Netflix bekräftar reklamfinansierad prenumeration

Permalänk

Gnällklockers redaktion

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte behöver se på TV

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den, men det här måste väl vara SweClockers grinigaste ingress någonsin? Lustigt också på en reklamfinansierad sajt ...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Inte för att vara den som är den, men det här måste väl vara SweClockers grinigaste ingress någonsin. Lustigt också på en reklamfinansierad sajt ...

En åsikt som lite skämtsamt kommunicerar nedgång i kvalitet. Vad har det med grinighet att göra? Tål netflix inte kritik? Eller ska sweclockers skribenter ägna sig åt positivt tänkande?
Vidare är det skillnad på reklam och reklam. Jämför sweclockers med valfri reklamkanals malande spel och medicinreklam. Vitt skilda grader av invasiva budskap. För att inte säga vitt skilda medier och finansieringsmodeller.
Fortsätt våga alla att ha en åsikt! Som gärna får gärna kritisk och kanske rentav konstruktiv.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

En åsikt som lite skämtsamt kommunicerar nedgång i kvalitet. Vad har det med grinighet att göra? Tål netflix inte kritik? Eller ska sweclockers skribenter ägna sig åt positivt tänkande?
Vidare är det skillnad på reklam och reklam. Jämför sweclockers med valfri reklamkanals malande spel och medicinreklam. Vitt skilda grader av invasiva budskap. För att inte säga vitt skilda medier och finansieringsmodeller.
Fortsätt våga alla att ha en åsikt! Som gärna får gärna kritisk och kanske rentav konstruktiv.

Vilken nedgång i kvalité menar du? Netflix har de senaste åren producerat filmer och serier som fått väldigt många nomineringar och priser. De senaste årens galor har Netflix varit det bolag som haft flest nomineringar.

Citatet i artikeln är tydligt att det inte påverkar befintliga abonnemang, utan att det kommer läggas till billigare nivåer med reklam för de som accepterar det.

Sen står det i artikeln "medan Netflix utbud minskat" vilket inte stämmer, det har ökat. Jag gissar att man menar biofilmer eller stora serier från vissa bolag som har sina egna tjänster och därför gjort allt material exklusivt. Som t.ex. Disney och Warner (HBO). Det finns ett par filmbolag kvar, t.ex. Sony Pictures, som inte har egna tjänster och de säljer fortsatt sina filmer till Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Men jag ser inte hur tjänsten/idéen som sådan nödvändigtvis kräver konstant tillväxt?

Så är det så klart, men Netflix börsvärdering bygger på en tillväxt som inte kommer ske.
Aktien var ju uppe på nästan 700 dollar som mest och ligger idag strax under 200 dollar.

Det är ett stort problem att så många företag värderas utifrån en tillväxt som alla vet är orimlig men samtidigt så måste företaget försöka uppfylla den tillväxten för att möta förväntningarna. Det ger rätt sjuka incitament.

Skrivet av Fulci:

Vilken nedgång i kvalité menar du?

Netflix har "skrutit" om att dom lägger ner serier efter 2-3 säsonger för att slippa betala löneökningar osv. som kommer med serier som går längre och att kunna producera mer "content". Dom har varit tydliga i sina "investor calls" med att genom att fokusera på kvantitet framför kvalitet så både behåller man gamla och skaffar nya kunder mer effektivt. (Nu vill jag anse att dom har fel vilket deras tapp på sistone visar på.)

Deras satsningar på prestigefilmer som Roma, The Irishman och annat har dom dragit ner på ganska mycket inför framtiden och istället satsat på filmer som Red Notice då det drar så mycket mer tittare.

Jag tycker det är en tydlig nedgång i kvalitet på många fronter hos Netflix och som känns väldigt öppen gentemot sina investerare. Nu tror jag den här strategin kommit att bita dom i baken när dom börjat få konkurrens och dom behöver ändra strategi för att inte fortsätta tappa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker det är en tydlig nedgång i kvalitet på många fronter hos Netflix och som känns väldigt öppen gentemot sina investerare. Nu tror jag den här strategin kommit att bita dom i baken när dom börjat få konkurrens och dom behöver ändra strategi för att inte fortsätta tappa.

Du har din åsikt, och då är det antagligen så för filmer och serier du letar efter. Jag säger inte emot det, och är inte någon Netflix fanatiker heller. Bara tyckte det gnälldes lite väl mycket omotiverat i nyheten och tråden.

Siffror verkar peka uppåt hittills. Självklart hänger det också ihop med ett ökat utbud (vilket artikeln felaktigt påstår att det är tvärtom). Men om det bara är "Mcdonalds" produkter för att passa så många som möjligt, borde det inte öka i den takt det gjort senaste åren. Man kunde dock se en nedgång 2022 på Oscars jämfört med Disney, men det har gått upp fram till 2021.

Emmy vs HBO

Oscars

Permalänk
Medlem

Emmy och Oscars är dock rejält cirkelrunkande.

Skulle vara bättre att se vad publiken tycker, typ imdb eller rotten.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Emmy och Oscars är dock rejält cirkelrunkande.

Skulle vara bättre att se vad publiken tycker, typ imdb eller rotten.

Precis, det är bara en klubb för innebördes-beundras, samma som med de svenska guldbaggen o.dyl. cirkelrunkarklubbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Emmy och Oscars är dock rejält cirkelrunkande.

Skulle vara bättre att se vad publiken tycker, typ imdb eller rotten.

Personligen tycker jag IMDB är rätt dålig, det är många binärt tyckande emo-recensioner helt utan nyans. Det finns många bra recensioner också, men de drunknar oftast i mängden. Sen den vanliga kommentaren "ligger serien inte över 8.0 är den skräp".

Edit: Svårt hitta bra sammanställning från Rotten. Denna gav lite indikation i alla fall (från 2021). Den indikerar att Prime har flest filmer med över 60% på RT.
https://sophloes.medium.com/data-analysis-of-streaming-servic...

Samtidigt har Disney+ höga betyg i snitt, men ett mycket mindre utbud i jämförelse med de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

dags att säga upp netflix när det händer

Ska du säga upp Netflix när de erbjuder ett alternativ med reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Nedgraderade till det billigaste förut mellan allsvenska säsongerna 2020 och 2021 och jag kommer inte ihåg någon reklam från då heller. Och senast jag kollade på abonnemangen var i slutet av mars och då fanns det inget med reklam.
Fast när jag kollar nu så har du rätt att det billigaste har reklam, dom måste ha lagt till det väldigt nyligen.
Däremot angående priset så är det billigaste (med reklam) bara 19 kronor för en månad just nu. Eller 39 kronor för det billigaste utan reklam en månad. Så om du ville bingea lite Vägens Hjältar eller andra program så kan du göra det för 19 eller 39 kronor just nu, det är ju inte så farligt. Är bara betala första månaden och sen gå direkt till inställningarna och säga upp så du slipper det dyrare ordinarie priset efter första månaden tar slut

19kr är bara ett engångserbjudande, sedan kostar det 49kr i månaden för att se reklam flera gånger per avsnitt osv. Testade själv och på ett 23 minuters avsnitt fick jag reklam 2 gånger. Avbeställde direkt - och de lät mig inte ens se färdigt månaden jag betalat för, utan du får inte ens utnyttja klart tiden du betalat för. Detta är exceptionellt och den enda tjänsten jag någonsin valt att inte fortsätta prenumera på som tar bort redan betald tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Att erbjuda ett betalalternativ där reklam fortfarande ingår är både skum o ingen trevlig utveckling alls. .

Vad är det som är så skumt och otrevligt med att erbjuda ett alternativ som kostar mindre än de alternativ de har idag?

Det är väl i så fall "otrevligare" att enbart erbjuda de dyrare alternativen. Rent logiskt sett...

Citat:

Speciellt konstigt när det här Netflix-abbet säkert kommer kosta lika mycket som alla andra streamingtjänster fast att dom skippar reklamen

Vad är det som är konstigt med det? Netflix reklamfria alternativ kostar mer än andras reklamfria alternativ så det är ju inte direkt mindblowing om ovanstående situation uppstår.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag ingen åsikt i vilka typer av abonnemang Netflix erbjuder och hur de väljer att finansiera sin verksamhet, det är deras bekymmer. Själv ser jag sällan på film, gör jag det så går jag hellre på bio eller hyr.

Men att många tror att det blir billigare med ett reklamfinansierat alternativ tycker jag är lite märkligt.
Reklam fungerar, och reklam måste finansieras. Finansieringen sker av dem man låter exponeras för reklamen, annat vore konstigt. Utöver det ska ju den som köper reklamtiden/platsen ha sin beskärda del av kakan.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad är det som är så skumt och otrevligt med att erbjuda ett alternativ som kostar mindre än de alternativ de har idag?

Det är väl i så fall "otrevligare" att enbart erbjuda de dyrare alternativen. Rent logiskt sett...

Vad är det som är konstigt med det? Netflix reklamfria alternativ kostar mer än andras reklamfria alternativ så det är ju inte direkt mindblowing om ovanstående situation uppstår.

Reklam rent allmänt är jävligt otrevligt, o att Netflix abb är så mycket dyrare är rätt konstigt det med.

Permalänk
Medlem

Nu har de börjat dela upp säsongerna och kommer nog bli värre med de hur de sprider ut de.
Känner inte att deras material motiverar till att vara dyrast på marknaden.

Permalänk
Medlem

Dumheten fortsätter sitt korståg med att visa upp sig offentligt...

Att ens tro och dessutom förmedla sin totala okunnighet om att ett erbjudande, ett ytterligare erbjudande, betyder att man måste ta det erbjudandet är ju bara pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

19kr är bara ett engångserbjudande, sedan kostar det 49kr i månaden för att se reklam flera gånger per avsnitt osv. Testade själv och på ett 23 minuters avsnitt fick jag reklam 2 gånger. Avbeställde direkt - och de lät mig inte ens se färdigt månaden jag betalat för, utan du får inte ens utnyttja klart tiden du betalat för. Detta är exceptionellt och den enda tjänsten jag någonsin valt att inte fortsätta prenumera på som tar bort redan betald tillgång.

Ja, det är ett engångserbjudande, ingen har sagt något annat?
Tror jag sagt upp abonnemanget 3 gånger på Discovery+ totalt, två gånger på hemsidan och då fortsatte abonnemanget tills den sista betalda månaden var slut. Den 3e gången manuellt genom kundservice just för att jag ville att abonnemanget skulle ta slut omedelbart istället för efter den betalda månaden, eftersom att jag ville byta upp mig till ett annat abonnemang på erbjudande. Och då utan att jag ens frågade om det så betalade dom tillbaks pengarna för exakt det antalet dagar jag hade kvar.
Om du inte fick varken titta färdigt din betalda månad eller fick pengarna tillbaks så får du väl klaga hos kundservice? Testa skriva på messenger, brukar alltid få svar inom någon timme eller högst en dag varenda gång jag klagar på något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Reklam rent allmänt är jävligt otrevligt, o att Netflix abb är så mycket dyrare är rätt konstigt det med.

Klart det är otrevligt men så länge det går att undvika så är det inget problem.

Inget konstigt med att de är dyrare, de har en produkt som folk uppenbarligen (iaf än så länge) vill betala mer för. Det är ju lite så det funkar där ute...i verkligheten.

Permalänk
AKA AudioBamse

Lösningen:

Netflix reklamprenumeration + Adblock!

Dold text

Ni behöver inte tacka mig

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att den billigaste nivån kostar 99:-…
Man kan knappast värdera sin tid högt om man väljer att sitta och se reklam för att spara in 99:-.

Funkar väl om det är någon enstaka film eller avsnitt man vill se.

Permalänk
Skrivet av smerkele:

Vad hände med opartisk rapportering av nyheter? Inte konstigt att sweC tappar när allt man ser är skribenternas åsikter genomsyra nyheter samt en första sida med idisslade nyheter samt forum trådar instoppade som nyheter.

Jag har förstått som så att du ska inte ha första sidan/huvudsidan fall du vill ha nyheter då ska du ha sidan som heter arkiv som "huvudsida" (vem som nu kläckte denna idé..) annars får du som du säger gamla nyheter som de pushar fram högst upp igen av nån anledning och du får länkar till foruminlägg som nyheter.

Visa signatur

Allt annat är olidligt.