Windows 98 Speldator råd

Permalänk
Medlem

Windows 98 Speldator råd

Tjena,
Det har börjat rycka lite i min nostalgi-tarm och hade velat bygga en dator som man kan spela Win98 spel på istället för att köra dem i t.ex. Virtualbox eller liknande.

Har kommit fram till att något som nedan är en bra grund? Men är osäker på GPU, det behöver inte vara värsting värsting grejer men inte bottom of the barrel.

  • Pentium III 1 GHz SL4MF Socket 370

  • 512MB PC133 SDRAM

  • Intel Desktop Board D815EPFV

  • Saphire ATI Radeon 9250 128MB DDR AGP

  • Sound Blaster Live! 5.1 SB0220

Sedan med kringutrusting ofc, men är detta något som man hade klarat sig långt på eller är GPU i underkant?

Hadegött så länge
// Linkus

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Ser bra ut som ett 99-00 system.
Antar att du har komponenterna redan?
Och glöm inte ett nätverkskort, 3c905 är ju guldstandard vad gäller tillgänglighet och kompatibilitet.

Lite synpunkter.
W98 kan du köra på rätt moderna saker.
P4 är inga problem, och även senare Core processorer och AMD's motsvarigheter fungerar fint.
Och om du inte redan har en bra IDE HDD så kan det vara värt att leta reda på ett PCI SATA kort (typ promise).
CompactFlash adaptrar fungerar såklart också, men W9x har en förmåga att nöta ut korten om man glömer att stänga av swapfilen.
SB0220 är ett OEM kort som vill ha speciella drivrutiner, finns att få tag på dock.
Intels moderkort är väldigt begränsade om du vill tweaka lite.
Personligen så gillar jag VIA's Pro 133a varianter, dom går att få med ISA också.
Radeon 9250 var ju ett budgetkort, men det är ju även flera år nyare så prestandan är helt OK.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för alla tips, nej jag har inte några komponenter ännu, har kollat runt lite på va man kan få tag på och så vidare, så änn så länge är komponenterna helt utan problem bytbara till annat!

Ah drivrutinger till moderkortet har jag helt glömt av det är ju en faktor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Så lite av min poäng var att om det bara är W9x retro-spelande på riktig hårdvara du är ute efter så är alternativen många.
Och ju äldre och mer ikonisk hårdvara du vill ha desto dyrare blir det tyvärr

Men kan man tänka sig att köra en Pentium 4 kontors Dell eller liknande med ett lite roligare grafikkort så går det ju att få system för i princip ingenting.
Även AMD system kan ju vara ett roligt alternativ, men dom är ju lite mer eftertraktade.
Ett senare socket A moderkort med en snabb Barton processor får ju W9x att flyga fram.
Plus att man kan hitta moderkort med integrerad SATA.
Och vill du verkligen ösa på så finns ju S939 och nVidia 6800gt.
Men nyare hårdvara betyder nyare drivrutiner som i sin tur betyder minskad kompatibilitet med äldre speltitlar.

Permalänk
Medlem

Najs!

Minns inte just det grafikkortet, men gissar på modellbeteckningen att det var något av en budgetvariant som kom lite efter R300 (Radeon 9500/9700)? Då är vi ju egentligen inne i Windows 2000/XP-eran.

Eftersom du parar det med CPU från generationen innan så duger det säkert alldeles utmärkt, men beroende på vad du ska spela kan det ju vara värt att vaska fram åtminstone ett Radeon 9500/9600/9700/9800 istället. Vet inte om det är någon större prisskillnad nu när man köper begagnat så här långt i efterhand?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så lite av min poäng var att om det bara är W9x retro-spelande på riktig hårdvara du är ute efter så är alternativen många.
Och ju äldre och mer ikonisk hårdvara du vill ha desto dyrare blir det tyvärr

Men kan man tänka sig att köra en Pentium 4 kontors Dell eller liknande med ett lite roligare grafikkort så går det ju att få system för i princip ingenting.
Även AMD system kan ju vara ett roligt alternativ, men dom är ju lite mer eftertraktade.
Ett senare socket A moderkort med en snabb Barton processor får ju W9x att flyga fram.
Plus att man kan hitta moderkort med integrerad SATA.
Och vill du verkligen ösa på så finns ju S939 och nVidia 6800gt.
Men nyare hårdvara betyder nyare drivrutiner som i sin tur betyder minskad kompatibilitet med äldre speltitlar.

Skall vara helt ärlig att jag bryr mig inte så mycket om det skall vara på nån ikonisk hårdvara jag vill bara en en vettig W9x burk som jag kan spela lite nostalgispel på Suure det hade ju varit döballt att ha hela konkadongen med chassi/crt/högtalare osv osv osv.

Nu när jag tänker efter så har jag nog ett Nvidia 6600GT liggandes i gömmorna det borde la funka, men som du säger ju nyare desto svårare å lira med gamla titlar, jag har inget brett spektra på spel tbh, mulle meck/pettson å findus/backpacker/jönsoligan/den typen, sedan vill man ju spela igenom monkey island/myst/day of the tentacle osv som jag aldrig spelade när jag va liten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Tänk på att en del av de äldre spelen finns uppdaterade med bättre grafik för modern hårdvara, som Monkey Island, om det inte är själva retroupplevelsen till 100 % du är ute efter. Sedan är ju bl a Monkey Island så gammalt att det är den rena DOS-speleran och inte Win 9x. Börjar man gräva bland så gamla spel och äldre bör man tänka på att man kan råka ut får sådana som inte fungerar som de ska på snabb hårdvara. En del gör det inte alls, medan andra kan fungera och få frispel under vissa förutsättningar.