Extern lagring för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Extern lagring för mobiltelefoner

Tja medmänniskor!

Är ute efter lagning som funkar bäst ned mobiltelefoner. Har en Samsung s21 Ultra och minnet börjar ta slut, söker därför efter ett usb eller hårdisk på ca allt mellan 1tb - 5tb. Har en otg adapter och vill gärna bara kunna plugga in den direkt i mobilen och överföra filer enkelt.

Har ni bättre förslag så får ni mer än gärna komma med tips : )

Tråd flyttad till "Mobiltelefoner" /Vzano, Mod
Permalänk
Rekordmedlem

Du ska nog i vart fall inte plugga in nån hårddisk utan egen nätdel, kanske inte ens en ssd.
Har själv aldrig pluggat in nått direkt utan bara använt lan för att (ibland) överföra en del filer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte telefonens strömförsörjningsförmåga räcker för en 2.5" USB-snurrdisk - men via en USB-hub med egen nätaggregat bör det gå om inte direkt-matningen räcker till eller att överföringen drar ut på tiden - du får prova och se...

Annars är det 3.5" snurr-disk med egen strömadapter om det skall vara inkopplad under längre tid som gäller.

Provade precis på en lenovo HD10 och med USB-C-USB-C kabel så kunde den montera och läsa i en T7 Samsung NVMe-SSD-disk direkt rätt av (det var en NTFS-partition) och bör också kunna hantera en ext4-partition (är Android-telefonens native filsystem idag), men att inte glömma även en sådan SSD-disk kan dra mycket ström medans den skriver och läser även om den är snål mellan accesserna - dessa kan tom. dra mer pulsmässig ström än en 2.5" snurrdisk och kan bli rätt ordentlig varm ganska fort vid intensivt skrivande... och snabbt varmt = drar (väldigt) mycket ström...

Så, en möjlig väg är att prova med en Samsung T7 (köp minst 1TB-modellen , köp 2TB om du mäktar med prismässigt) och USB-C - USB-C sladd om du inte redan har.

Men tänk på att all lagring på flash-media (NVMe/SSD/SD) är att betrakta som temporär lagring och inte för arkivering - skall du ha arkiveringslagring som skall hålla +10 år utan att behöva anslutas till strömförsörjning en god stund flera gånger per år (för QLC-minnen handlar det om per 14 dagar - 1 ggr/månad) för att inte få skadad data (bitrot) med tiden så är det snurrdisk som gäller, gärna med kopia på minst 2 diskar och fler.

du får en 4-5 TB 2.5" USB-snurrdisk för dryga tusenlappen idag.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en https://www.webhallen.com/se/product/269878-Kingston-A400-240... och en https://www.webhallen.com/se/product/176627-Deltaco-kabinett-... åt min bror som hade en Samsung S21 som var full. Han använde en adapter för att ansluta den direkt till telefonen och förde över alla filer till SSDn.

Krävdes ingen extra ström.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Jag har kört med helt vanlig usb sticka med usbc anslutning. Funkat utan några problem

Permalänk
Medlem

Undvik egenbyggda SSD i köpta USB-kabinett - används fabriks-lagring för USB i just dessa fall och skälet är att fabriks-USB lagringen har inbyggda kondingar eller annan lösning med firmware att de överlever multipla gånger plötslig strömavbrott.

tex. samsung T7 har 49 st keramiska högkapacitets-kondingar inne i kapslingen för att kunna klara en plötslig USB-sladd ut-ryck obegränsat antal gånger utan att riskera att den permanent dör eller ger skadad/oläsbar data för att strömmen gick precis under skrivningen eller annan känslig del i sin 'houskeeping'.

En typisk extern USB/SATA-kabinett man köper brukar ha ett litet kretskort mellan USB/SATA och inte en enda konding synlig så långt ögat når...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Nu vet jag inte telefonens strömförsörjningsförmåga räcker för en 2.5" USB-snurrdisk - men via en USB-hub med egen nätaggregat bör det gå om inte direkt-matningen räcker till eller att överföringen drar ut på tiden - du får prova och se...

Annars är det 3.5" snurr-disk med egen strömadapter om det skall vara inkopplad under längre tid som gäller.

Provade precis på en lenovo HD10 och med USB-C-USB-C kabel så kunde den montera och läsa i en T7 Samsung NVMe-SSD-disk direkt rätt av (det var en NTFS-partition) och bör också kunna hantera en ext4-partition (är Android-telefonens native filsystem idag), men att inte glömma även en sådan SSD-disk kan dra mycket ström medans den skriver och läser även om den är snål mellan accesserna - dessa kan tom. dra mer pulsmässig ström än en 2.5" snurrdisk och kan bli rätt ordentlig varm ganska fort vid intensivt skrivande... och snabbt varmt = drar (väldigt) mycket ström...

