Playstation Plus för ca 140kr/år + halva priset på PS4/PS5-spel
Inledning:
Vi har en stor tråd om hur man får jäkligt billigt Xbox Game Pass, så här kommer en tråd om hur man får jäkligt billigt Playstation Plus och hur man köper spel till PS4/PS5 för runda halva priset.
Många känner till att det är möjligt att skapa Playstation Network-konton från t.ex. USA och få tillgång till den amerikanska shoppen för lite billigare spel och PS Plus. Handlar man från den amerikanska shoppen blir dom digitala spelen lite billigare jämfört med den svenska shoppen, men i och med att GetGifted säljer presentkort med 25% rabatt (när dom finns i lager) så sparar man väldigt lite – om något.
Ett mycket billigare, men något krångligare alternativ är att använda ett Turkiskt PSN-konto istället. Låt mig förklara.
Hur funkar det?
När man normalt sett handlar från en annan region än sin egna på PSN så behöver man köpa förbetalda kort och sedan använda dessa för att fylla på ens konto och sedan köpa spelen man vill ha.
För turkiska PSN-konton så finns inga förbetalda kort, vilket innebär att man måste ha ett fungerande betalkort som dessutom accepteras av Sony. Majoriteten av alla kort utfärdade utanför Turkiet fungerar inte. Man kan alltså inte lägga till sitt svenska bankkort.
Det är en del (enkla) steg som krävs för att komma igång, men när man väl har kopplat sitt virtuella betalkort till sitt Turkiska konto så är allt väldigt smidigt.
OBS!! Det krävs ett Coinbase-konto samt ett Coinbase Visa-kort (kostar €5). Andra betalkort fungerar inte. Lyckas du, mot förmodan, med ett annat kort? Skriv i tråden!
Kortfattat vad som krävs (ej instruktioner!):
Skapa ett Turkiskt PSN-konto (5min).
Skapa ett konto hos Coinbase och verifiera dig (5-30min).
Köp krypto (t.ex. LTC) för att betala avgiften för kortet på €5.
Skaffa Coinbase Visa-kort via deras Card-app (skickas till din adress – du kan använda ett virtuellt kort direkt).
Lägg till Visa-kortet till ditt Turkiska PSN-konto.
Skicka pengar till Coinbase (tips längre ner) som du ska handla för.
Handla eller toppa upp ditt PSN-konto från din konsol.
Personligen tycker jag att det är värt tiden, då spelen är så pass mycket billigare. Det är alltid engelsk tal och text, men det är inte säkert att det finns med svenskt tal och textning.
Bannad?
Ingen har någonsin rapporterat att dom har blivit bannade, däremot så finns alltid en risk att korten slutar fungera i framtiden. T.ex. om Sony blockerar Coinbase Visa-korten, då dessa inte är utfärdade i Turkiet.
Mina spel?
Om detta händer så förlorar du INTE tillgång till dina köpta spel! Däremot skulle det kunna innebära att du inte kan lägga till ett nytt kort om t.ex. två år och därmed kan du inte förlänga ditt PS Plus-medlemskap. Om man inte kan förnya sitt PS Plus så kan man heller inte komma åt sina PS Plus-spel som man har fått gratis. Alla köpta spel finns dock fortfarande kvar och kan spelas av alla konton på samma konsol!
Prisexempel:
Prisexempel, ordinarie pris (turkiskt pris/svenskt pris):
PS Plus Essential: 140kr för 12 månader / 620kr
PS Plus Extra: 235kr för 12 månader / 1035kr
The Last of Us Part 1 Remake: 410kr / 849kr
Gran Turismo 7: 410kr / 849kr
Returnal: 360kr / 849kr
Ghost of Tsushima: 350kr / 739kr
Demon’s Souls: 360kr / 849kr
Forbidden West (PS4): 360kr / 739kr
Sugen på att börja?
Känner du dig redo att sätta igång? Här kommer instruktionerna!
----------------------------------------------------------------------------
1. Skapa ett turkiskt PSN-konto. Jag använde följande info:
Street: Tevkifhane Sk no 12
State: Fatih
City: Istanbul
Postal code: 34122
Country: Turkey
Använd en riktig epost-adress. Använd gärna en annan adress från Google Maps för att undvika högt antal personer som bor på samma adress. Jag behövde inte lägga till ”Street” vid registrering men gjorde detta efteråt i en webbläsare. Login > Account Settings > Residential address.
2. Skapa ett konto hos Coinbase och verifiera dig.
Använd din riktiga adress och information, annars fungerar det inte.
3. Köp/för över pengar till Coinbase för att inhandla €5 av krypto. Detta används för att betala för Visa-kortet.
4. Skaffa Coinbase Visa-kort här. Du får ett fysiskt samt ett virtuellt kort. Ingen kreditupplysning, detta är ett vanligt betalkort.
5. Lägg till det virtuella Visa-kortet till ditt turkiska PSN-konto via webben.
Använd samma info som du använde när du skapade ditt Coinbase-konto.
6. Köp spel eller toppa upp ditt PSN-konto via konsolen. Funkar inte via webben.
Starta ditt PS4/PS5.
Settings > Users > Account.
Fyll på kontot med 200 TL (turkisk Lira) i taget.
Om du får förfrågan om sms-kod, invänta första koden, skriv in.
Om du får ytterligare förfrågan om kod – gå tillbaka – det fungerar nästa gång.
Jag har kunnat fylla på med 4x 200 TL innan jag får meddelande om att bekräfta med en sms-kod. Skriv in denna kod. Om det krävs ytterligare en kod – gå tillbaka och börja om så kommer det fungera igen och du kan fortsätta fylla på med ytterligare 4x 200 TL.
Alla påfyllningar och köp måste göras via konsol och fungerar inte via webben.
Jag har själv köpt en hel del spel via mitt turkiska konto sedan jag skaffade det för en månad sedan. Bl.a. Assassin’s Creed: Valhalla + Ragnarok, Diablo 2 Resurrected, The Quarry, Olli Olli World, Immortal Fenyx Rising, Cyberpunk 2077 m.m.
När man behöver föra över pengar för användning med sitt Coinbase-kort så använder jag följande sätt:
1. Skicka pengar till Revolut (direkt och gratis).
2. Skicka pengar från Revolut till Coinbase (direkt och gratis på vardagar, direkt men kostar på helger).
3. Köp BTC, ETH eller LTC för pengarna.
4. Betala för spel/toppa upp ditt konto.
FAQ:
Kan jag bli bannad?
Ingen har blivit bannad hittills, men ingen kan garantera något.
Kan jag spela spelen med mina andra konton?
Absolut! Så länge det turkiska kontot är satt som ”hemkonto” så kan alla andra konton spela spelen. Man köper alltså spel på det turkiska kontot, men spelar spelen med sina vanliga konton.
Fungerar PS Plus på mina andra konton?
Självklart! Så länge det turkiska kontot är satt som ”hemkonto” så kan alla andra konton spela online.
Vad händer om jag inte kan lägga till nytt kort senare?
Coinbase virtuella Visa-kort har en giltighetstid på två år. Om Sony skulle blockera
möjligheten att lägga till ett nytt kort så kan du inte förlänga PS Plus och förlorar därmed
åtkomst till eventuella PS Plus-spel som du har löst in. Alla dina KÖPTA spel är kvar och du
har tillgång till alla via dina andra konton på samma konsol.
Jag kan inte köpa spel eller fylla på mitt konto?
Det fungerar inte via webben. Gör det via din konsol. Eventuellt kan man köpa spel med PS-appen.
Kan jag köpa Battlepass, valutor eller annat in-game med turkiskt konto?
Allt man köper in-game måste köpas direkt från det kontot man vill använda det på. Om du spelar med ditt svenska konto måste du alltså köpa Battlepass, V-Bucks etc. på ditt svenska konto.
Kan jag köpa DLC med turkiskt konto?
Ja, det går utmärkt. Du kan även spela DLC med ditt svenska konto efteråt.
Kort som inte fungerar i skrivande stund:
Mastercard-kort
Visa-kort som inte är utfärdade i Turkiet
Crypto.com-kort
Länkar:
Coinbase: https://www.coinbase.com/home
Coinbase Card: App Store / Play Store
Revolut: https://www.revolut.com/en-SE
press nu1mlock