Veckans fråga: Maximal uppdateringsfrekvens

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Maximal uppdateringsfrekvens

Snart är skärmar med 480 respektive 500 Hz på ingång, vad har din skärm stöd för som mest?

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Jag har under det senaste året spelat i 240Hz och det var faktiskt skillnad mot 144Hz,vilket jag ej trodde det skulle vara

I övrigt så anser jag att 144Hz är mjukt nog, och att 4K går före högre frekvens då jag upplever att det höjer upplevelsen mer.

Mvh

Permalänk
Medlem

Min skärm klarar högre Hz än grafikkortet kan leverera

Inte varit något idé att fixa högre Hz på skärmen när grafikkortet maxar ut på 144Hz.

Permalänk
Medlem

165hz men har gärna 1000hz i framtiden 😁

Permalänk
Snusfri

LG OLED C1 55" med 0.12 kHz.

Permalänk
Medlem

Allt över 165hz är seriöst bara ett slöseri med energi, finns ingen anledning att drive så hög framerate. Betydligt bättre att spara pengarna till en oled panel när de går att faktiskt köpa nästa år..

Såvida man nu inte spelar på 0.001% top elitnivån 🤣

1440p 165hz (VG27AQ) ips kör jag med, men generellt låst till 120 alt 144hz, ett 3080 orkar inte driva mycket mer när man drar på grafikinställningarna i nya spel.

Permalänk
Medlem

144Hz+21 med OC

Permalänk

LG OLED CX 55" med 0.00012 MHz

Permalänk
Medlem

Kör för närvarande custom upplösning för att få 74 hz via hdmi då 75 hz inte funkar med något annat än vga och skärmen vanligtvis begränsar till 60 hz på hdmi.

Permalänk
Medlem

60Hz master race.
Dock har jag 75 på jobbet.
90 i VR.
Men min main skärm börjar bråka lite så kanske köper en ny och då landar det vid typ 120hz för det är typ alla skärmar idag ändå. Kostar typ inget extra om man vill ha adaptive sync eller hdr

Permalänk
Medlem

Jag är stenålders och har bara 60Hz-skärmar, både datormonitor och tv. Visst vore en snabbare datorskärm nice, men jag är nöjd med min gamla Samsung ultrawide i övrigt

Permalänk
Medlem

Jag valde upplösning över frekvens och gick med 4k 60Hz.

Permalänk
Medlem

Min Asus VG27AQ kan gå upp till 165Hz men jag överklockar inte den så den får gå i 144Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Med crt-skärmar borträtknat så är det bara 60hz-paneler i de skärmar som används.

CRT inräknat, uppåt 200hz nånstans i 800x600 på 22"-skärmen.

Permalänk
Medlem

144 Hz i 1440p. Mer av båda hade inte skadat, men då kostar det så klart därefter också.

Skrivet av Tipko:

Jag valde upplösning över frekvens och gick med 4k 60Hz.

Var någonstans gick du?

Permalänk
Medlem

Visst vore det trevligt att uppgradera från 240Hz till något med högre uppdateringsfrekvens. Eller... När alla andra gör det blir man väl tvungen om man inte vill halka efter allt för mycket. Problemet är väl att det dröjer så jävla länge innan det blir prismässigt motiverbart. Jag skulle nog aldrig betala mer än typ 3000-3500:- för 1080p med 480-500Hz. Jag är 38 år nu. Så möjligen att det blir en i 50 årspresent till mig själv. Om jag lever såpass länge dvs. Har redan problem med blodtrycksstegringar när jag lirar quake där jag tillslut får yrsel och tvingas sluta spela.

Permalänk
Medlem

En Asus ultrawide (kommer ej ihåg modell) på officiellt 60Hz, men "överklockar" till 100Hz (landar på 97Hz med g-sync igång).
Hade innan den haft som högst 75Hz på någon gammal 5:4-skärm.
Kör i stort sett enbart singleplayer och ofta spel av lite långsammare karaktär, så allt över ca 45Hz i förstapersonsspel är tillräckligt behagligt för min del.

Permalänk
Medlem

120Hz på TV:n men tyvärr bara 60Hz på datorskärmarna. En dag ska jag uppgradera till 120+ även där, men 4K eller bättre upplösning är ett krav så det har inte blivit av än p.g.a. de höga priserna.

Permalänk
Medlem

Kör 240 hz på både desktop och laptop, dock är min fristående skärm kapabel av 270hz med överclocking. Vill gärna eventuellt gå högre, då mina ögon är extremt känsliga för något som helst flimmer. (och ja, inomhusbelysning på 50hz är en plåga för mig!)

Permalänk
Medlem

Jag kör båda skärmarna i 144hz

Räcker gott och väl för mig

Permalänk
Medlem

165hz på skärmen och 120hz på tvn.

Permalänk
Medlem

Bildskärm 1: 60Hz
Bildskärm 2: 144Hz
TV: 60Hz

Permalänk
Medlem

Äh, valde 144hz, men kom på att man kan köra den i 165hz överklockat.
Men har alltid kört 144 med den ändå.

Permalänk
Medlem

TV: 120hz (OLED)
Monitor: 165 (IPS)
Mobil: 144 (IPS)

Nästa mål är
TV 75" 8K
Mobil tillbaka till (AM)OLED
Monitor i högre upplösning än 3440x1440

Permalänk
Medlem

Gaminglaptop med 144Hz 1080pskärm.
Brutalt onödigt för jag skriver bara kod på den. Spelar jag med den laptopen så spelar jag på en extern skärm. Märker ingen större skillnad på laptopskärmen i 144Hz och min externa skärm som kör i 70Hz.
The Hz is a lie!

Permalänk
Testpilot

Min nuvarande gamingskärm (Acer Predator, 1440p LCD med IPS-panel) klarar 270Hz via överklockning även om jag håller mig till 240Hz då det går jämnt ut med 24, 30, 60 och 120. Då jag kollar mycket på YouTube och liknande vill jag inte ha ojämna bildfrekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Allt över 165hz är seriöst bara ett slöseri med energi, finns ingen anledning att drive så hög framerate. Betydligt bättre att spara pengarna till en oled panel när de går att faktiskt köpa nästa år..

Såvida man nu inte spelar på 0.001% top elitnivån 🤣

1440p 165hz (VG27AQ) ips kör jag med, men generellt låst till 120 alt 144hz, ett 3080 orkar inte driva mycket mer när man drar på grafikinställningarna i nya spel.

Det finns all anledning att köra högre än 165hz och det vet du nog innerst inne också.

Min bror har tre skärmar bredvid varandra. 60/144/240 och till och med vår gamla mor märker skillnad.

Permalänk
Medlem

360hz ips.

Men kommer nog satsa på OLED 144++hz när de finns för bra pris.
Vill inte ha 4k dock

Spelar inte så enormt mycket fps längre, men vill inte ha 4k för vill kunna driva spel i höga stabila fps.

Permalänk
Medlem

240Hz med en MSI MAG251RX, haft sen julen 2020 och skulle aldrig kunna gå tillbaka till en 144Hz som mainskärm.

Permalänk
Medlem