AMD: "Maskininlärning inte nödvändigt för bra uppskalning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men nVidia har haft "unified" drivrutiner i 20 år typ.
Att dom svällt till OS storlek är ju ett relativt nytt påfund.

Tycker de verkar ha växt ganska linjärt över tid?
Vad exakt som blivit så stort är lite oklart, men har ingen känsla att det skett någon plötslig förändring.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Bilder till nyheterna här är ofta bara illustrativa. Om vi skriver om AMDs finansrapport och har en bild på Lisa Su så är det inte nödvändigtvis en bild som reflekterar finansrapporten eller ens en bild på Lisa när hon talar om den specifika rapporten etc

Så i det här fallet illustrerar bilden AMD och deras konkurrent. Det är en nyhet om AMDs uttalande, inte ett test där vi (eller någon annan) jämför två olika tekniker.

Med tanke på vad artikeln handlar om och vad som syns på bilden så är det ju inte långt bort att tolka det som att swec tycker AMDs uttalande är bs.

Knappast en generisk bild

Permalänk
Inaktiv

DLSS quality är det enda jag använder och det fungerar bra både för 1440p och 4k som alternativ kantutjämning även om det uppstår andra problem som shimmering ibland.

Hoppas de slår ihop konkurrenternas metoder i framtiden likt adaptiv synkronisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Med tanke på vad artikeln handlar om och vad som syns på bilden så är det ju inte långt bort att tolka det som att swec tycker AMDs uttalande är bs.

Knappast en generisk bild

Märklig tolkning när FSR ser bättre ut än DLSS på just den bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Märklig tolkning när FSR ser bättre ut än DLSS på just den bilden?

Det är nog en ovanlig åsikt om den bilden, men det beror väl även lite på vilka delar av bilden man fokuserar på.

Det är ju ett rätt specifikt problem den avser att belysa och i det sammanhanget är väl i princip poängen "titta, t.o.m. om man ger FSR fördelen quality jämfört performance så blir det kaos". Om man däremot har åsikter om andra delar av bilden så har ju FSR istället en orättvis fördel sett till vilken uppskalning som görs.

Sett till ovanstående tycker jag det bara understryker att det kanske inte är den bästa bilden att stoppa in här.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är nog en ovanlig åsikt om den bilden, men det beror väl även lite på vilka delar av bilden man fokuserar på.

Jag kollar på hela bilden, det är svårt att bedöma utan en originalbild att jämföra med. DLSS gör hela bilden blurrig och tar bort detaljer, det gör inte FSR. Undantaget verkar vara den orangea färgen på armen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag kollar på hela bilden, det är svårt att bedöma utan en originalbild att jämföra med. DLSS gör hela bilden blurrig och tar bort detaljer, det gör inte FSR. Undantaget verkar vara den orangea färgen på armen?

Du ser inte de grova brusiga artefakterna kring i princip varje område som är i rörelse (disocclusion fizzle), tecken på oversharpening, samt hur detaljer som t.ex. de orangea gnistorna och löv i bakgrunden är helt förstörda av FSR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Du ser inte de grova brusiga artefakterna kring i princip varje område som är i rörelse (disocclusion fizzle), tecken på oversharpening, samt hur detaljer som t.ex. de orangea gnistorna och löv i bakgrunden är helt förstörda av FSR?

Jag ser bruset och jag ser också att FSR överlag har fler detaljer kvar än DLSS. Jag ser en stillastående bild där det inte finns några tydliga tecken på rörelse, var ser du det?

Det orangea har jag själv redan påpekat

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag ser bruset och jag ser också att FSR överlag har fler detaljer kvar än DLSS. Jag ser en stillastående bild där det inte finns några tydliga tecken på rörelse, var ser du det?

Det orangea har jag själv redan påpekat

Du kan kika på videon i artikeln jag länkade, om du faktiskt vill se det i rörelse...

eller ja, här:

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du kan kika på videon i artikeln jag länkade, om du faktiskt vill se det i rörelse...

eller ja, här:

https://www.youtube.com/watch?v=ZNJT6i8zpHQ&t=419s

Jag reagerade på det som skrevs här och det var baserat på en specifik bild i artikeln. Det är mycket möjligt att FSR är sämre i andra sammanhang men just den bilden håller jag inte med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag reagerade på det som skrevs här och det var baserat på en specifik bild i artikeln. Det är mycket möjligt att FSR är sämre i andra sammanhang men just den bilden håller jag inte med om.

Okej, detta är ju en återanvänd bild ur en video som det skrevs om nyligen i en annan artikel.
Du kommenterade att du inte sett det i rörelse, och då låg det nära till hands att föreslå att titta på samma avsnitt i videon som bilden hör ihop med.

Men om man missat artikeln som bilden först användes i så har man antagligen en delvis annan ingångsvinkel i diskussionen om lämpligheten att den används här...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hoppas dlss antingen öppnar upp sig för alla gpuer som kan då eller att det blev ett dyrt experiment som aldrig blev standard likt g synch. Med tanke på att konsoller är amd hårdvara hoppas jag fsr open source åtminstone pushar Nvidia att göra dlss mer tillgängligt.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.