Byggnadsingenjör - digitalt byggande?

Permalänk

Byggnadsingenjör - digitalt byggande?

Har blivit antagen till en utbildning som heter byggnadsingenjör - digitalt byggande, en YH utbildning. Vad tror ni om den? Kommer jag kunna göra karriär? Är kvinna om det har någon betydelse.

Länkar utbildningen: https://www.newton.se/utbildning/byggnadsingenjor-digitalt-by...

Permalänk

Min bakgrund: Har använt de programvaror och tekniker som din utbildning tar upp (AD, BIM och Revit). Och varit handledare åt en kille som gick en liknande utbildning för ett projekt åt oss. (vi var typ hans sista val, då vi jobbar med andra saker och är systemutvecklare)

I vilket fall med denna bakgrund så är min åsikt att just BIM är något som har hypas till den förbannelse, alla skulle använda sig av detta. Och väldigt många började göra det. Men resultaten jag har sett är ofta rent praktisk att kund har krävt att leverantören ska spara datan som en "bim-model" och det är vad de får, där det i praktiken inte går använda datan till så mycket viktigt.
Se det lite som att allt arbete ska vara dokumenterat och alla dokumenterar sitt papper och trycker in det i en garderob och hoppas på att ingen vill kolla på det efteråt.

Nå det har ändå pratas om BIM i långt över 20år och det blir mer populärt för varje år, det blir garanterat även bättre. Inte minst går det idag fixa en vettig dator till ett rimligt pris.
När jag jobbade med det satt jag med 64GB ram på min dator för runt 10år sedan och ramminnet tog slut vid IFC importen och jag fick swapa från min ssd.

Han som jag var handledare åt kände flera som fick jobb inom detta. Jag ser det som ett jobb för en person som är väldigt drivande och vill ha kontakt med många människor. Man kan få rollen som någon samordnare. Sedan bör man gilla sitta och greja i cad.
Det finns säkerligen lite matematik, materialtänk etc. Det beror lite på var man hamnar hos.

Den killen jag hade varit handledare åt skulle på en labb bygga en verkstad i CAD, där allt skulle med. Och de själva skulle göra olika val med dörrar, vägg, fönster, tak och allt utformning. De skulle även dra och dimensionera ventilation, vatten, toalett, dusch etc.

Nå jag har som sagt inte jobbar som detta, bara hört lite om yrket.

*edit*
Jag själv skulle ej utbilda mig som detta. Då jag har fel karriärsdrag och inte så öppen som man borde vara. Många yrken handlar om rätt yrke för rätt person. Alla får inte jobb som en frisör efter en kort utbildning och samma gäller såklart detta.

*edit2*
Sök på bim samordnare på youtube: https://www.youtube.com/results?search_query=bim+samordnare

En rolig lättförstålig youtubeklipp:
https://www.youtube.com/watch?v=ZmkiELCm_Lw

Permalänk
Medlem

I länken till utbildningen så står det bl.a. "[...] hantera programvaror såsom CAD, BIM och Revit." Varken cad och bim är väl egentliga programvaror? Känns inte som beskrivningen är så genomarbetad. Kanske inte bådar så gott för utbildningen.
Cad är computer aided design. Bim är building information model. Revit är en typ av cadprogram. Vanligt bland huvudKonstruktörer och arkitekter. BIM är rätt flummigt att prata om. Jag hade nog valt valfritt universitet eller högskola med byggingejörsutbildning 3 år istället. T.ex. hh, mdh, kth, chalmers, uu osv. Så kan du satsa på att bli konstruktör 🙂

Permalänk
Skrivet av j0na1an:

I länken till utbildningen så står det bl.a. "[...] hantera programvaror såsom CAD, BIM och Revit." Varken cad och bim är väl egentliga programvaror? Känns inte som beskrivningen är så genomarbetad. Kanske inte bådar så gott för utbildningen.
Cad är computer aided design. Bim är building information model. Revit är en typ av cadprogram. Vanligt bland huvudKonstruktörer och arkitekter. BIM är rätt flummigt att prata om. Jag hade nog valt valfritt universitet eller högskola med byggingejörsutbildning 3 år istället. T.ex. hh, mdh, kth, chalmers, uu osv. Så kan du satsa på att bli konstruktör 🙂

Visst de kunde skriva programvaror för cad och BIM. Men folk förstod nog. Den jag var handledare år använde både Archicad och Revit på sin utbildning.

När det gäller högskola vs YH så är det ungefär samma inom alla områden. En från högskolan brukar få en stor bred och då kan jobba med väldigt många saker. Den som läser YH fokuserar väldigt hårt på ett visst jobb, finns inte exakt detta jobb. Ja då är chansen stort att den inte får något jobb.

När det gäller generellt så byggnadsingenjör 3år på högskola känns säkrare, man är som sagt mer öppen för fler jobb.