HDTVTEST hyllar Sonys QD-OLED-bestyckade Bravia XR A95K

Permalänk
Melding Plague

HDTVTEST hyllar Sonys QD-OLED-bestyckade Bravia XR A95K

Samsungs ljusstarka QD-OLED-teknik tar plats i allt fler produkter av påkostat snitt och visar på imponerande prestanda i Sonys flaggskepps-TV.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

@laxpudding några invändningar?
Eller vad säger du om detta? 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om värme är en anledning till varför ljusstyrkan måste sänkas varför smäller man inte på med rejälare kylning? Ingen skulle bry sig om en OLED tv blev några centimeter tjockare för att få plats med bättre kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Om värme är en anledning till varför ljusstyrkan måste sänkas varför smäller man inte på med rejälare kylning? Ingen skulle bry sig om en OLED tv blev några centimeter tjockare för att få plats med bättre kylning.

Minst två anledningar:
1) Jag tror nog folk bryr sig lite: är den några cm tjockare så kommer den upplevas ”äldre” och bli svårare att sälja.
2) Det kostar mer pengar.. (inte bara i material utan även i tex utveckling samt att monteringen blir mycket mer komplex)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Om värme är en anledning till varför ljusstyrkan måste sänkas varför smäller man inte på med rejälare kylning? Ingen skulle bry sig om en OLED tv blev några centimeter tjockare för att få plats med bättre kylning.

Är just det som LG gjort på årets toppmodeller. Finns dock en skillnad till mellan Samsungs Oled och LG:s och det är avsaknaden av vit subpixel i den förstnämnda.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Kan bli efterträdaren till min nuvarande tv. Ska bara ner lite i pris, 45K är ju lite häftigt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Är just det som LG gjort på årets toppmodeller. Finns dock en skillnad till mellan Samsungs Oled och LG:s och det är avsaknaden av vit subpixel i den förstnämnda.

Även A95K (precis som föregångaren A95J, då med LG panel) har ju snarlik kylning.

Det var ju ännu rejälare kylning än så som efterfrågades. A95K var inte dyr nog tydligen.

Permalänk

Jag har svårt att förstå mig på alla konsumenter som köper en svindyr hightech pryl för att ha denna skitlänge. Det är en annan sak om man även byter ofta och säljer den gamla begagnad.
Jag själv köper hellre en hälften så dyr produkt och byter oftare. Med tv så säg byta minst vart 10e år. Och 45 000kr dör 10år blir för dyrt för mig, speciellt när jag inte så ofta kollar på tvn.

Permalänk
Medlem

Om man ska tro första franska testet så kan panasonic LZ2000 slå denna på fingrarna även med LG EX panelen. Men kul att fler än samsung kör nya panelen då denna känns mer komplett med dolby vision.

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga er som haft lite mer påkostade apparater hemma om er upplevelse gällande hur responsiva menyerna i UI:t är och hur länge de stöds med uppdateringar. Skiljer det sig mycket mellan olika tillverkare etc.

Har haft budgetmodeller sista tiden pga små barn som kan få för sig att rita på skärmen med diverse saker (t.ex. vass sten >.<) och det är många gånger jag velat kasta ut skiten genom fönstret på grund av extrem lagg i så basala funktioner som att höja/sänka volym. Upplever att en Chromecast för några hundralappar är ljusår kraftfullare.

Jag fattar att man inte får så myclet för 4-5' men nog fan ska man kunna förvänta sig att få styra volymen, slå av/på tv:n och att den inte ska börja beta av backloggen av knapptryckningar man gorde i affekt efter att man startat om den.

Edit: var en budgetmodell från Samsung om nu är relevant.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av DerpMcDerp:

Tänkte fråga er som haft lite mer påkostade apparater hemma om er upplevelse gällande hur responsiva menyerna i UI:t är och hur länge de stöds med uppdateringar. Skiljer det sig mycket mellan olika tillverkare etc.

Har haft budgetmodeller sista tiden pga små barn som kan få för sig att rita på skärmen med diverse saker (t.ex. vass sten >.<) och det är många gånger jag velat kasta ut skiten genom fönstret på grund av extrem lagg i så basala funktioner som att höja/sänka volym. Upplever att en Chromecast för några hundralappar är ljusår kraftfullare.

Jag fattar att man inte får så myclet för 4-5' men nog fan ska man kunna förvänta sig att få styra volymen, slå av/på tv:n och att den inte ska börja beta av backloggen av knapptryckningar man gorde i affekt efter att man startat om den.

Edit: var en budgetmodell från Samsung om nu är relevant.

Jag har kört en av samsungs värstingmodeller från 2015 sedan den släpptes.

Den var i en prisklass som inte längre finns representerad i samsungs sortiment så vet inte om det påverkar något.

Men alla appar och sådant uppdaterades och det kom nya firmwares fram till 2020 isch.
Då ballade dock allt ur totalt. Appar avinstalleras eller nedgraderas.
HBO och Twitch har avinstallerats ”mot min vilja” så att säga. Bara kom hem en dag så var de borta och går inte att ladda ner igen. Plex är kvar men fungerar inte längre, går inte att starta.
Youtube kan bara spela upp 720p, hård begränsning i appen och har inte med byte av codec i backend att göra så vitt jag kan förstå.

Så någon slags extrem planend obsolensence där milt uttryckt.

Däremot känns inte interface osv långsamt. Kanske lite barskrapat osv men inte segt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag har kört en av samsungs värstingmodeller från 2015 sedan den släpptes.

Den var i en prisklass som inte längre finns representerad i samsungs sortiment så vet inte om det påverkar något.

Men alla appar och sådant uppdaterades och det kom nya firmwares fram till 2020 isch.
Då ballade dock allt ur totalt. Appar avinstalleras eller nedgraderas.
HBO och Twitch har avinstallerats ”mot min vilja” så att säga. Bara kom hem en dag så var de borta och går inte att ladda ner igen. Plex är kvar men fungerar inte längre, går inte att starta.
Youtube kan bara spela upp 720p, hård begränsning i appen och har inte med byte av codec i backend att göra så vitt jag kan förstå.

Så någon slags extrem planend obsolensence där milt uttryckt.

Däremot känns inte interface osv långsamt. Kanske lite barskrapat osv men inte segt.

Ta det till EU-domstolen känns som en bra artikelföljetong också xD

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har svårt att förstå mig på alla konsumenter som köper en svindyr hightech pryl för att ha denna skitlänge. Det är en annan sak om man även byter ofta och säljer den gamla begagnad.
Jag själv köper hellre en hälften så dyr produkt och byter oftare. Med tv så säg byta minst vart 10e år. Och 45 000kr dör 10år blir för dyrt för mig, speciellt när jag inte så ofta kollar på tvn.

Ibland blir de sämre. LG begränsade hdmi 2.1 kapaciteten på modellerna efter C9’an.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RVX:

@laxpudding några invändningar?
Eller vad säger du om detta? 🙂

Har A95K ståendes i hallen. Inte hunnit packa upp den än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har A95K ståendes i hallen. Inte hunnit packa upp den än

👊 📺

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har A95K ståendes i hallen. Inte hunnit packa upp den än

Känns som en jobbig typ av produkt att behöva recensera hemma iom att kartongerna är giganormiska och ska stå någonstans under tiden.

Men du kanske har byggt ett litet fort av dom där du kan panga med Nerfguns?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DerpMcDerp:

Känns som en jobbig typ av produkt att behöva recensera hemma iom att kartongerna är giganormiska och ska stå någonstans under tiden.

Enkelt: stor lägenhet som ingen annan människa än en själv vill bo i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Tänkte fråga er som haft lite mer påkostade apparater hemma om er upplevelse gällande hur responsiva menyerna i UI:t är och hur länge de stöds med uppdateringar. Skiljer det sig mycket mellan olika tillverkare etc.

Har haft budgetmodeller sista tiden pga små barn som kan få för sig att rita på skärmen med diverse saker (t.ex. vass sten >.<) och det är många gånger jag velat kasta ut skiten genom fönstret på grund av extrem lagg i så basala funktioner som att höja/sänka volym. Upplever att en Chromecast för några hundralappar är ljusår kraftfullare.

Jag fattar att man inte får så myclet för 4-5' men nog fan ska man kunna förvänta sig att få styra volymen, slå av/på tv:n och att den inte ska börja beta av backloggen av knapptryckningar man gorde i affekt efter att man startat om den.

Edit: var en budgetmodell från Samsung om nu är relevant.

Typiskt samsung-tv.... Har använt flertalet av Panasonics budgetmodeller genom åren (dock inte hemma) och det du beskriver är helt främmande. Har dock stött på det i en eller två billigare samsung av halvgammal modell. Tror dock att lägstanivån har höjts markant på tvmarkmaden senaste åren, men har ändå svårt att själv Samsung till tv m.a.a. deras gränssnitt och bildbehandling (även om den senare blivit bättre). Men har gärna en samsung mobil eller microvågsugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har A95K ståendes i hallen. Inte hunnit packa upp den än

Dagens islandsproblem deluxe 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag har kört en av samsungs värstingmodeller från 2015 sedan den släpptes.

Den var i en prisklass som inte längre finns representerad i samsungs sortiment så vet inte om det påverkar något.

Men alla appar och sådant uppdaterades och det kom nya firmwares fram till 2020 isch.
Då ballade dock allt ur totalt. Appar avinstalleras eller nedgraderas.
HBO och Twitch har avinstallerats ”mot min vilja” så att säga. Bara kom hem en dag så var de borta och går inte att ladda ner igen. Plex är kvar men fungerar inte längre, går inte att starta.
Youtube kan bara spela upp 720p, hård begränsning i appen och har inte med byte av codec i backend att göra så vitt jag kan förstå.

Så någon slags extrem planend obsolensence där milt uttryckt.

Däremot känns inte interface osv långsamt. Kanske lite barskrapat osv men inte segt.

Det där hände min gamla samsung jag köpte 2010 också. Två år senare var netflixappen hux flux borta och gick inte få tillbaka. Redan där sa jag att det var både min första och sista TV från dem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag har kört en av samsungs värstingmodeller från 2015 sedan den släpptes.

Den var i en prisklass som inte längre finns representerad i samsungs sortiment så vet inte om det påverkar något.

Men alla appar och sådant uppdaterades och det kom nya firmwares fram till 2020 isch.
Då ballade dock allt ur totalt. Appar avinstalleras eller nedgraderas.
HBO och Twitch har avinstallerats ”mot min vilja” så att säga. Bara kom hem en dag så var de borta och går inte att ladda ner igen. Plex är kvar men fungerar inte längre, går inte att starta.
Youtube kan bara spela upp 720p, hård begränsning i appen och har inte med byte av codec i backend att göra så vitt jag kan förstå.

Så någon slags extrem planend obsolensence där milt uttryckt.

Däremot känns inte interface osv långsamt. Kanske lite barskrapat osv men inte segt.

Pratade med en chef för hemelektronikaffär runt 2017. Vi pratade på oled och jag frågade om tv:ns livslängd, med tanke på den då märkbara skillnaden på mobilers oledpaneler efter några år. Han svarade att LG säger att oledpanelen ska klara tv:ns livslängs.
-Hur lång beräknas tv:ns livslängden till?
-6 år
-bara 6 år?
-ja sen slutar de upptatera alla appar och skit

Redan innan dess var jag starkt akeptisk till appar i tv:n, skepticismen håller i sig än... De hör hemma i en chromecast eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigrun:

Pratade med en chef för hemelektronikaffär runt 2017. Vi pratade på oled och jag frågade om tv:ns livslängd, med tanke på den då märkbara skillnaden på mobilers oledpaneler efter några år. Han svarade att LG säger att oledpanelen ska klara tv:ns livslängs.
-Hur lång beräknas tv:ns livslängden till?
-6 år
-bara 6 år?
-ja sen slutar de upptatera alla appar och skit

Redan innan dess var jag starkt akeptisk till appar i tv:n, skepticismen håller i sig än... De hör hemma i en chromecast eller liknande.

Aa, har en 2018 Samsung o alla appar funkar än idag men lagget i UIn är rätt påtaglig. Kanske tvingas köpa en chromecast tillslut men så illa är det inte än iaf.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag har kört en av samsungs värstingmodeller från 2015 sedan den släpptes.

Den var i en prisklass som inte längre finns representerad i samsungs sortiment så vet inte om det påverkar något.

Men alla appar och sådant uppdaterades och det kom nya firmwares fram till 2020 isch.
Då ballade dock allt ur totalt. Appar avinstalleras eller nedgraderas.
HBO och Twitch har avinstallerats ”mot min vilja” så att säga. Bara kom hem en dag så var de borta och går inte att ladda ner igen. Plex är kvar men fungerar inte längre, går inte att starta.
Youtube kan bara spela upp 720p, hård begränsning i appen och har inte med byte av codec i backend att göra så vitt jag kan förstå.

Så någon slags extrem planend obsolensence där milt uttryckt.

Däremot känns inte interface osv långsamt. Kanske lite barskrapat osv men inte segt.

Twitch försvann från min Samsung också. Enligt den info jag hittar på nätet så tog samsung bort twitchappen 2019.

Permalänk
Medlem

Har alltid lagt mycket pengar för att köpa en "toppmodell". Första TVn var en Samsung som var framtids säker då det gick slänga in ner minne och byta CPU. Blev såklart inget med det för herre gud vad dåligt tv-mjukvaran har åldrats. Spelar ingen roll om det sitter senaste hårdvaran i då mjukvaran inte uppdateras och underhålls.

Köpte nyligen en Google Chromecast med TV. Blev nästan arg för att den lilla klumpen klarade program bättre än en en TV för en halv lön. Båda lanserades samma år dessutom.

Nästa tv önskar jag hade kunnat bli en Android TV, med inte så troligt med tanke på hur utvecklingen går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har svårt att förstå mig på alla konsumenter som köper en svindyr hightech pryl för att ha denna skitlänge. Det är en annan sak om man även byter ofta och säljer den gamla begagnad.
Jag själv köper hellre en hälften så dyr produkt och byter oftare. Med tv så säg byta minst vart 10e år. Och 45 000kr dör 10år blir för dyrt för mig, speciellt när jag inte så ofta kollar på tvn.

45k vart 10e år blir cirka 12kr/dag. Betalar mer än så för diverse streamingtjänster.

Senaste TVn jag köpte kostade dock bara hälften, men frågan är om man verkligen har den i tio år.

Permalänk
Skrivet av ajn:

45k vart 10e år blir cirka 12kr/dag. Betalar mer än så för diverse streamingtjänster.

Senaste TVn jag köpte kostade dock bara hälften, men frågan är om man verkligen har den i tio år.

Många bäckar små, låg summa per dag kan man ta på bil, sommarstuga etc.
Frågan jag ställer mig är hur länge man har tänkt att haft tvn. Efter runt 10år så har alla tvapparayer börjat gå emot att räknas som mindre bra tv. Ska man då ha den i 20år, så k9mmer man de senaste åren få köra med något dåligt.

Nå utvecklingen stagnerar säkerligen, så en tv inte blir så fort gammal.

Permalänk
Bildexpert 📺

Den här diskussionen om inbyggda appar (som försvinner) och gränssnitt som laggar (redan från början) är att vi är rätt många som påpekat problemet i många år nu, 10+ år för min del.

Du får en helt annan situation med extern lösning som AppleTV, Android-boxar, Chromecast eller RPi och HTPC för dem som gillar den vägen. Rappare gränssnitt, tillförlitligare tjänste- och appstöd och kontinuerligt underhåll. Framför allt den dag du behöver något kraftfullare och modernare byter du till den nya AppleTV:n, nya Chromecasten och så vidare. Lösningarna är dessutom oberoende av vilken TV du äger nu och oberoende vilken TV du köper imorgon. Allt som behövs är en HDMI-kontakt. Då kan man köpa sin 5kkr-TV och ändå få bästa möjliga smart-system.

Mothugget jag fått under alla år är att man prompt vill ha det inbyggt i TV:n och hatar extra fjärrkontroller. Även om exempelvis AppleTV integreras omedelbart med fjärrkontrollen till de TV jag testar är det tydligen viktigt att det är "...allt på samma plats...". Här ska tillfredsställas någon anti-modulär önskedröm baserat om hur man tycker att det borde fungera. Snarare än att acceptera den praktiska, faktiska och i slutändan låsta verkligheten.

Vilket är lite fascinerande för Swec eftersom så många inte skulle acceptera den här anti-modulära tankesättet för sin PC:s komponenter.

Anar här ett genombrott från fler och fler inlägg i forumet. För nu har man några år senare själv fått uppleva bristerna, låsningar och att favorittjänsten slutar fungera.

Ironin är att tillverkarna faktiskt blir bättre och bättre och stoppar in kraftfullare systemkretsar. Men det är svårt att sia om hur 2021-modellerna är om fem år. Det vi säkert vet att TV:n du köper idag aldrig kommer blir bättre utan snarare allt mer frånsprungen och ignorerad. När den dagen kommer (igen) kan man alltid köpa en ny TV vilket då TV-tillverkarna självklart hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det där hände min gamla samsung jag köpte 2010 också. Två år senare var netflixappen hux flux borta och gick inte få tillbaka. Redan där sa jag att det var både min första och sista TV från dem.

Lite off topic, men hade samma fenomen på min Panasonic plasma TV, sista generationen, som fortfarande rullar. Appar som bara försvinner helt random, till slut var det bara en tom hemskärm kvar som själva 📺 inte visste vad den skulle ha den till.
Deras os hette väl Viera eller nåt om jag minns rätt, körde jättemycket eurosport player på den första 2 åren eller nåt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den här diskussionen om inbyggda appar (som försvinner) och gränssnitt som laggar (redan från början) är att vi är rätt många som påpekat problemet i många år nu, 10+ år för min del.

Du får en helt annan situation med extern lösning som AppleTV, Android-boxar, Chromecast eller RPi och HTPC för dem som gillar den vägen. Rappare gränssnitt, tillförlitligare tjänste- och appstöd och kontinuerligt underhåll. Framför allt den dag du behöver något kraftfullare och modernare byter du till den nya AppleTV:n, nya Chromecasten och så vidare. Lösningarna är dessutom oberoende av vilken TV du äger nu och oberoende vilken TV du köper imorgon. Allt som behövs är en HDMI-kontakt. Då kan man köpa sin 5kkr-TV och ändå få bästa möjliga smart-system.

Mothugget jag fått under alla år är att man prompt vill ha det inbyggt i TV:n och hatar extra fjärrkontroller. Även om exempelvis AppleTV integreras omedelbart med fjärrkontrollen till de TV jag testar är det tydligen viktigt att det är "...allt på samma plats...". Här ska tillfredsställas någon anti-modulär önskedröm baserat om hur man tycker att det borde fungera. Snarare än att acceptera den praktiska, faktiska och i slutändan låsta verkligheten.

Vilket är lite fascinerande för Swec eftersom så många inte skulle acceptera den här anti-modulära tankesättet för sin PC:s komponenter.

Anar här ett genombrott från fler och fler inlägg i forumet. För nu har man några år senare själv fått uppleva bristerna, låsningar och att favorittjänsten slutar fungera.

Ironin är att tillverkarna faktiskt blir bättre och bättre och stoppar in kraftfullare systemkretsar. Men det är svårt att sia om hur 2021-modellerna är om fem år. Det vi säkert vet att TV:n du köper idag aldrig kommer blir bättre utan snarare allt mer frånsprungen och ignorerad. När den dagen kommer (igen) kan man alltid köpa en ny TV vilket då TV-tillverkarna självklart hoppas på.