Så, en möjlig väg är att prova med en Samsung T7 (köp minst 1TB-modellen , köp 2TB om du mäktar med prismässigt) och USB-C - USB-C sladd om du inte redan har.

Men tänk på att all lagring på flash-media (NVMe/SSD/SD) är att betrakta som temporär lagring och inte för arkivering - skall du ha arkiveringslagring som skall hålla +10 år utan att behöva anslutas till strömförsörjning en god stund flera gånger per år (för QLC-minnen handlar det om per 14 dagar - 1 ggr/månad) för att inte få skadad data (bitrot) med tiden så är det snurrdisk som gäller, gärna med kopia på minst 2 diskar och fler.

du får en 4-5 TB 2.5" USB-snurrdisk för dryga tusenlappen idag.

Tacksam för svar, men majoriteten av dessa termer är för mig helt främmande och det är som att läsa ett annat språk hahaha 😅

Skulle du möjligen kunna förnekla och säga vad jag exakt inte borde köpa och samtidigt ge tips på vad jag kan köpa med ett pris på under tusingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag har kört med helt vanlig usb sticka med usbc anslutning. Funkat utan några problem

Någon prisvärd med bra utrymme du kan tipsa om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Undvik egenbyggda SSD i köpta USB-kabinett - används fabriks-lagring för USB i just dessa fall och skälet är att fabriks-USB lagringen har inbyggda kondingar eller annan lösning med firmware att de överlever multipla gånger plötslig strömavbrott.

tex. samsung T7 har 49 st keramiska högkapacitets-kondingar inne i kapslingen för att kunna klara en plötslig USB-sladd ut-ryck obegränsat antal gånger utan att riskera att den permanent dör eller ger skadad/oläsbar data för att strömmen gick precis under skrivningen eller annan känslig del i sin 'houskeeping'.

En typisk extern USB/SATA-kabinett man köper brukar ha ett litet kretskort mellan USB/SATA och inte en enda konding synlig så långt ögat når...

Tack för svar men som jag svarade en annan här nedan så är mina kunskaper kring detta väldigt begränsade och det här med "egenbyggda ssd" och "usb kabinett" samt "keramiska kondningar" säger mig inget alls hahah.
Kan du bryta ner det lite och kanske ge tips på något som är billigare än samsung T7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo92:

Tack för svar men som jag svarade en annan här nedan så är mina kunskaper kring detta väldigt begränsade och det här med "egenbyggda ssd" och "usb kabinett" samt "keramiska kondningar" säger mig inget alls hahah.
Kan du bryta ner det lite och kanske ge tips på något som är billigare än samsung T7?

Du har inte nämnt något om ditt maxbudget? Mellan 1 - 5 TB, då måste du ut med en del slantar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Du har inte nämnt något om ditt maxbudget? Mellan 1 - 5 TB, då måste du ut med en del slantar.

Ett tusen kroner

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neo92:

Ett tusen kroner

jag tycker du ska välja en färdig extern hårddisk med egen nätdel, men de är ganska oprisvärda i just 1000 kr prisklassen och ökar du den lite så hoppar du upp till där hdderna blir prisvärda (dvs större diskar) minst 4 men kanske allra helst kring 8 Tbyte för 1200 till 2000kr, ett exempel nedan
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...

Jag litar väldigt lite på ssder för att arkivera data eftersom de är "självraderande och själv destruerande" och dessutom så är de väldigt svåra att göra dataräddning på om det ens går till skillnad från hdder, väljer man en hdd som inte är Heliumfylld så finns det en stor chans att rädda data på den även om det kan bli dyrt, mern det bästa är att se till att det inte behöver bli aktuellt så se till att ha minst 2 backuper om det är viktiga saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo92:

Tacksam för svar, men majoriteten av dessa termer är för mig helt främmande och det är som att läsa ett annat språk hahaha 😅

Skulle du möjligen kunna förnekla och säga vad jag exakt inte borde köpa och samtidigt ge tips på vad jag kan köpa med ett pris på under tusingen?

För pris runt tusingen och tål långtidslagring så är förmodligen en (helst 2st) 4TB 3.5" extern USB-snurrdisk liknande https://www.inet.se/produkt/4305337/seagate-expansion-desktop... eller motsvarande från WD det som passar in bäst. Dessa har alltid egen strömförsörjning så de belastar inte USB-bussen med någon ström. - för 8TB så måste du gå upp en tusenlapp till.

Observera att det gäller 3.5" disk och inte 2.5" disk vilket annars är det som dyker upp först när du letar på USB-diskar då det inte är säkert att telefonen mäktar med strömförbrukningen disken kräver om du använder 2.5" extern USB-snurrdisk, eller större och snabb eSSD heller för den delen.

Flasmedia/USB-stickor och eSSD är alltid 4-8 ggr dyrare per TB och dessa är inte passande för långtidslagring eller arkivlagning och måste kopplas in flera gånger i månaden (speciellt de med QLC-minnen i sig) och helst läsas igenom hela diskens data (för att snabbare trigga omskrivning av svårlästa block) om de skall hålla data intakt över tiden.

