Permalänk
Medlem

Wifi problem

Har en fråga angående min surfplatta som jag använder på jobbet. Ibland när jag ska ansluta mig till wifi på jobbet så hittar den wifi och så kommer man till en internet sida där man loggar in eller klickar på free access men så får jag sidan kan inte hittas. Ibland funkar den utan problem andra ggr funkar det inte alls. Och den gången det inte funkar så provar jag med telefon som också kör android och den hittar wifi och ansluter, aldrig något problem även våran iPad från typ 2013 funkar också klockrent utan problem. Har rensat cache minne. Startat om surfplattan och även formaterat den men inget hjälper. Vad kan felet vara egentligen. Surfplattan är en Huawei från 2015 var inga problem i början några år men har kommit senare och varit strul

Permalänk

testat annan webläsare i plattan?

kan va så att den du använder inte har stöd för nått som krävs på sidan du loggar in.

typ som att senare versioner av Firefox för android plötsligt inte kan hantera capatcha verifiering efter nån nyare uppdatering av appen.

om du inte har uppdaterat apparna kanske chrome appen behöver uppdateras för att bli kompatibel med login sidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Captive portal som det låter som att företagsnätet kör, är i grunden ett uselt fulhack, så det är inget ovanligt att det krånglar.

Vanliga orsaker kan vara:

Webbläsaren eller paddan använder en annan dns än den som tilldelats via dhcp, då får den antingen riktiga eller inga svar på sina namnuppslag och hamnar aldrig i portalen.

Webbläsaren eller paddan använder någon funktion för att spara data, gömma ip eller liknande som gör att alla anslutningar tunnlas via tillverkarens servrar.

Webbläsaren eller säkerhetsprogramvara sätter stopp då den ser portalen som en spoofad domän eller man in the middle attack, vilket det tekniskt sett är.

Windows/android/ios har tekniker för att upptäcka att nätverket använder en captive portal och presentera det för användaren på ett vettigt sätt. Ibland fungerar det inte hundraprocentigt eller så tar det stopp av de tidigare nämnda anledningarna.

Man kan i de fallen själv behöva surfa till en av de få okrypterade webbsidor som finns kvar, förslagsvis http://example.com för att portalens spoofning av domänen ska fungera som tänkt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion