Permalänk
Medlem

Säljråd

Jag behöver ert sunda förnuft.

Jag köpte en dator för att ha till beräkningar, tanken var att den skulle vara med i forskning men det blev aldrig så och nu är det väldigt osannolikt att det kommer hända. Jag är ibland spelsugen men inte så mycket att det hade rättfärdigat det här datorköpet. Mitt användningsområde för en personlig dator den närmsta framtiden kommer vara att skriva kod, kanske spela. Datorn ska driva min 32" 4K skärm. Det mesta datorn har gjort är att klara Doom Eternal.

Datorn ser ut såhär inuti:

AMD Ryzen 7 5950X
128 GB DDR4 RAM
1 TB Samsung 970 Evo plus , nvme SSD
nVidia RTX 3090
850W Corsair PSU (kommer ej ihåg vilket)
Gigabyte X470 AORUS ULTRA moderkort
Fractal Design Define 7 ATX

Jag har inget sätt att nyttja denna datorkraften på och hade haft bättre användning av pengarna. Jag har inte kvittona vid mig just nu men minns att denna kostade totalt cirka 46000 SEK. Bara grafikkortet gick på 19990 SEK, det var antingen det eller inget grafikkort då i slutet på 2020.

Frågorna är:

Vad tror ni att denna dator hade gått för idag, givet att köpare finns?
Vad är rimligt att kräva?
Hade ni behållt den?

Permalänk
Medlem

Svårare att hitta köpare verkar det som i de översta segmenten. Men till rätt pris bör det gå bra. Tycker du kan byta ner dig lite delar som är för overkill för dig. Kanske prova med en annons här på forumets marknad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGod:

Jag behöver ert sunda förnuft.

Jag köpte en dator för att ha till beräkningar, tanken var att den skulle vara med i forskning men det blev aldrig så och nu är det väldigt osannolikt att det kommer hända. Jag är ibland spelsugen men inte så mycket att det hade rättfärdigat det här datorköpet. Mitt användningsområde för en personlig dator den närmsta framtiden kommer vara att skriva kod, kanske spela. Datorn ska driva min 32" 4K skärm. Det mesta datorn har gjort är att klara Doom Eternal.

Datorn ser ut såhär inuti:

AMD Ryzen 7 5950X
128 GB DDR4 RAM
1 TB Samsung 970 Evo plus , nvme SSD
nVidia RTX 3090
850W Corsair PSU (kommer ej ihåg vilket)
Gigabyte X470 AORUS ULTRA moderkort
Fractal Design Define 7 ATX

Jag har inget sätt att nyttja denna datorkraften på och hade haft bättre användning av pengarna. Jag har inte kvittona vid mig just nu men minns att denna kostade totalt cirka 46000 SEK. Bara grafikkortet gick på 19990 SEK, det var antingen det eller inget grafikkort då i slutet på 2020.

Frågorna är:

Vad tror ni att denna dator hade gått för idag, givet att köpare finns?
Vad är rimligt att kräva?
Hade ni behållt den?

Får du ut hälften av vad den kostat får du nog vara nöjd. Tittar man på rtx 3090 på tradera så verkar buden ligga runt 10 000.
Så är det inte akut behov av pengar hade jag nog behållit den. Ev sålt grafikkortet och satt dit nåt billigt i stället.

Då det är mest typ företag o institutioner som behöver datorer med sådana prestanda blir det svårsålt då de normalt inte köper av privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Får du ut hälften av vad den kostat får du nog vara nöjd. Tittar man på rtx 3090 på tradera så verkar buden ligga runt 10 000.
Så är det inte akut behov av pengar hade jag nog behållit den. Ev sålt grafikkortet och satt dit nåt billigt i stället.

Då det är mest typ företag o institutioner som behöver datorer med sådana prestanda blir det svårsålt då de normalt inte köper av privatpersoner.

Där ser man. Jag kollade på annonser för rtx 3090 nu och det är som du säger. Tiden då det var bristvara med datordelar verkar över för tillfället. Jag har inget akut behov av pengar så jag får se till att ha så roligt jag kan med datorn och lära mig en dyr läxa :).