Kammarrätten står fast vid förbud mot Huaweis 5G-produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så kammarrätten har alltså bara stämplat ett papper? Känns inte direkt trovärdig eller hur?

Varför skulle de begärt ut underlag från någon där? Samrådsmyndigheterna är inte part i målet. De kommer faktiskt med uttalanden om något de inte granskat, ingen kan granska något här. De kommer med en slutsats om att beviskravet är uppfyllt, samtidigt så går de igenom att det faktiskt saknas bestämmelser både i förarbeten och lagen.

Det hela utmynnar egentligen i att Regeringen, Försvarsmakten och Säkerhetspolisen har bestämt sig för att Kina är en dålig spelare och att de därför kan antas påverka eller arbeta genom Huawei. Ser inte hur det skulle vara ett "verkligt, aktuellt och tillräckligt allvarligt hot" om inte samma hot också gäller Ericsson och Nokia eller andra telekombolag med anställda i Kina, vi talar om tiotusentals kinesiska medborgare där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Antagligen

Eller, det finns bakdörrar i nära på allt, även icke Huawei.

Bakdörr läggs så gott som alltid in så man kan återställa utrustning som kund har konfigurerat till oanvändbarhet.

Precis så är det. Ett visst statligt bolag har hyfsat mycket Huawei i sin infrastruktur, men det pratas det tyst om.
Även Bahnhof kör Huawei till slutkund med deras 10 Gbit tjänst, vilket är lite märkligt med tanke på vad Bahnhof står för.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Bra beslut. Extra mycket så givet de få men högljudda femtekolonnarna här inne, den absoluta maktens duktiga idioter. Men oavsett det, igen, bra och nyktert beslut, fortsätt så Sverige!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en Xiaomi 11T och hade innan dess en OnePlus 6. Kan inte säga att jag någonsin varit orolig över vad för information Kineserna kommer över.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

Köpte nyligen en Xiaomi 11T och hade innan dess en OnePlus 6. Kan inte säga att jag någonsin varit orolig över vad för information Kineserna kommer över.

Är ju inte främst privatpersoner som förbudet bygger på utan det handlar främst om att att motverka företagsspionage, rikets säkerhet och politiskt känsliga uppgifter. Kina är ju i mångt om mycket där dom är idag pga spioneri

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Kina äger vår vindkraft. Det kan bli svart snabbt när vi motsätter oss deras direktiv i framtiden.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som har en nyare Huawei mobil? Funkar dom som dom ska?
Vill så gärna ha en ny

Inte värt att hitta nån nyare än p30n typ. Bättre o kolla efter andra märken. Typ xiaomi, (säkert samma som huawei men annat namn för att komma runt stoppet av märket)

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Allt? Vad landet har för värderingar avgör det mesta, inklusive spioneri.

Jag bor hellre i ett demokratiskt land (USA) än att ens ha ett sammarbete med ett kommunistiskt diktatur styrt land. Det är dock bara så som jag tänker, i USA har jag iallafall fri vilja och inga censurer.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se vissa användare här sprider Kinas propaganda.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Tycker kammarrättens beslutet är bra.

Det behövs nog en moderator som rensar upp här.
Så mycket som är offtopic.

Permalänk
Redaktionschef

Tråd rensad. Håll er till ämnet plz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Jag bor hellre i ett demokratiskt land (USA) än att ens ha ett sammarbete med ett kommunistiskt diktatur styrt land. Det är dock bara så som jag tänker, i USA har jag iallafall fri vilja och inga censurer.

Var väl en viss sanning med modifikation med tanke på alla de nya lagar som klubbats igenom gällande aborträttigheter etc. Det är en skrämmande utveckling gällande just rättigheter/frihet i landet på andra sidan atlanten.

Med det sagt så tycker jag det var rätt av kammarrätten att upprätthålla beslutet, vilket helt vilar på att vi får lita på Säpo och vår militärmakt gällande vad som anses vara hot mot rikets säkerhet. De sitter på uppgifter/information ingen av oss andra har och det är trots allt deras jobb.

Huruvida man varken gillar/eller gillar USA's inrikespolitik/utrikespolitik, Kinas inrikes och/eller utrikespolitik är en helt annan fråga.

Och tyvärr är t ex länder som Saudi Arabien Sveriges största exportmarknad i mellanöstern vilket inte "sitter helt rätt med mig", men de anses inte vara ett hot mot rikets säkerhet, så det är en viss skillnad. Sedan ser man nog inte allierade som ett "hot" av samma dignitet som annan främmande makt som står i direkt konflikt med ens egna allierade.

Det är ett globalt, diplomatiskt "spel" där det finns "fiender" och "allierade" och "fulspel" mellan dessa kommer att fortgå på en mängd olika plan. Det existerar inga "good guys" objektivt sett, men vi får utgå från vad som är mest "good" för oss och förenligt med våra värderingar.

Bara det fakta att jag KAN demonstrera och tala för bojkott av allt som rör Saudi Arabien t ex utan risk för att "försvinna" eller fängslas gör att jag föredrar "den sidan". Eller tala illa om t ex USA och andra allierade för den delen om andan så skulle falla på.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tråkigt att se vissa användare här sprider Kinas propaganda.

On topic: Tror dessa användare blir ledsna när deras arbetsgivare förlorar kontrakt i Sverige och andra europeiska länder...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

För amerikanska bolag säger nej till bakdörrar.

Nej men de är i alla fall varken en diktatur eller potentiellt fiende på samma sätt.

Inte bra, men bättre.

Skrivet av Gender Bender:

Regeringen får inte bestämma eller påverka hur en myndighet beslutar om saker och ting. PTS har på egen hand fattat ett eget beslut om 5G, och detta är grundat på information som Säpo tagit fram. Har ingenting med Sveriges politiker att göra.

Mja, men vem är det som tillsätter myndigheten då? Regeringen. Så helt opolitiskt kan man inte riktigt hävda att det är.

Sen tycker jag det saknas lite nyans i diskussionen kring Huawei-prylarna. Absolut man ska inte stödja diktaturer men det gör inte att alla prylarna helt plötsligt kan spionera på oss.. Kineserna kanske vill det men det bygger ju också på att prylarna är kopplade på ett visst sätt rent fysiskt.

1. Jag går in på httpS sweclockers
2. Datan flyger krypterad till närmsta mast och in till operatören, säg Telia. Telia skickar ut min krypterade förfrågan på internet och lassar tillbaka det krypterade svaret till masten och sänder ut det till min mobil.

Var i kedjan har Kina spionerat på mig? Datan går mellan mig, Telia och Sweclockers. Huawei spyware i Telias stationer som kopplar upp sig mot Kina och skickar massa data borde vara tämligen lätt att upptäcka för Telia.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Nej men de är i alla fall varken en diktatur eller potentiellt fiende på samma sätt.

Inte bra, men bättre.

Mja, men vem är det som tillsätter myndigheten då? Regeringen. Så helt opolitiskt kan man inte riktigt hävda att det är.

Sen tycker jag det saknas lite nyans i diskussionen kring Huawei-prylarna. Absolut man ska inte stödja diktaturer men det gör inte att alla prylarna helt plötsligt kan spionera på oss.. Kineserna kanske vill det men det bygger ju också på att prylarna är kopplade på ett visst sätt rent fysiskt.

1. Jag går in på httpS sweclockers
2. Datan flyger krypterad till närmsta mast och in till operatören, säg Telia. Telia skickar ut min krypterade förfrågan på internet och lassar tillbaka det krypterade svaret till masten och sänder ut det till min mobil.

Var i kedjan har Kina spionerat på mig? Datan går mellan mig, Telia och Sweclockers. Huawei spyware i Telias stationer som kopplar upp sig mot Kina och skickar massa data borde vara tämligen lätt att upptäcka för Telia.

Nu bygger ditt ifrågasättande på dina egna antaganden om hur ett eventuellt spionage skulle gå till kombinerat med den gamla vanliga datanördsfantasin att hela världen bryr sig om vilka webbsidor du tittar på.

Verkliga risker är snarare

* plantering av bakdörrar i levererad utrustning, som kan aktiveras vid behov
* försvagningar i kryptografi som är svåra att upptäcka, likt fallet med crypto ag.
* inställda leveranser och service som påtryckningsmedel vid ev konflikt.
* insyn i metadata, t ex var statsministern/företagsledaren/befälhavaren befinner sig vid olika tidpunkter och vilka han kommunicerar med.

Sen antar du även att datan måste skickas från den installerade utrustningen via internet till kina. Andra möjligheter är att den fångas upp av kinesisk personal på svensk mark eller via satellit.

https://www.nyteknik.se/sakerhet/sapo-darfor-ar-huawei-en-ris...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nu bygger ditt ifrågasättande på dina egna antaganden om hur ett eventuellt spionage skulle gå till kombinerat med den gamla vanliga datanördsfantasin att hela världen bryr sig om vilka webbsidor du tittar på.

Verkliga risker är snarare

* plantering av bakdörrar i levererad utrustning, som kan aktiveras vid behov
* försvagningar i kryptografi som är svåra att upptäcka, likt fallet med crypto ag.
* inställda leveranser och service som påtryckningsmedel vid ev konflikt.
* insyn i metadata, t ex var statsministern/företagsledaren/befälhavaren befinner sig vid olika tidpunkter och vilka han kommunicerar med.

Sen antar du även att datan måste skickas från den installerade utrustningen via internet till kina. Andra möjligheter är att den fångas upp av kinesisk personal på svensk mark eller via satellit.

https://www.nyteknik.se/sakerhet/sapo-darfor-ar-huawei-en-ris...

Det håller jag med om. Men majoriteten av de som sitter på internetforum och nojar verkar tror att hotet är mer i linje med det jag beskrev. Vilket känns extremt osannolikt. Håller med dig till 100% men det är inte så det framställs i varken media eller folkmun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

Köpte nyligen en Xiaomi 11T och hade innan dess en OnePlus 6. Kan inte säga att jag någonsin varit orolig över vad för information Kineserna kommer över.

Beslutet är dock inte riktat mot den privata marknaden utan snarare att utesluta Huawei från känslig och livsviktig infrastruktur. Alltså struktur som kan användas för att spionera och roffa åt sig känslig och hemlig information.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |