Röstchatt börjar spelas in i Valorant 13 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det har inget med yttrandefrihet att göra. Att folk alltid ska blanda in det i såna här diskussioner.

Deras spel, de bestämmer precis vad som får och inte får sägas. Det är ingen mänsklig rättighet att kalla någon för ett racial slur i ett spel.

Givet ligger det vinstintresse i bakgrunden genom att erbjuda en bredare publik sin produkt. Som jag nämnde så speglar min kommentar kanske snarare sammhällets bredare blid. Men då jag anser detta en reaktion och ett symptom på hur samhället utvecklas just nu så belyser jag en större problematik. Detta symptom begränsar kommunikation vilken i sin essens hämmar yttrandefriheten om vi särställer den från just det specifika samanhanget.

Vidare behöver jag knappast benämna ändamålsglidning.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Vår tekniska utveckling går extremt snabbt, mycket kommer trilla mellan stolarna i vår iver att komma framåt men förr eller senare kommer vi anpassa oss. Tyvärr tror jag att vi kommer få leva med mer och mer övervakning på internet, mycket på grund av vissa individer behöver se risker för att bete sig som folk.

Vilka risker egentligen? Att få ditt spelkonto tempbannat i 24h och längre om du inte skärper dig inför rond 2? De flesta onlinespel är idag såpass billiga att folk som beter sig dumt har råd att köpa nytt. Fuskare har sällan något emot det iallafall.

Om själva anledningen för avlyssning är pga folk slänger ur sig rasism eller sexism, så är det en ynka promille som gör detta. Och dessa kommer hitta andra sätt att fortsätta t.ex. nya ord m.m som inte upptäcks av avlyssning eller automatiserad ordigenkänning. För inte tror jag någon riktig person sitter och analyserar ljudklippen som spelas in. Så i längden påverkas nog inte dessa individer. Medans resten av spelarna blir avlyssnade, utan att vara problemet.

Om systemet kunde vara så att X person slänger ur sig något dumt och Y person(er) rapporterar personen. Från och med då så kommer X person avlyssnas i framtida matcher. Då påverkas liksom ingen förutom de som faktiskt utgör ett problem.
Självklart kommer det också finnas troll som hamnar i töntiga småbråk eller t.ex. i underläge och rapporterar motspelare bara för att trolla, eller någon som försöker trigga någon att säga något så de blir bannade. Vilket är fullt möjligt redan idag, i textbaserade spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Ordet är väll fritt? Det dom vill stoppa är att man beter sig som en skithög mot andra. Finns på många andra ställen
typ här: https://www.sweclockers.com/forum/regler.

Skriven och talad kommunikation är två olika saker, vilket gör jämförelsen något skev men jag är med på vad du menar och jag är helt på det klara med vad de försöker åstadkomma. Jag motsätter mig helt enkelt metodiken då jag anser den på tok för integritetskränkande samt bred.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Använder ens folk de inbyggda voice-chattarna och inte tredjepart nu för tiden? Efter Options är "Voice Chat OFF" det första jag gör i spel nu för tiden.

Hur ska man annars prata med de man spelar med (förutom sina kompisar man köar med dvs)?

Om man tar valorant anser jag att bra kommunikation är bland det viktigaste man har för att kunna vinna matcher. Det verkar visserligen vara bättre kommunikation och mindre troll i högre ranker har jag fått för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vilka risker egentligen? Att få ditt spelkonto tempbannat i 24h och längre om du inte skärper dig inför rond 2? De flesta onlinespel är idag såpass billiga att folk som beter sig dumt har råd att köpa nytt. Fuskare har sällan något emot det iallafall.

Många spel sparar statistik, nivåer och ger möjlighet att låsa upp och köpa till prylar. Att bli av med ett konto som har krävt blod svett, tårar och kanske även lite pengar är inte så kul. Att börja på botten är kanske kul första gången men förhoppningsvis inte andra och än mindre tredje gången. Man skulle kunna tänka sig att man parar ihop folk med liknande "sinne". Men ja, här kommer vi nog få sen en intressant utveckling de närmsta 50 åren.

Skrivet av Nozomi:

Om själva anledningen för avlyssning är pga folk slänger ur sig rasism eller sexism, så är det en ynka promille som gör detta. Och dessa kommer hitta andra sätt att fortsätta t.ex. nya ord m.m som inte upptäcks av avlyssning eller automatiserad ordigenkänning. För inte tror jag någon riktig person sitter och analyserar ljudklippen som spelas in. Så i längden påverkas nog inte dessa individer. Medans resten av spelarna blir avlyssnade, utan att vara problemet.

Om man ämnar göra något aktivt med inspelningar så lär det vara någon form av automatisk analys, att hantera något manuellt skulle troligen bara ske i väldigt extrema fall. Att lägga till ord i ett tolkningsverktyg lär inte vara något stort jobb, hade varit kul att se om AI hade kunnat tolka upprörda situationer och när de urartar.

I grunden tror jag det handlar om att sätta en viss press på spelare att uppföra sig snarare än att faktiskt banna massa folk, speltillverkare vill ju ha spelare antar jag.

Skrivet av Nozomi:

Om systemet kunde vara så att X person slänger ur sig något dumt och Y person(er) rapporterar personen. Från och med då så kommer X person avlyssnas i framtida matcher. Då påverkas liksom ingen förutom de som faktiskt utgör ett problem.
Självklart kommer det också finnas troll som hamnar i töntiga småbråk eller t.ex. i underläge och rapporterar motspelare bara för att trolla, eller någon som försöker trigga någon att säga något så de blir bannade. Vilket är fullt möjligt redan idag, i textbaserade spel.

Min uppfattning är att rapport system fungerar generellt ganska dåligt, har faktiskt blivit bannad från PUBG en gång i tiden på grund av det utan att jag fuskade. Har också hört om hyfsat nya spel där grupperingar går in och mass rapporterar(=ban) individer när de inte följer vissa påhittade regler. Tror helt klart någon form av automatisk analys är vägen att gå, särskilt nu när vi faktiskt har tekniken. Jag tror dock att tekniken inte riktigt är där för att göra det helt "on the fly", iallafall inte om det ska ske en djupare analys.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Inte för att det hör till diskussionen men jo, jag har barn och denna fråga är en av de svåraste i mitt tycke. Men jag föreställer mig det är fullt möjligt (under 3 år nu) och det handlar givetvis inte om att övervaka barnet konstant, återstå att se hur utfallet blir. Att snappa upp på aktiviteter och hantera dessa genom kommunikation ser jag dock som en självklarhet, föräldraansvaret är enormt. Men att diskutera åsiker om detta betvivlar jag tillför tråden något så jag tror det bästa är att försöka fokusera på ämnet tråden avser.

Då förställer du dig fel, återkom när dina barn är 10-18 år. Du kommer inte ha någon vidare makt över vad de utsätts för på internet.

Skrivet av Thor:

Precis, reaktionen som påtvingas här är hämmande och skadlig av många skäl. Det är betydligt bättre att via social konsensus nå fram till vad som är eller inte är godtagbart beteende. Nu är ju detta som du nämner svårt, men att integritetskränka samtliga spelare är knappast ens i närheten av en bra lösning. Detta hade varit mer gråzon (till skillnad från svartzon) i min bok om det vore så att personer som sedan tidigare blivit flaggade spelades in.

Det finns nog en viss sanning i det du skriver men ämnet är för viktigt för att jag släpper problematiken utan försök till åtgärd. Det finns en bra lösning, att vi inte funnit den ännu är utmaningen.

Jo jag har förstått at du inte gillar övervakning men det är otydligt hur du tänker att klimatet ska bli mer harmoniskt utan analys och påföljd?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Jo jag har förstått at du inte gillar övervakning men det är otydligt hur du tänker att klimatet ska bli mer harmoniskt utan analys och påföljd?

Om folk ska låtsas eller helt enkelt tvingas till att vara trevliga bara för att, så kommer ju allting bli motsatsen till harmoniskt. Om folk inte får tjafsa eller argumentera så blir det ju väldigt krystat. Som jag tror jag skrev tidigare så lär väl skärmar och TV ha inbyggda, dolda kameror mitt bland pixlarna nångång i framtiden så de kan se dig hela tiden, hur du beter dig och såvidare. För marknadsföring/sälja vidare men också "anti hat"

Bättre satsa att liksom stat och skola, framförallt föräldrar sätter ner fötterna mer vid uppfostran. Föräldrar är väldigt veka nuförtiden då barn och tonåringar kan göra i princip vad som helst utan några konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Om folk ska låtsas eller helt enkelt tvingas till att vara trevliga bara för att, så kommer ju allting bli motsatsen till harmoniskt. Om folk inte får tjafsa eller argumentera så blir det ju väldigt krystat. Som jag tror jag skrev tidigare så lär väl skärmar och TV ha inbyggda, dolda kameror mitt bland pixlarna nångång i framtiden så de kan se dig hela tiden, hur du beter dig och såvidare. För marknadsföring/sälja vidare men också "anti hat"

Bättre satsa att liksom stat och skola, framförallt föräldrar sätter ner fötterna mer vid uppfostran. Föräldrar är väldigt veka nuförtiden då barn och tonåringar kan göra i princip vad som helst utan några konsekvenser.

Hur tror du det fungerar i verkligheten? Tror du alla agerar genuint? Såklart inte, hade folk varit anonyma IRL så hade klimatet varit ett helt annat. Vad sägs om lite flaming på jobbet? Inte? Varför?

När det gäller uppfostran så går den snarare på andra hållet, barn ska ha alla möjligheter och rättigheter i världen utan några skyldigheter. Vi kan bara se i generellt i sammhälet "Va? Outrageous! Nej ingen ska bestämma eller dömma mig bla bla bla. Jag har rätt att göra vad jag vill utan att någon lägger sig i".

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Hur tror du det fungerar i verkligheten? Tror du alla agerar genuint? Såklart inte, hade folk varit anonyma IRL så hade klimatet varit ett helt annat. Vad sägs om lite flaming på jobbet? Inte? Varför?

När det gäller uppfostran så går den snarare på andra hållet, barn ska ha alla möjligheter och rättigheter i världen utan några skyldigheter. Vi kan bara se i generellt i sammhälet "Va? Outrageous! Nej ingen ska bestämma eller dömma mig bla bla bla. Jag har rätt att göra vad jag vill utan att någon lägger sig i".

Barn ska ha alla möjligheter och rättigheter utan skyldigheter? Men barn ska ju avlyssnas precis som alla andra nu, i spel?

Permalänk
Skrivet av Thor:

Skriven och talad kommunikation är två olika saker, vilket gör jämförelsen något skev men jag är med på vad du menar och jag är helt på det klara med vad de försöker åstadkomma. Jag motsätter mig helt enkelt metodiken då jag anser den på tok för integritetskränkande samt bred.

Håller inte med dig i detta fallet angående skriven/talad kommunikation, men den diskutionen blir nog för mycket av ett sidospår.
Jag håller med om att det är integritetskränkande (inte lika mycket i detta fallet).
Undrar vad du tycker att Riot Games ska göra om man anser att det förekommer för mycket kränkningar etc.?
Stänga av någon så fort det kommer in en anmälning på personen?
Är det viktigare att i Valorants röstchatt få kränka andra spelare än andras rätt att inte bli kränkt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thor:

Här anser jag att det är föräldrarnas ansvar att bedömma om miljön ens barn vistas i är lämplig eller ej, det är inte något som ytterst ett företag ska bemöda sig med.

Det tror jag inte särskilt många håller med om.

Om någon beter sig illa under ett biobesök så är det väl högst rimligt att företaget - alltså någon från bion tar hand om situationen snarare än att man ska vänta på att dessa personer uppfostras av föräldrarna?

Om någon vrålar åt andra gäster på en restaurang, på ett nöjesfält, under en flygresa, eller i ett escape room så är det välockså ganska rimligt att just företaget lägger sig i.

På företagets arena kan företaget sätta sociala spelregler. Ja eller låta bli. Det går väl också.
Men att det skulle vara så fel att företag har regler - och ser till att de efterlevs måste väl inte vara fel. Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vem använder den inbyggda röstchatten? Speciellt när det finns discord.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Vem använder den inbyggda röstchatten? Speciellt när det finns discord.

Alla som inte vill sitta på disord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Undrar när vi går så långt att telefonoperatörer och t.ex. Teams börjar motverka trakasserier och hat genom inspelning och analys?

Det här är ju två saker som inte ens går att likna med varandra. Du jämför en viktig samhällsfunktion med att ett privat företag inte vill att kunderna trakasserar varandra i ett spel? Mig gör det inget om det spelas in och behålls tillfälligt, för att sedan raderas om inget klagomål kommer. Eller kommer någon AI att gå igenom detta automatiskt eller t.om. i realtid?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Vem använder den inbyggda röstchatten? Speciellt när det finns discord.

Folk som inte bara spelar exklusivt med vänner

Permalänk
Medlem

Lite långsökt men ändå en relaterad artikel på sätt och vis där folk som inte ens kan sköta sig IRL behöver lagändringar för att inte utgöra hot för andra.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/stokiga-besokare-far-nu-portas-fran-badanlaggningar

Självklart är det världen av verksamheten/tjänsten som måste stå för ordningen, iallafall i det sammhället som vi har idag.

Sen kan man alltid agumentera om vilken nivå av övervakning som krävs för att upprätthålla ordning och hur den väger mot personliga rättigheter m,m.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Då förställer du dig fel, återkom när dina barn är 10-18 år. Du kommer inte ha någon vidare makt över vad de utsätts för på internet.

Tiden får visa hur det blir och som jag sa handlar det inte är att kontrollera totalitärt utan snarare föra en hälsosam konversation, där en bedömning sker om barnet är moget att hantera ev otrevliga situationer osv. Men skulle det komma till kritan har jag som förälder makten att neka tillgång till vad jag anser är ohälsosamma miljöer fram till dess att barnet är 18.

Skrivet av Jimmy:

Jo jag har förstått at du inte gillar övervakning men det är otydligt hur du tänker att klimatet ska bli mer harmoniskt utan analys och påföljd?

Det är problemet, det finns ingen uppenbart bra lösning (ännu) även om jag tror att mycket ska hanteras genom familj, samhälle och social acceptans i form av reaktioner på uttalanden exempelvis. Men denna metod där allt spelas in är ett tämligen dålit försök, om man nu tvunget ska övervaka på detta vis finns det ju som jag redan skrivit bättre alternativ där flaggade användare börjar spelas in. En riktad insats utan att en grovt och brett integritetskränkande ens behöver ske.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Håller inte med dig i detta fallet angående skriven/talad kommunikation, men den diskutionen blir nog för mycket av ett sidospår.
Jag håller med om att det är integritetskränkande (inte lika mycket i detta fallet).
Undrar vad du tycker att Riot Games ska göra om man anser att det förekommer för mycket kränkningar etc.?
Stänga av någon så fort det kommer in en anmälning på personen?
Är det viktigare att i Valorants röstchatt få kränka andra spelare än andras rätt att inte bli kränkt?

Riktade insatser efter en anmälan skett, om man nu fortsätter på inspelningsspåret så kan man börja spela in anmälda spelare. Inte för jag jag tycker det är en jättebra lösning heller, jag tycker som sagt inte att det är företagets ställe att moderera genom så pass skarpa åtgärder. Sen blir det ju någonstans ganska tandlöst när det rör sig om ett spel som är gratis att spela, blir individen bannad är det bara att fixa ett nytt konto. Var finns då nyttan i funktionen som rättfärdigar en så bred integritetskränkning?

Jag tycker som sagt att det inte ska vara en rättighet att inte bli kränkt, det går inte ens att definiera hur något sådant ska fungera i praktiken.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det tror jag inte särskilt många håller med om.

Om någon beter sig illa under ett biobesök så är det väl högst rimligt att företaget - alltså någon från bion tar hand om situationen snarare än att man ska vänta på att dessa personer uppfostras av föräldrarna?

Om någon vrålar åt andra gäster på en restaurang, på ett nöjesfält, under en flygresa, eller i ett escape room så är det välockså ganska rimligt att just företaget lägger sig i.

På företagets arena kan företaget sätta sociala spelregler. Ja eller låta bli. Det går väl också.
Men att det skulle vara så fel att företag har regler - och ser till att de efterlevs måste väl inte vara fel. Eller?

Jag håller med resonemangen på dina ovan exempel. Men det är skillnad på digitala och fysiska situationer, så exemplena är lite svåra att applicera på en röstchatt i ett spel eftersom personer agerar och reagerar helt annorlunda i de två olika miljöerna. Moderering i sig själv är dessutom inte något jag motsatt mig. Det är metodiket som är problemet, den är trubbig och väldigt integritetskränkande utöver att dessutom inte ge i närheten tillräckligt stor vinning sett till kostnaden (integritet).

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Givet ligger det vinstintresse i bakgrunden genom att erbjuda en bredare publik sin produkt. Som jag nämnde så speglar min kommentar kanske snarare sammhällets bredare blid. Men då jag anser detta en reaktion och ett symptom på hur samhället utvecklas just nu så belyser jag en större problematik. Detta symptom begränsar kommunikation vilken i sin essens hämmar yttrandefriheten om vi särställer den från just det specifika samanhanget.

Vidare behöver jag knappast benämna ändamålsglidning.

Du har ingen yttrandefrihet i ett spel som är gjort och ägs av ett privat företag. Yttrandefrihet betyder att staten inte får begränsa dig hur som helst, men är du hemma hos någon annan så bestämmer dom vad som är OK att säga eller inte och om du bryter mot deras regler så åker du ut

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Tiden får visa hur det blir och som jag sa handlar det inte är att kontrollera totalitärt utan snarare föra en hälsosam konversation, där en bedömning sker om barnet är moget att hantera ev otrevliga situationer osv. Men skulle det komma till kritan har jag som förälder makten att neka tillgång till vad jag anser är ohälsosamma miljöer fram till dess att barnet är 18.

Visst är det grundläggande men grejen är att det tyvärr inte är så enkelt. Övervakar man inte har man inte häller någon insikt och då har man inte häller någon möjlighet att agera/avstyra. Att hoppas att barnet själv kommer och berättar är enligt mig naivt men vem vet, kanske är ni undantaget.

Skrivet av Thor:

Det är problemet, det finns ingen uppenbart bra lösning (ännu) även om jag tror att mycket ska hanteras genom familj, samhälle och social acceptans i form av reaktioner på uttalanden exempelvis. Men denna metod där allt spelas in är ett tämligen dålit försök, om man nu tvunget ska övervaka på detta vis finns det ju som jag redan skrivit bättre alternativ där flaggade användare börjar spelas in. En riktad insats utan att en grovt och brett integritetskränkande ens behöver ske.

Det är inte ovanligt att lösningar har biverkningar som måste vägas mot fördelarna. Många gånger är det värt det, om inte annat för att se ett resultat och ta utvecklingen framåt. Här handlar det om 1 tjänst som vill testa, i mina öron låter det som ett bra projekt, man kan välja aktivt att stå utanför tjänsten/spelet.

Man smäller upp obemannade livsmedelsbutiker i containrar runt om i landet, man inser snabbt att stöld och vandalisering är ett problem. Man inför kameraövervakning, de som begår "brotten" hanteras och problemet blir löst. Vad blir biverkningen och är det värt det? I detta fall JA.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thor:

Jag håller med resonemangen på dina ovan exempel. Men det är skillnad på digitala och fysiska situationer, så exemplena är lite svåra att applicera på en röstchatt i ett spel eftersom personer agerar och reagerar helt annorlunda i de två olika miljöerna. Moderering i sig själv är dessutom inte något jag motsatt mig. Det är metodiket som är problemet, den är trubbig och väldigt integritetskränkande utöver att dessutom inte ge i närheten tillräckligt stor vinning sett till kostnaden (integritet).

Jag skulle nog säga tvärt om här. Att det är väldigt lätt att tillämpa - även för en chatt eller röstchatt.
Jag ser ingen anledning att göra skillnad på digitala och fysiska situationer när det kommer till om företag ska hantera de som inte kan bete sig i sociala sammanhag.
Beter sig folk illa och stör andra på företaget utrymme så är det företaget som kan göra något åt det.

Sedan kan man tycka olika om verktygen. I get it.
I det här fallet är det inte möjligt att ha anställda med i alla chatter överallt. Det går inte. Så det är det här alternativet som gäller om man ska göra något.
Med tanke på hur illa folk verkar kunna bete sig online så ser iaf jag att det är bättre att göra något än att göra inget där det finns problem. Men det är såklart subjetivt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled