Testpilot: Att köpa en Komplett-PC – ett smärtfritt datorköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, jag har inte fel. Blir det luftfickor hamnar de där in- och utflödet till radiatorn är med resultat att vattnet inte cirkulerar optimalt. Finns gott om videos om det på tuben t.ex. Visst, det går montera sämre, med pumpen som högsta punkt till exempel, men det finns definitivt bättre sätt.

Det är inte optimalt men inte panik så länge vätskenivån i kylaren är ok..
Och hur hade du tänkt de skulle gjort annars?
Slangarna lär knappt nå ner till botten framför grafikkortet, och psu-shrouden är i vägen för slangarna och dessutom lär inte själva radiatorkroppen ens rymmas med slangarna neråt.
Med tanke på beställningen så tycker jag de gjorde så gott de kunde.
(Hade de varit tvungna att bottenmontera hela radden av nån anledning så borde de kontaktat köparen IMO, men detta är ok)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kul att det inte bara är jag som känner så. Känns som minsta lilla sak man gör i datorn som borde ta 10 minuter tar flera timmar.
Mina två senaste uppgraderingar var en NVMe SSD och nya chassifläktar (de gamla från 2013 hade börjat få lite missljud).

Installera SSD:n tog ca. 4 timmar eftersom jag fick leta den där jävla skruven i källarförrådet. Hittade den till slut längst ner i en flyttkartong i en liten påse, efter att jag hade packat upp ungefär 4 kartonger. Grafikkortet var man givetvis tvungen att ta ut eftersom Asus valt att placera M.2. slotten precis under det.

Byta chassifläkten tog bara ca. 1 timme. Kontakten på moderkortet var i princip helt täckt av CPU-kylaren, men orka ta loss kylaren bara för att byta chassifläkt liksom. Sådant leder bara till ångest när man inbillar sig att man använde för lite/för mycket kylpasta och undrar om inte CPU-tempen blev lite sämre... Sedan får man ta av, rengöra och montera tillbaks CPU-kylaren 10 gånger innan man inser att temperaturen ändå är precis lika varje gång.

Försökte en mängd olika kombinationer med pincetter, fingrarna, hålla i sladden istället för i själva kontakten o.s.v. Till slut fick jag kontakten att ligga alignad ovanpå pinnarna på moderkortet, tog en bild med mobilen (eftersom man inte kunde se kontakten p.g.a. vinkeln) för att bekräfta att den låg rätt och tryckte sedan ner den. En väldig lättad suck när chassifläkten började snurra när man satte igång datorn.

Värsta jag vet med datorbyggen är att installera processorkylaren själv. Enkelt om man använder en kylare som bara trycks in i hålen och är sedan klar, värre när det ska vara brickor och grejer på båda sidor moderkortet, och samtidigt som man skruvar fast så ska man hålla trycket så kylpastan inte skiter sig.

En slutsats jag dragit från att försökt sätta ett nytt bygge i ett gammalt SFF-chassi är jag aldrig igen ska försöka göra ett eget sådant bygge. Kör jag SFF igen ska jag köpa exakt samma delar som någon som kan intyga att allt passar.

Permalänk
Medlem

Ingen som tyckt något i tråden gällande repan i chassit från grafikkortet än?
Hade ni varit OK med det om det var er dator?

Jag hade nog knytit näven i fickan och släppt det, men tycker väl egentligen inte det är helt OK...
(Om det nu inte går enkelt att putsa bort då )

...

Och håller med den som tyckte det var lite dåligt att inte aktivera XMP åtminstone.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Finns garanterat en och annan som köper färdigbyggd dator efter att de följt The Verge bygg-guide på Youtube😅

Permalänk
Medlem

Jag brukar utgå från en Apple dator som jag sedan bygger själv. - 10 ggr mer prestanda till 10% av priset. Dessutom blir den Linux-kompatibel då BSD och Linux-kärnan hårdvarumässigt ligger så nära varandra.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig köpa en färdigbyggd dator, men vad jag oroar mig för är hur den klarar transporten, generellt verkar paket inte direkt hanteras varsamt under sorteringsflöden. Men jag kanske oroar mig i onödan?

