Permalänk
Medlem

Styra ljud via vga? Förstärkare

Hej. Har en gammal Nad c356bee förstärkare kopplad till tvn med en optisk kabel. Behöver därför styra ljudet via nad fjärren. Min fråga lyder, ifall jag istället kopplar förstärkaren via vga till en hdmi konverterare och sen in i tvn, kommer jag då kunna styra ljudet från Apple TV dosan eller är det fortfarande nad kontrollen som gäller? Är lite drygt med en separat kontroll bara för ljudet:/

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem

Ljudet går alltså från din TV till din förstärkare och därifrån till dina högtalare. Du kommer inte kunna reglera förstärkarens inställningar på annat sätt en med dess fjärrkontroll eller med näven direkt på förstärkaren. Med tanke på att den enbart har ljudingångar vet jag inte riktigt hur VGA eller HMDI platsar i sammanhanget, menar du RCA?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ljudet går alltså från din TV till din förstärkare och därifrån till dina högtalare. Du kommer inte kunna reglera förstärkarens inställningar på annat sätt en med dess fjärrkontroll eller med näven direkt på förstärkaren. Med tanke på att den enbart har ljudingångar vet jag inte riktigt hur VGA eller HMDI platsar i sammanhanget, menar du RCA?

Nej jag menade det jag skrev. Är inte helt 100 på hur det fungerar, men tack, då vet jag:)

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem

Menar du HDMI från TV:n in i VGA på förstärkaren kan det vara bra att veta att porten uppe till vänster på baksidan av förstärkaren inte är en VGA-port.

Även om det hade varit det hade det inte fungerat då en HDMI->VGA adapter inte skickar vidare ljud eller data, bara den analoga videosignalen.

Edit: Vill bara dubbelkolla, är det verkligen denna du har?
https://nadelectronics.com/product/c356bee-stereo-integrated-...

Jag kan inte se något optiskt uttag på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Menar du HDMI från TV:n in i VGA på förstärkaren kan det vara bra att veta att porten uppe till vänster på baksidan av förstärkaren inte är en VGA-port.

Även om det hade varit det hade det inte fungerat då en HDMI->VGA adapter inte skickar vidare ljud eller data, bara den analoga videosignalen.

Edit: Vill bara dubbelkolla, är det verkligen denna du har?
https://nadelectronics.com/product/c356bee-stereo-integrated-...

Jag kan inte se något optiskt uttag på den.

Japp det är den, det finns en modul som ska sitta uppe till vänster på bilden där det är extra svart som bland annat har ett optiskt uttag.

Edit: När jag nu kollade så är det även ett USB uttag i modulen, skulle det funka att koppla in till tvn? Eller är den till för annat

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem

Är det inte enklare att köra analog (RCA) ut från tvn, då kan förstärkaren ha samma inställning och TV styra volymen ganska lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle2154:

Edit: När jag nu kollade så är det även ett USB uttag i modulen, skulle det funka att koppla in till tvn? Eller är den till för annat

Nej, USB-uttaget är till för något annat.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gissar att du tänker på att förstärkaren har en serieport (inte vga utan med en DB 9 kontakt (RS232)) för fjärrstyrning ? Den går inte på nått enkelt sätt att koppla mot en hdmi anslutning.
det du verkar söka efter är en funktion "CEC" som finns i en del hdmi apparater.
Teoretiskt kanske det går att själv bygga ett interface med en enkortsdator men det lär bli bökigt att hitta en krets för att extrahera fram CEC trafiken från hdmi så det är i vart fall inget enkelt bygge utan ett avancerat som är "ev möjligt"

Eller så går förstärkaren även att styra via IR IN/OUT med samma problem som ovan utifrån HDMI-CEC, det är alltså HDMI-CEC extraktorn som är det svåraste att lösa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle2154:

Min fråga lyder, ifall jag istället kopplar förstärkaren via vga till en hdmi konverterare och sen in i tvn, kommer jag då kunna styra ljudet från Apple TV dosan eller är det fortfarande nad kontrollen som gäller? Är lite drygt med en separat kontroll bara för ljudet:/

Nej, det kommer aldrig att fungera. Men varför ställer du inte bara in Apple TV-fjärren att styra förstärkaren via IR? Funktionen finns ju om du bara tittar i inställningarna…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Nej, det kommer aldrig att fungera. Men varför ställer du inte bara in Apple TV-fjärren att styra förstärkaren via IR? Funktionen finns ju om du bara tittar i inställningarna…

Funkar inte.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Bildexpert 📺

VGA är så långt borta som en lösning eftersom VGA inte är någon lösning för ljud utan endast analoga bildsignaler. Dessutom finns inte VGA på någon av prylarna det handlar om här. Så inte bara en onödig omväg, det är en väg som från början leder fel.

Nad C356BEE är en tolv år gammal produkt och verkar också helt sakna eARC för ljud och CEC-funktioner till fjärrstyrning. AppleTV-fjärren ska kunna lära sig IR men det verkar heller inte fungera alltid. Samt att sådant som on/off inte alltid är med, vilket kräver att man fortfarande har stärkarens fjärr redo.

