen hade kännedom eller inte och skulle ha uppmuntrat till systematiska trakasserier.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

De onyanserade one-liner kommentarerna drar hela företaget över en kam och tar inte i beaktande att rapporten avser huruvida styrelsen hade kännedom eller inte och skulle ha uppmuntrat till systematiska trakasserier.

Om man ska vara petig så är ju "systematisk" i sig en felöversättning (står "systemic" i originaltexten, inte att förväxla med "systematic").

Det de bemöter är alltså en anklagelse om ett systemfel inom bolaget som inneburit att trakasserier kunnat fortgå, inte att trakasserier nödvändigtvis skulle ha satts i system.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

De onyanserade one-liner kommentarerna drar hela företaget över en kam och tar inte i beaktande att rapporten avser huruvida styrelsen hade kännedom eller inte och skulle ha uppmuntrat till systematiska trakasserier.

Är du ny? Välkommen till Sweclockers.com forum, det mest negativa forumet man kan besöka. Majoriteten av kommentarerna är alltid negativa no matter vad artikeln handlar om. Känns som människor mår dåligt och lastar av sig i kommentarerna i artiklar som att tycka att en ny mus som har släppts med 7 knappar har en knapp för mycket.

On a looong holiday!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Är du ny? Välkommen till Sweclockers.com forum, det mest negativa forumet man kan besöka. Majoriteten av kommentarerna är alltid negativa no matter vad artikeln handlar om. Känns som människor mår dåligt och lastar av sig i kommentarerna i artiklar som att tycka att en ny mus som har släppts med 7 knappar har en knapp för mycket.

On a looong holiday!

Ja, jag anslöt så sent som ett år efter dig och har inte hunnit bli torr bakom öronen ännu.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi har granskat oss själva och kommit fram till att inga oegentligheter har förekommit

Attans, då har de sparkat alla dessa människor helt i onödan.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ConTigent:

<Uppladdad bildlänk>

"I have candy and puppies in my van"

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om man ska vara petig så är ju "systematisk" i sig en felöversättning (står "systemic" i originaltexten, inte att förväxla med "systematic").

Det de bemöter är alltså en anklagelse om ett systemfel inom bolaget som inneburit att trakasserier kunnat fortgå, inte att trakasserier nödvändigtvis skulle ha satts i system.

Lite off topic här men jag brottades med detta ord eftersom jag associerar systemic med sociala problem och sjukdomar medan systematic syftar på metoder och tyckte, rätt eller fel, att systematisk lät bättre på svenska. Inte alltid vi översätter ord rakt av men det kanske skulle ha gjorts i detta fall?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vilka lögnare. Hur förklarar de annars de anställdas "Bill Cosby Room"?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det brukar bli så med egna/interna utredningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Är du ny? Välkommen till Sweclockers.com forum, det mest negativa forumet man kan besöka. Majoriteten av kommentarerna är alltid negativa no matter vad artikeln handlar om. Känns som människor mår dåligt och lastar av sig i kommentarerna i artiklar som att tycka att en ny mus som har släppts med 7 knappar har en knapp för mycket.

On a looong holiday!

Du drar ju alla över en kam själv, sluta röka på kompis.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lite off topic här men jag brottades med detta ord eftersom jag associerar systemic med sociala problem och sjukdomar medan systematic syftar på metoder och tyckte, rätt eller fel, att systematisk lät bättre på svenska. Inte alltid vi översätter ord rakt av men det kanske skulle ha gjorts i detta fall?

Själva problemet jag ser med att det blivit "systematiska trakasserier" i Swecs översättning är att man med detta ordval indikerar att trakasserierna faktiskt skulle ha satts i system, vilket inte är en korrekt representation av det som står i dokumentet som man artikeln delvis citerar men i övrigt löst sammanfattar.
Dvs, det skulle då indikera att trakasserierna i princip skulle ha utförts baserat på någon form av plan, vilket isf skulle nå ytterligare några nivåer på chockskalan.
Det som stör mig allra mest med detta är främst att det förminskar än värre hemskheter, där det verkligen pågått systematiska trakasserier. Det är illa nog vad som verkar ha pågått hos Blizzard även om man håller sig till vad det verkar finnas grund för.

Utan att spekulera i vad som eventuellt hänt eller inte hänt hos Blizzard så är ju ovanstående iaf inte vad ordvalet i den engelska förlagan handlade om, där handlade det snarast om att de skulle ha haft en bolagskultur som inte hanterat problemen, att det skulle ha funnits ett systemfel som gjort att trakasserier kunnat fortgå.

I detta sammanhang skulle jag nog välja att just formulera om det hela i termer av att trakasserierna eventuellt kunnat kopplas till ett "systemfel".

Min syn på frågeställningen du lyfter om möjligheten att direktöversätta här:
- "systematic" och "systematisk" fungerar väl generellt bra att översätta rakt av
- "systemic" och "systematisk" är olika saker
- "systemic" och "systemisk" är överlappar vad gäller medicinskt facksnack, men på svenska är användningsområdet i princip begränsat till detta. På engelska kan det användas bredare, därav att jag tänker att man i just detta sammanhang får omformulera istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

De onyanserade one-liner kommentarerna drar hela företaget över en kam och tar inte i beaktande att rapporten avser huruvida styrelsen hade kännedom eller inte och skulle ha uppmuntrat till systematiska trakasserier.

Aa fast det är ju inte allt som står där, eller hur?

“the Board and its external advisors have determined that there is no evidence to suggest that Activision Blizzard senior executives ever intentionally ignored or attempted to downplay the instances of gender harassment that occurred and were reported. While there are some substantiated instances of gender harassment, those unfortunate circumstances do not support the conclusion that Activision senior leadership or the Board were aware of and tolerated gender harassment or that there was ever a systemic issue with harassment, discrimination, or retaliation.

Detta förnekar alltså helt att:
1. det överhuvudtaget har funnits brister i organisationen i hur de behandlat frågorna. Vilket är självklart urlöjligt.
2. Att det inte varit regelbundet/återkommande. Första understrukna meningen insinuerar att det har varit enstaka fall endast. Vilket också är urlöjligt.

Huruvida styrelsen kände till problemen är alltså inte det som kritiseras, utan det faktum att "utredningen" försöker dels påstå att det inte förekommit i större omfång eller regelbundet, och dels försöker påstå att det inte funnits några brister i organisationen för att hantera dessa problem.

Både dessa slutsatser är fullkomligt och urbota korkade. Denna utredningen förtjänar alla one-liners den får, och i detta specifika fall är de spot on. I mina ögon iaf.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Aa fast det är ju inte allt som står där, eller hur?

“the Board and its external advisors have determined that there is no evidence to suggest that Activision Blizzard senior executives ever intentionally ignored or attempted to downplay the instances of gender harassment that occurred and were reported. While there are some substantiated instances of gender harassment, those unfortunate circumstances do not support the conclusion that Activision senior leadership or the Board were aware of and tolerated gender harassment or that there was ever a systemic issue with harassment, discrimination, or retaliation.

Detta förnekar alltså helt att:
1. det överhuvudtaget har funnits brister i organisationen i hur de behandlat frågorna. Vilket är självklart urlöjligt.
2. Att det inte varit regelbundet/återkommande. Första understrukna meningen insinuerar att det har varit enstaka fall endast. Vilket också är urlöjligt.

Huruvida styrelsen kände till problemen är alltså inte det som kritiseras, utan det faktum att "utredningen" försöker dels påstå att det inte förekommit i större omfång eller regelbundet, och dels försöker påstå att det inte funnits några brister i organisationen för att hantera dessa problem.

Både dessa slutsatser är fullkomligt och urbota korkade. Denna utredningen förtjänar alla one-liners den får, och i detta specifika fall är de spot on. I mina ögon iaf.

Vet inte var jag ska börja. Med din frikostiga tolkning eller (o)medvetna vantolkning av mitt inlägg...

För det första vill jag bara påpeka att vissa inlägg inte återspeglade vad som stod att läsa i artikeln eller utlåtandet av den enkla anledningen att jag gillar sakliga diskussioner som bygger på fakta och inte känslor. Men det är jag det.

För det andra delar jag inte din tolkning att man inte erkänner brister. I sådant fall hade man inte sparkat mellanchefer och utbetalat skadestånd. Det man hävdar är att denna kultur av diskriminering inte uppmuntrades av styrelsen. Du har själv förstärkt det stycket men utelämnat nyckelordet som mitt argument bygger på - om styrelsen var medveten eller inte. Om det är sant eller inte är en annan sak och det får väl tiden utvisa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Finns heller inga tecken på att dom har någon kompetent personal kvar. Synd. Dom gjorde ju bra spel för nått decennium sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Det hände, flera gånger, men då vi inte visste om det så är slutsatsen att det inte skedde eller sker idag"

Om man ändå kunde dra den ursäkten varje gång man fastnade med skägget i brevlådan....

Denna dök upp i min hjärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sextrakasserier på arbetsplatser är alltid endast företagens fel. De anställda som väljer att sextrakassera sina kollegor är offer.
Skämt, det jag menar med det är att inom gruppen som jobbar med denna typ av yrke finns det många individer som ligger nära till hands för sånt. Och företag har en utmaning att se till att dessa sköter sig. Kanske borde det vara enklare att säga upp dem. Och kanske borde företag tvingas vidta större åtgärder tidigare, det ryktas om att vissa företag inte tar dessa saker på alvar

Håller med att det är svårt att beskylla ett företag för ev systematisk trakasseri som försigår, det är ju inte direkt gynnsamt att tillåta sådant beteende. Men att orsaken är sådan att du generellt sett är mer sexistisk om du jobbar inom spelutveckling och är man är ett väldigt starkt påstående. Vidare undrar jag om det är exklusivt till spelutveckling eller om det är så i fler eller alla branscher?

Att implementera regler som ger företag verktyget ayt avskeda folk baserat på allt för lösa grunder är en farlig väg att gå. Jag föreställer mig att det i många fall är ord mot ord vilket gör det svårt att agera. Man skulle även kunna föreställa sig att vissa individer garantetat kommer nyttja ett sådant regelverk till sin fördel.

Företagen har ytterst lite att vinna på att inte åtgärda sådana problem då det avskräcker talang och kompetens. Bara ryktet Blizzard har (huruvida det nu är sant eller ej) är jag övertygad har gjort och gör att de förlorar enastående kandidater, män likväl kvinnor.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Thor:

Men att orsaken är sådan att du generellt sett är mer sexistisk om du jobbar inom spelutveckling och är man är ett väldigt starkt påstående. Vidare undrar jag om det är exklusivt till spelutveckling eller om det är så i fler eller alla branscher?

Många unga män som har ett jobb där det är mycket kommunikation, även tillgång till internet och kan dela saker där. Gruppen är också en som tycker om att skämta och kan ha rå humor om det mesta.

Att jämföra emot andra yrken så är många inte i samma situation. Fysiska arbeten så pratar man inte lika mycket, andra inte lika extremt mansdominerande. Sedan ofta äldre personer där många äldre chefer är kvinnor.

Så jag påstår att spelutvecklingsbranschen får jag mer koll på deras personal när det gäller dessa frågor mer än andra branscher för hur man arbetar och att gruppen mest är män.

Yrken som består mest av kvinnor brukar dock ha andra problem som att prata skit om varandra.