Värt att köpa begagnad iPad Air 2 nu?

Permalänk

Värt att köpa begagnad iPad Air 2 nu?

Tjena!

Det är så att jag är ute efter en bra och ''billig'' surfplatta som ska användas mest till att just ''surfa'' på, kolla youtube, etc och ha som en liten extra skärm bara. Helst under 2,000, vilket jag vet kan vara sjukt svårt att hitta nuförtiden.

Hittade hursomhelst denna iPad Air 2 på denna sida: https://www.refurbed.se/p/ipad-air-2/ så, min fråga är det värt att köpa den för det priset och är det ens en legit sida så att säga? Någon som kanske har köpt därifrån och vet hur dom är? Enligt Trustpilot så verkar det ju som en relativt bra och pålitlig sida, men... man vet ju aldrig.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Nej. Den plattan fyller 10 8 i år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Nej. Den plattan fyller 10 i år.

Jo, den är ju svingammal men aja ok!

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av BengaBang:

Nej. Den plattan fyller 10 i år.

Släpptes den inte 2014?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Det finns en mycket märklig anledning som gör att begagnade iPads nästan aldrig blir en bra köp. Hos vanliga produkter som andra surfplattor är diverse brister. Men hos iPad så handlar det om att marknaden extremt värderar dem och man får betala så mycket för dem.
Detta till den grad att om produkten skulle säljas sprillans ny så skulle den knappt ha det priset då. Om man enbart jämför emot vad en ny iPad av senare version kostar.

Att köpa begagnat innebär en drös risker, man förlorar garanti, ångerrätt etc. Så att enbart köpa vad som helst packa den och sedan sälja borde resultera i en rejäl värdeminskning. Såvida vi inte prata om en pryl som är svår att få tag på.

*edit*
Min gissning till detta extrema pris på begagnade iPads är att många vill ha en surfplatta och det ska vara en iPad, resten är inte lika viktigt. Många av dessa köpare ser knappt skillnad på de olika versionerna av iPads heller. Detta gör att priset blir väldigt högt och för mig tar det emot. Som jag tidigare skrev, precis vad som helst som är öppnad får naturligt en rejäl värdeminskning enbart för detta för alla extra risker och arbete emot att endast köpa produkten sprillans ny.

En helt ny iPad 2021 pris 3990kr:
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...
Begagnad iPad av samma modem enligt mig rimligt pris, högst 3000kr. (förlorar garanti, risk med bedragare, fraktavgift, malware etc)
Räkna sedan neråt vad modellerna borde vara värda från detta.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Boomer112:

Jo, den är ju svingammal men aja ok!

Ja, den är gammal men samtidigt så fungerar den ju bra för youtube, netflix etc. Kidsen kör en Fetipad från samma år utan några större problem, just för video.

Däremot kan det vara problem med nyare appar som kräver nyare OS, såklart.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Släpptes den inte 2014?

Jo fel av mig, kollade bara första resultatet på google. Så den fyller 8 i år då, så den är väldigt gammal.

Jag har själv en ipad pro 9.7 av första generationen och den börjar kännas till åren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Däremot kan det vara problem med nyare appar som kräver nyare OS, såklart.

Ipad Air 2 har senaste Ipad OS 15.5.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, den är gammal men samtidigt så fungerar den ju bra för youtube, netflix etc. Kidsen kör en Fetipad från samma år utan några större problem, just för video.

Däremot kan det vara problem med nyare appar som kräver nyare OS, såklart.

iPad Air 2 stödjer iOS 15 så det kommer inte vara något problem med appar på många år framöver

https://support.apple.com/sv-se/guide/ipad/ipad213a25b2/ipado...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av reaperishere:

Ipad Air 2 har senaste Ipad OS 15.5.

Skrivet av joeldeluxe:

iPad Air 2 stödjer iOS 15 så det kommer inte vara något problem med appar på många år framöver

https://support.apple.com/sv-se/guide/ipad/ipad213a25b2/ipado...

åfasiken, inte illa

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Jag går mot strömmen och säger, jo den kan vara värd 1600kr beroende på vad du tänkte använda den till. Den har ju dessutom 12 månaders garanti. Jag har själv nyss köpt en iPad Air 2 till ungen för att kolla på video med. Så länge man inte räknar med fantastisk prestanda så funkar den väl utmärkt och bättre än någon Androidplatta i den prisklassen kan jag nog lova. Så mycket mer än 1700-1800 är den nog dock aldrig värd.

Skrivet av NordhNet:

Ja, den är gammal men samtidigt så fungerar den ju bra för youtube, netflix etc. Kidsen kör en Fetipad från samma år utan några större problem, just för video.

Däremot kan det vara problem med nyare appar som kräver nyare OS, såklart.

iPad Air 2 kör ju dock nyaste iPadOS 15, även om den nu inte kommer få iPadOS 16 så kommer det dröja ett bra tag tills appar kräver iPadOS 16 för att fungera.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem

Ipad Air 2 har fått senaste iPad OS 15.5 så den lär hålla ett bra tag till med hänsyn till vilka appar den kan köra.
Moderna hemsidor laddar inte lika snabbt som på en modernare ipad och det märks att den har mindre minne = fler omladdningar vid sid- eller tabbyte.

Högtalaren har en tendens att låta burkigt vid högre ljudnivåer, antagligen pga tjockleken eller bristen på.

Största risken med att köpa begagnad mobilitetsmojäng är att batteriet kan vara slutkört och ha kanske 85% av ursprunglig kapacitet. Tyvärr finns inte menyval gör batterihälsa på ipad som det gör på iphone så man får testa sig fram och kanske ha en plan för hur man ska byta batteri någon gång i framtiden.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag går mot strömmen och säger, jo den kan vara värd 1600kr beroende på vad du tänkte använda den till. Den har ju dessutom 12 månaders garanti. Jag har själv nyss köpt en iPad Air 2 till ungen för att kolla på video med. Så länge man inte räknar med fantastisk prestanda så funkar den väl utmärkt och bättre än någon Androidplatta i den prisklassen kan jag nog lova. Så mycket mer än 1700-1800 är den nog dock aldrig värd.

iPad Air 2 kör ju dock nyaste iPadOS 15, även om den nu inte kommer få iPadOS 16 så kommer det dröja ett bra tag tills appar kräver iPadOS 16 för att fungera.

Yes, ok tack! Det var ett sånt svar jag hoppades på att få! Jag fattar alla risker och att prestandan såklart inte är top-notch och så.

Då blir det nog att jag köper den! Då är bara frågan igen, är Refurbed en legit sida? Säkert ingen som vet det här, annars får jag lita på alla recensioner på Trustpilot.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av Boomer112:

Då blir det nog att jag köper den! Då är bara frågan igen, är Refurbed en legit sida? Säkert ingen som vet det här, annars får jag lita på alla recensioner på Trustpilot.

Refurbed ser säker ut, jag ser inga konstigheter. https://it-hallbarhet.se/refurbed-till-sverige-ska-lyfta-sven... (men man tar alltid risker, folk som köpte saker på OnOff/Expert och de konkade kunde bli av med pengar)

Men jag tolkar av sidan att det är en klassisk sida som säljer begagnade märkesprodukter. Såna har funnits länge. Traditionellt sett har man fått betala ett antal procent mer än att köpa på tradera. Lite samma sak är det med bilhandlare eller köpa privat.

När det gäller surfplatta så skulle jag inte personligen känna så mycket mer tillit på Refurbed än en säljare med superbra omdöme på tradera och den troligen hos tradera är billigare.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Refurbed ser säker ut, jag ser inga konstigheter. https://it-hallbarhet.se/refurbed-till-sverige-ska-lyfta-sven... (men man tar alltid risker, folk som köpte saker på OnOff/Expert och de konkade kunde bli av med pengar)

Men jag tolkar av sidan att det är en klassisk sida som säljer begagnade märkesprodukter. Såna har funnits länge. Traditionellt sett har man fått betala ett antal procent mer än att köpa på tradera. Lite samma sak är det med bilhandlare eller köpa privat.

När det gäller surfplatta så skulle jag inte personligen känna så mycket mer tillit på Refurbed än en säljare med superbra omdöme på tradera och den troligen hos tradera är billigare.

Jaha, ok! Ja, men då förstår jag. Men ja, såklart... lite risky är det ju att köpa från såna sidor även om dom är säkra och så. Just därför jag inte riktigt vågar betala så mycket, för jag vet inte om jag kommer bli missnöjd eller så.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur länge iPads håller (rent prestandamässigt) skulle jag snarare säga att det är mer värt att lägga det knappt dubbla och få en ny instegs-iPad för ~3990kr som kommer hålla de kommande åtta åren (eller så). År-för-år är det en bättre investering än att köpa en redan gammal (och därmed snart uttjänt) platta för halva priset.

Låt säga att Air 2 supporteras i två år till. Då har den kostat 800kr per år (1600/2=800)
Låt också säga att en ny instegs-iPad supporteras de kommande åtta åren (för att räkna lågt). Då har den kostat 499kr (3990/8=~499).

Om du har råd, köp en ny istället.
Om inte, köp Air 2 (eller kolla efter någon nyare som säljs till samma pengar istället).

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Med tanke på hur länge iPads håller (rent prestandamässigt) skulle jag snarare säga att det är mer värt att lägga det knappt dubbla och få en ny instegs-iPad för ~3990kr som kommer hålla de kommande åtta åren (eller så). År-för-år är det en bättre investering än att köpa en redan gammal (och därmed snart uttjänt) platta för halva priset.

Låt säga att Air 2 supporteras i två år till. Då har den kostat 800kr per år (1600/2=800)
Låt också säga att en ny instegs-iPad supporteras de kommande åtta åren (för att räkna lågt). Då har den kostat 499kr (3990/8=~499).

Om du har råd, köp en ny istället.
Om inte, köp Air 2 (eller kolla efter någon nyare som säljs till samma pengar istället).

Amen som jag tyckte ovanför. Gamla iPads är inte på något sätt dåliga. Det enda är att priset på dem ofta är högt.
Nu ryktas det att snart en ny iPad standard kommer. Och har vi tur så får den usb c (p.g.a Eu tvingar år 2024 eller vad det nu var)

*edit*
https://www.nextpit.com/ipad-2022-usb-c-port-5g-specs-price-l...
Jag själv kanske köper en sådan, det beror lite på pris, usb c och gärna lite bättre skärmutnyttjande.

Permalänk
Medlem

Köp en nyare som har support från Apple är mina 5 cent.
Du kommer vilja få säkerhetspatchar och uppdateringar löpande och att köpa en produkt som du vet kanske inte kommer få det om ett par månader, förutom i sällsynta fall, är bara dumsnålt.
Köp en instegs iPad, den är ett bra mkt bättre val ur nästan alla perspektiv (förutom den laminerade skärmen då kanske).

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Ipad Air 2 har senaste Ipad OS 15.5.

Inte min. Den har 12 något. Försökte uppdatera den genom datorn men säger att det han senaste uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felbon:

Inte min. Den har 12 något. Försökte uppdatera den genom datorn men säger att det han senaste uppdateringen.

Då är det något fel för den ska ha stöd för iPadOS 15.5: https://support.apple.com/sv-se/guide/ipad/ipad213a25b2/ipado...

Även iPadOS 15.6 ska ha stöd för iPad Air 2.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tror inte ipad air 2 har något värde, då jag inte fick sålt min.
Fick skänka bort den för att bli av med den.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Då är det något fel för den ska ha stöd för iPadOS 15.5: https://support.apple.com/sv-se/guide/ipad/ipad213a25b2/ipado...

Även iPadOS 15.6 ska ha stöd för iPad Air 2.

Vet inte hur jag ska felsöka den. Kopplade in den till och med Itunes på datorn men får upp att den har senaste uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felbon:

Vet inte hur jag ska felsöka den. Kopplade in den till och med Itunes på datorn men får upp att den har senaste uppdateringen.

Är du helt säker på att det är en iPad Air 2? Vad står det för modellnummer under Inställningar -> Allmänt -> Om och modellnummer där?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felbon:

Vet inte hur jag ska felsöka den. Kopplade in den till och med Itunes på datorn men får upp att den har senaste uppdateringen.

Du har med allra största sannolikhet inte en iPad Air 2 / 2nd gen utan en iPad Air 1 / 1st gen.

https://support.apple.com/sv-se/HT201471

https://en.wikipedia.org/wiki/IPad#Operating_system_support

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är du helt säker på att det är en iPad Air 2? Vad står det för modellnummer under Inställningar -> Allmänt -> Om och modellnummer där?

Glömt bort frågan. Modellen är A1489

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felbon:

Glömt bort frågan. Modellen är A1489

Du har en Ipad mini 2, inte en Ipad Air 2. Din Ipad har tappat support sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felbon:

Glömt bort frågan. Modellen är A1489

Det är inte en iPad Air 2 du har. Du har en iPad Mini 2. Den är inte lika stor som en Air 2. Air 2 är en 9.7 tums skärm medans iPad Mini 2 är en 7.9 tums skärm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Du har en Ipad mini 2, inte en Ipad Air 2. Din Ipad har tappat support sedan länge.

Då så. Jag har knappt använt den. Stått för det mesta i ett hörn. Brukar starta upp den då och då för att uppdatera den men som sagt är det längesen den fick uppdatering. Slå som en sengångare är den också, förstår inte hur den kan ha blivit så slö när den knappt använts. Att Apple medvetet gör sina produkter slöa är ingen myt längre.

Vet inte om det är tillåtet att få diskutera om man får jailbrakea produkter?