MSI tar höjd för effekthungrig framtid med kommande nätdelar

Permalänk
Melding Plague

MSI tar höjd för effekthungrig framtid med kommande nätdelar

Till hösten debuterar nya grafikkort och MSI säkrar upp med kraftfulla nätaggregat som klarar spikar på över 2 000 watt.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Det här känns galet, i dessa energi kris som är i Europa..

Permalänk
Medlem

Trenden går helt klart åt fel håll.
Både för CPU'er och GPU'er.

Snart är vi ju i en situation där en taktik i spel blir att plåga motståndarens dator så mycket att säkringen går.

Permalänk
Medlem

Börjar kännas som 2010 när ’alla’ körde 3xCFX eller SLI och 1600-2000W var vardagmat

Permalänk
Medlem

Tänk, så har folk är gnällt på att jag rekommenderat nätagg som är mer kraftfulla än vad dom velat betala för.

Galet att det ska gå på detta hållet. 850W är det nya 500W.

Permalänk
Medlem

Redan nu är de jobbigt att ha datorn igång under sommaren. Men visst, har alltid önskat en egen bastu.

Permalänk
Medlem

Tror många missar totalt att detta handlar om tillfälliga spikar, som normalt varar max i 20-30 milisekunder och inte något dom drar konstant.

Permalänk
Medlem

Ingen info om effektivitet? Vid så höga effektuttag känns relevant att det inte blir massor värme pga omvandlingsförlust

Permalänk
Medlem

Lika bra montera in datorn i proppskåpet direkt 😂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zogez:

Det här känns galet, i dessa energi kris som är i Europa..

Det handlar ju bara om strömspikar dock.
2000 W i 2 ms med nån sekund mellan gör ingen nämnvärd skillnad för den totala strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Det vill till att man har tröga säkringar då.

Permalänk
Medlem

Synd att man villhöver ha prestanda till sim racing. Annars vore det lockande att sälja PC;n och köpa en Mac Mini istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ingen info om effektivitet? Vid så höga effektuttag känns relevant att det inte blir massor värme pga omvandlingsförlust

Effektiviteten bestämmas av guld/platinum märkning?

Permalänk

Utvecklingen går åt fel håll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Effektiviteten bestämmas av guld/platinum märkning?

Jag måste köpa ett 80+ Titanium-klistermärke så jag får ett mer effektivt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tror många missar totalt att detta handlar om tillfälliga spikar, som normalt varar max i 20-30 milisekunder och inte något dom drar konstant.

Nja, ska man ha värstingprestanda med nästa gen AMD CPU så är det inte 105 tdp som gäller längre utan 170.
Allt går uppåt. Även PCI-E 5.0 NVME kommer sluka mer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det vill till att man har tröga säkringar då.

Jag skulle tro att PSUn absorberar strömspiken, så att effektuttaget i proppen är jämn. Det är väl det som skiljer de nätaggregat som kan hantera dessa spikar med de som inte kan det, just att de har lagrad kapacitet i kondensatorer för den här typen av strömspikar?

Permalänk
Medlem

Jag älskar den här utvecklingen, mer kraftfulla komponenter åt folket

Nu kör vi!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Jag skulle tro att PSUn absorberar strömspiken, så att effektuttaget i proppen är jämn. Det är väl det som skiljer de nätaggregat som kan hantera dessa spikar med de som inte kan det, just att de har lagrad kapacitet i kondensatorer för den här typen av strömspikar?

Ah. Större bulk caps. Ja så är det säkert. Får väl hoppas de laddas upp på ett sött som gör att det inte belastar nätet för hårt när agget startas istället då. Vore ju lite jobbigt om proppen gick varje gång man startade datorn

Permalänk
Medlem

Hur dyr blir datorns kyllösningar vid dessa effektuttag?
Tänker kommande GPU som borde ha ganska rejäla kylflänsar jämfört med förr då det var lite enklare och kanske en enda fläkt.

Permalänk

Och när får vi små kärnreaktorer som de i Fallout-spelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Och när får vi små kärnreaktorer som de i Fallout-spelen?

SMR blir redo för marknaden tidigast 2028 eller tidigt 2030-tal. Framtiden är snart här!

Permalänk
Medlem

Som vanligt i trådar som dessa. :/
* Åh jag måste dra 3fas till datorn.
* Åh jag måste ha en kärnreaktor för att driva datorn.

Folk som ville ha max prestanda, som körde 2x, 3x, SLI/Crossfire satt väl för 10?år med nätagg på 1000 - 2000w nätagg

Har folk inte annan hemelektronik??
El-element, AC, Micro, Ugn med pyrolytisk rengöring (3000w ca), damssugare

Permalänk
Medlem

Man får väl belasta en standard 10 ampers säkring med max 2300watt effekten.
Problemet är att det är en datorskärm som brukar vara kopplat till samma vägguttag.
Även om topbelastningen kommer att ske några millisekunder, kan mycket väl hända att det skulle räcka att så ut den.

Och för dem som snackar om en spis med ugn: de brukar vara anslutna till 3st 16 amperssäkringar för att klara av högre effekten. Kabel tjöcklecken är också större...

Många hushåll har 4 och 6 amperssäkringar...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Den blir säkrare
https://www.cramo.se/sv/category/anlaggning_elverk/product/el...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Man får väl belasta en standard 10 ampers säkring med max 2300watt effekten.
Problemet är att det är en datorskärm som brukar vara kopplat till samma vägguttag.
Även om topbelastningen kommer att ske några millisekunder, kan mycket väl hända att det skulle räcka att så ut den.

Och för dem som snackar om en spis med ugn: de brukar vara anslutna till 3st 16 amperssäkringar för att klara av högre effekten. Kabel tjöcklecken är också större...

Många hushåll har 4 och 6 amperssäkringar...

Säkringen lär iof inte lösa ut på så korta strömspikar.

Permalänk
Medlem

10A till mina uttag i lgh. På två oberoende slingor så man kan spela och torka håret samtidigt

Permalänk
Medlem

Har tappat helt intresset för dessa nya gpu'er och cpu'er.

Permalänk
Medlem

Gamers nexus släppte väl en relevant video i veckan som tar upp detta med väldigt korta och höga spikar, där effekten under någon millisekund ligger på 2x TBP för korten. Någon som också är intressant är att det inte verkar vara ett nytt fenomen utan tidigare generationer visar ett liknande beteende (nvidia, och troligen AMD). Problemet ligger i att dom flesta nätaggen som folk sitter på klarade detta när det var 250W kort, men nu när det börjar komma 300-400W och spikarna går upp mot 700W redan för Ampere så blir det ett reellt problem.

Värt att nämna är att dessa spikar är så pass korta att det påverkar elräkning eller värmeutveckling nämnvärt.