Cooler Master GM32-FQ – ett trevligt tillskott i den populära mellanklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tycker marknaden har talat för sig själv att 27-tummare har haft 1440p upplösning under ett antal år nu och de flesta 30-tum skärmar och över kör 4k idag. Och skulle nog tolka det som en standard mer än något. En skärm behåller man ju också flera år så att satsa på 1440p nu på en 32-tummare är pengarna i sjön oavsett om panelen i sig är bra på övriga punkter. Och skärmen ska man inte snåla på heller. För bara ett par tusen mer så får man kompetenta 30-tums skärmar med adaptiv synk med 4k så varför snåla?

Visst finns en hel del 30-tum plus med 1440p och adaptiv synk skärmar därute men tror nog också de panelerna ligger därefter deras 4k diton.

Min personliga åsikt.

Marknaden drivs av vad? Vad som efterfrågas, eller hypad teknik som kan prissättas högt?
Man skulle kunna säga att Steam är en okej(men inte heltäckande) källa att titta på "marknaden" och vad människor har. Skulle inte påstå att den representerar 4k-spelande.

Håller med om att man ska inte snåla för mkt på skärmen, men man ska köpa en skärm som motsvarar ens behov.
Det finns de som behöver eller vill ha en 32" med 1440p. Tillverkarna skulle inte släppa sådana om man inte trodde på att det fanns en köpkraft i just det segmentet. Här är jag övertygade om att tillverkarna har nog större koll på vad marknaden "vill ha", än du och jag tillsammans. Frågan är om marknaden finns i Sverige, Norden, Europa eller någon annanstans?

Det är bra att vi har olika åsikter om detta, för annars skulle produkterna som släpps vara väldigt lika varandra och inte speciellt mkt nytt/innovativ.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Dinkefing:

Ser ingen anledning att välja 1440p upplösning på en 32-tummare idag. Allt över 30 tum ska vara 4k annars blir det för pixligt.

Det är ju din personliga åsikt och inget annat.

Jag själv kör just den där LG NanoIPS’en jag länkade, och har kört med två andra 32” med 1440p - det är precis vad jag vill ha - och det är min personliga åsikt.
För JAG tycker att 4K på 32” blir för smått, och skalning vill jag inte hålla på med.

Så det är absolut ingen konstig storlek sett till upplösningen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det är ju din personliga åsikt och inget annat.

Jag själv kör just den där LG NanoIPS’en jag länkade, och har kört med två andra 32” med 1440p - det är precis vad jag vill ha - och det är min personliga åsikt.
För JAG tycker att 4K på 32” blir för smått, och skalning vill jag inte hålla på med.

Så det är absolut ingen konstig storlek sett till upplösningen.

Så 4k på en 27" i 100% skalning antar jag inte är något för dig och många andra i denna tråden. Men jag sitter 30-50 cm från min skärm så det funkar alldeles utmärkt, men många sitter ju längre ifrån sina paneler. Ska förresten se en film straxt på min 70" 4K tv och den brukar jag sitta 1-1,5 m i från.

Ps. Jo jag ansluter mig till dom som anser att 1440p på 32 är på tok för pixligt nuförtiden.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ckghagen:

Så 4k på en 27" i 100% skalning antar jag inte är något för dig och många andra i denna tråden. Men jag sitter 30-50 cm från min skärm så det funkar alldeles utmärkt, men många sitter ju längre ifrån sina paneler. Ska förresten se en film straxt på min 70" 4K tv och den brukar jag sitta 1-1,5 m i från.

Ps. Jo jag ansluter mig till dom som anser att 1440p på 32 är på tok för pixligt nuförtiden.

<Uppladdad bildlänk>

Alla får tycka vad dem vill, säger bara att det finns en marknad för den här panelstorleken och upplösningen 👍🏼

Allt handlar inte bara om upplösning heller, jag är snart 40 och ser inga lika bra på nära håll som när jag var 25…

Visst, jag har en M1 13” MacBook också och den har väl ganska nära 1440p upplösning på ynka 13 tum som sagt - och den pixeltätheten är ju trevlig iom att OSX skalar extremt bra. Men behöver jag det ? Knappast.

Jag är den äldre skolan som kör på lägre upplösning för att:

1. Det stör mig inte, snarare tycker jag det är gött med pixlar - jag är trots allt uppvuxen med DOS/Windows 3.11 och Win95/98 - där var det pixligt och jag saknar det.
2. Lägre upplösning innebär förvisso minde skrivbordsyta, men å andra sidan kräver en lägre upplösning mindre prestanda att driva runt - speciellt i spel (!)

Att spela i 1440p .vs. 4K är en enorm skillnad i prestandakrav.

Men som sagt, alla får tycka vad de vill 👍🏼

Det enda jag saknar är en väld IPS-panel i denna storleken, för det enda som finns på 32” och 1440p är VA-paneler, något jag skyr som pesten.

Off topic: Fin setup du har 😊👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •