M.2 Gen 4 har inte gett snabbare boot mot SATA

Permalänk

M.2 Gen 4 har inte gett snabbare boot mot SATA

Hallå. Har tidigare skaffat en Samsung 980 Pro som jag använde Samsung Magician till för att föra över allt data från gamla bootdisken (SATA SSD).

Jag uppdaterade BIOS så att det endast är 980 Pro som är bootdisk. Men jag upplever ingen skillnad i boottid mot min gamla SATA SSD. En boottid på sekunder likt min laptops gen 3 M.2 är vad jag förväntar mig.

Kan jag behöva installera om Windows?

Moderkort: ASUS ROG STRIX X570-F GAMING
Processor: AMD Ryzen 5 3600
RAM: Corsair 32 GB DDR4 3200MHz

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | Asus TUF Gaming 1000W | Asus ROG Strix X670E-F Gaming Wi-Fi | AMD Ryzen 7 7700X | be Quiet! Dark Rock 4 Pro | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz DDR5 | ASUS TUF Radeon RX 7900 XTX OC 24GB
SteelSeries Apex 7 | SteelSeries Rival 3 | SteelSeries Arctis 7+ | Acer 27" Predator XB273UGX | Acer 24" Predator XB241YU

Permalänk
Medlem

Hur många sekunder har du bios/uefi och hur långt tid ser du Windowsloggan till du kan logga in?

Permalänk

detta är ja lite nyfiken på med!

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Windows är inte bara rådata som ska läsas från A till B så det går inte riktigt att kvantifiera starttiden i förhållande till diskens läshastighet, även om det är en funktion därav. Hade nog sagt att det är bra att installera om windows för att få snabbare starttider om det är en äldre installation.

Permalänk
Medlem

Laptops har ju oftast någon "Fast boot" funktion påslagen by default så det är kanske det som behövs aktiveras i BIOS ?

För annars mäker jag inte heller någon skillnad på en SATA SSD och NVME SSD i windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Hur många sekunder har du bios/uefi och hur långt tid ser du Windowsloggan till du kan logga in?

Tiden till BIOS är ca 15 sekunder med fast boot, med någon sekund synlig för att ta sig in i det. Windows tar ytterligare ca 17 sekunder tills inloggning är möjlig (två användare tillgängliga, en på laptopen).

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | Asus TUF Gaming 1000W | Asus ROG Strix X670E-F Gaming Wi-Fi | AMD Ryzen 7 7700X | be Quiet! Dark Rock 4 Pro | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz DDR5 | ASUS TUF Radeon RX 7900 XTX OC 24GB
SteelSeries Apex 7 | SteelSeries Rival 3 | SteelSeries Arctis 7+ | Acer 27" Predator XB273UGX | Acer 24" Predator XB241YU

Permalänk
Medlem
Skrivet av RizeCookie:

Tiden till BIOS är ca 15 sekunder med fast boot, med någon sekund synlig för att ta sig in i det. Windows tar ytterligare ca 17 sekunder tills inloggning är möjlig (två användare tillgängliga, en på laptopen).

Jag är tveksam till om du kommer få det så mycket snabbare om du installerar om. Någon sekund kan du nog tjäna på en färsk installation.

Försök stänga av saker du inte använder i bios. Så att den inte gör kontroller och tester när den startar om. Om det finns någon fast-boot i uefi att aktivera

Permalänk

Har installerat en till M.2 SSD och har nu sett att alla tidigare hårddiskar är i partitionsformatet MBR, medan jag gjorde den nya i GPT. Kan det ha påverkan på hastighet vilket partitionsformat respektive hårddisk har?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | Asus TUF Gaming 1000W | Asus ROG Strix X670E-F Gaming Wi-Fi | AMD Ryzen 7 7700X | be Quiet! Dark Rock 4 Pro | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz DDR5 | ASUS TUF Radeon RX 7900 XTX OC 24GB
SteelSeries Apex 7 | SteelSeries Rival 3 | SteelSeries Arctis 7+ | Acer 27" Predator XB273UGX | Acer 24" Predator XB241YU

Permalänk
Medlem

https://pctidningen.se/datorutrustning/harddisk/mbr-eller-gpt...

Det kanske reder ut skillnaden åt dig. Och skillnaden som sagt mellan en bra SATA-SSD och en NVMe gör i vanliga fall ingen större märkbar skillnad. Här är hög IOPS att föredra framför rå sekventiell läsning. Och skillnaden NVMe 3.0 och 4.0 märker jag i princip ingen skillnad så länge filer inte verifieras eller om man för över stora filmfiler för redigering (dock försöker jag ha filmfiler på 25 GB i en RAM-disk istället, med DDR4-RAM så billigt numera känns det som att de flesta hobby entusiaster borde unna sig en RAM-disk imo).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Mycket av tiden vid boot går åt till att initiera enheter och drivrutiner o.s.v. så man kommer aldrig upp i de teoretiska maxhastigheten hos SSD:n. Den kanske bootar några sekunder snabbare i bästa fall. En ominstallation är ju annars ett bra sätt att få bort gamla drivrutiner, program och skräp som kan sega ner boot, oavsett vad man kör för disk.

Laptops är ofta optimerade för att spendera extremt lite tid i POST, och Hibernation/Fast Boot brukar vara aktiverat.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RizeCookie:

En boottid på sekunder likt min laptops gen 3 M.2 är vad jag förväntar mig.

Om den "bootar" på några sekunder så handlar det om att den har Suspend To RAM aktiverat.

Det tar ca 13 sekunder från Windows-logon tills skrivbordet är tillgängligt på min dator t.ex.