- och även gammal MLC-SSD kan tappa data med de första felen inom 1 månad om dessa tex. ligger i solen på fönsterbrädan många timmar per dag sommartid (dvs över +35 grader C längre tider), medans en snurrdisk kan bo i >60 graders C temperatur i 10 år innan det börja ge läsfel pga. temperaturen och föråldringen av detta.

När jag provade Lenovo HD10 var att den fungerar mot diskar med NTFS som filsystem men uppenbarligen inte stöder ext4 (linux filsystem) på extern media trots att det är detta som används internt i dagens Androidbaserade-telefoner och apparater sedan man började med managerad Flash-minne (eMMC) med egen flash-kontroller.

det är en mjukvaruspärr helt uppenbarligen, vilket är synd då NTFS på extern USB-media är ingen säkert filsystem och dålig självrepareingsförmåga om man tex. ryckt ur kabeln lite för tidigt medans man avmonterar disken - faktiskt kan ge förlorad disk och det helt utan förvarning'

Ext4 och BTRFS 'self healing' vid oväntade avbrott under full skrivning är väldigt mycket bättre än NTFS då Ext4 till skillnad från NTFS faktiskt använder journalen på tänkt sätt och BTRFS använder sig av transaktioner och kontrollpunkter där man inte skriver över redan skriven data (COW-filsystem) vilket gör att båda kan backa bandet till ett känt utgångsläge om det har varit strul innan, medans NTFS kanske gör det ibland och när det inte går så känner windows inte igen filsystemet längre... ...och man börjar surfa på 'R-studio' och är mest bara jättearg...

med andra ord är det bra att ha alltid sina viktiga data på minst 2 lagringar - och med NTFS som filsystem på externa USB-diskar så är det en nödvändighet om man vill ha kvar sina data efter den 103-anslutningen som sket sig på ena disken...

Permalänk

Filhanterare i Android?

Skrivet av HenrikM:

Jag har kört med helt vanlig usb sticka med usbc anslutning. Funkat utan några problem

Jag vill flytta filer i Android från mobil till USB. Hur gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Jag vill flytta filer i Android från mobil till USB. Hur gör man?

Anslut telefonen till datorn -> Lås upp telefonen -> Dra ner notifikationsfältet -> Tryck på notisen "Endast laddning" -> Välj filöverföring i rutan som kommer upp. Klart, du kan nu komma åt telefonens innehåll på datorn

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Neo92:

Tacksam för svar, men majoriteten av dessa termer är för mig helt främmande och det är som att läsa ett annat språk hahaha 😅

Skulle du möjligen kunna förnekla och säga vad jag exakt inte borde köpa och samtidigt ge tips på vad jag kan köpa med ett pris på under tusingen?

Det du gör är att gå till närmaste Kjell&co och köper en liten Samsung SSD. Glömt namnet har för mig den heter Samsung T5 eller så är det T7
Det du behöver är en enhet som stöds och det gör Samsung SSD. Mins säkert fel. Du behöver som sagt en disk som stödjer USB C. Sedan hur stort minne som stöds är något du får googla. 1 TB går fint rakt av.

Permalänk
Medlem

Fast dessa är inte lämpliga för långtidslagring/arkivering - gäller alla eSSD/USB-minnen och annan flashminnen inklusive SD-minnen.

men T5/T7 fungerar för att kopiera ut filer från telefonen (jag har bara provat T7) - men för permanent lagring räknat flera år framöver så behöver filerna i sin tur flyttas till eller kopieras till ha som extra backup på en snurrdisk för att vara säker på att det inte blir bitrot - vilket är annars risken för eSSD/SD/USB-minnen som kan ligga mer än halvår mellan inkopplingarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Jag vill flytta filer i Android från mobil till USB. Hur gör man?

Jag stoppar in usb stickan sen kommer den upp i filhanteraren. Har en huawei.

Permalänk
Medlem

Externt minne

Hej alla, söker ett Externt minne som går att koppla direkt till adnroid mobil med hjälp av en sådan https://www.teknikdelar.se/samsung-otg-adapter-usb-c-adapter-...

För att kunna spara filer på. Minst på 1TB. Har kollat på Samsung T7 men priset är lite högt.

Permalänk
Medlem

Samsung T5 1TB går att få för några hundralappar billigare än T7.

Elgiganten 990:-
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...

Permalänk
Medlem

men är lite tjockare än T7

båda levereras med en USB-C - USB-C och USB-C - USB-A hane kabel och med USB-C - USB-C kabel kan man koppla direkt till en android-telefon med USB-C anslutning utan OTG-adapter.

Permalänk
Moderator

@Neo92: Jag har sammanfogat dina trådar, vänligen håll dig till en och samma tråd istället för att skapa nya om samma sak!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär