Får ingen ljudsignal till receiver från TVn

Permalänk
Medlem

Får ingen ljudsignal till receiver från TVn

Tjena!

Förra veckan la ljudet av mitt i en film, streamad från Viaplay. Körde då ljudet från TVn (LG 55UK6470 med webOS) till receivern via ARC-HDMI, som jag gjort sen den var ny utan problem. Har nu felsökt och provat med ljud ut via både ARC och Toslink och spelat från "vanlig TV", andra streamingappar och film från USB. Men det är helt dött, receivern får ingen signal oavsett kombination.

TVns egna högtalare fungerar dock bra, likaså receivern när jag spelar upp från andra källor via samma portar/inputs som TVn. Så det bör vara något med TVn. Tycker det är märkligt att varken Toslink eller HDMI-ARC fungerar. Hade det varit bara det ena som lagt av hade det ju varit mer lättfelsökt, men båda? Kan det vara någon sorts decoder som lagt av?

Finns det någon som har något tips på vad jag kan testa är jag tacksam! En fabriksåterställning är ett alternativ men får ses som en sista utväg, har många egna bildinställningar för olika inputs med mera så jag avvaktar med det ett tag till..

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Rekordmedlem

Har du någon annan signalkälla du kan prova med typ en dator eller BD/DVD/CD ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick tips av en kompis att det här tydligen kan vara vanligt på vissa LG och att det i de flesta fall kan lösas med att bryta strömmen en stund. Så även i mitt fall. Lättlöst problem!

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Fick tips av en kompis att det här tydligen kan vara vanligt på vissa LG och att det i de flesta fall kan lösas med att bryta strömmen en stund. Så även i mitt fall. Lättlöst problem!

Skönt o höra, då hoppas vi att det inte sker allt för ofta bara.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.