Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Tja det är nog värt ett försök i alla fall. Jag tycker ergonomin är ganska bra i deras laptops vilket ju är typ samma, dock är tangentbordet bättre i min några år gamla W541 än min rätt nya P1, vet inte om det handlar om att P1 är tunnare och man därmed får mindre slaglängd eller om det handlar om att de har snålat allt mer med tiden. Kanske lite av varje.
Jag hade en föregångare på mitt förra jobb som var rätt nice. Dock tror jag inte formen var det som gjorde den stora skillnaden för mig, snarare att man kunde höja tangentbordet i framkant och därmed få en bättre vinkel (nedåt mot skärmen liksom).

Jag får fundera helt enkelt. Det var ju inget billigt tangentbord så lite tveksam.

Angående Sculpt så tänker jag att det blir mer naturligt eftersom mina händer går inåt, men oklart om det spelar så stor roll om händerna ändå går inåt även på rakt tangentbord. Dock skulle jag uppskatta armstödet även om jag har löst det med låg profil.

Skrivet av D.:

Det handlar mycket om att hitta lägen/vinklar som känns bra i längden, kombinerat med utrustning som passar för såväl användningsområdet som användarens kroppsform/-mått.
För en del passar vissa prylar bättre än för andra.

Jag arbetar bl a med att rekommendera/välja teknisk utrustning, inkl tillbehör, till användare inom ett företag med några tusen anställda.
Det baserat på feedback, samtal med användare (mycket ute på plats på deras kontor), produktrecensioner, egna erfarenheter och samarbete med ergonom.

Jag brukar rekommendera att känna vad som känns behagligt och vilsamt, samt vad som fungerat bra el mindre bra för individen tidigare. Tänk dig att du lägger händerna ledigt framför dig på ett bord utan mus och tgb, naturligt hamnar de då lite inåt.

Som flera andra också säger är det inte enbart musen man ska fokusera på, utan helheten inkl tangentbord m m.

Om man spelar behöver man mer sällan ha båda händerna på tangentbordet, kan då vinkla detta för att få en bra ställning för ena handen på tangentbordet och andra på musen. För kontorsanvändning/liknande är det vanligare med båda händerna på tangentbordet.

Många fullstora tangentbord är rätt breda, vilket kan göra att musen hamnar långt ut på sidan och ger onaturliga arm-/handvinklar.
Ska man kunna ha båda händerna på tangentbordet och då även kunna ha musen i bra vinkel gäller det att hitta ett tgb som är tillräckligt smalt. Är bl a därför s k "tenkeyless" el andra mindre format på tangentbord blivit vanligare.

Musen sen då?
Undvik ambidextriösa som är gjorda för att fungera för båda händerna, välj en som ger en bra hand- och handledsvinkel. Handleden ska inte vinklas utåt och du ska inte behöva spänna handen/fingrarna för att hålla i den, musen ska kännas bra i princip direkt.
Av egen (haft flera) och även flera andras erfarenhet ska man undvika Steelseries, de ser till synes bra ut men ger konstiga vinklar el fungerar tekniskt dåligt. Därmed inte sagt att de inte blivit bättre på sistone. Men Steelseries-mössen är de enda jag haft/använt som gjort ont för mig vid användning.

En del tycker att vertikala möss fungerar bra för dem, medan andra byter tillbaka till vanlig traditionell mus då den vertikala kändes annorlunda än de var van vid och inte nödvändigtvis bättre. En del i det som jag kan tänka mig är att de haft rätt dålig och enkel mus innan; som varit antingen ambidextriös, inte alls ergonomisk el bara för liten. De väljer då att prova en s k "ergonomisk mus" som då är vertikal/justerbar. Den vertikala tvingar fram en annan handleds-/armvinkel vilket för en del upplevs som bättre.

Nu blev det kanske lite väl lång utläggning.
Men sammanfattningsvis är det inte nödvändigtvis just en annan typ av pekdon som behövs, snarare att titta på helheten och hitta något som passar och känns bra för användningen.

Som jag skrivit tidigare i tråden så håller jag med dig angående tangentbord. För någon som skriver mycket och behöver använda musen ofta så är fullstora och breda tangentbord dåliga. Får jätteont i armleden/axeln av det. Känns bara onaturligt. Ett TKL eller mindre/kompakt tangentbord känns mycket bättre eftersom musen är mer tillgänglig. Just därför kan jag inte tänka mig att köpa Ergo K860 även om den är bra i övrigt för storleken gör att allting faller. Tar vilket tangentbord som helst än ett fullstort/brett/numpad tangentbord eftersom min axel/arm genast blev bättre av att använda ett mindre.

