Vilken version av Voodoo är detta?

Permalänk

Vilken version av Voodoo är detta?

Gissar själv på 3? Men aningen osäker. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Voodoo3 3000 PCI, kommer dock antagligen inte att fungera någon längre stund om det körs utan kylflänsen…

Permalänk
Medlem

Ett Voodoo 3 3000.

Glad midsommar!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk

Tack alla!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Voodoo3 3000 PCI, kommer dock antagligen inte att fungera någon längre stund om det körs utan kylflänsen…

Anslutningen är definitivt AGP.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Anslutningen är definitivt AGP.

Ok, jag fick för mig att den ”lilla” änden av kontakten var bakåt på AGP.

Har inte ägt ett PCI-kort på över tio år, tydligen glömt hur de ser ut.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, jag fick för mig att den ”lilla” änden av kontakten var bakåt på AGP.
<Uppladdad bildlänk>
Har inte ägt ett PCI-kort på över tio år, tydligen glömt hur de ser ut.

Funkar utmärkti en AGP port på mina moderkort. Så AGP är det helt klart

Permalänk

Ingen som har en passande kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Ingen som har en passande kylare?

Limma på "vadsomhelst", kortet har ingen jätteeffekt direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Limma på "vadsomhelst", kortet har ingen jätteeffekt direkt.

Mitt Voodoo3 3000 blev varmt nog för att annullera garantin på ett internt Diamond-modem genom att garantietiketterna rullade ihop sig av värmen från Voodoo-kortet trots att det var fyra kortplatser mellan, så där har du fel. Det var ett misstag av 3dfx att leverera det passivt kylt överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Ingen som har en passande kylare?

Originalet är underdimensionerat, flänsen som sitter där blir över 100C vid drift.

Jag skulle försökt hitta något med en fläkt, men du får nog räkna med att modda en kylare för att passa.

Permalänk
Medlem

Ta en lämplig kylfläns från ett annat grafikkort (eller en äldre fläns till CPU) och borra hålen på rätt ställe? Se dock till att flänsen inte kommer för nära moderkortet så att flänsen trycks upp.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag limmade fast en kylfläns från AMD som fungerar bra, fläkten behöver inte vara på även vid extrem överclockning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag limmade fast en kylfläns från AMD som fungerar bra, fläkten behöver inte vara på även vid extrem överclockning...

Intressant mod! Lite rejälare avledningsarea där i jämförelse med originalflänsen!

Mitt Voodoo3 var faktiskt första gången jag gjorde en fläktmod, hade en plåtbit som höll en 120 mm-fläkt som blåste från sidan, lät som fan och efter mer fruktlöst experimenterande med kylningen så pensionerade jag till sist det kortet då det ändå hade blivit GeForce-tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intressant mod! Lite rejälare avledningsarea där i jämförelse med originalflänsen!

Mitt Voodoo3 var faktiskt första gången jag gjorde en fläktmod, hade en plåtbit som höll en 120 mm-fläkt som blåste från sidan, lät som fan och efter mer fruktlöst experimenterande med kylningen så pensionerade jag till sist det kortet då det ändå hade blivit GeForce-tider.

Tack, det var mest en rolig grej, jag hade inga sådana här fina kort när jag var liten!
Dock är detta PCI så det är inte mycket att hänga i granen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack, det var mest en rolig grej, jag hade inga sådana här fina kort när jag var liten!
Dock är detta PCI så det är inte mycket att hänga i granen.

Är inte prestandan snudd på identisk, eller det kanske var på Voodoo3 2000? Minns inte längre. PCI-kort är ju trevligare annars med tanke på att AGP är utdött sedan länge, är ju lättare att koka ihop en retrodator när man inte är lika låst till ett interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är inte prestandan snudd på identisk, eller det kanske var på Voodoo3 2000? Minns inte längre. PCI-kort är ju trevligare annars med tanke på att AGP är utdött sedan länge, är ju lättare att koka ihop en retrodator när man inte är lika låst till ett interface.

Ja skillnaden kanske inte är så stor, inte koll på det där. Men AGP känns mäktigare än PCI!
Mitt moderkort har bara ISA portar och PCI.
Dock är det inbyggda grafikkortet AGP... Hopplöst
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1200189-min-underbara-...

Anyway, förlåt för off-topic!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ja skillnaden kanske inte är så stor, inte koll på det där. Men AGP känns mäktigare än PCI!

Hittade svaret oväntat snabbt:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=42565

Men ja, man köpte ju AGP på den tiden i tron att det var något nytt och häftigt utan att veta något om att de teoretiska fördelarna implementerades så dåligt att det blev mycket marginella skillnader i storleksordningen några FPS. Känns bara skönt att blicka tillbaka och känna att man inte är kvar på den kunskapnivån eller metodiken när man köper nya prylar idag. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hittade svaret oväntat snabbt:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=42565

Men ja, man köpte ju AGP på den tiden i tron att det var något nytt och häftigt utan att veta något om att de teoretiska fördelarna implementerades så dåligt att det blev mycket marginella skillnader i storleksordningen några FPS. Känns bara skönt att blicka tillbaka och känna att man inte är kvar på den kunskapnivån eller metodiken när man köper nya prylar idag. 😅

Hade lätt köpt AGP även nu bara för cool-hetsfaktorn!

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att någon har bräckt loss kylflänsen med en skruvmejsel eller liknande. En resistor verkar vara knäckt och det finns ett brytmärke i utkanten av kretsen. Ska man ha igång kortet kanske det vore bra att se över åtminstone resistorn.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, jag fick för mig att den ”lilla” änden av kontakten var bakåt på AGP.
<Uppladdad bildlänk>
Har inte ägt ett PCI-kort på över tio år, tydligen glömt hur de ser ut.

Om jag minns rätt var det väl 5V vs 3.3V vs universal (om den hade båda snitten)

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Voodoo3 3000 PCI, kommer dock antagligen inte att fungera någon längre stund om det körs utan kylflänsen…

borde gå att modda dit i princip vad som helst
https://www.electrokit.com/produkt/kylflans-61x58x24mm/
eller nått

och sen en typ 60mm nochtua fläkt eller nått på den
https://www.amazon.se/NOCTUA-serie-blad-lager-Premium/dp/B009...

Skrivet av Delerium:

Det ser ut som att någon har bräckt loss kylflänsen med en skruvmejsel eller liknande. En resistor verkar vara knäckt och det finns ett brytmärke i utkanten av kretsen. Ska man ha igång kortet kanske det vore bra att se över åtminstone resistorn.

<Uppladdad bildlänk>

antar att du menar den brevid Rv8 eller om det står RvB och håller med där att den ser ut att vara trasig men kan va en synvilla också .

hittar ingen bra bild vad det kan tänkas stå på den men på de jag hittat antingen 112 eller 221 men bara hittat extremt blurriga bilder så kan i princip stå vad som helst på den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Det ser ut som att någon har bräckt loss kylflänsen med en skruvmejsel eller liknande. En resistor verkar vara knäckt och det finns ett brytmärke i utkanten av kretsen. Ska man ha igång kortet kanske det vore bra att se över åtminstone resistorn.

<Uppladdad bildlänk>

Jupp den GPU'n är mest troligen död. Fick ett par banshees med samma problem. Av 3 kort var en GPU bra nog att jag kunde flytta den till kortet med bra PCB men ja totalt 2 av 3 var skrot, krossade kanter på GPU och söndermejslade PCB'er.

Lagade också ett V3 3000 med SMD skador i samma område åt en polare nyligen, ser samma SMD skador här så detta koret är 95% sanolikt dött. SMD resistorer är simpla nog att ersätta, GPU'n kräver en donator och reballing vilket är svårt och dyrt om man inte gjort det innan.

Men det är ju ett bra donator kort för att laga andra Voodoo kort med.

Gjorde en video på min reballing och GPU swap på mitt Banshee.

Permalänk
Medlem

Borde gå att få tag i en ny GPU om den är död.

https://www.jotrin.com/product/parts/355_0017_011

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.