Vilken version av Voodoo är detta?

Permalänk
Medlem

Vilken version av Voodoo är detta?

Gissar själv på 3? Men aningen osäker. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Voodoo3 3000 PCI, kommer dock antagligen inte att fungera någon längre stund om det körs utan kylflänsen…

Permalänk
Medlem

Ett Voodoo 3 3000.

Glad midsommar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack alla!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Voodoo3 3000 PCI, kommer dock antagligen inte att fungera någon längre stund om det körs utan kylflänsen…

Anslutningen är definitivt AGP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Anslutningen är definitivt AGP.

Ok, jag fick för mig att den ”lilla” änden av kontakten var bakåt på AGP.

Har inte ägt ett PCI-kort på över tio år, tydligen glömt hur de ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, jag fick för mig att den ”lilla” änden av kontakten var bakåt på AGP.
<Uppladdad bildlänk>
Har inte ägt ett PCI-kort på över tio år, tydligen glömt hur de ser ut.

Funkar utmärkti en AGP port på mina moderkort. Så AGP är det helt klart

Permalänk
Medlem

Ingen som har en passande kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Limma på "vadsomhelst", kortet har ingen jätteeffekt direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Limma på "vadsomhelst", kortet har ingen jätteeffekt direkt.

Mitt Voodoo3 3000 blev varmt nog för att annullera garantin på ett internt Diamond-modem genom att garantietiketterna rullade ihop sig av värmen från Voodoo-kortet trots att det var fyra kortplatser mellan, så där har du fel. Det var ett misstag av 3dfx att leverera det passivt kylt överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Originalet är underdimensionerat, flänsen som sitter där blir över 100C vid drift.

Jag skulle försökt hitta något med en fläkt, men du får nog räkna med att modda en kylare för att passa.

Permalänk
Medlem

Ta en lämplig kylfläns från ett annat grafikkort (eller en äldre fläns till CPU) och borra hålen på rätt ställe? Se dock till att flänsen inte kommer för nära moderkortet så att flänsen trycks upp.

Permalänk
Medlem

Jag limmade fast en kylfläns från AMD som fungerar bra, fläkten behöver inte vara på även vid extrem överclockning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag limmade fast en kylfläns från AMD som fungerar bra, fläkten behöver inte vara på även vid extrem överclockning...

Intressant mod! Lite rejälare avledningsarea där i jämförelse med originalflänsen!

Mitt Voodoo3 var faktiskt första gången jag gjorde en fläktmod, hade en plåtbit som höll en 120 mm-fläkt som blåste från sidan, lät som fan och efter mer fruktlöst experimenterande med kylningen så pensionerade jag till sist det kortet då det ändå hade blivit GeForce-tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intressant mod! Lite rejälare avledningsarea där i jämförelse med originalflänsen!

Mitt Voodoo3 var faktiskt första gången jag gjorde en fläktmod, hade en plåtbit som höll en 120 mm-fläkt som blåste från sidan, lät som fan och efter mer fruktlöst experimenterande med kylningen så pensionerade jag till sist det kortet då det ändå hade blivit GeForce-tider.

Tack, det var mest en rolig grej, jag hade inga sådana här fina kort när jag var liten!
Dock är detta PCI så det är inte mycket att hänga i granen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack, det var mest en rolig grej, jag hade inga sådana här fina kort när jag var liten!
Dock är detta PCI så det är inte mycket att hänga i granen.

Är inte prestandan snudd på identisk, eller det kanske var på Voodoo3 2000? Minns inte längre. PCI-kort är ju trevligare annars med tanke på att AGP är utdött sedan länge, är ju lättare att koka ihop en retrodator när man inte är lika låst till ett interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är inte prestandan snudd på identisk, eller det kanske var på Voodoo3 2000? Minns inte längre. PCI-kort är ju trevligare annars med tanke på att AGP är utdött sedan länge, är ju lättare att koka ihop en retrodator när man inte är lika låst till ett interface.

Ja skillnaden kanske inte är så stor, inte koll på det där. Men AGP känns mäktigare än PCI!
Mitt moderkort har bara ISA portar och PCI.
Dock är det inbyggda grafikkortet AGP... Hopplöst
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1200189-min-underbara-...

Anyway, förlåt för off-topic!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ja skillnaden kanske inte är så stor, inte koll på det där. Men AGP känns mäktigare än PCI!

Hittade svaret oväntat snabbt:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=42565

Men ja, man köpte ju AGP på den tiden i tron att det var något nytt och häftigt utan att veta något om att de teoretiska fördelarna implementerades så dåligt att det blev mycket marginella skillnader i storleksordningen några FPS. Känns bara skönt att blicka tillbaka och känna att man inte är kvar på den kunskapnivån eller metodiken när man köper nya prylar idag. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hittade svaret oväntat snabbt:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=42565

Men ja, man köpte ju AGP på den tiden i tron att det var något nytt och häftigt utan att veta något om att de teoretiska fördelarna implementerades så dåligt att det blev mycket marginella skillnader i storleksordningen några FPS. Känns bara skönt att blicka tillbaka och känna att man inte är kvar på den kunskapnivån eller metodiken när man köper nya prylar idag. 😅

Hade lätt köpt AGP även nu bara för cool-hetsfaktorn!