Angående pekdon så var inte mitt syftet med tråden att jag nödvändigtvis behöver ett annan pekdon. Min tanke var bara att sondera marknaden. Bara för att man bara använt möss (med undantag för styrplatta) så betyder det ju inte att det inte kan finnas något ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Någon med erfarenhet av Microsoft Sculpt? Finns ett paket med både tangentbord, numpad och mus. Verkar prisvärt och omtyckt men det negativa jag har hört är att tangentbordet tappar anslutning. Vet inte om det är vanligt att folk gör det ibland oavsett produkt eller om Microsoft Sculpt faktiskt gör det oftare.

Jag har också haft problem med underarmar som värker på grund av för mycket sittande vid datorn både hemma och på kontor. Jag kör med Microsoft sculpt ergo tangentbord och mus. Tycker det fungerar mycket bättre för mig än vanligt tangentbord och mus. Musen är lite av en grej man måste vänja sig med, men jag tycker den är trevlig, handen hamnar lite mellan en helt vertikal mus och en vanlig mus i vinkel. Men det viktigaste för mig är att knapparna fortfarande trycks ner inte åt sidan. Har testat vertikala möss och tycker man behöver "hålla i mot" lite när man tycker på knapparna.

Tangentbordet är väldigt skönt att skriva på, men om du använder F1-F12 knapparna så är de av någon anledning riktigt dåliga på detta tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Förstår inte hur du bar dig åt för att hålla handlederna neråt. Det som brukar rekommenderas är att hålla handlederna raka, och då vill man ju ha ett så lågt och platt tangentbord som möjligt. Även Rollermouse är låg och platt. Att ha tangentbordet kraftigt upphöjt i bakkant som på en av bilderna ger oftast starkt uppåtlutande handleder, vilket är värsta ställningen. Jag utgår här ifrån att man har underarmarna på skrivbordet för stöd.

Kan också rekommendera musen mellan tangentbordet och kroppen. Har kört så i många år, och jag inbillar mig att det hjälper mig att slippa problem med rygg och axlar. En sidoeffekt är att man får tangentbordet längre fram, vilket ger bra stöd för underarmarna plus att man inte kan sitta som en säck potatis på stolen, för då når man inte fram.

Med en rollermouse eller trapper har man alltid under armarna vridna neråt. Då klämmer underarmsbenet nerverna och gör ont. Höger arm:

Men det är säkert olika. Jag använde Rollermouse i ett år. Jag gillade den, faktiskt bra precision och bra kvalitet(många ergonomi produkter är ju skit) men jag fick ont. Använder idag delat tangentbord med tenting och det funkar mycket bättre-för mig! Det tog ca 3-4 månader innan jag vande mig och fick upp hastigheten men det är så värt det. Besökte arbetsterapeut många gånger, fått massage etc men detta var vad som hjälpte för mig.

Permalänk
Medlem

Har ett ergonomiskt, delat, tangentbord som jag är riktigt nöjd med. Enda som saknas är väl bakgrundsbelysning som av någon anledning lyser med sin frånvaro från ergonomiska tangentbord. Har hjälpt mycket mot ömma axlar!

Permalänk
Medlem

Jag kör en MX Vertical på jobb och älskar den. Lätt värt pengarna (inte för att jag betalade den, men ändå )

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Det som gör mest skillnad är riktigt stöd för underarmarna. Jag älskar hörnskrivbord, datahörna med hörnskrivbord is the shit. Du kan vila hela underarmarna på bordet. Sedan en bra stol på det. Aldrig haft musarm eller armbågsproblem eller liknande. Några exempel:

Permalänk
Medlem

Har lidit av musarm/carpal tunnel syndrom ett tag. Fick kortison för några dagar sedan och blir möjligen operation framöver. Börjar man känna av symptomen är det en bra idé att söka vård och inte dra ut på det. Övningar kan hjälpa i vissa fall sägs det.

Gången för mig var fysioterapeut, arbetsterapeut och tillslut läkarbesök.

Bästa tipsen är att se över ergonomin och säkerställa att man sitter korrekt. Armstöd är ytterst viktigt.
Har man inte en bra stol så kan hörnskrivbord vara en bra investering.

De här kör jag med:

Musen upplever jag som något tung ibland när jag är riktigt trött i fingrarna men den fungerar bra.
https://www.dustinhome.se/product/5010638580/verticalmouse-4-...

Tangentbord:
https://bit.ly/3n2gFEc

Permalänk
Medlem

Mousetrapper

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Rollermouse Pro 2. Fan det bästa jag använt.. dock svindyrt att köpa privat, så den får användas på jobbet helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ingen som har erfarenhet av Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop?

Tycker jag läser att många gillar det och köper om det trots, enligt vissa, bristande kvalité. Känns som bra omdöme om folk köper om det trots att det inte håller bara för att det är så skönt.

Undrar dock om nån använder det med Linux och hur det fungerar? Så tråkigt med Microsoft-orienterat men det verkar inte finnas något likvärdigt på marknaden, speciellt inte ett helt kit för den prislappen.

Sculpt är bra skit! Det kommer med en platta som får tangentbordet att luta ifrån dig, låter konstigt men är riktigt bra. Musen är väldigt ekonomisk för att vara en mus. Enda missen är att f-knapparna är kassa.

Annars kan jag varmt rekommendera styrkula du kör med pek och långfingret, speciellt elecom huge https://www.amazon.se/ELECOM-fingerhantering-styrboll-mus-8-k...
Ge det en vecka eller två för att vänja dig bara

Permalänk

Håller med @talonmas. https://mousetrapper.com/ Det är definitivt bättre känsla än rollermouse.

Permalänk
Medlem

Har alltid använt vanlig mus och aldrig haft några problem (använt datormus sedan typ 1993).
Har just nu en G502 (köpt 2016) som fungerar utmärkt. Tycker handen hamnar i en naturlig position och har man bra musmatta behöver man inte anstränga sig för att flytta musen. Har känsligheten uppskruvad ganska högt så jag behöver sällan röra hela armen eller plocka upp och flytta musen. Har ofta nästan handloven still på bordet och flyttar bara musen genom att "putta" den med fingrarna.

Har provat styrkulor, mousetrapper o.s.v. på jobbet, men tycker jag får mer ont av dem. Känns som man spänner sig i hela handen och fingrarna för de är så otroligt känsliga jämfört med en vanlig mus. Jag får samma känsla när jag använder spelkontroll med de små analoga spakarna. Det är väl en vanesak, men varför byta från något som känns bekvämt till något som gör ont?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Håller med @talonmas. https://mousetrapper.com/ Det är definitivt bättre känsla än rollermouse.

Tröskeln för rollermousen är högre, men en klar nackdel med moustrappern är att plattanhar ändlägen. Pinnen i rollermousen har bara ändlägen till höger och vänster.

Permalänk

Förstår inte fascinationen med Rollermouse och Mousetrapper: Vad är nyttan jämfört med en bra trackpad, vilket är vad båda försöker simulera (utan att lyckas särskilt väl)?

Nackdelarna är att båda sorternas pekdon är oerhört mycket mer benägna att missregistrera musklick. Storleksordningen 90% av de beställningar på återställning av användarfiler som av misstag raderats eller flyttats kommer från en halv procent av våra användare som väl överlappar den grupp som fått ett av dessa två hjälpmedel. Jag har oerhört svårt att tänka mig att vi skulle se samma mängd användarfel om dessa användare istället exempelvis fick varsin Magic Trackpad - som dessutom vad jag vet är ordentligt mycket billigare.

Så för att svara på trådämnet: Jag växlar sedan många år mellan styrplatta och mus och upplever inte längre den sorts arm-/armbågssmärtor jag hade när jag bara använde mus.

Permalänk
Medlem

2 möss kör jag. Vänsterarmen när jag slömusar och högerarmen när jag behöver precision. Vänstern är också perfekt när en arbetar med Excel. Då kan en ha högerhanden på det numreriska tangenbordet naturligt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Tröskeln för rollermousen är högre, men en klar nackdel med moustrappern är att plattanhar ändlägen. Pinnen i rollermousen har bara ändlägen till höger och vänster.

Pekytan i Mousetrappern är ett rullband som du kan skjuta höger/vänster (och där tar det stopp), men upp och ned snurrar du på rullbandet så det funkar likartat mot rollermouse.

Permalänk
Medlem

Testat en del vertikala möss men de är antingen för klumpiga (Evoluent) eller så är de för mig obekväma (logitech) men den jag fastnat för är denna från Anker. Kunde få en Evoluent på jobbet men valde att köpa dessa själv istället och jag kommer inte byta till något annat.

https://us.anker.com/products/a7852

Permalänk
Medlem

Jag kör mus med skyhög sense/dpi/känslighet och så har jag höger utsida av handen liggandes på mattan och så styr jag musen med fingrarna. Har inte haft ont alls ibland när man sitter för långt ut med armen kan man få känningar i axeln så då gör jag som några tidigare skrivit placerar musen mellan magen och tangentbordet. Jag har haft tur och får sällan värk så kan vara så att min metod inte funkar för alla men jag är nöjd. Sen att det är så alla koreaner lirar starcraft hjälper ju till att motivera det hela 😝

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Kör min Logitech Wireless Touchpad på PCn. Den finns ej mer, men det finns ju denna: Brydge W-Touch. Till min Mac kör jag Apples Magic Trackpad 2.

Dessutom finns en Wacom, en Kensington Orbit Trackball och en Contour ShuttlePro beroende på vad jag gör. Kikar på en 3D Connexion också. Har bra armstöd och inga ergonomiproblem.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Förstår inte fascinationen med Rollermouse och Mousetrapper: Vad är nyttan jämfört med en bra trackpad, vilket är vad båda försöker simulera (utan att lyckas särskilt väl)?

Nackdelarna är att båda sorternas pekdon är oerhört mycket mer benägna att missregistrera musklick. Storleksordningen 90% av de beställningar på återställning av användarfiler som av misstag raderats eller flyttats kommer från en halv procent av våra användare som väl överlappar den grupp som fått ett av dessa två hjälpmedel. Jag har oerhört svårt att tänka mig att vi skulle se samma mängd användarfel om dessa användare istället exempelvis fick varsin Magic Trackpad - som dessutom vad jag vet är ordentligt mycket billigare.

Så för att svara på trådämnet: Jag växlar sedan många år mellan styrplatta och mus och upplever inte längre den sorts arm-/armbågssmärtor jag hade när jag bara använde mus.

Jag gillar inte någon av de metoderna, inklusive touchplatta, men det är ju skillnad på att flytta något fysiskt jämfört med att gnida fingret mot en glasplatta. De kollegor jag har som kör med Mousetrapper eller Rollermouse gör inte mer fel än någon annan, alltså i princip inga fel, men de är äldre och hade i allmänhet med sig sina pekdon från tidigare jobb så de kanske är förbi inlärningsperioden eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Behöver byta ut min billiga mus som ger mig stelhet och värk i handleden.

Vad rekommenderas? Förstår att det kan vara en smaksak men vad är bäst för hand- och armled? Vertikal mus som kräver armrörelser, ergonomisk mus med styrkula, bara styrkula eller styrplatta?

Funderar på något av följande:

Vertikal
https://www.logitech.com/sv-se/products/mice/lift-vertical-er...

Mus med styrkula
https://www.logitech.com/sv-se/products/mice/m575-ergo-wirele...
https://www.logitech.com/sv-se/products/mice/mx-ergo-wireless...

Har dålig koll på vilka rena styrkulor eller styrplattor som finns (utöver Apples Trackpad men har inte Mac). Finns det nått intressant på marknaden?

Har erfarenhet av vanliga möss och styrplattor (dåliga och Apples Trackpad/MacBooks). Däremot har jag noll erfarenhet av styrkulor och jag förstår att det är en inlärningskurva, men om det ger bättre ergonomi så är jag villig att prova. Speciellt då en styrkula skulle kräva mindre utrymme och kunna placeras lite var som helst.

Jag skulle säga att det är högst personligt, både vad man for ont av och vad för alternativ man tycker är lätt att ställa om till. Dessutom kan det vara andra saker som sitthöjd i förhållande till bordet, handlovstöd etc som är bättre att justera innan man byter tangentbord/mus. Har du testat stående arbete, får du samma problem då?

Mousetrapper var väl en av de första lösningarna men kräver en viss teknik för att inte skapa nya problem. Teknik för hur du använder musen kanske också kan justeras. Skaffa en fysioterapeut för att lära dig mer och förhindra att nuvarande problem förvärras. Min teknik är att använda musen så lite som möjligt, snabbkommandon etc när det går, kanske ett makrotangentbord.

Permalänk
Medlem

HÅG capisco som stol till skrivbordet. Håller en evighet. Har själv en av nummer 8107. https://www.elite-kontorsmobler.se/ergonomiska-kontorsstolar/...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Fick problem med armen/axeln och fick möjlighet att testa MX Lift men den var tyvärr lite för liten för min hand (MX Lift, små/mellanstora händer) Provade istället MX Vertical på jobbet (Mellan/Stora händer) Måste säga att den är riktigt skön att använda faktiskt, armen hamnar i ett mer avslappnat läge. Fast det tar lite tid att vänja sig

En annan sak jag insåg var att musen bara var en del av problemet, hur jag satt i övrigt var lite stor bov.
bra armstöd och rätt inställningar på bord/stol har hjälpt mkt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Då jag inte har besvär av vanligt tangentbord kanske Lenovos med trackpoint vore intressant att testa ändå. Så får jag två pekdon att växla mellan. Hm...

Märkt att jag inte håller mina händer såsom folk säger att man gör när man använder ett vanligt tangentbord. Mina händer går inåt precis som om jag skrev på ett delat tangentbord. Kanske därför jag inte får ont? Aldrig tänkt på det utan det sker automatiskt. Jag försöker liksom inte böja händerna framåt (så att det blir raka med tangentbordet) utan händerna går inåt.

Jag kör med thinkpad datorer och köpte precis det trådlösa thinkpad tangentbordet.
Det jag tror du ska testa är att ha tangentbordet i knät. Så får jag minst belastning för axlar och handleder. Då hänger du inte på armarna för att hålla upp kroppen samtidigt som det är den naturligaste ställningen för armarna (beroende på eventuell ölmage 😉).
Trackpoint kommer inte vara lika effektiv att styra runt som en riktig mus (precis som en trackpad och dylikt). Det är en vanesak. Ska du göra något med hög precision mer än ett par gånger i rad brukar jag använda musen.
Däremot så ska du ha ganska hög sensitivitet på pinnen för att inte belasta fingerlederna lika mycket och även minska drift.
Jag tror det är samma hårdvara i alla märken. Marknaden är för liten för att det skulle finnas fler tillverkare. Med lenovo-varianten får du mittenknappen vilket är fantastiskt bra!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toarulle:

Jag har också haft problem med underarmar som värker på grund av för mycket sittande vid datorn både hemma och på kontor. Jag kör med Microsoft sculpt ergo tangentbord och mus. Tycker det fungerar mycket bättre för mig än vanligt tangentbord och mus. Musen är lite av en grej man måste vänja sig med, men jag tycker den är trevlig, handen hamnar lite mellan en helt vertikal mus och en vanlig mus i vinkel. Men det viktigaste för mig är att knapparna fortfarande trycks ner inte åt sidan. Har testat vertikala möss och tycker man behöver "hålla i mot" lite när man tycker på knapparna.

Tangentbordet är väldigt skönt att skriva på, men om du använder F1-F12 knapparna så är de av någon anledning riktigt dåliga på detta tangentbord.

Har läst mycket om detta med F-knapparna. På vilket sätt är de annorlunda? Jag använder inte F-knapparna mer än i undantagsfall eller för kommandon som står på dem (typ höja-/sänka ljudet, mute osv.).

Låter lovande annars. Funderar mest på om musen ger samma fördel som en riktig vertikal mus, men den är ju lite vertikal ändå. Annars är det mer kompatibilitet med Linux och liknande som spökar.

Skrivet av Baxtex:

Med en rollermouse eller trapper har man alltid under armarna vridna neråt. Då klämmer underarmsbenet nerverna och gör ont. Höger arm:
https://www.eorthopod.com/sites/default/files/images/elbow_oa_anatomy02_bklt.jpg

Men det är säkert olika. Jag använde Rollermouse i ett år. Jag gillade den, faktiskt bra precision och bra kvalitet(många ergonomi produkter är ju skit) men jag fick ont. Använder idag delat tangentbord med tenting och det funkar mycket bättre-för mig! Det tog ca 3-4 månader innan jag vande mig och fick upp hastigheten men det är så värt det. Besökte arbetsterapeut många gånger, fått massage etc men detta var vad som hjälpte för mig.
https://youtu.be/pUKoB95aEc4

https://youtu.be/i4TCbc9oB1E?t=209

Efter ditt inlägg slog det mig att om handen mår bra av en vertikal mus, då borde kanske händerna också må bra av ett mer vertikalt tudelat tangentbord. Tycker det ser lustigt ut men det finns kanske en poäng i det ändå (om det finns en poäng med vertikal mus). Nu har jag ingen värk av tangentbord men blir sugen på att testa. Verkar dock dyrt? Vad rekommenderas för en nybörjare? Ska gärna funka med Linux, Android osv. (med Android menar jag kopplad till en dockningsstation med t.ex. Samsung DeX).

Skrivet av MsSmith:

Har ett ergonomiskt, delat, tangentbord som jag är riktigt nöjd med. Enda som saknas är väl bakgrundsbelysning som av någon anledning lyser med sin frånvaro från ergonomiska tangentbord. Har hjälpt mycket mot ömma axlar!

Vilket tangentbord?

Jag tyckte också bakgrundsbelysning var viktigt förr, tills jag insåg att jag inte ens kollar på tangentbordet så enligt mig helt onödigt egentligen. Jag ser ju inte belysningen. De få gånger jag behöver kolla så har jag ändå en arbetslampa som hjälper på betydligt fler sätt.

Skrivet av Nocto:

Har lidit av musarm/carpal tunnel syndrom ett tag. Fick kortison för några dagar sedan och blir möjligen operation framöver. Börjar man känna av symptomen är det en bra idé att söka vård och inte dra ut på det. Övningar kan hjälpa i vissa fall sägs det.

Gången för mig var fysioterapeut, arbetsterapeut och tillslut läkarbesök.

Bästa tipsen är att se över ergonomin och säkerställa att man sitter korrekt. Armstöd är ytterst viktigt.
Har man inte en bra stol så kan hörnskrivbord vara en bra investering.

De här kör jag med:

Musen upplever jag som något tung ibland när jag är riktigt trött i fingrarna men den fungerar bra.
https://www.dustinhome.se/product/5010638580/verticalmouse-4-...

Tangentbord:
https://bit.ly/3n2gFEc

Carpal tunnel sitter väl längst ner i mitten av handen, under tummen? Bildexempel

Jag har inte ont där utan exakt på handleden där man vrider handen. Antagligen för att handleden ligger platt och sen böjs handen uppåt för att hålla om musen.

Tror en vertikal mus är lösningen faktiskt.

Tack ändå för upplysningen. Skulle problemet bestå efter byte till en vertikal/ergonomisk mus så får jag kanske söka hjälp.

Tangentbordet du länkar är poppis och ser fint ut, men tyvärr inget för mig som är högerhänt. Kan inte ha så långt/brett tangentbord med numpad eftersom jag får ont i axeln istället.

Skrivet av deeshu:

Sculpt är bra skit! Det kommer med en platta som får tangentbordet att luta ifrån dig, låter konstigt men är riktigt bra. Musen är väldigt ekonomisk för att vara en mus. Enda missen är att f-knapparna är kassa.

Annars kan jag varmt rekommendera styrkula du kör med pek och långfingret, speciellt elecom huge https://www.amazon.se/ELECOM-fingerhantering-styrboll-mus-8-k...
Ge det en vecka eller två för att vänja dig bara

Frågade personen längre upp samma, varför är F-knapparna kassa?

Låter ju som ett bra och prisvärt tangentbord annars. Även om jag inte använder numpad ofta så kan en separat numpad som jag kan ha på vänster sida faktiskt vara användbart. Så har jag plats för musen på höger sida.

Har funderat på mus med styrkula men kommit fram till att det nog blir bättre med en vanlig mus (eller ja, ergonomisk då men menar utan styrkula).

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Förstår inte fascinationen med Rollermouse och Mousetrapper: Vad är nyttan jämfört med en bra trackpad, vilket är vad båda försöker simulera (utan att lyckas särskilt väl)?

Nackdelarna är att båda sorternas pekdon är oerhört mycket mer benägna att missregistrera musklick. Storleksordningen 90% av de beställningar på återställning av användarfiler som av misstag raderats eller flyttats kommer från en halv procent av våra användare som väl överlappar den grupp som fått ett av dessa två hjälpmedel. Jag har oerhört svårt att tänka mig att vi skulle se samma mängd användarfel om dessa användare istället exempelvis fick varsin Magic Trackpad - som dessutom vad jag vet är ordentligt mycket billigare.

Så för att svara på trådämnet: Jag växlar sedan många år mellan styrplatta och mus och upplever inte längre den sorts arm-/armbågssmärtor jag hade när jag bara använde mus.

Tänkte på detta också när jag såg dem. Svindyra och vad ger de för mervärde mot en styrplatta? En styrplatta kan man ju enkelt zooma in och ut på också.

Tyvärr känns styrplatta ovanligt som extern enhet bortsett från hos Apple. Använder inte Mac. Dock fick jag faktiskt lite värk av deras Magic Trackpad men det kan ha varit ovana eller fel läge. Hade aldrig ont av den inbyggda i MacBook nämligen. Perfekt precision.

Skrivet av Mordekai:

Jag skulle säga att det är högst personligt, både vad man for ont av och vad för alternativ man tycker är lätt att ställa om till. Dessutom kan det vara andra saker som sitthöjd i förhållande till bordet, handlovstöd etc som är bättre att justera innan man byter tangentbord/mus. Har du testat stående arbete, får du samma problem då?

Mousetrapper var väl en av de första lösningarna men kräver en viss teknik för att inte skapa nya problem. Teknik för hur du använder musen kanske också kan justeras. Skaffa en fysioterapeut för att lära dig mer och förhindra att nuvarande problem förvärras. Min teknik är att använda musen så lite som möjligt, snabbkommandon etc när det går, kanske ett makrotangentbord.

Ja, jag står ibland och det hjälper inte. Jag är övertygad om att armen ligger fel med musen och att en ergonomisk/vertikal skulle hjälpa faktiskt. Hade tidigare problem med axeln i höger musarm men så fort jag skaffade ett mindre brett tangentbord utan numpad så att musen hamnade närmare så försvann axelproblemet direkt. Nu hoppas jag att en ny mus ska ta bort värken i handleden också. Värt att nämna är att jag har en jättegammal och billig trådad mus som säkert ingen skulle använda här. Bara blev den när jag bytte dator med hemsk styrplatta.

Snabbkommandon på tangentbordet är bra men är dålig på det. Vad är ett makrotangentbord?

Skrivet av Mörksuggan:

HÅG capisco som stol till skrivbordet. Håller en evighet. Har själv en av nummer 8107. https://www.elite-kontorsmobler.se/ergonomiska-kontorsstolar/...

Haha, ni verkar tro att jag är gjord av pengar. xD Har en stol som inte ger mig problem, inte mer problem än vad sitta för mycket gör. Kan växla mellan sitta och stå samt pauser. Det funkar. Har inget med musarmens handled att göra heller...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lovan:

Jag kör med thinkpad datorer och köpte precis det trådlösa thinkpad tangentbordet.
Det jag tror du ska testa är att ha tangentbordet i knät. Så får jag minst belastning för axlar och handleder. Då hänger du inte på armarna för att hålla upp kroppen samtidigt som det är den naturligaste ställningen för armarna (beroende på eventuell ölmage 😉).
Trackpoint kommer inte vara lika effektiv att styra runt som en riktig mus (precis som en trackpad och dylikt). Det är en vanesak. Ska du göra något med hög precision mer än ett par gånger i rad brukar jag använda musen.
Däremot så ska du ha ganska hög sensitivitet på pinnen för att inte belasta fingerlederna lika mycket och även minska drift.
Jag tror det är samma hårdvara i alla märken. Marknaden är för liten för att det skulle finnas fler tillverkare. Med lenovo-varianten får du mittenknappen vilket är fantastiskt bra!

Jo, det är kanske inte hårdvaran liksom i tangentbordet som är problemet med övriga, men känslan är mycket sämre och de extra "tips" jag köpt till Thinkpad passar inte på HP eller Dell, så något är det som skiljer i alla fall. Mittenknappen är också en väldig fördel gentemot andra som inte har den förstås, hur scrollar man annars liksom? Dock har jag inte lyckats få mittenknappen att agera som just mittenknapp samtidigt som den går att scrolla med på de senaste kanske tio åren, i Windows, utan den är antingen scroll eller mittenknapp, så jag får köra trefingersklick för mittenklick liksom. I Ubuntu fungerar det direkt däremot.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen super ergonomisk mus, men däremot har jag monterat ett par billiga rörliga armstöd på skrivbordet. (typ https://www.amazon.de/-/en/FUZADEL-Ergonomic-Rotatable-Comput...

Har haft dem ett par år nu och jag tycker de har varit bekväma.
De är såklart inte av bästa kvalité till det priset och ytan man vilar armen på var inte så skön, men jag lade bara ett par mikrofiber dukar ovanpå för att lösa det.

Är man ute efter stabilare grejer så kostar de några tusenlappar. T.ex. https://www.ergonomiprodukter.se/underarmsstod/ergorest-borsf...

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Inaktiv

Vill förtydliga då flera ger tips på annat än pekdon att jag inte har problem med övrig ergonomi. Inga nackproblem, axelproblem eller dylikt. Ibland ryggproblem men det är genetiskt och stillasittande är inte hälsosamt oavsett hur bra ergonomi man har. Problemet med handleden och musen är att jag har ont hela tiden medan t.ex. ryggen gör ont först när jag suttit på tok för länge (eller sitter fel/saggar ihop). Hjälper att ställa mig upp eller pausa.

Så inga mer tips på skrivbord eller stolar då detta redan är bra. Mitt problem är bara min högra handled. Tänkt byta ut musen länge då kabelanslutningen begränsar rörligheten och det är helt enkelt en billig och dålig mus. Nu har jag dock fått så ont i handleden av den att jag försöker välja en mus med fokus på ergonomi istället för att bara köpa en populär mus med massa "roliga" specifikationer när jag inte behöver mer än skrollhjul, höger- och vänsterklick i princip.

Tar dock gärna emot förslag och tips på ergonomiska tangentbord då jag blev lite nyfiken på det, även om mitt tangentbord alltså inte ger mig några problem eller smärta. Gillar bara maximera ergonomi. Fullstora och breda tangentbord med numpad går helt bort då det var orsaken till axelproblem tidigare (då musen hamnar för långt bort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Har läst mycket om detta med F-knapparna. På vilket sätt är de annorlunda? Jag använder inte F-knapparna mer än i undantagsfall eller för kommandon som står på dem (typ höja-/sänka ljudet, mute osv.).

Låter lovande annars. Funderar mest på om musen ger samma fördel som en riktig vertikal mus, men den är ju lite vertikal ändå. Annars är det mer kompatibilitet med Linux och liknande som spökar.

De är mycket mindre i storlek än vanligt. Men av någon anledning är de helt annorlunda mot alla andra tangenter på sculpt. De är lite "hårdare" att trycka på och klickar sedan till, de sitter också väldigt "löst" det går att vicka på dem rätt mycket. Ska man använda Mediakeys måste man också ändra på en brytare mellan vanlig funktion och mediakeys.

Men i övrigt skulle jag säga att det inte stör mig alls. Är som sagt om man av någon anledning använder mycket av dem jag kan tänka mig att det blir irriterande. För vanlig kontorsanvändning och spelande har det inte stört mig.

Angående musen så blir det lite av ett mellanläge handen kommer för mig upp i mitten av en vanlig mus och en hel vertikal. Men känns mycket bekvämare för mig att använda på grund av hur man klicka på knapparna. Men kan säkert variera och är säkert även bättre att ha en helt vertikal mus om man är bekväm med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är kanske inte hårdvaran liksom i tangentbordet som är problemet med övriga, men känslan är mycket sämre och de extra "tips" jag köpt till Thinkpad passar inte på HP eller Dell, så något är det som skiljer i alla fall. Mittenknappen är också en väldig fördel gentemot andra som inte har den förstås, hur scrollar man annars liksom? Dock har jag inte lyckats få mittenknappen att agera som just mittenknapp samtidigt som den går att scrolla med på de senaste kanske tio åren, i Windows, utan den är antingen scroll eller mittenknapp, så jag får köra trefingersklick för mittenklick liksom. I Ubuntu fungerar det direkt däremot.

Nä mittenknappen blir dedikerad i mjukvaran till skroll eller mittenknapp. Eftersom Windows inte har inbyggt att mittenknappen ska fungera för skroll så blir det nog tyvärr en begränsning. Jag använder själv aldrig mittenknappen så för mig är det inget problem men jag kan förstå för de som behöver den. Iof har inte dell eller HP en mittenknapp alls så det är ännu värre.

Jag kan hålla med om att känslan är sämre men jag lyckades justera in HP datorn till att vara nästan lika bra. Tror det är någon acceleration eller dylikt som är skillnaden.