Permalänk
Medlem

Feedback/Råd 25k gamingbygge

Tjena!

Har vispat ihop en ny gamingdator för cirkus 25000kr enligt bilden nedan men jag har några frågor, det var inte direkt igår jag byggde dator senast.

Det blev lite av en textvägg för att se till att jag fick med allt, ni får gärna skrota mina planer helt och komma med ett eget bygge om ni vill.

Drar mig av någon anledning till ooptimerade och processortunga spel såsom Tarkov, Squad. Har blivit lite Ready or not och jag kommer nog spela lite fler nyare spel nu när min dator kanske kommer klara av det. Ritar lite i CAD ibland och det händer att jag redigerar någon video men det är sällan. Upplösning 1920x1440. Över 60fps är ett måste men ser gärna att jag landar över 144.

Har 1 1TB ssd & 1 240GB ssd sen innan så har bara slängt in ett NVMe.

https://www.inet.se/datorbygge/b1307446/25k-gaming

För det första, är det något uppenbart med bygget som är fel eller bara onödigt?

RAM: Har varit lite kluven angående DDR4/5 men har uppfattat att DDR5 inte riktigt har kommit "igång" och att det är mer prisvärt med ett bra DDR4. Fel? Har kikat på denna 16-19-19-39 och denna 16-16-16-36 men gör latensen verkligen någon märkbar skillnad? Såg även att de är designade för AMD 5000 respektive 3000 så det kanske inte blir bra med Intel?

Moderkort: Lite osäker här, behöver egentligen inte Wifi. Viktigt är att jag i framtiden kan ha kanske minst 2 NVMe och 2-3 SSD. Någon USB-C port och ett par USB 3.0/högre.

Grafikkort: Känns som 3080 passar bäst i min budget, 3080 ti/3090 har jag förstått att man får för lite prestandaökning för? Kanske borde satsa på denna 12GB varianten istället?

Processor: Funderar starkt på i7 12700k i och med tarkov/squad men jag är osäker på hur stor skillnad det gör jämfört med 12600k. Kanske är värt det, 12900k kändes dock väldigt dyr.

Kylare: Har aldrig överklockat innan och vet ej om jag kommer göra men en fläkt från Noctua slår väl aldrig fel. Från vad jag sett så ska den sitta så att RAM minnena inte blockeras överhuvudtaget.

Nätaggregat: Tänker mig att datorn kanske drar runt 800w som mest plus lite marginal så tog en 1000w men kanske ska sikta på någon som är i lager.

Chassi: Inte särskilt kräsen, kollar aldrig på det så belysning/fönster spelar ingen roll, kan vara bra om det är tyst men inget krav.

Glömde upplösning & fps
Permalänk
Inaktiv

Kommer väl få mothugg för det här men jag hade valt B moderkort även med 12600k om du inte ska överklocka för prestanda kommer vara densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Kommer väl få mothugg för det här men jag hade valt B moderkort även med 12600k om du inte ska överklocka för prestanda kommer vara densamma.

Typ något i den här stilen då alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmrikG:

Typ något i den här stilen då alltså?

Ja räcker utmärkt om du inte har specifika krav på inbyggt ljud.

Sen angående grafikkortet: Ja 12Gb versionen är snabbare men Gigabyte kylaren låter mera. Hade kört på detta dock istälelt för det du valt om du vill ha en tystare kylare samtidigt som det är billigare: https://www.inet.se/produkt/5412434/asus-geforce-rtx-3080-10g...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Väldigt dyrt bygge. Du får nästan lika bra spelprestanda för runt 15 000.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av EmrikG:

Typ något i den här stilen då alltså?

MSI PRO Z690-A DDR4 kostar 2100 kr. Fråga dig själv om det är värt 550 spänn för att döda dina uppgraderingsmöjligheter samt riskera att få en flaskhals? Spara hellre in på nätaggregatet då. Sen hade jag tittat på ett chassi med meshfront, t.ex be quiet! Silent Base 802.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Det ser ut som bra valda komponenter, du har dessutom lite uppgraderingspotential med detta PSU. Har några tips och förändringar som jag gjort för att hålla datorn så nära ditt val som möjligt.

ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX. Vill du köpa specifikt från Inet så har dom rabatt på detta kort just nu. Du får ett kort som är aningen bättre när det kommer till OC potential, komponenter och byggkvalité – du sparar dessutom en femhundring över TUF:en! Personligen hade jag inte gått över till 12GB eller TI/3090, det är för stort steg och du får betala för mycket för vad du får i jämförelse. Speciellt när det ändå är hyfsad rabatt på riktigt bra kort i segmentet.

Meshify 2 Compact Solid, Bra kritik och ska enligt recensioner vara hyfsat tyst, ha bra ventilation och vara lätt att bygga i. Dessutom sparar du några hundringar genom att ta den solida varianten utan glasfönster, eftersom du inte är ute efter några krusiduller.

Du har valt ett bra moderkort, har själv ett likadant men du kan definitivt gå ner till ett MSI PRO Z690-A DDR4 utan några som helst problem för att spara in ytterligare, du tappar i stort sätt inbyggt WIFI.

Nu har du även lite svängrum ifall du vill uppgradera till en 12700K med den budgeten. U12S kan då bli något i underkant vad det gäller kylförmåga så därför har jag lagt till en U12A Chromax (Stöd för 1700-socket, annars kontakta Inet för den bruna varianten, du spar en hundring) som kyler nästan likvärdigt vid ett NH-D15 men som tar betydligt mindre plats. De RAM-stickor som du valt verkar dock bli 2mm för höga enligt specifikation på kylaren men du kan utan problem flytta upp den närmsta fläkten ett hack om du väljer dessa, alternativt byta till låg profil-minnen tex. Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 18, dock något högre latens men bör inte märkas vid vardagligt bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soil:

Det ser ut som bra valda komponenter, du har dessutom lite uppgraderingspotential med detta PSU. Har några tips och förändringar som jag gjort för att hålla datorn så nära ditt val som möjligt.

ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX. Vill du köpa specifikt från Inet så har dom rabatt på detta kort just nu. Du får ett kort som är aningen bättre när det kommer till OC potential, komponenter och byggkvalité – du sparar dessutom en femhundring över TUF:en! Personligen hade jag inte gått över till 12GB eller TI/3090, det är för stort steg och du får betala för mycket för vad du får i jämförelse. Speciellt när det ändå är hyfsad rabatt på riktigt bra kort i segmentet.

Meshify 2 Compact Solid, Bra kritik och ska enligt recensioner vara hyfsat tyst, ha bra ventilation och vara lätt att bygga i. Dessutom sparar du några hundringar genom att ta den solida varianten utan glasfönster, eftersom du inte är ute efter några krusiduller.

Du har valt ett bra moderkort, har själv ett likadant men du kan definitivt gå ner till ett MSI PRO Z690-A DDR4 utan några som helst problem för att spara in ytterligare, du tappar i stort sätt inbyggt WIFI.

Nu har du även lite svängrum ifall du vill uppgradera till en 12700K med den budgeten. U12S kan då bli något i underkant vad det gäller kylförmåga så därför har jag lagt till en U12A Chromax (Stöd för 1700-socket, annars kontakta Inet för den bruna varianten, du spar en hundring) som kyler nästan likvärdigt vid ett NH-D15 men som tar betydligt mindre plats. De RAM-stickor som du valt verkar dock bli 2mm för höga enligt specifikation på kylaren men du kan utan problem flytta upp den närmsta fläkten ett hack om du väljer dessa, alternativt byta till låg profil-minnen tex. Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 18, dock något högre latens men bör inte märkas vid vardagligt bruk.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/33QEAQvgQPt6cM9EoBCpyNnBOaU/dator

Tack för ditt utförliga svar!

Angående grafikkortet, har inte något krav på att det måste vara från Inet så den du skickade verkar bra. Jag såg även att de hade kampanj på detta 12GB kort. Är det något "sämre" med den här modellen som jag missar? Den är ju billigare än den 10GB varianten du skickade men samtidigt 12GB. Båda två är ju LHR men har inte jättebra koll på om det skiljer något annat mellan dom?

Tack för tipsen angående fläkt, processor och minne. Kanske får bli ett 12700k om det får plats i budgeten samt den fläkten du länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmrikG:

Tack för ditt utförliga svar!

Angående grafikkortet, har inte något krav på att det måste vara från Inet så den du skickade verkar bra. Jag såg även att de hade kampanj på detta 12GB kort. Är det något "sämre" med den här modellen som jag missar? Den är ju billigare än den 10GB varianten du skickade men samtidigt 12GB. Båda två är ju LHR men har inte jättebra koll på om det skiljer något annat mellan dom?

Tack för tipsen angående fläkt, processor och minne. Kanske får bli ett 12700k om det får plats i budgeten samt den fläkten du länkade.

Du får gärna skicka länken på 12GB grafikkortet igen för din länk verkar strula. Men generellt, fabrikat emellan för samma kort, så skiljer det sig inte så mycket. Ett RTX 3080 är ju ett RTX 3080. Det bästa tipset är väl egentligen att välja det man har råd med och vad som finns tillgängligt. Är det riktigt bra rabatt på ett visst kort så är det kanske dumt att inte välja det, i det här fallet verkar du kunna få ett 12GB kort för ett bättre pris än 10GB! 12GB kommer förmodligen inte göra jättestor skillnad för dig idag men kan öka livslängden för grafikkortet framåt ifall du kommer att lira spel som kräver mycket VRAM.

Vad som kan skilja mellan fabrikat är bygg- och komponentkvalité: VRM, kyllösning, fläktar, stabilitet i chassi osv. Det finns däremot inga garantier oavsett vilket kort du väljer men personligen lägger jag ändå lite extra på ett grafikkort som jag vet bör hålla något högre kvalité.

LHR har ingen betydelse för prestanda och det är korten som ska förhindra mining, i stort sätt alla kort som säljs nu från butik kommer som LHR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soil:

Du får gärna skicka länken på 12GB grafikkortet igen för din länk verkar strula. Men generellt, fabrikat emellan för samma kort, så skiljer det sig inte så mycket. Ett RTX 3080 är ju ett RTX 3080. Det bästa tipset är väl egentligen att välja det man har råd med och vad som finns tillgängligt. Är det riktigt bra rabatt på ett visst kort så är det kanske dumt att inte välja det, i det här fallet verkar du kunna få ett 12GB kort för ett bättre pris än 10GB! 12GB kommer förmodligen inte göra jättestor skillnad för dig idag men kan öka livslängden för grafikkortet framåt ifall du kommer att lira spel som kräver mycket VRAM.

Vad som kan skilja mellan fabrikat är bygg- och komponentkvalité: VRM, kyllösning, fläktar, stabilitet i chassi osv. Det finns däremot inga garantier oavsett vilket kort du väljer men personligen lägger jag ändå lite extra på ett grafikkort som jag vet bör hålla något högre kvalité.

LHR har ingen betydelse för prestanda och det är korten som ska förhindra mining, i stort sätt alla kort som säljs nu från butik kommer som LHR.

Ojdå länken var visst lite konstig, detta12GB menade jag:)

Tack för all kunskap! Funderar på att kanske vänta tills 4000 serien släpps då jag inte kommer kunna spela under typ 6 veckor aug-okt så det kanske är dumt när de nya korten är precis runt hörnet.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmrikG:

Ojdå länken var visst lite konstig, detta12GB menade jag:)

Tack för all kunskap! Funderar på att kanske vänta tills 4000 serien släpps då jag inte kommer kunna spela under typ 6 veckor aug-okt så det kanske är dumt när de nya korten är precis runt hörnet.:)

Ingen fara. Ja, det kanske är smart om du ändå inte kommer ha användning för en dator under en längre tid. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soil:

Ingen fara. Ja, det kanske är smart om du ändå inte kommer ha användning för en dator under en längre tid. Lycka till!

Tack!

Permalänk
Medlem

Ifall du är villig att bygga själv och kan fixa Windows på egen hand skulle jag rekommendera denna build, GPU och extra lagringsutrymme får du själv bestämma

https://www.inet.se/datorbygge/b1308551/dator-utan-gpu-v4-0s

https://www.inet.se/datorbygge/b1308383/dator-utan-gpu-v-4 (W11 och färdigbyggd)

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |