Valve smyger in sämre SSD i Steam Deck

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Visst är det lite sniket men den 2230 SSD Valve använder är väl knappast ett prestandamonster och 2x PCIe 3.0 2GB/s är sannolikt även det långt över vad kontrollern/cache i praktiken kan hantera.

Då 2GB/s praktiken maxar runt 1.5GB/s så förlorar man visserligen lite prestanda då Kioxias 2230 SSD maxar ut vid 1.9GB/s och den integerade Kingston 512gb kommer upp till 2.4GB/s som mest, sequentiellt, i teorin.

I verkligheten antaligen ingen skillnad alls då 98% så det du gör inte är ren sequentiell läsning. De flesta kan inte se skillnaden mellan NVMe och SATA vid spelande och ett 100MB/s SD-kort är okej. Så viss nitlott, men å andra sidan är Valve faktiskt öppna med att du kanske får en 2x PCIe.

Hej,

Jag har en Steam deck med Kingston om3pdp3512b-a01. Det är 512 gb. Hittar ingen information om det är x2 eller x4. Min blev skickad runt 30 maj. Har du kanske svaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av half on life:

Hej,

Jag har en Steam deck med Kingston om3pdp3512b-a01. Det är 512 gb. Hittar ingen information om det är x2 eller x4. Min blev skickad runt 30 maj. Har du kanske svaret?

Enligt digikey så ligger läshastigheten strax över vad x2 klarar, så den måste då vara en x4.

Permalänk
Medlem

Det folk missar är att den "snabbare" SSD inte gav slutkonsumenten snabbare hastighet.
Flera flaskhalsar och de som haft sina ett tag når aldrig i närheten av max läs/skriv i spel när de testat.
Så den 2000MB/s teoretiska bandbredd som du nu "bara" får ska du vara glad om du kan nå ens 70% av
Sen har vissa som fick sin redan i Mars fått med "sämre" SSD enligt Reddit.

Skrivet av wargreymon:

Fast hur hjälper det folk som betalat och får en sämre version än väntat för att de inte gick ut med informationen i tid? Samt att du betalar likadant för att kanske få en sämre version?

"Tack för att du bokade din resa till Hawaii, vi vill att så många som möjligt ska få resa, så du får åka till Mallorca istället, det är ju också en solig ö och vi anser att du kommer ha det lika bra där!"

Det som händer är snarare att du bokat resan och får precis det och du märker ingen skillnad alls förutom att du trodde den Lambo du bokade som skulle hämta dig får köra i 200+ vilket den inte gör utan måste följa reglerna som skyltar visar.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Skrivet av perost:

Enligt digikey så ligger läshastigheten strax över vad x2 klarar, så den måste då vara en x4.

Det får vi hoppas.
När jag googlade så verkar det finnas en SSD som heter Phison som också används till Steam deck och att det finns x2 och x4.

Frågan är hur många olika SSD som Steam använder i sina Steam deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Det folk missar är att den "snabbare" SSD inte gav slutkonsumenten snabbare hastighet.
Flera flaskhalsar och de som haft sina ett tag når aldrig i närheten av max läs/skriv i spel när de testat.
Så den 2000MB/s teoretiska bandbredd som du nu "bara" får ska du vara glad om du kan nå ens 70% av
Sen har vissa som fick sin redan i Mars fått med "sämre" SSD enligt Reddit.

Det som händer är snarare att du bokat resan och får precis det och du märker ingen skillnad alls förutom att du trodde den Lambo du bokade som skulle hämta dig får köra i 200+ vilket den inte gör utan måste följa reglerna som skyltar visar.

Ja, du får ju tycka det är okej att köpa en produkt och sedan få något sämre. Själv skulle jag känna mig lurad. Tycker Steam skött det lika dåligt som alla andra företag som gör såna här fisiga grejer. Har man lovat någon typ av specifikation så håller man det eller så meddelar man INNAN folk får hem den som en överraskning.

Att komma i efterhand och säga "just ja, vi bytte din SSD till en lite sämre för vi anser att den är bra nog" är inget okej argument.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Ja, du får ju tycka det är okej att köpa en produkt och sedan få något sämre. Själv skulle jag känna mig lurad. Tycker Steam skött det lika dåligt som alla andra företag som gör såna här fisiga grejer. Har man lovat någon typ av specifikation så håller man det eller så meddelar man INNAN folk får hem den som en överraskning.

Att komma i efterhand och säga "just ja, vi bytte din SSD till en lite sämre för vi anser att den är bra nog" är inget okej argument.

Anledningnen till att jag frågade om min SSD tidigare var ju just om jag fick en x2 eller x4. Jag har alltid trott att jag har haft x4 tills nyheten kom så blev jag orolig

Permalänk
Medlem
Skrivet av half on life:

Anledningnen till att jag frågade om min SSD tidigare var ju just om jag fick en x2 eller x4. Jag har alltid trott att jag har haft x4 tills nyheten kom så blev jag orolig

Tror du citerade lite fel, men borde du inte kunna kolla i bios eller CPU-Z eller något?

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Tror du citerade lite fel, men borde du inte kunna kolla i bios eller CPU-Z eller något?

Det blev nig fel.

Permalänk
Skrivet av half on life:

Det får vi hoppas.
När jag googlade så verkar det finnas en SSD som heter Phison som också används till Steam deck och att det finns x2 och x4.

Frågan är hur många olika SSD som Steam använder i sina Steam deck.

https://exe.ua/en/product/p382372/

Står X4 på länken, men däremot hittar jag ingen information från Kingstons hemsida som säger det.

Permalänk

Har Kingston i min 512 och det är 4x
Kollade igår med lspci -s 01:00 -vv |grep 'controller\|Width'

Permalänk
Medlem

Om det inte är någon skillnad varför tog de inte den från början? Borde vara lägre inköpskostnad och de får bättre marginaler eftersom de hade tagit samma pris.

Kan såklart vara så som någon skrev att det finns andra flaskhalsar så den första disken var mer en PR-grej och kunna skriva lite större siffror.

Oavsett borde det vara två olika priser så kan folk få välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Om det inte är någon skillnad varför tog de inte den från början? Borde vara lägre inköpskostnad och de får bättre marginaler eftersom de hade tagit samma pris.

Valve säger att det beror på att en av deras leverantörer av SSDer tillhandahåller x4 medan en annan har x2. Så det verkar inte ha något med pris att göra utan att de helt enkelt inte kan få tag på tillräckligt med x4 SSDer för att fylla deras behov.

Det är inte säkert att x2 SSDerna faktiskt är billigare heller, det finns mycket annat som påverkar priset på SSDer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Valve säger att det beror på att en av deras leverantörer av SSDer tillhandahåller x4 medan en annan har x2. Så det verkar inte ha något med pris att göra utan att de helt enkelt inte kan få tag på tillräckligt med x4 SSDer för att fylla deras behov.

Det är inte säkert att x2 SSDerna faktiskt är billigare heller, det finns mycket annat som påverkar priset på SSDer.

Aah då blir det mer komplext om priset är lika.
Tror också de gör det pga tillgången och vi får se vad testerna säger. Hoppas bara att de är tydliga.

Permalänk
Medlem

Som ni skriver i artikeln, det är ju en nedgradering helt klart, men jag tvivlar på att det är något som kommer märkas så mycket. Det är väl kanske om man ska verifiera spel-filerna för ett stort spel kanske det bromsar lite - vet inte om Steamdecks SoC hänger med när det gäller den punkten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast hur hjälper det folk som betalat och får en sämre version än väntat för att de inte gick ut med informationen i tid? Samt att du betalar likadant för att kanske få en sämre version?

"Tack för att du bokade din resa till Hawaii, vi vill att så många som möjligt ska få resa, så du får åka till Mallorca istället, det är ju också en solig ö och vi anser att du kommer ha det lika bra där!"

En jämförelse som är så dålig att du inte borde ha skrivit den.

Här har de gått ut med information om en förändring som troligtvis inte påverkar något förutom att du vet om det.
Helt meningslöst att hetsa upp sig på onödiga specifikationer.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

En jämförelse som är så dålig att du inte borde ha skrivit den.

Här har de gått ut med information om en förändring som troligtvis inte påverkar något förutom att du vet om det.
Helt meningslöst att hetsa upp sig på onödiga specifikationer.

Snarare är väl ditt försök att försvara företag som gör sånt här skit otroligt dåligt. Sämre är sämre, oavsett hur mycket sämre det är, och det ska kunden bestämma om det är okej eller inte. Hade de gått ut med informationen INNAN ändringen, ja, det är okej, folk har rätt att köpa eller inte. Inte göra ändringen och flera får sina enheter innan de öppnar truten.

Men hoppas att i framtiden du köper grisen i säcken, för asch, de stackars företagen vet ju att du inte kommer märka någon större skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Varit oinsatt vad gäller steam deck, men kan man t.ex. dual boota steam os med ubuntu osv eller vad är tanken?

Steam OS är Arch Linux med KDE skrivbordet. Du kan enkelt hoppa ut ur Steam gränssnittet (det som ser ut som en konsol) och komma till ett fullvärdigt skrivbord med webbläsare osv osv. Behövs ingen dual boot.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Varit oinsatt vad gäller steam deck, men kan man t.ex. dual boota steam os med ubuntu osv eller vad är tanken?

Tänkte installera Windows 10 på den (och 11 när Valve släppt support för det).

Men det är Linux på Steam, och du kan även köra den som en dator med Linux (även byta dist om du vill till en annan).

Det är en PC i grunden, men en i ett format som är handhållen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Visst är det lite sniket men den 2230 SSD Valve använder är väl knappast ett prestandamonster och 2x PCIe 3.0 2GB/s är sannolikt även det långt över vad kontrollern/cache i praktiken kan hantera.

Då 2GB/s praktiken maxar runt 1.5GB/s så förlorar man visserligen lite prestanda då Kioxias 2230 SSD maxar ut vid 1.9GB/s och den integerade Kingston 512gb kommer upp till 2.4GB/s som mest, sequentiellt, i teorin.

I verkligheten antaligen ingen skillnad alls då 98% så det du gör inte är ren sequentiell läsning. De flesta kan inte se skillnaden mellan NVMe och SATA vid spelande och ett 100MB/s SD-kort är okej. Så viss nitlott, men å andra sidan är Valve faktiskt öppna med att du kanske får en 2x PCIe.

Jag ska skicka tillbaka min steam deck pga en lös knapp och få en ny steam deck. Jag har Kingston på nuvarande. Ger uppdatering senare när jag fått den nya så får vi se vilken SSD det sitter i. Jag är bara en normalanvändare så jag kommer ändå inte att märka skillnad på prestanda.

Permalänk
Medlem

Känns väll lite som att det handlar om att man vill ju ha det man betalar för? betalar jag för en v8a så blir jag såklart förbannad om jag får en v6a även om jag inte kommer märka någon som helst skillnad. Sen finns det nog en del som kommer modda sin steam deck som kanske märker skillnad och då vill ha den där extra prestandan, eller vem vet det kanske kommer spela roll i framtiden?

I vilket fall så ska företag vara noga med dessa ändringar men idag är det rätt vanligt. min AOC skärm har tydligen 2 olika paneler ute med olika svagheter och styrkor och det enda sättet man kan se det på är på serienumret eller "factory settings menu".
men då ska man ju veta om detta också.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Spännande, blev det billigare att köpa en egen SSD enhet och stoppa i?

Skrivet av Sebban84:

Nu blev jag mer nöjd att jag köpte 64GB-versionen och själv uppgraderade till 512GB. Fick min steamdeck precis i början på Juni.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Spännande, blev det billigare att köpa en egen SSD enhet och stoppa i?

Cirka 1000kr billigare än toppmodellen. Men den har ju någon anti reflex coating som jag inte har

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Sebban84:

Cirka 1000kr billigare än toppmodellen. Men den har ju någon anti reflex coating som jag inte har

Man kan alltid diskutera om anti reflex är värd 1000 kr eller inte. Fungerar det bra för dig att spela utan anti reflex? Om ja så är det nog värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av half on life:

Man kan alltid diskutera om anti reflex är värd 1000 kr eller inte. Fungerar det bra för dig att spela utan anti reflex? Om ja så är det nog värt det.

Det fungerar bra. Enda gången det inte gjorde det var på tåget när solen låg på i fel vinkel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av half on life:

https://exe.ua/en/product/p382372/

Står X4 på länken, men däremot hittar jag ingen information från Kingstons hemsida som säger det.

Skrivet av olafthekid:

Har Kingston i min 512 och det är 4x
Kollade igår med lspci -s 01:00 -vv |grep 'controller\|Width'

Tack! Fick min igår, och när jag kör kommandot ovan så står det att jag har en Kingston OM3PDP3.

Tyvärr så känns klicket på vänster L1-knappen inte lika bra (lite mjukt/otydligt) som höger L2-knappen (bra och klickigt/krispigt), men kommer nog att behålla den då jag verkar ha tur och fått en SSD med X4.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Tack! Fick min igår, och när jag kör kommandot ovan så står det att jag har en Kingston OM3PDP3.

Tyvärr så känns klicket på vänster L1-knappen inte lika bra (lite mjukt/otydligt) som höger L2-knappen (bra och klickigt/krispigt), men kommer nog att behålla den då jag verkar ha tur och fått en SSD med X4.

Min L2 är lösare än R2 och kan fastna lite, därför ska jag byta enhet. X2 är säkert inget problem då 2230 SSD kanske inte är jämförbar med tex Samsung 980. Det är nog annat som kanske flaskhalsar.

Permalänk
Medlem

Kanske x2 går svalare och det skulle vara den enda fördelen förutom att få enheten snabbare (spekulerar bara). En vän har fått sin Steam Deck 512GB med PCIe x4 och fläkten susade en del tycker jag (kan tillägga att är kräsen när gäller fläktljud).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8