Permalänk
Medlem

Annan fjärrkontroll till Tele2 Tv Hub

Far min behöver en fjärrkontroll som är mer klassisk med sifferknappar istället för det moderna rasket som tv hub levereras med.
För alla över 70 som haft en stroke så är den direkt fientlig...
Har någon testat ett alternativ som ni vet fungerar?

https://www.tele2.se/tv/utrustning/tv-hub

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta fungerar. Men nuvarande tv kontrollen kanske kan fås att fungera med hdmi cec och/eller infraröd?
Dock kan det vara väldigt mycket "hitt and miss" tyvärr, men kanske värt att tästa i alla fall.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Hittat någon lösning på detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Far min behöver en fjärrkontroll som är mer klassisk med sifferknappar istället för det moderna rasket som tv hub levereras med.
För alla över 70 som haft en stroke så är den direkt fientlig...
Har någon testat ett alternativ som ni vet fungerar?

https://www.tele2.se/tv/utrustning/tv-hub

Pratade med kundtjänst på Tele2 idag om den kassa fjärren till Tele2 Hub och hon nämnde att de tydligen håller på utveckla en ny fjärr till större hubben (ej mini) som kommer vara mer som en traditionell med siffror o mer knappar.
Hon visste inte exakt när den släpps men lät som inom de närmaste månaderna. Så man får väl hålla utkik hos Tele2 framöver.
Kan informera här om jag hör något.

Mini har fått en något mer utvecklad fjärr med kanal + o - men den ska inte funka med Full Hub tyvärr.

Mvh Danne

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrzaz:

Pratade med kundtjänst på Tele2 idag om den kassa fjärren till Tele2 Hub och hon nämnde att de tydligen håller på utveckla en ny fjärr till större hubben (ej mini) som kommer vara mer som en traditionell med siffror o mer knappar.
Hon visste inte exakt när den släpps men lät som inom de närmaste månaderna. Så man får väl hålla utkik hos Tele2 framöver.
Kan informera här om jag hör något.

Mini har fått en något mer utvecklad fjärr med kanal + o - men den ska inte funka med Full Hub tyvärr.

Mvh Danne

Jag tog faktiskt en helt annan väg till slut.
Blev en CA modul direkt i tvn och marksänd tv då det ändå blev alla kanaler utom 1 (!).
Klassisk fjärrkontroll gick ju bättre då den är inlärd i typ 50+ år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Jag tog faktiskt en helt annan väg till slut.
Blev en CA modul direkt i tvn och marksänd tv då det ändå blev alla kanaler utom 1 (!).
Klassisk fjärrkontroll gick ju bättre då den är inlärd i typ 50+ år.

Nackdelen är att TV ofta inte har stöd för serieinspelning likt det som fanns i TiVo o nu Hub utan bara program för program.

Har en CA modul liggandes i worst case men får se hur jag går vidare.

Vi får väl hoppas att den andra fjärren dyker upp vad det lider.

Mvh Danne

Permalänk

Finns det generiska Bluetooth-fjärrkontroller för Tele2's tv hub?

Skrivet av Spiffman:

Far min behöver en fjärrkontroll som är mer klassisk med sifferknappar istället för det moderna rasket som tv hub levereras med.
För alla över 70 som haft en stroke så är den direkt fientlig...
Har någon testat ett alternativ som ni vet fungerar?

https://www.tele2.se/tv/utrustning/tv-hub

Jag är 75, ingen stroke (än), men tycker oxå att tv hubs medföljande fjärrkontroll är "direkt fientlig", VÄLDIGT användar-O-vänlig!!!
Jag nästan "älskade" Tivo-boxen med dess fjärrkontroll, funktioner, inspelningsmöjligheter, användarvänlighet, etc...

Om nu "hubben" använder Android-TV "-protokoll" / -"funktioner", är det då inte möjligt att en fjärrkontroll till en sådan modern smart-TV oxå skulle kunna fungera mot tv hubben (förutsatt att Bluetooth används); "hubben" har ju möjlighet att ansluta andra Bluetooth-"enheter"?
Kanske finns det t.o.m "generiska" Bluetooth-fjärrkontroller som kan användas gentemot Android-TV-kompatibla enheter?