Permalänk
Medlem

Accespunkter - Router

Hejsan

Jag har två stycken Ubiquiti access points, Ubiquiti UniFi UAP-NanoHD, i en lägenhet på 85 kvm. Jag har också en router Asus RT-AC88U (med 8 utgående LAN-portar) som jag tycker fungerar bra nog för att inte vilja byta ut till en switch.

Jag har problem med att wifi:n ibland är svag och till och med kan tappa täckning här och där. Sett till den kapacitet jag har borde detta vara helt otänkbart.

Jag förstår att det här kommer att låta lite flummigt men jag upplever att routerns inbyggda wifi kanske "biter sig kvar" och att olika devices som surfplattor, bärbara datorer och telefoner helt enkelt inte byter till närmaste accesspunkt smidigt nog.

Kan detta stämma? Och kan det hjälpa att stänga av routerns wifi?* Nån annan lösning?

*Det ska tilläggas att jag hade ambitionen att göra detta för mer än ett år sedan men fick inte det att fungera. Nu vill frun sitta och arbeta på balkongen och då håller det inte om inte uppkopplingen är helt stabil. När jag stängde av wifi så upphörde helt plötsligt all internettrafik, inte ens de fasta linorna fungerade längre. Uppföljningsfrågan är då HUR jag gör detta korrekt?

Permalänk
Medlem

Accesspunkterna; http://www.bilddump.se/bilder/20220623171403-78.82.227.109.pn...

Hur nätverkskartan ser ut i routern (som ej står närmast dessa devices, dock är ju flera av dem inte trådlösa): http://www.bilddump.se/bilder/20220623171721-78.82.227.109.PN...

Permalänk
Medlem

Enheter ska själv byta accesspunkt. Om dom inte gör det så behöver dom hjälp, vilket dom kan få av en controller i ditt fall. Köp en från Ubiquiti eller använd t.ex. en Raspberry Pi som controller.

Ett alternativ är att skippa Ubiquiti helt och utöka ditt nätverk med Asus-routrar och använda deras AiMesh.

Permalänk
Medlem

@Akenkaset Stäng av wifi på din ASUS, låt den vara router och switch.
Hur har du konfigurerat dina Unifi AP:s?
Eftersom du har 2st, börja med att sätta styrkan på "low" på båda.
Kolla hur mycket störningar det är på andra kanaler, använd en wifi app på telefonen.

Tror ditt problem beror på att du har enheterna för tätt (3st på 85 kvm) och alla försöker skrika över varandra.

Permalänk
Medlem

Du borde definitivt kunna stänga av wifi i din router utan att nätet slutar fungera. Anledningen till att klienterna hänger kvar är att signalen är för stark och eftersom all roaming sker i klienten, så krävs det att signalstyrkan sjunker under tröskelvärdet som klientens drivrutin har. Alternativt enterprise accesspunkter med controler.

Du kan också sänka uteffekten på både router och accesspunkter. Eftersom du har tre "punkter" som sänder wifi på en ganska lite yta är default uteffekt lite överdriven, vilket skapar problemet sticky client

Ubiquitis controler hjälper inte roaming tyvärr.