Konstigt fel på stereoanläggning
Ett märkligt fel har uppstått på min stereoanläggning som jag inte kan lösa.
Jag har haft min stereoanläggning i många år. De mesta av grejorna är från 80-talet men då och då har jag tvingats köpa nytt då något slutat fungera. Anläggningen i nuvarande skick har jag haft i drygt ett år då jag ersatte en trasig förstärkare med en bra begagnad förstärkare.
Förra lördagen upptäckte jag att det blivit en konstig distortion i högra högtalaren, ett skrapande ljud som som särskilt märks i samband med tyngre basljud men som finns där hela tiden, ungefär som med en radio där det "skrapar" när man försöker ställa in volymknappen. Mycket irriterande.
Jag misstänkte att det blivit något fel på högtalaren men då jag ville ta tid på mig för att välja ut ett par nya så lånade jag tillfälligt ett par högtalare av en kusin. Då upptäcker jag att felet fortfarande är kvar.
OK, då är det väl förstärkaren som är slut, tänkte jag. Så jag lånade en förstärkare och testade. Fortfarande samma problem.
Kan det vara CD-spelaren det är något fel på? Efter rengöring av denna fanns felet fortfarande kvar. Då kopplade jag om till mitt gamla kassettdäck för att testa om felet skulle försvinna. Fortfarande samma fel.
Under den gångna veckan har jag dribblat omkring med fyra högtalare och två stereoförstärkare samt kablar som jag kopplat om och placerat om på alla vis. Jag har köpt nya kablar mellan högtalare och förstärkare, testat olika sladdar från anläggningen till elurtagen, testat med olika ljudinställningar på förstärkarna, testat med nya CD-skivor, gamla CD-skivor, brända CD-skivor och gamla kassettband men inget har hjälpt. Jag har provat att flytta om i rummet och ställt anläggningen på motsatta sidan om det nu skulle vara något i någon av grannlägenheterna som stör. Flyttade i går in hela anläggningen i köket som ligger i andra ändan av lägenheten bara för att se om problemet löste sig men det gjorde det inte.
Jag har dessutom frågat expertis på tre olika affärer i staden där jag bor och de har inte heller kunnat komma med någon lösning på problemet. De råd och förslag jag fått har inte hjälpt.
Så vad fasen är det för fel som helt plötsligt uppstått på en anläggning som i stort sett har fungerat utan problem i hur många år som helst?
Det logiska vore väl att kasta ut hela skiten och köpa en ny anläggning. Men vad gör jag då om samma problem finns kvar om det nu är någon yttre källa som stör? Dessutom är det bra grejer jag har och det känns så fel att behöva köpa något som kanske inte är lika bra p.g.a. detta idiotfel. Det vore ju bättre om jag hittade felet och kunde byta ut den del som eventuellt är fel.
Är det någon som har upplevt något liknande någon gång?
Och hur ska jag kunna hitta vad som är fel?