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja att någon presenterar faktiska bevis på alla dessa påståenden ang hur man ska fästa en radiator på sin dator istället för en massa youtube-teorier med bara en massa påståenden inga som helst tester med resultat.

Både Asetek och CoolIT ger rekommendationer att så länge blocket har en högre punkt än pumpen så är det ok. Detta säger även GN i sin video men vissa här inne verkar enbart se rubriken och kommentatorfältet och inte de faktiska klippen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Både Asetek och CoolIT ger rekommendationer att så länge blocket har en högre punkt än pumpen så är det ok. Detta säger även GN i sin video men vissa här inne verkar enbart se rubriken och kommentatorfältet och inte de faktiska klippen.

Mja, GN säger inte att det är 100% oproblematiskt: Det funkar, men kan låta mer och kan funka sämre i längden om vattennivån sjunker med tiden. (permeation)
GN har ju en hel sektion Bad: "Front mount, tubes up" i videon:
https://youtu.be/BbGomv195sk?t=1076
Som han säger en bit in i det kapitlet: "air bubbles will occasionally be sucked through the outlet tube and into the pump", och
"it does cause performance issues as well but it's primarily a noise problem"
Och som det står i texten i videon: "sub-optimal for acoustics, long time permeation"

Så i bästa fall funkar det OK, men med risk för oljud.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mja, GN säger inte att det är 100% oproblematiskt: Det funkar, men kan låta mer och kan funka sämre i längden om vattennivån sjunker med tiden. (permeation)
GN har ju en hel sektion Bad: "Front mount, tubes up" i videon:
https://youtu.be/BbGomv195sk?t=1076
Som han säger en bit in i det kapitlet: "air bubbles will occasionally be sucked through the outlet tube and into the pump", och
"it does cause performance issues as well but it's primarily a noise problem"
Och som det står i texten i videon: "sub-optimal for acoustics, long time permeation"

Så i bästa fall funkar det OK, men med risk för oljud.

GN har själva testat om vattennivån sjunker i en AIO vilket gör deras påståenden ännu mer konstiga. I deras test så händer allt detta där de sågat upp AIOs sen superlimmat det vilket kan ha gjort stor inverkan på hur mycket luft som faktiskt finns i den. Anser verkligen inte att det är ett tillförlitligt test. När någon kört flera olika AIOs i diverse konfigurationer i sej två år sen kollat prestandan på dem så kan jag köpa diverse påståenden om var de ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är inte optimalt men inte panik så länge vätskenivån i kylaren är ok..
Och hur hade du tänkt de skulle gjort annars?
Slangarna lär knappt nå ner till botten framför grafikkortet, och psu-shrouden är i vägen för slangarna och dessutom lär inte själva radiatorkroppen ens rymmas med slangarna neråt.
Med tanke på beställningen så tycker jag de gjorde så gott de kunde.
(Hade de varit tvungna att bottenmontera hela radden av nån anledning så borde de kontaktat köparen IMO, men detta är ok)

Förutsatt att det finns plats hade jag hellre sett den monterad i toppen. Då hamnar eventuell luft horisontellt i radiatorn och lär inte ställa till med något problem alls. Nu kan jag inte se om det finns plats i toppen dock.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Förutsatt att det finns plats hade jag hellre sett den monterad i toppen. Då hamnar eventuell luft horisontellt i radiatorn och lär inte ställa till med något problem alls. Nu kan jag inte se om det finns plats i toppen dock.

Jepp, men testpilotens valda chassi (Corsair 4000 Air) rymmer bara max 280mm rad i taket...
Så Komplett gjorde vad de kunde IMO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.