Närmaste lösningen är som skrivet ifall TV:n har analogt ljud ut direkt och att den kan styras via TV:ns fjärrkontroll och TV:n har CEC så att AppleTV kan fjärrstyra TV:n. Men det är heller inte självklart det fungerar eftersom det är linjenivå. En TV:s hörlursutgång brukar kunna fungera för detta men då till priset av sämre ljud överlag (kanske mycket sämre) och man förstås inte får med sådant som 5.1-ljud.

En tänkbar lösning är ifall TV:n har ARC där man kan köpa till en HDMI ARC Extractor som alltså tar ljudet via ARC och skickar ut det optiskt – eller analogt om stereo räcker. Så länge TV:n är modern kan den då fjärrstyras via CEC och AppleTV. Men det är fortfarande inte säkert man får med en volymkontroll den vägen eftersom det är linjenivåer det handlar om. Där har man problemet att det finns många produkter som fungerar som ARC-extractor för några hundralappar. Men det är svårt att på förhand gissa sig fram till vad man kommer få att fungera eller inte. Inte självklart det löser sig och kan kräva mycket tid och pengar.

Så kort och gott, tre alternativ som jag ser det:

(1) Köp ny* förstärkare som har ARC, CEC-funktioner (* kan ju vara en beggad också, bara den inte är 10+ år gammal) så att TV:n och AppleTV kan fjärrstyra via CEC. Ej självklart det fungerar som tänkt beroende på TV:n man har.

(2) Sikta på en multifjärr som kan programmeras och lära sig IR från och fjärrstyra AppleTV. Har tyvärr inga förslag på produkter. Ej självklart det fungerar som tänkt.

(3) Acceptera saken som den är och att det måste till två fjärrkontroller

Tycker man det är för stora hopp mellan ljud i olika filmer/serier etc. kan man också använda stärkarens nattlägen för ljudet som minskar dynamiken. Dvs dialog låter mer och explosioner låter mindre. Kan i alla minska behovet att hela tiden behöva sträcka sig efter fjärrkontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

VGA är så långt borta som en lösning eftersom VGA inte är någon lösning för ljud utan endast analoga bildsignaler. Dessutom finns inte VGA på någon av prylarna det handlar om här. Så inte bara en onödig omväg, det är en väg som från början leder fel.

Nad C356BEE är en tolv år gammal produkt och verkar också helt sakna eARC för ljud och CEC-funktioner till fjärrstyrning. AppleTV-fjärren ska kunna lära sig IR men det verkar heller inte fungera alltid. Samt att sådant som on/off inte alltid är med, vilket kräver att man fortfarande har stärkarens fjärr redo.

Närmaste lösningen är som skrivet ifall TV:n har analogt ljud ut direkt och att den kan styras via TV:ns fjärrkontroll och TV:n har CEC så att AppleTV kan fjärrstyra TV:n. Men det är heller inte självklart det fungerar eftersom det är linjenivå. En TV:s hörlursutgång brukar kunna fungera för detta men då till priset av sämre ljud överlag (kanske mycket sämre) och man förstås inte får med sådant som 5.1-ljud.

En tänkbar lösning är ifall TV:n har ARC där man kan köpa till en HDMI ARC Extractor som alltså tar ljudet via ARC och skickar ut det optiskt – eller analogt om stereo räcker. Så länge TV:n är modern kan den då fjärrstyras via CEC och AppleTV. Men det är fortfarande inte säkert man får med en volymkontroll den vägen eftersom det är linjenivåer det handlar om. Där har man problemet att det finns många produkter som fungerar som ARC-extractor för några hundralappar. Men det är svårt att på förhand gissa sig fram till vad man kommer få att fungera eller inte. Inte självklart det löser sig och kan kräva mycket tid och pengar.

Så kort och gott, tre alternativ som jag ser det:

(1) Köp ny* förstärkare som har ARC, CEC-funktioner (* kan ju vara en beggad också, bara den inte är 10+ år gammal) så att TV:n och AppleTV kan fjärrstyra via CEC. Ej självklart det fungerar som tänkt beroende på TV:n man har.

(2) Sikta på en multifjärr som kan programmeras och lära sig IR från och fjärrstyra AppleTV. Har tyvärr inga förslag på produkter. Ej självklart det fungerar som tänkt.

(3) Acceptera saken som den är och att det måste till två fjärrkontroller

Tycker man det är för stora hopp mellan ljud i olika filmer/serier etc. kan man också använda stärkarens nattlägen för ljudet som minskar dynamiken. Dvs dialog låter mer och explosioner låter mindre. Kan i alla minska behovet att hela tiden behöva sträcka sig efter fjärrkontrollen.

Tack för att du tog dig tiden att skriva allt detta, jag accepterar nog bara hur det är och låter det vara.

Visa signatur

Mvh.