Permalänk
Medlem

"Bredband via mobilnätet"

Köpt en vill där det finns fiber grävt till tomten men den sista sträckan blir nog inte klar på 6-12 månader minst. Så jag behöver en alternativ lösning under denna tid. Var då främst inne på att köpa vanligt mobilt bredband bara men tydligen så erbjuder både Telia och Telenor numera "Bredband via mobilnätet". Tycker det är dåligt med info på deras hemsidor. I mina ögon så är det exakt samma som mobilt bredband bara att man även sätter upp en utemottagare/antenn på tak/husvägg för att förbättra täckningen. Eller finns det något annat som berättigar denna namngivning?

Permalänk
Medlem

Telia och övriga teleoperatörer erbjuder bredband via mobilnätet som tjänst där de typiskt även tillhandahåller en router för detta. Det är, som du säger, samma sak som mobilt bredband. Beroende på var du bor i förhållande till operatörens master för mobiltelefoni behöver du i bästa fall inte sätta upp någon yttre antenn för att få tillgång till tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengan999:

Telia och övriga teleoperatörer erbjuder bredband via mobilnätet som tjänst där de typiskt även tillhandahåller en router för detta. Det är, som du säger, samma sak som mobilt bredband. Beroende på var du bor i förhållande till operatörens master för mobiltelefoni behöver du i bästa fall inte sätta upp någon yttre antenn för att få tillgång till tjänsten.

Ja okej, så poteniellt bättre täckning är alltså allt. Svårt att säga om det behövs eller inte.

Permalänk
Medlem

Visst, något bättre täckning men vad har du idag via mobiltelefonen.

Om du testar med den vilken fart du får på 4G och om det duger kommer du få ungefär samma fart med en 4G router i fönstret. Om det duger är det bara skaffa något mobilt bredband. Du kommer ändå bara ha det i max 2år antar jag. Har du usel mottagning får du betydligt bättre med en ordentlig 4G antenn, t.ex. som man kan skaffa köpa hos kjell. Kräver lite montering etc.

Sedan om jag inte minns fel så var den unlimited trafik på typ fast bredband via mobilnätet, men då får man fråga lite hur det är med den saken. Allt beror på hur mycket du förbrukar och vad du vill betala för ditt abonnemang.