Det läskiga med alla TV med inbyggd android är att det är så djupt integrerat i TV:n. Jag hade en situation där jag efter uppdatering av OS:et i TV:n fick problem med att tv:n startade om sig själv. Oavsett om jag använde extern källa eller inte. Skulle vara mycket bättre om de slutar med dessa korkade integrationer eller bara låder den delen sitta i en estern box/kort som man kan byta ut. Men då kommer väl folk aldrig byta tv så de tjänar dem inga pengar på. Finns en anledning kanske till att monitor kostar 5ggr mer än en tv för samma storlek.

EDIT: Min Philips OLED 901F är inne på sitt 5:e år nu, och jag tror de har slutat uppdatera den helt. Än så länge funkar de vanliga apparna, HBO Max, Disney, Netflix, Prime m.m. (Tog aslång tid dock innan HBO dök upp som tillgängligt) Men det går segt och laggar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den här diskussionen om inbyggda appar (som försvinner) och gränssnitt som laggar (redan från början) är att vi är rätt många som påpekat problemet i många år nu, 10+ år för min del.

Du får en helt annan situation med extern lösning som AppleTV, Android-boxar, Chromecast eller RPi och HTPC för dem som gillar den vägen. Rappare gränssnitt, tillförlitligare tjänste- och appstöd och kontinuerligt underhåll. Framför allt den dag du behöver något kraftfullare och modernare byter du till den nya AppleTV:n, nya Chromecasten och så vidare. Lösningarna är dessutom oberoende av vilken TV du äger nu och oberoende vilken TV du köper imorgon. Allt som behövs är en HDMI-kontakt. Då kan man köpa sin 5kkr-TV och ändå få bästa möjliga smart-system.

Mothugget jag fått under alla år är att man prompt vill ha det inbyggt i TV:n och hatar extra fjärrkontroller. Även om exempelvis AppleTV integreras omedelbart med fjärrkontrollen till de TV jag testar är det tydligen viktigt att det är "...allt på samma plats...". Här ska tillfredsställas någon anti-modulär önskedröm baserat om hur man tycker att det borde fungera. Snarare än att acceptera den praktiska, faktiska och i slutändan låsta verkligheten.

Vilket är lite fascinerande för Swec eftersom så många inte skulle acceptera den här anti-modulära tankesättet för sin PC:s komponenter.

Anar här ett genombrott från fler och fler inlägg i forumet. För nu har man några år senare själv fått uppleva bristerna, låsningar och att favorittjänsten slutar fungera.

Ironin är att tillverkarna faktiskt blir bättre och bättre och stoppar in kraftfullare systemkretsar. Men det är svårt att sia om hur 2021-modellerna är om fem år. Det vi säkert vet att TV:n du köper idag aldrig kommer blir bättre utan snarare allt mer frånsprungen och ignorerad. När den dagen kommer (igen) kan man alltid köpa en ny TV vilket då TV-tillverkarna självklart hoppas på.

För 6-12 år sen så var verkligen det skit tycker jag att ha "smart-TV" då det oftast var så stor skillnad mot externa lösningar, och att TV-apparaterna blev 1000-3000kr dyrare trots något som ändå inte användes av seriösa filmtittare. Nu senaste 4-5 åren så har de blivit bättre, och är mycket mindre prispåslag. Sen går det inte i princip att få bättre modeller utan "Smart-TV". Överlag så är de "bra nog" och t.ex. nu när eARC finns så är inte ens ljudet ett problem (var länge att just TV-apparater inte kunde hantera Dolby Atmos och vissa Chrome Cast inte kunde köra passthru, etc...).

Men det som är störst skillnad är hur svårt det är att lära gamla och barn, eller vänner som bara hälsar på hur de ska styra alla olika fjärrkontroller. Jag har kört med HDMI-CEC och/eller Harmony Hub, men blir inte användarvänligt ändå för vissa. Då försvinner också poängen om man har jättebra externa system men ingen orkar bry sig att starta dom (och kanske skiter helt i TV:en). Dvs, modulärt är inte något självändamål i sig, utan det som spelar roll är användarvänlighet. Hade t.ex. datorer krävt att du måste starta nätagg först, och sen behövt trycka på chassi-power för att sist klicka igång fläktarna så hade nog inte många hyllat den "moduläriteten" även om det hade gett 2-5% mer FPS.

Visa signatur

There can be only ONE...