Premiere Pro: Få bort flimmer från display

Permalänk
Medlem

Premiere Pro: Få bort flimmer från display

Hej,

Jag har spelat in en video där jag filmar förardisplayen i en bil. Tyvärr så är det väldigt flimmrande som gör videon jobbig att se på. Jag har köpt filtret Flicker Free 2.0 men det hjälpte inte i just det här fallet. Videoklipp nedan, först helt utan filter och efter ca 50 sekunder med filtret aktivt.

https://youtu.be/Zu8KXOjbbXo

Finns det något man kan göra för att fixa till det här eller är det kört? Jag använder mig av Adobe Premiere Pro för videoeditering.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med risk för att skriva sådant du redan vet:

Det där är ett slutartidsproblem. För att lösa problemet i grunden, förutom att få Renault att designa om skärmen, så behöver du längre slutartid. En film är i grunden en lång serie stillbilder och det som händer är att på varje bild så är någon del av skärmen mörk för att hela skärmen inte hinner lysa under den bildens exponering. Eftersom slutartiden inte heller är en halvering av flimmerfrekvensen så flyttar sig den mörka delen dessutom mellan bilderna, vilket leder till att "bläddrandet". Hade slutartiden fortfarande varit "för kort", men precis i synk med flimmerfrekvensen hade det istället blivit fasta mörka fält på skärmen i filmen.

För att få en tillräckligt lång slutartid är det blända ned, sänka ISO och om inte något av detta är lämpligt eller möjligt att använda gråfilter, eventuellt ett variabelt. Din ZV-1 som du hade har väl ett inbyggt, men det kanske inte räcker.

Tyvärr har jag inget riktigt bra förslag på en realistisk lösning avseende det befintliga materialet, men konceptuellt behöver ljusstyrkan över skärmen i varje "stillbild" utjämnas för att få bort flimret. Filtret du testat verkar misslyckas ganska kapitalt och mest få flimret att "gå" åt andra hållet.

Har du något som du vet flimrar kan du testa det här genom att ratta runt slutartiden för att se hur det fungerar. Det fungerar även på t ex LED-ficklampor som flimrar. Har gjort det förut för att testa mina två GP*, där den ena i princip inte har något flimmer (den dyrare, överraskande nog... ), medan den andra är riktigt hemsk på låg ljusstyrka framför allt med den ena av de två ljuskällorna i den.

*Efter att ha noterat flimret hos den ena genom att vifta handen framför.

det heter inte Renualt...
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Med risk för att skriva sådant du redan vet:

Det där är ett slutartidsproblem. För att lösa problemet i grunden, förutom att få Renualt att designa om skärmen, så behöver du längre slutartid. En film är i grunden en lång serie stillbilder och det som händer är att på varje bild så är någon del av skärmen mörk för att hela skärmen inte hinner lysa under den bildens exponering. Eftersom slutartiden inte heller är en halvering av flimmerfrekvensen så flyttar sig den mörka delen dessutom mellan bilderna, vilket leder till att "bläddrandet". Hade slutartiden fortfarande varit "för kort", men precis i synk med flimmerfrekvensen hade det istället blivit fasta mörka fält på skärmen i filmen.

För att få en tillräckligt lång slutartid är det blända ned, sänka ISO och om inte något av detta är lämpligt eller möjligt att använda gråfilter, eventuellt ett variabelt. Din ZV-1 som du hade har väl ett inbyggt, men det kanske inte räcker.

Tyvärr har jag inget riktigt bra förslag på en realistisk lösning avseende det befintliga materialet, men konceptuellt behöver ljusstyrkan över skärmen i varje "stillbild" utjämnas för att få bort flimret. Filtret du testat verkar misslyckas ganska kapitalt och mest få flimret att "gå" åt andra hållet.

Har du något som du vet flimrar kan du testa det här genom att ratta runt slutartiden för att se hur det fungerar. Det fungerar även på t ex LED-ficklampor som flimrar. Har gjort det förut för att testa mina två GP*, där den ena i princip inte har något flimmer (den dyrare, överraskande nog... ), medan den andra är riktigt hemsk på låg ljusstyrka framför allt med den ena av de två ljuskällorna i den.

*Efter att ha noterat flimret hos den ena genom att vifta handen framför.

Tack, jag gissade nästan att det inte skulle gå i editing, men jag ligger på en grov grundnivå så tänkte att det är lika bra att fråga!

Tack för grundlig förklaring, ska ta mig tiden att sätta mig in i allt sånt här, helt nybörjare på det

Visa signatur
Permalänk

Jag är långtifrån expert på ämnet, men kan det även ha att göra med frameraten på displayen vs vilken framerate filmen är skapad i?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag är långtifrån expert på ämnet, men kan det även ha att göra med frameraten på displayen vs vilken framerate filmen är skapad i?

Nej, som sagt så skulle även 1 fps (dvs stillbild) ge ränder med samma slutartid. Sedan finns det förvisso tumregler kring vilken slutartid man egentligen vill ha vid en viss matningshastighet. Vanligt är det som kallas för en slutarvinkel på 180 grader, vilket betyder 1/(2*[matningshastigheten]) sekund. Det vill säga 1/48 s för den klassiska filmhastigheten på 24 bilder/sek. Saknas slutarvinkel blir approximationen sannolikt 1/50 s, dvs samma som för 25 bilder/sek. Dock betvivlar jag att skärmen flimrar så mycket att 180-graders slutare ger denna effekt med normal matningshastighet, utan gissningsvis är slutartiden kortare.

Det som brukar ligga bakom flimret på moderna skärmar är pulsviddsmoduleringen (PWM) som används för att styra ljusstyrkan. Datorskärmar med bildrör fungerar däremot på ett annat sätt och där styrs frekvensen helt enkelt av vad man matar dem med för frekvens/Hz från datorn, då detta direkt påverkar hur strålen sveper över insidan av bildröret.

Här kan du se samma typ av fenomen, fast relaterad till nätfrekvensen och lysrörsflimmer:

Titta också på lysrören här och notera vad som händer när tunneltåget åker ur bild och kameran därefter justerar exponeringen genom att korta slutartiden:

Det här har varit ett klassiskt problem även för stillbildsfotografer som fotograferat sport i halvdant belysta ishallar o dyl. Där vill man oftast ha kort slutartid och om belysningen då flimrar så ställer det till problem. Dessutom kan sådan belysning ligga på olika faser med resultatet att flimret inte är i takt så att olika delar av rinken är olika upplyst vid olika tillfällen. En av mina stillbildskameror har en funktion för att när det går "tima" ljustoppen hos flimrande belysning, men det hjälper förstås inte helt om slutartiden är så kort att det blir ränder oavsett. Detta gör också att den visar "Flicker" i sökaren när den märker att belysning flimrar.

korrektur