Bästa kreditkortet för "chargebacks"?

Permalänk
Medlem

Bästa kreditkortet för "chargebacks"?

Jag noterade nyligen att Tradera har börjat ta extra betalt för att betala med PayPal. Det näst bästa alternativet verkar då vara att skaffa ett kreditkort med bra möjligheter för "chargebacks".

Vad har ni för förslag?

Idealt skulle processen bara vara att fylla i ett formulär digitalt och inkludera bevis, likt att skapa en "claim" med PayPal. Känns som mycket jobb att behöva söka upp ett bankkontor för att få tillbaka 500 kr.

Permalänk
Medlem

Väldigt dåligt att Tradera gör detta, de har inte meddelat något om denna nya avgift på sin hemsida,

Jag tycker att detta är riktigt äckligt. Jag skickade tillbaka några defekta varor till Tradera eftersom de insisterade,
eftersom säljaren vägrade att återbetala mig de återbetalade aldrig fraktpengarna, så jag var nere på 122kr.

Verkar som Tradera handlar om vinst nu och du måste betala mer för att få skydd mot dalig säljare.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe - Core i7 6950X 4.2Ghz 1.25v - Corsair H115i Elt CapX - 32GB G.skill B die @ 3200Mhz C13-13-12-30-1T - Gainward RTX 2070 8GB.
Asus Strix X570 Gaming-F - Ryzen 5 5600 - MSI RX 5700 - 32GB Corsair Vengence LED 3800mhz
Hwbot @Warp9 Team - https://hwbot.org/user/ashley98/
Överklockare av äldre hårdvara! , Inte härifrån 🇬🇧

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag noterade nyligen att Tradera har börjat ta extra betalt för att betala med PayPal. Det näst bästa alternativet verkar då vara att skaffa ett kreditkort med bra möjligheter för "chargebacks".

Vad har ni för förslag?

Idealt skulle processen bara vara att fylla i ett formulär digitalt och inkludera bevis, likt att skapa en "claim" med PayPal. Känns som mycket jobb att behöva söka upp ett bankkontor för att få tillbaka 500 kr.

tror inte det finns nån kort som har gynsamma möjligheter till "chargeback". mäst för att det kan ju missbrukas också till ett form av bedräggeri där du först beställer nåt och sen gör en chargeback när du har fått varan.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

tror inte det finns nån kort som har gynsamma möjligheter till "chargeback". mäst för att det kan ju missbrukas också till ett form av bedräggeri där du först beställer nåt och sen gör en chargeback när du har fått varan.

Citat från Visas hemsida:
"När kan jag kräva en återbetalning och hur gör jag?
...
Om varorna eller tjänsterna visade sig vara felaktiga, falska eller defekta (du måste då returnera varorna för att någon återbetalning ska bli aktuell)."

Det finns ju ingen logik i att beställa en vara bara för att behöva skicka tillbaka den. Skulle gissa på att man behöver stå för returfrakten själv så då går man med förlust. Inte så att man bara kan behålla varan och få pengarna tillbaka ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ashley98:

Väldigt dåligt att Tradera gör detta, de har inte meddelat något om denna nya avgift på sin hemsida,

Jag tycker att detta är riktigt äckligt. Jag skickade tillbaka några defekta varor till Tradera eftersom de insisterade,
eftersom säljaren vägrade att återbetala mig de återbetalade aldrig fraktpengarna, så jag var nere på 122kr.

Verkar som Tradera handlar om vinst nu och du måste betala mer för att få skydd mot dalig säljare.

Eller så kan det vara för att Tradera sedan förra året inte längre ägs av paypal och tjänsten har börjat kosta dem pengar att erbjuda.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det får mig att undra vad fördelen med Tradera jämfört med andra marknadsplatser skulle vara nu. Det är en dålig marknadsplats för säljare då de tar höga avgifter, och det är lätt för köpare att genomföra bedrägerier (5% extra för köparskydd är knappast ett problem om man planerar ett bedrägeri ändå). Nu är det även en dålig marknadsplats för köpare då de vill ha extra betalt för att man inte ska bli lurad, samtidigt som de låter kända bedragare fortsätta vara aktiva.

Kan lika gärna köpa på Blocket, men där är utbudet betydligt sämre för många typer av varor.

Hursomhelst, min ursprungliga fråga i tråden var vilka kreditkort som har en smidig process för chargebacks.

Permalänk
Medlem

En del företag som t.ex. Sony, Microsoft, Valve, osv. stänger av ditt konto om du gör en chargeback. Kan vara värt att kolla företagets villkor för chargebacks om du bryr dig om ditt konto. En av anledningarna är att företag straffas av kreditkortsföretag om de får för många chargebacks.

Det kan vara en bra idé att ta reda på om man kan fortsätta använda Paypal eller Tradera efter man gjort en chargeback med ett kreditkort.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay